was da?
Moderator: ghulst
resonanzkamer?
is dat om het geluid te reduceren?
Dit is van akrapovic, die met hun nieuwe demper voor de g450x erbij kan.
Die demper geeft 96 db (meen ik) met de normale orginele uitlaatbocht, hebben ze daarom die extra kamer eropgezet, dat ie onder de 94 db blijft?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Meer vermogen onderin en een geluids reductie van ongeveer 1,5dB.
De BMW heeft meer moeite om still te zijn tijdens een keuring dan andere 450's omdat die een kortere slag heeft en dus ongeveer 500 toeren meer moet draaien tijdens de keuring, met deze uitlaat en demper komen ze net aan 94dB.
De BMW heeft meer moeite om still te zijn tijdens een keuring dan andere 450's omdat die een kortere slag heeft en dus ongeveer 500 toeren meer moet draaien tijdens de keuring, met deze uitlaat en demper komen ze net aan 94dB.
Ha ja, daar staan de Akra's een beetje om bekend, hard...petertje schreef:niet alleen voor bmw ,dit systeem vind je ook terug op vervangingsuitlaten van akra voor andere motoren.
Collegarijder heeft hem op zijn wr450....en het klinkt nog hard
Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is
Jo VdB
Jo VdB
Aha...Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is
Jo VdB
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.
Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.folie schreef:Aha...Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is
Jo VdB
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.
Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.
Met een Helmholz-resonator wordt bij een bepaalde frequentie de trilling juist versterkt, en dus ook het geluid.
Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken.
KTM EXC 525 2006,
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.sinterklaas schreef:
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.
Dat zei ik geloof ik.sinterklaas schreef:
Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken
Nou ja
Overigens betekent dit dat de werking van dit vaatje dus toerentalafhankelijk is. (kunnen wel nog steeds meerdere toerentallen zijn)
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24
Kijk, weer wat geleerd. Dit wist ik dus nog niet.folie schreef:
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.
KTM EXC 525 2006,