Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Beetje een clickbait titel, maar het is 2024 he.

Het is eigenlijk het 2T vs 4T verhaal opnieuw. Voorstanders van beide zijden die lijnrecht tegenover elkaar staan.
Van de ene kant zijn er degenen die denken dat het gebrek aan geluid en uitstoot wel eens de redding van de Cross/Enduro/Off-road hobby kon zijn. Aan de andere kant is men bang dat alle emotie uit de sport verdwijnt, de range te kort is en het eigenlijk helemaal niet beter voor het milieu is.
Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie hier in staan.

Daarnaast is dit een algemeen topic over elektrische off-road motoren en alles wat daarbij komt kijken.
OffroadRules
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 13, 2021 23:08

Het is voor mij prima als we hiermee de komende 50 jaar nog kunnen rijden waar we nu ook rijden. Of misschien op nog meer plekken omdat de geluidsoverlast en uitstoot geen argument meer is. Ik denk dat het vooral ook voor de crossbanen een redding kan zijn.
Wellicht accuwisselstops ipv tankstops en het probleem voor de uitgezette ritten is opgelost. Voor een trip door Afrika of iets dergelijks is het nog iets te vroeg om over te stappen.
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

maakt niet uit. Men zal andere argumenten vinden om het verder in te perken.

- snelheidsverschil met overige recreanten (lees wandelaars, fietsers, paardrijders, etc)
- 'past niet bij het beoogde doelgebruik' of andere vage ambtelijke taal
- etc.

Voor onze kleine doelgroep wordt niet in oplossingen, maar in problemen gedacht
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik denk dat het wel waar is dat er vaak wordt gedacht in beperken. Maar dat hoor ik in de hoek van de MTB’s en de gravelfietsers ook al vaak. Want fietsen in het bos is ook niet goed voor het bos. Overigens gaf Staatsbosbeheer een tijdje geleden aan dat mensen sowieso eigenlijk het bos moeten mijden voor de gezondheid van het bos.
Het grootste probleem lijkt het “niet kunnen samenleven/delen” te zijn. Iedereen wil alles kunnen doen op de manier die het meest bij hem/haar past, zonder concessies te willen doen. Zo hoorde ik dat een dame alle afzetlinten van een NK MTB had doorgeknipt, omdat ze nou eenmaal altijd die kant op liep met haar hondje. Ze had er wel speciaal een schaar voor meegenomen… Als we wat meer zouden kunnen denken in “samen”, dan zou dat een hoop schelen. Wandelaars op wandelpaden, MTB’ers op MTB-paden en met de motor op eigen tracks bijvoorbeeld. Net als bij de MTB zou het niet eens erg zijn om daar per jaar een paar tientjes voor neer te leggen, denk ik. Als dat betekent dat je die tracks kunt gebruiken.

Als dat zo is, dan geloof ik echt wel in de elektrische oplossing. De aandrijving is op heel veel manieren toch superieur ten opzichte van de ICE. Om heel eerlijk te zijn heeft het geluid van een enduro mij toch nooit heel erg bekoord. (Sorry iedereen, ik zie de flame wars wel komen.) Wat mij betreft zou elektrisch prima zijn. Een makkelijke wissel van accu’s zou best handig kunnen zijn, al gaat accutechnologie in de komende jaren ook echt nog wel veel veranderen. Ik gok dat we over een jaar of 5 gewoon weer op een verdubbeling van de capaciteit zitten met materialen die minder exotisch zijn en dus goedkoper. Dan wil je op een gegeven moment toch wel een stopje inlassen. Bij wisselen kun je anders nog wel problemen krijgen met water/modder/vuil etc, bij de aansluitingen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Heb je mooi gezegd, wij zijn met velen en als iedereen de ander z'n pleziertje gunt is er veel meer mogelijk. Zelf loop ik hard en mtb in het bos, soms over dezelfde paden. Soms krijg ik opmerkingen van mtb-ers als ik over HUN paden loop. De volgende dag fiets ik er zelf over en vind ik het fijn als wandelaars op tijd een beetje ruimte geven. Ook ik erger me wel eens aan die kwebbelende stokken slepers (nordic walkers) die niet doorhebben dat er meer bosgebruikers zijn, maar dan denk ik vaak laat ze maar lekker ik fiets zo wel een stukje harder of ren nog een een heuvel op om m'n energie kwijt te raken.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Jullie hebben zeker een punt, er wordt veel te veel in ''wij en jullie'' gedacht. Terwijl belangen elkaar niet eens perse tegenstaan.

Mountainbikers en enduro rijders zouden elkaar niet moeten mogen. Enduro rijders rijden immers het hele pad aan gort. Organiseer je dit echter goed 1 a 2x per jaar (op die locatie) dan heb je heel veel enduro rijders die dat hele pad dat eigenlijk aan onderhoud toe was aan stront rijden. Vervolgens room je een paar euro van het inschrijfgeld af om die paden door een loonbedrijf er mooi in te laten leggen. Enduro rijders bij, MTB'ers blij, niks aan de hand.
Zelfde voor staatsbosbeheer, geen geld om het echt goed te kunnen onderhouden dus is pappen en nathouden. Komt er een rit van 1000 rijders door een paar uitgekozen stukken bos is dat 1 dag heel slecht voor de fauna daar, maar als daar €5 per rijder afgeroomd wordt kun je de rest van het jaar aardig wat doen aan die paar bosjes.

Wat ik hierboven beschrijf gebeurt bij OTR ritten. Het mooie is ook dat bij een volle OTR agenda er veel minder wildgecrosst wordt. Waarom zou je met gevaar voor motor en rijbewijs over een paar simpele zandweggetjes en hier en daar een stukje MTB route rondrijden als je voor €25 naar hartelust kunt raggen over een flink uitgezette route. Je helpt dus belanghebbende partijen aan de financiële middelen om goed natuurbeheer te kunnen doen EN je houdt enduro rijders weg uit de stukken waar je ze echt niet wilt.

Om terug te komen op elektrisch. Tot nu toe zie ik 1 man meedoen op een verbouwde Surron Ultrabee aan de OTR's. Die houdt het 1 ronde uit (35 a 55km afhankelijk van de route) en daarna accu wissel wat bij die motoren een minuutje is.

Natuurgebieden zullen niet voor ons open gaan, maar voor de cross en dan vooral voor de hobby rijders is het simpelweg perfect natuurlijk.
Van de Stark een uitgebreide revieuw: https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15117
Maar los van merk of type. Onze lokale crossbaan heeft gigantisch gezeik om geluid vanwege een heel strakke vergunning. 2x 3 uurtjes in de week open als we mazzel hebben. Als dan het geluid flink omlaag gebracht wordt kun je al veel meer. Daarnaast heb je natuurlijk veel minder onderhoud enz wat mensen toch huiverig maakt voor de sport. Ook kun je het vermogen super makkelijk regelen waardoor je veel makkelijker in de sport stapt. Eenmaal een paar rondes gewend wil je echt niet meer terug.

Kwa de Adventure motor markt ben ik heel benieuwd wat er gaat komen. Zowel in de zware als lichte tak van sport is er wat voor elektrisch te zeggen.

Kleine lichte motoren (laten we zeggen tot 160 kg?) heb je vaak in 2 smaken. Futloos en onbenullig sterk. Kort door de bocht aan de ene kant de CRF-L'etjes en aan de andere kant de volbloed enduro's zoals de EXC's. De CRF-L schiet adrenaline te kort en de EXC moet gewoon veel te vaak los en klappert je vullingen er uit.
Hier zou je een evolutie van de Stark Varg prima kunnen plaatsen. Serieuze componenten en vermogen en laten we zeggen met een 2x zo grote accu ala 13kW totaal. De accu zou 32 kg wegen volgens interwebs, de motor 118, dus 150kg, niks geks en mooi in die klasse, ook omdat elektrisch altijd lichter aanvoelt.
Range zou dan naar mijn ervaring met de DS en Stark:
- Op CRF-L hobbel gangetje makkelijk 160 a 180km.
- Op stevig doorrijden 130 km.
- Bij echt rustig tokkelen leuk stukje op de 200km.
Houden we de km/kW van de Zero FXE volgens hun website aan zou je:
- 305km stadverkeer.
- 191km bij stad/snelweg 89 km/h gemiddeld.
- 171km bij stad/ snelweg 113 km/h gemiddeld.
Volgens mij zijn dat getallen waarmee in die klasse prima te leven is.
In deze klasse(s) kun je dus in weze beide doen, maar dan op 1 motor. Al helemaal als er een snellader mogelijkheid op komt en die wijder verspreid raken is dat volgens mij een prima alternatief waarmee je minder opvalt en simpelweg meer van de omgeving mee krijgt. Op mij DS zie ik bijvoorbeeld veel vaker reetjes en roofvogels van dichtbij en geeft het ook een soort van rust tov mijn luidere KTM 990.

In de grote reis Adventure's kijk ik naar de Energica Eva als basis voor wat minstens mogelijk is.
Ik denk dat het op de TET inmiddels redelijk te doen is met techniek van vandaag. De Energica Experia in een meer All-road jasje zie ik best wel over de TET NL, Frankrijk enz.
Ik reken altijd met 10 km/kW als kan dat beter over de TET. Elektrische motoren worden namelijk juist zuiniger off-road, je rijdt langzamer. Heel diep zand en modder trekt ook wel aan de accu, maar zoveel stukken zijn dat niet.
De Experia zit op ca 20kW, dus dik 200 bruikbare km's. Maar volgens hun eigen website en op tokkel tempo kan dat natuurlijk aardig meer worden.
Nu heb ik aardig wat ervaring op de TET en ook flinke stukken van Frankrijk gedaan. Ons tempo is niet heel kinderachtig, maar 200km op een dag is niet gek. Wij halen meestal wel wat meer, maar je ziet genoeg reisverslagen die aanzienlijk minder doen. Als je 400 km red mag je jezelf echt op de borst kloppen, want 40 gemiddeld is waar wij mee rekenen in Frankrijk.
Voeg daar het snelladen aan toe en je bent aardig op weg. In een half uurtje bijna vol is ook een mooie drink/eet pauze die je anders ook zou nemen. Met een groep op reis heb je toch zeer regelmatig dat er iemand nog even moet roken enz enz.
Als je dan even campings met een laadpaal danwel een stopcontact uitzoekt heb je de hele nacht om te laden.
We denken wel allemaal heel romantisch over ''out there'' wildcamperen, maar dat is helaas niet de realiteit in West-Europa.
Om terug te komen op de Experia. Dat is natuurlijk niet echt een ADV met z'n 17/17, 260 kg enz enz. Maar dat concept, wellicht zelfs met een iets kleinere accu, wat lichtere componenten offroad wielen enz kon best wel eens een mooie middenklasser worden in het TET gebeuren.
Bijna stil over de TET zoeven biedt veel mooie kansen.
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik ben benieuwd. De Japanners lopen momenteel een jaar of 20 achter in cross maar enduro wereld. Wie weet kunnen ze weer een inhaalslag maken.

KTM is iig te laat begonnen en hebben nu alle tijd, moeite en geld die ze in ontwikkeling hadden kunnen steken in het tegenhouden van E gestopt. Het was KTM die een financieel veto uitsprak tegen Stark in de MX-GP, Super-Enduro en nog een aantal andere klasses.
Ook heel frappant dat de KNMV een aantal maanden E crossers heeft geweerd van de baan tenzij ze oranje waren...

Ik denk dat we een heel interessante paar jaar in gaan in de high-end cross en enduro wereld.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Er zijn behoorlijk wat mensen die knielen aan het oranje altaar. En dat is zonde… ;)

Ze maken wel heel veel mooie motoren, maar als mijn KTM dealer al niet meer aan een 640 wil sleutelen, dan zegt dat ook wel wat. Maar je ziet ze overal. En je kunt EV een tijdje tegen gaan houden, maar het is alsof je een geul graaft om je zandkasteel te beschermen. En dat duurt nooit lang.
Ik geloof niet dat dat nog heel lang gaat duren.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Beetje het 2T vs 4T verhaal. 4T was helemaal kut en ging nooit wat worden. Toen begonnen 4T de races te winnen en een paar jaar later waren de 2T bijna uitgestorven en hadden de grootste tegenstanders er ook 1 in de schuur...

Stark begint nu races te winnen in zowel cross als enduro terwijl ze de motoren moeten begrenzen... Wat zou er gaan gebeuren...
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Sinds bijna 2 jaar heb ik een Zero DS uit 2013 welke ik gebruik om bijna gratis woon-werk te rijden.

Het is natuurlijk wel een Dualsport machinetje wat ik nog niet veel off-road heb gebruikt. De sta houding is redelijk voorover gezien hij toch vooral als hippe straatmotor is bedacht. Ook is deze voorzien van Anakee 3 banden welke nou niet bekend staan om hun vele grip off-road. Laat staan nu ik ze op een hoge druk ga rijden om de range zo hoog mogelijk te krijgen.
Nou leek me dat een leuk mini avontuurtje om een dagje aan te besteden.

Maar de grote gifgroene olifant in de kamer is toch de accu en de beperkte laadsnelheid.

De 9,4kW accu is niet bepaald groot en zou in de stad 167km en gecombineerd 109-126km moeten geven. Let wel dit zijn nieuwwaardes opgegeven door Zero. Zelf heb ik altijd wat moeite de laatste paar te halen mede omdat ik graag stevig door rij, maar op gladde bandjes op de TET en op de verharde wegen de maximaal toegestane vaak 60 km/h rijden zou een heel eind moeten komen.

Laden gaat met 1,3kW/h wat natuurlijk niet veel is en met bovenstaande getallen is dat 15 tot 23 km/h laden. Gezien ik niet van plan ben langer te stoppen dan tussen de middag even een patatje naar binnen schuiven (ala half uurtje pauze) verwacht ik niet veel van het laden.

Nu woon ik een goede 15km van de TET en op 35 km van een gunstig punt om te stoppen en terug te rijden. Die punten liggen 59km TET uit elkaar en dat zou dus uitkomen op 109km wat heel toevallig ook de minimale gecombineerd gebruik waarde is!

Een volgend mooi punt zou uitkomen op een totaal van 116km met 66km TET, afhankelijk van de accu is dat ook een optie natuurlijk.

Beide stoppunten zijn punten die ik regelmatig als eindbestemming heb gebruikt bij een ontspannen middagje TET rijden. Eigenlijk is dit dus een test om te zien of je casual dagjes TET zou kunnen doen op een relatief simpele elektrische motor.

Dit zou ook een mooie voorverkenning kunnen zijn voor het 265km lange rondje Drenthe. Als er s'nachts geladen kan worden en overdag een uurtje tijdens het eten zou dit zeker haalbare kaart moeten zijn.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik ben benieuwd. :) Wel interessant dat je de DS een dualsport noemt. Zo heb ik hem nooit ervaren. Nou heb ik hem niet zelf en heb ik er alleen twee keer een gereden voor proefritten, maar wel echt op het asfalt. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

DS staat zelfs voor DualSport.

Het rijdt ook bijna meer als een naked dan een enduro, maar het wil wel.
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Vind het ook wel interessant, woon 32km van m'n werk. Met een beetje geluk kan ik op m'n werk de stekker in het stopcontact stoppen en zo ook gratis rijden. Maar m'n NC750x is nog lang niet op en kost ook niet veel aan benzine (onderhoud doe ik zelf).

Vind de nieuwe Can-Am Origin wel erg leuk en innovatief. Om zo veel te plannen qua laden zal me wel tegenhouden, het avontuur is dan weg als je van minuut tot minuut moet plannen waar te stoppen.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik zit op 35km inderdaad. Dan scheelt het toch makkelijk een tientje per dag.
Was gedeeltelijk ook uit nieuwsgierigheid en de relatief goede prijs toen.

Die Zero is ook gewoon niet praktisch als ADV motor in te zetten. De accu is te klein en de laadsnelheid gewoon veel te laag. Ik heb deze kaart er eens bij gepakt en je kunt bijna overal aan de TET wel laden, dus ook al heb je een kleine accu, mits er een snelle lader op zit hoef je niet zo gek veel te plannen.

Veel rijders doen 200 km TET op een dag, dat is 1x laden tussendoor. Zou je een laadsysteem van de motor hebben die dat aankan zijn alle laadpalen onderweg 11kW. Dan heb je een formaat als de Zero in 50 minuten vol. Dat is gewoon een verlengde eetpauze. Opgesplitst in een keer 20 en een keer 30 minuten is dat al helemaal acceptabel.
Zelfs 3,5kW laden (max normaal stopcontact) zou al heel veel schelen want dan ga je al naar 45 a 65 km/h laden.
Dus puur ''snelladen'' zou al heel erg veel planning er af halen. Het zou zelfs minder planning met zich mee kunnen brengen (in NL) omdat vrijwel elk dorp meerdere laders heeft, zelfs de kleine dorpjes, terwijl een tankstation verder van de route licht.

Maar de exercitie die ik omschreef is meer gewoon een ''kijken of het kan'' idee.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat was ik inderdaad vergeten. DS stond daar ook voor. Al stond zelfs de DS Black Forest niet op een band die verder kwam dan een plas op een straat. Jalopnik heeft het wel geprobeerd (foto daar geleend).

Afbeelding

Toch lijkt het me best een lastig verhaal. De korte actieradius nekt je hier wel. Inderdaad is het met een snellader wel vlot op te lossen, maar het is wel jammer dat Zero nooit zo heeft geloofd in snelladers als Energica. Die pakken gewoon een hogere laadsnelheid en dus een kortere eetpauze. ;) Als je dan iets meer actieradius hebt om mee te beginnen, dan is er weinig meer te klagen, zou ik zeggen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Deze accu is natuurlijk aan de kleine kant, maar zou je bijvoorbeeld 11kW kunnen laden (wat de meeste palen in de meeste dorpjes blijkbaar kunnen.

Heb je in een half uur ruim een halve accu. Dat schiet dan alweer aardig op. Dan sta je elke 60km ofzo wel aan de paal gemiddeld, maar je kunt bijvoorbeeld eerst 70 km (1,5 uur) rijden, half uur laden, weer 70km, weer een half uur laden en dan dan de laatste 70km. Dan heb je 240 km gedaan en ben je als casual/beginnende TET rijder al aardig op pad geweest en 4,5 uur in het zadel gezeten. Los van de kleine tussenpauzes die je sowieso neemt bij uitzicht genieten/oprapen enz.
De ervaring leert dat 45km/h gemiddeld aardig doorpakken is.

Zou je in den beginne al 150km range hebben en 11kW kunnen laden wordt dat nog makkelijker te plannen. Het is dan alleen nog dat je grote eetpauzes niet ergens langs een zandweg, maar in een dorpje zijn.

Maargoed dat kan deze Zero dus allemaal niet.
Morgen een TET dagje op de gewone motoren en volgende week een keer een ochtend op pad met de Zero.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Pas op hoor, voor je het weet zit ik weer op Marktplaats naar Zero’s te gluren… ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Nog heel even wachten, dan komt die van mij er op :wink:

Gebruik hem gewoon te weinig. Voor mijn woon-werk toepassing net de range aan de korte kant en voor een dagje TET vanaf mij ook net niks.
Eigenlijk meer een stadsfiets dus kijken of ik hem daarvoor kan slijten.

Wil zelf eigenlijk tzt wel weer zoiets gezien het concept wel gewoon goed werkt.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat is hier ook een beetje het punt. Ik moet wel een kilometer of 100-125 op een lading kunnen rijden, zodat ik eventueel naar Rotterdam kan rijden voor afspraken. ;) Ik vond de SR/F wel leuk en heb hem overwogen toen ik de Street Triple R kocht. Gewoon voor op straat en om wat rondjes te rijden. Voor de TET is die niet geschikt. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Indrukwekkend en leuk filmpje. Is natuurlijk hard enduro wat in NL een beetje lastig is. Maar laat wel zien wat op gemiddeld tempo mogelijk is.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik vind het ook gewoon heerlijk hoe ze een toch best chaotisch filmpje neerzetten. De motor uitgebreid overal vanaf laten stuiteren en misbruiken.
De CEO aan het kloten en hier en daar vloeken. Gewoon alsof je wat Enduro gasten uit een paddock trekt en op een test stuurt. Ik vind het wat verfrissends hebben dat er een merk serieus aan de weg timmert dat meer een passie project dan een investering lijkt te zijn.
Ook geen gedram over milieu of wat ook, gewoon rijplezier en knallen.

Ooit gaf KTM dat gevoel ook af.
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Inderdaad, geeft dat amateuristische een lekker gevoel terwijl ze wel een prachtig ding neergezet hebben. Meestal als de investeerders meer (te veel) macht krijgen gaat het fout, hopelijk duurt dat nog ff.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat gaat twee kanten op. Dit zijn mannen die prima zijn voor de start van een startup. Ze willen wat, gaan ervoor en hebben maling aan een heleboel andere dingen. Dat gaat een tijd goed, totdat het bedrijf succesvoller wordt en er een loep op gezet wordt vanuit andere kanten. Als je wilt groeien, dan is er op een gegeven moment toch geld nodig, maar ook een andere houding naar de ontwikkeling van het bedrijf toe. Vaak zie je dan dat dit soort mannen meer uithangborden worden dan CEO's en op een gegeven moment hebben ze hun geld opgestreken en verdwijnen naar de achtergrond. Is dat erg? Meestal niet. Anders verliezen ze toch de aandacht en vaak hebben ze wel de capaciteiten om een groeiend bedrijf op te starten en de eerste stappen te laten maken, maar wordt het daarna moeilijker. Ik heb al tientallen startups begeleid waar ik hetzelfde heb gezien. Dat is alleen maar gezond. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik hoop inderdaad dat deze sfeer nog even doorgaat.

Het zijn natuurlijk wel Zweden. De Scandinavische cultuur (ben daar veel geweest) heeft het grote gewin iets meer achtergesteld op kwaliteit en beleving, waarschijnlijk omdat ze al zo rijk zijn daar.
De CEO is het creatieve brein geweest achter 24MX toen hij nog niet eens van school was (en inmiddels dus schathemeltje rijk is).
De grootste investeerder en aandeelhouder buiten oprichters om is Royal Enfield. Ook een merk dat voor hun CEO bijna meer passie project is dan wat anders. Ook bij Royal Enfield zie je jaren na dato (overname) nog steeds onlogische motoren ontwikkeld worden die wel passie en uitstraling hebben, waar ook nog eens markt voor blijkt te zijn.

Als ik een bedrijf moet noemen dat dit lang vol kan houden dan zet ik wel hier op in. Maar ik ben bang dat jullie wel gelijk hebben. Maargoed, als ze er voor die tijd maar even een enduro met kenteken uitknallen en een KTM 690 concurrent vind ik het helemaal gezegend.

Edit:
Ik hoop ook dat het huidige bestuur wel een veto recht houdt zodra er investeerders bij komen.
''Nee we gaan dat saaie kuthok niet bouwen''.
''Nee we gaan dat ding niet in China bouwen voor €200 meer marge per motor''.

Ik hoop dat het een high end merk blijft. Budget prullaria is overal al te koop en dat kunnen de Chinesen toch beter.
Plaats reactie