Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik rij zelf ook niet meer illegaal. In het najaar bijna wekelijks een OTR, 4 Crossbanen binnen het half uur.
Voor een weekendje gaan we wel eens naar Bilstain waar je veel gekker kunt doen.
Voor die enkele keer dat we gewoon een beetje aan willen kloten op de grote motoren voldoet de TET ook wel.
Daarbij nog een keertje enduro vakantie.

Nee dan is me het gekloot van illegaal rijden niet waard wat uiteindelijk vaak over niet heel inspirerende routes gaat. Uitdagende ondergronden hebben we hier ja nauwelijks.
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 21
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00

'Over het algemeen zijn in de Benelux elektrische mountainbikes toegestaan op trails waar reguliere mountainbikes ook zijn toegestaan. Er zijn echter landen en gebieden waar op bepaalde trails elektrische mountainbikes niet zijn toegestaan.'

Misschien gelden er op de parcours op de Brabantse Wal andere regels? Ik kan er niets specifieks over vinden. Bottom line was eigenlijk dat die BOA's met twee maten meten. Ze scheuren puur voor de lol zo hard mogelijk over de paden waar wij niet mogen rijden. Volgende keer probeer ik ze te filmen...
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 460
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Met de MTB krijg ik die ook op de MTB paden, want die zijn ook leuk om je hond op uit te laten. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
yke
Berichten: 7
Lid geworden op: ma sep 12, 2016 16:05

Erwin P schreef:Ik rij zelf ook niet meer illegaal. In het najaar bijna wekelijks een OTR, 4 Crossbanen binnen het half uur.
Voor een weekendje gaan we wel eens naar Bilstain waar je veel gekker kunt doen.
Voor die enkele keer dat we gewoon een beetje aan willen kloten op de grote motoren voldoet de TET ook wel.
Daarbij nog een keertje enduro vakantie.

Nee dan is me het gekloot van illegaal rijden niet waard wat uiteindelijk vaak over niet heel inspirerende routes gaat. Uitdagende ondergronden hebben we hier ja nauwelijks.
Ik heb juist vaak het tegenovergestelde,vooral als het nat is met een otr. Dan was het bij de single track van gooi je motor maar in het diepe spoor, stuur losjes in de handjes en een beetje dom gas geven.
Zelfde van de bouwlanden, compleet naar stront gereden en tot het motorblok er bijna in.
Dan ga ik liever mijn eigen routes rijden welke niet kapot gereden zijn en de kans dat je door een wannabe Jeffrey Herlings door de motor gereden wordt is ook nog een keer een stuk kleiner. Afbeelding
Maar als het droog is kom ik ook graag otr rijden.

Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk

Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Zo slecht hebben we de bouwlanden dit jaar niet gehad hoor. Eigenlijk de singletracks ook niet. Eigenlijk gewoon super weer en ondergrond gehad dit jaar.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 460
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

yke schreef: vr dec 20, 2024 21:00 Dan was het bij de single track van gooi je motor maar in het diepe spoor, stuur losjes in de handjes en een beetje dom gas geven.
Hmmm, dan zou ik het ook wel kunnen. :roll: :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
mmrizio
Berichten: 357
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Nu we vastgesteld hebben dat elektrisch offroaden nog een tijdje weg is, mag ik dan nu even doorgaan op de e-MTB discussie? (zo niet, graag afsplitsen naar apart topic)
Wat is nu handig als je legaal wilt rijden, maar wel dichtbij de offroad-kick wil blijven?
Ik begrijp dat de BOA's alles bekeuren wat gemotoriseerd is en geen trappers heeft. Klopt dit?
Wat is dan een lekkere bijpassende e-MTB? Surron heeft volgens mij geen trappers? Vroeger had je de Bultaco Brinco, maar dat zal wel spannend worden met onderhoud, als je er al 1 kunt vinden.
En kun/mag je ermee op MTB trials rijden? Of rijd je de paden aan gort?

Edit: Verplaatst naar eigen topic https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15215 obv. onderstaande reactie.
Laatst gewijzigd door mmrizio op di dec 24, 2024 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

mmrizio schreef: ma dec 23, 2024 20:52 Nu we vastgesteld hebben dat elektrisch offroaden nog een tijdje weg is, mag ik dan nu even doorgaan op de e-MTB discussie? (zo niet, graag afsplitsen naar apart topic)
Wat is nu handig als je legaal wilt rijden, maar wel dichtbij de offroad-kick wil blijven?
Ik begrijp dat de BOA's alles bekeuren wat gemotoriseerd is en geen trappers heeft. Klopt dit?
Wat is dan een lekkere bijpassende e-MTB? Surron heeft volgens mij geen trappers? Vroeger had je de Bultaco Brinco, maar dat zal wel spannend worden met onderhoud, als je er al 1 kunt vinden.
En kun/mag je ermee op MTB trials rijden? Of rijd je de paden aan gort?
Mag wel in een apart topic.
Heeft noppen, 2 wielen en een aandrijving.
Frenkie h
Berichten: 49
Lid geworden op: do nov 06, 2008 13:13
Locatie: bij nijmegen

blackSP schreef:Afgelopen zondag 2 boa's gesproken die in hun terreinwagen debiel hard rondjes reden door het bos achter ons. Om eerlijk te zijn, die was ik waarschijnlijk niet voor gebleven. Anyway, met ze gesproken toen ze niet verder konden bij een waterpartij van anderhalve meter diep, ze hadden geen snorkel ;)

Ze beboeten iedereen die ze staande kunnen houden, geen excuus. Ook gedoogpaden die door boeren worden gebruikt om hun akkers te bereiken (daar zijn er nogal wat van hier bij ons, midden in het bos) zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. Elektrische motor, geen uitzondering. Sur-ron, geen uitzondering. Elektrische MTB/crossfiets, alleen daar waar elektrische MTB's zijn toegestaan. Anders boete.

Ga je hier per ongeluk de grens over en kom je een Belgische BOA tegen dan ben je de lul, in principe motor inleveren, sowieso een boete die boven de duizend euro kan zijn.

Ik rij alleen nog doordeweeks, niet in vakantieweken, altijd alleen, niet blijven hangen, daar waar ik makkelijk weg kan komen. Makkelijker wordt het er niet op zo maar offroad/crosscountry is nou eenmaal leuk...
Ik werd ook paar weken geleden ook vrij lomp klem gezet op pad waar ik uiteindelijk niet in mocht (niet heel duidelijk maar goed)

Ook helemaal hyper dat hij(boswachter) eindelijk de wildcrosser had die ze nooit te pakken kregen.

Afijn nadat hij kalm was en zag dat ik geen jonge crosser was maar grijze 50+ ....
Kwam dat verhaal er hetzelfde uit zoveel mogelijk meteen wok status op wat ze wel kunnen aanhouden.

Ik heb alles voor elkaar knippers lampen etc. Dus dat ging niet lukken .

Uiteindelijk een boete gehad voor bevinden op verboden terrein artikel 461 of zo.

Dus conclusie ik snap wel dat de gemiddelde offroad er niet perse stopt als het niet hoeft als er zo gedreigd wordt.

Frank

Verstuurd vanaf mijn moto g24 power met Tapatalk

Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Zo is het ook wel een beetje, het schijntje dat wegrijden extra kost tov het enorme bedrag bij aanhouding helpt ook niet mee bij het stil zetten.

Pakkans op elektrisch is ook weer kleiner en bij een WOK een stuk makkelijker. Overgrote deel van de ICE enduro's voldoet simpelweg niet meer aan het typegoedkeur omdat de ''fabrieksuitlaat'' tuning enz enz niet meer aanwezig zijn.

Met die Stark of vergelijkbaar knoop je je knippers en spiegels er weer op en kun je verder.
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 169
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

De keuze is reuze aan de overkant van de plas
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Jacinto
Berichten: 29
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 21:59

er rijd ook een Nederlands team mee in de AER met de Artic leopard in de raid klasse
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 460
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ja, ik heb ze ook net gespot. #527 wordt wel gereden door een Fransman. Wel een interessante motor: https://www.arctic-leopard-europe.com/en/
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 21
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00

50 CV 880 NM 125 KM/H 108 KG 190 KM +1000
Power Torque Speed Weight Autonomy Mode Control


ARCTIC LEOPARD EXE 880 ENDURO: Dat is voldoende voor rijden in de buurt, als de werkelijke range minimaal 140 km is. Ik rij meestal tot zo'n 120 km op een middagje offroad uit en thuis. En ik rijd met noppen echt nooit boven de honderd op de weg dus 125 kmh is ook zat. Ben benieuwd hoe dit overeind blijft in real life, zeker interessant dit!

Edit: ehhh, range bij 30km/h. In het het echt range van 60 km?
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

blackSP schreef: za jan 04, 2025 00:41 50 CV 880 NM 125 KM/H 108 KG 190 KM +1000
Power Torque Speed Weight Autonomy Mode Control


ARCTIC LEOPARD EXE 880 ENDURO: Dat is voldoende voor rijden in de buurt, als de werkelijke range minimaal 140 km is. Ik rij meestal tot zo'n 120 km op een middagje offroad uit en thuis. En ik rijd met noppen echt nooit boven de honderd op de weg dus 125 kmh is ook zat. Ben benieuwd hoe dit overeind blijft in real life, zeker interessant dit!

Edit: ehhh, range bij 30km/h. In het het echt range van 60 km?
Geclaimde range van EV's (en dan bijzonder Chinezen) zijn vaak niet zoveel waard.
Het mooie aan E motoren is dat ze allemaal hoog in de 90% efficiëntie zitten. Zodra je niet aan het optrekken bent of in situaties zit waarbij wielspin kan optreden (daarin heeft Stark met tussentijdse software updates heel veel gehaald) maakt het allemaal geen sier uit wie of wat de software geschreven heeft of welke hardware er op zit. Je zit in de hoge 90% efficiëntie dus buiten de aerodynamica zegt enkel het formaat van de accu wat.
Aerodynamica technisch zit er ook altijd zo'n vleeszak bovenop de motor het feest te verpesten dus op vol gekuipte met weggestopte bestuurders na haal je dus altijd ongeveer dezelfde range uit dezelfde hoeveelheid kW's. Ook het gewicht maakt weinig uit als dat eenmaal in gang gezet is, dat valt in het niet bij de luchtweerstand.

10 km/kW is wat je haalt bij lekker stevig doorrijden. Niet constant 100+, maar ook zeker niet braafjes aan de 60 houden. Ik gok een beetje zoals elke motorrijder rijdt die niet aan het wensen wat dat hij weer lekker in z'n Prius zat.

90V x 75Ah maakt 6.75kW. Dus 0,25kW meer wat zo'n 2,5km meer range geeft bij stevig gebruik op straat.
67,5km bij stevig doorrijden. Minder stevig doorrijden zou ik de getallen van de Energica Experia en de Zero DS er eens bijpakken, dan heb je een goed idee van wat hij ongeveer moet halen.

Rij je op de TET (dat is zuiniger, geloof het of niet) en ga je op straat extra rustig rijden (50 waar je 60 mag, 60/70 waar je 80 mag) zou het me niks verbazen als je gewoon de 100km haalt.
Snelheid is de grote vijand van elektrisch. Alles wat je langzaam rijdt is extreem goed voor je range. Eigenlijk het tegenovergestelde van een ICE. Stadsverkeer en Off-Road rij je ineens super zuinig.
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 21
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00

Honderd kilometer over de TET zonder opladen. De wauw factor ontbreekt in ene weer voor me. Nog een jaar of 10 wachten dan maar?

Er zijn enorm veel batterij technologiedoorbraken maar commercieel schalen met zoveel technologieën gaat helaas lang duren.

11 New Battery Technologies To Watch In 2025
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Erwin P
Berichten: 369
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Je moet er wel even bij bedenken dat dit natuurlijk de enorm lichte en tengere fietsen zijn. De actieradius van een 125 2T is ook niet optimaal.

Een E offroader mag van mij zo'n 20% zwaarder zijn dan de benzine waartegen hij concurreert. Die 20% pak je op het lagere zwaartepunt, minder roterende massa en geen vrije vloeistoffen makkelijk terug in elk denkbaar scenario (ja ook rechtop zetten).
Dan wordt een op offroad gefocuste Energica Experia achtige motor (of iets net wat kleiners) ineens en heel reëele tegenhanger voor een T7 of 790.
Die hebben niet de range voor in 1 dag naar Italië, maar wel om de hele dag TET te rijden.

DC snelladen zou de uitkomst zijn. Lichtgewicht en in minuten vol. Dat gecombineerd met dat het land (en de TET/vergelijkbare routes) aardig bezaaid liggen met laadpunten maakt dat je met een half uurtje oponthoud de hele dag kunt rijden.

Deze EXE 880 moet je echt zien als een budget Stark welke heel vergelijkbare range zal hebben. Range filmpjes van de Stark zijn er in allerhande omstandigheden wel, die van Stark zelf zijn ook heel goed/reëel!
Hoe goed hij wel of niet is ga ik nog zien, er is me een demo rit toegezegd :wink:
Plaats reactie