Kietelen big

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Weetje, ben niet echt opzoek naar meer pk's..
Wel naar schone lucht.. en dat word dus ook bijna automatisch meer lucht..en die moet je makkelijker kwijt en heb eigenlijk een langere bocht nodig voor de Marvien.. en dan zie je een sport nokkenas staan met een vaste prijs van e130 en dan doe je een bod en heb je hem voor e100 :lol:

Maar goed, meer pk is hogere top.. en ik ga al het rood in in de 5.. geloof meer in meer koppel.. en dat heeft ie eigenlijk ook wel genoeg..
Maar ja.. beetje opvoeren blijft leuk sinds de kreidler periode :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Hallo,

Mijn DR800 is door de vorige eigenaar gekieteld: geflowde kop, lichtere nokkenas, KN luchtfilter, Laser Produro Uitlaat (zonder demper).

Resultaat van de rollenbank: 50pk op 't achterwiel. Waar de DR af fabriek met 50pk op de as geleverd wordt zou dat een vermogenswinst van zo'n 25% moeten zijn...

Helaas weet ik niet wat 'ie ervoor heeft betaald. Is gedaan door Bike Services van Dijk in Koudekerk a/d Rijn. Zij doen veel onderhoud/modificaties op Supermono racers: http://www.bikeservicesvandijk.eu/

Sowieso een hele goede kerel, en daarnaast ook niet zo duur...

Weet niet hoe een standaard DR rijdt, heb die van mij zo gekocht, maar wat een feest!

JB
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Dr800 heeft 54pk op de krukas standaard toch :?: en de 750 52pk.

Op advrider beweerd iemand dat die 60pk heeft gehaald door een opengewerkte luchtfilter en 50mm diameter uitlaat...maar dat komt niet zo realistisch over.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

He (man from Finland on ADV) had 60 bhp on cranckshaft, not on rear wheel. It is totally realistic, but he not only changed exhaust header to 50 mm (not same with just end-can change!) , exhaust to totally open, airfilter to no-box-high-flow - he also went quite size up with main jets and it was SR43A in excellent condition. He had jets 145 (stock 130)! That's a lot of fuel - IF bike can consume it properly you inevitably gain bhp.
60 bhp-10/15%=52-54 bhp on rear wheel.
On other side... Flowed ports by itself not always adds much bhp (you lucky to get 0.3 bhp from it), lighter camshaft only let's engine spin up faster (unnoticeable), but if you install high-lift camshaft can add couple of bhp IF valve springs changed too. Problem is - not always just chucking expensive parts on the bike give results. My close friend's Aprillia Pegaso converted to supermoto (old one, with Rotax motor) set record (for Pegaso)top speed of 178 kmph (GPS+Acewell computer measured)and he did not do porting, flowing, in fact he did not changed any major components in engine.
But he worked on carbs, aitfilter and got great arrows double can race full exhaust line adapted to it. And - result.
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Shifty-PK schreef:Dr800 heeft 54pk op de krukas standaard toch :?: en de 750 52pk.

Op advrider beweerd iemand dat die 60pk heeft gehaald door een opengewerkte luchtfilter en 50mm diameter uitlaat...maar dat komt niet zo realistisch over.
Sommige sites staat 50, andere 54... 50pk op achterwiel zou 62pk op de krukas moeten zijn, dus het is tussen de 8 en 12 pk meer...

Geen idee of de ADVrider de waarheid spreekt, weet bij lange na niet genoeg van de techniek om daar iets zinnigs over te zeggen... Weet wel dat die van mij heerlijk rijdt (helemaal als ik straks de balhoofdlagers heb laten vervangen)...

JB
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

In Germany DR homologated as 50 bhp(37 KW in certificate), in Belgium as 54 (39 Kw?)
It is related to way kW converted to Bhp and fiscal power for homologation I think.
I have same different KW on my Honda VTR than germans have on Germany Honda VTRs.
Corrected: judging by my own DR SR43 is up to 40 KW on cranckshaft without major mods (just easier flowing silencer with stock header and correct jetting).
I think that reaching 62 on cranckshaft as you mentioned is EXCELLENT results and I think you lucky to have bike with all those upgrades! :)
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

een tijdje terug heb ik op dit forum een link gevonden over het kleiner maken van de kanalen, compressie juist niet verhogen en over het inrijden van een nieuw blok. http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm
Heeft iemand daar al ervaring mee?
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

Yep, that's quite popular site.

Decrease of channels intersection on DR engine will just move torque even lower in revs and will kill top rpms power, I am sure about it. If you compare size of channels on DR vs. capacity of cylinder to sportbike it is clear that DR is not that free breathing anyway. For example on my VTR channels are same or bigger size despite it is 2 X 500 cc cylinders. And carbs are 48 mm for each cylinder. I do not think this guy's idea work for DR or any other thumpers for that matter.
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

bluesman schreef:Yep, that's quite popular site.

Decrease of channels intersection on DR engine will just move torque even lower in revs and will kill top rpms power, I am sure about it. If you compare size of channels on DR vs. capacity of cylinder to sportbike it is clear that DR is not that free breathing anyway. For example on my VTR channels are same or bigger size despite it is 2 X 500 cc cylinders. And carbs are 48 mm for each cylinder. I do not think this guy's idea work for DR or any other thumpers for that matter.
Agree with you
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Very intresting discussion!

I would like to hear some idea's about what would be the best order to upgrade your big. Here is a list how i 'think' it should be. Note that i have no experience on my own. So far i've only read about getting more hp:

The best order is something personal, maybe because you want best performace with less money or you want top speed. Thats up to you to decide but it would be intresting to hear whats the reason why you chosen the order:

1: Giving Big more air (opening airbox/foam filter)
2: Getting bigger & open exhaust
3: Faster camshaft
4: Flatslide carbs
5: More compression by working the head
6: Polishing channels head
7: More CC

This list was made up with cost/effectiness in mind.
Offcourse with every modification carbs need to be checked for good jet size.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Het houdt jullie nogal bezig ahahaha

geluk en groet
peter
leeuwarder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr mar 21, 2008 08:28
Locatie: Leeuwarden

Ik denk dat de BIG met zijn grote bloempot aardig tegen zijn maximum aanzit, tenminste als je het allemaal wat langer heel wil houden en drukvulling even buiten beschouwing laat.

Standaard is het al een twinspark 1 cilinder met 4 kleppen per cilinder en 2 carbs, normaal zou je het toerental gaan verhogen om er meer lucht/brandstof mengsel in te kunnen krijgen, maar de grote bloempot in de 1 pitter heeft daar een hekel aan door zijn hoge eigen gewicht.
Met drukvulling kan je wel binnen het toerenbereik van de BIG blijven, maar het kostenplaatje is denk ik veel te hoog.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

n turbo dus, now where talking :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
leeuwarder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr mar 21, 2008 08:28
Locatie: Leeuwarden

http://www.youtube.com/watch?v=mSt17WaZ ... re=related

Ik liep toevallig tegen dit linkje aan, eigenbouw is dus goed te doen :D
Ik denk wel dat zijn linker bovenbeen lekker gaar wordt.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

hehe wel relaxt.. maar das meer maat vrachtwagen turbo, je hebt ook al vele kleinere.. die voor n motor meer dan genoeg druk leveren :lol: het is alleen zo'n gepiel met die buizen bij een DRbig, waar wil je ze laten :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Er is een update

LEO
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Je kunt voor motors kleine mechanische compressors kopen ,laatst een test gelezen over een Ducati met zo´n ding zal s kijken of dat artikel kan vinden .

Evt Lachgas -Nos ,is natuurlijk alleeen werkzaam bij volgas en kort te gebruiken ,maar in verhouding veel pk´s voor weinig euri´s .
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

en erg goed voor je motorblok :lol:

je moet dan (voor gebruik in auto's) wel n versterkte koppakking hebben, anders dan heb je er eentje met extra ventilatie na een keertje de druk op te laten komen :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

leeuwarder schreef:Ik denk dat de BIG met zijn grote bloempot aardig tegen zijn maximum aanzit, tenminste als je het allemaal wat langer heel wil houden en drukvulling even buiten beschouwing laat.

Standaard is het al een twinspark 1 cilinder met 4 kleppen per cilinder en 2 carbs, normaal zou je het toerental gaan verhogen om er meer lucht/brandstof mengsel in te kunnen krijgen, maar de grote bloempot in de 1 pitter heeft daar een hekel aan door zijn hoge eigen gewicht.
Met drukvulling kan je wel binnen het toerenbereik van de BIG blijven, maar het kostenplaatje is denk ik veel te hoog.
nee hoor
de big zit lang niet tegen zijn maximum, bij lange na niet
integendeel zelfs..ze zijn zo sterk en gaan zo lang mee..omdat ze heel veel marge hebben..

uit een big blok peuter je redelijk gemakkelijk ca 55 achterwielpk's
in de supermono lopen er twee met BIG blokken (750's) met ca 70pk
55 achterwiel pk's zijn heel makkelijk te doen volgens die mannen en dan blijft het zaakje heel en betrouwbaar
In van die rijders heeft ook een "straat-big" in SM trim

Ik kreeg van hem overigens de tip om de standaard carbs eraf te halen en te vervangen voor 2 stuks mikuni 36mm van de oude oliegekoelde GSXR. past er zo op , aanzuigrubbers kunnen standaard blijven
Denk dat ik dat binnenkort eens ga doen
Ik kan een setje (4 stuks dus) kopen voor een ca 100,-
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Natuurlijk willen wij wel erg graag een lijstje zien hoe je die 55pk's eruit trekt. :roll:

Zijn dat trouwens vlakschuif carbs of constant vacuum carbs?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

Shifty-PK schreef:Natuurlijk willen wij wel erg graag een lijstje zien hoe je die 55pk's eruit trekt. :roll:

Zijn dat trouwens vlakschuif carbs of constant vacuum carbs?
ik heb geen lijstje shifty
Moet je die jongens ff zelf vragen (ducati clubraces bijvoorbeeld..daar rijdt ONK en ESA supermono)
de "lijstjes"tot 55pk zullen ze wel geven..die van 70awpk's zullen ze wel voor zichzelf houden denk ik.. :roll:

Ik weet verder zelf niet echt heel veel van éénpitters snel maken
en dat ga ik ook zo laten, ieder zijn vak..ik doe vering.

iK ken vanuit de supermono die jongens die met de DR's racen.
En ik heb een goede kennis in de supermono die een ware goeroe is in ééncilinder 4 takten reviseren, servicen en snel maken (voornamelijk Yamaha) , daar ga ik meestal voor goede raad en advies en wat hulp . hij heeft het yamaha blok in mijn (ex)TZ686 monogebouwd (die fiets heb ik toevallig vandaag verkocht) en hij heeft ook het suzuki DR400 blokje dat in de Mito Mono hangt onder handen gehad.

dat zijn CV carbs

een flatslide als bijvoorbeeld keihin FCR heeft op een standaard BIG blok niet echt veel zin denk ik.. het gasrespons voordeel zal imo teniet gedaan worden door de zware roterende massa's in het standaard bigblok

:wink:
leeuwarder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr mar 21, 2008 08:28
Locatie: Leeuwarden

hakinnen schreef:
leeuwarder schreef:Ik denk dat de BIG met zijn grote bloempot aardig tegen zijn maximum aanzit, tenminste als je het allemaal wat langer heel wil houden en drukvulling even buiten beschouwing laat.

Standaard is het al een twinspark 1 cilinder met 4 kleppen per cilinder en 2 carbs, normaal zou je het toerental gaan verhogen om er meer lucht/brandstof mengsel in te kunnen krijgen, maar de grote bloempot in de 1 pitter heeft daar een hekel aan door zijn hoge eigen gewicht.
Met drukvulling kan je wel binnen het toerenbereik van de BIG blijven, maar het kostenplaatje is denk ik veel te hoog.
nee hoor
de big zit lang niet tegen zijn maximum, bij lange na niet
integendeel zelfs..ze zijn zo sterk en gaan zo lang mee..omdat ze heel veel marge hebben..

uit een big blok peuter je redelijk gemakkelijk ca 55 achterwielpk's
in de supermono lopen er twee met BIG blokken (750's) met ca 70pk
55 achterwiel pk's zijn heel makkelijk te doen volgens die mannen en dan blijft het zaakje heel en betrouwbaar
In van die rijders heeft ook een "straat-big" in SM trim

Ik kreeg van hem overigens de tip om de standaard carbs eraf te halen en te vervangen voor 2 stuks mikuni 36mm van de oude oliegekoelde GSXR. past er zo op , aanzuigrubbers kunnen standaard blijven
Denk dat ik dat binnenkort eens ga doen
Ik kan een setje (4 stuks dus) kopen voor een ca 100,-
Ik bedoel dat de BIG niet ver van het maximum toerental wat hij aankan (bij 10.000 rpm blijft hij niet lang heel) zit, als je daarbinnen moet blijven dan heb je alleen de middelen (op drukvulling na) om iets te verbeteren aan het inlaat of uitlaat traject of de koppen, en ontsteking.

Omdat deze zaken standaard bij de BIG al redelijk goed geregeld zijn wordt het dan fijnslijperij. Al zouden die 70pk mannen het geheim verklappen dan denk ik dat het onhaalbaar is (voor de gewone hobyisten) wat kosten betreft. En het zal dan ook ten koste gaan van andere eigenschappen (koppelverloop en verbruik en eigenschappen met normaal weggebruik)
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

hakinnen schreef:
Ik kreeg van hem overigens de tip om de standaard carbs eraf te halen en te vervangen voor 2 stuks mikuni 36mm van de oude oliegekoelde GSXR. past er zo op , aanzuigrubbers kunnen standaard blijven
Denk dat ik dat binnenkort eens ga doen
Ik kan een setje (4 stuks dus) kopen voor een ca 100,-
voel je er voor om dat setje op te delen ?
ik voel ook wel voor 2 TM36jes op m'n big (de vlakschuiftypes, niet zoals wij hebben met membraam)
weet hij ook welke sproeiers er dan in zittten en welke er evt. in zouden moeten
Afbeelding
have BIG fun

D.F.M.T.
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

BIG88 schreef:
hakinnen schreef:
Ik kreeg van hem overigens de tip om de standaard carbs eraf te halen en te vervangen voor 2 stuks mikuni 36mm van de oude oliegekoelde GSXR. past er zo op , aanzuigrubbers kunnen standaard blijven
Denk dat ik dat binnenkort eens ga doen
Ik kan een setje (4 stuks dus) kopen voor een ca 100,-
voel je er voor om dat setje op te delen ?
ik voel ook wel voor 2 TM36jes op m'n big (de vlakschuiftypes, niet zoals wij hebben met membraam)
weet hij ook welke sproeiers er dan in zittten en welke er evt. in zouden moeten
Afbeelding
jow..
maaruh...
dat zijn cv carbs (van gsxr)
als het 4 vlakschuiven waren voor 100,- was het natuurlijk helemaal een koopje he

ennuh..er had zich al iemand gemeld via de PB die wilde delen evt.

:wink:
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

leeuwarder schreef:
hakinnen schreef:
leeuwarder schreef:Ik denk dat de BIG met zijn grote bloempot aardig tegen zijn maximum aanzit, tenminste als je het allemaal wat langer heel wil houden en drukvulling even buiten beschouwing laat.

Standaard is het al een twinspark 1 cilinder met 4 kleppen per cilinder en 2 carbs, normaal zou je het toerental gaan verhogen om er meer lucht/brandstof mengsel in te kunnen krijgen, maar de grote bloempot in de 1 pitter heeft daar een hekel aan door zijn hoge eigen gewicht.
Met drukvulling kan je wel binnen het toerenbereik van de BIG blijven, maar het kostenplaatje is denk ik veel te hoog.
nee hoor
de big zit lang niet tegen zijn maximum, bij lange na niet
integendeel zelfs..ze zijn zo sterk en gaan zo lang mee..omdat ze heel veel marge hebben..

uit een big blok peuter je redelijk gemakkelijk ca 55 achterwielpk's
in de supermono lopen er twee met BIG blokken (750's) met ca 70pk
55 achterwiel pk's zijn heel makkelijk te doen volgens die mannen en dan blijft het zaakje heel en betrouwbaar
In van die rijders heeft ook een "straat-big" in SM trim

Ik kreeg van hem overigens de tip om de standaard carbs eraf te halen en te vervangen voor 2 stuks mikuni 36mm van de oude oliegekoelde GSXR. past er zo op , aanzuigrubbers kunnen standaard blijven
Denk dat ik dat binnenkort eens ga doen
Ik kan een setje (4 stuks dus) kopen voor een ca 100,-
Ik bedoel dat de BIG niet ver van het maximum toerental wat hij aankan (bij 10.000 rpm blijft hij niet lang heel) zit, als je daarbinnen moet blijven dan heb je alleen de middelen (op drukvulling na) om iets te verbeteren aan het inlaat of uitlaat traject of de koppen, en ontsteking.

Omdat deze zaken standaard bij de BIG al redelijk goed geregeld zijn wordt het dan fijnslijperij. Al zouden die 70pk mannen het geheim verklappen dan denk ik dat het onhaalbaar is (voor de gewone hobyisten) wat kosten betreft. En het zal dan ook ten koste gaan van andere eigenschappen (koppelverloop en verbruik en eigenschappen met normaal weggebruik)
DR big is:
de kop doen
compressie verhogen

70 achterwielpk's uit een dr is geen optie op een allroad..omdat zo'n allroad lang mee moet gaan vooral en je liefst niet wilt sleutelen

ca 55 achterwielpk's is zo'n punt niet, het blijft betrouwbaar en het kost niet de wereld

maar wederom..
ik doe dat niet maar heb wel een tweetal (particuliere) adresjes waar dat wel kan.
Plaats reactie