was da?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Afbeelding

resonanzkamer?

is dat om het geluid te reduceren?

Dit is van akrapovic, die met hun nieuwe demper voor de g450x erbij kan.
Die demper geeft 96 db (meen ik) met de normale orginele uitlaatbocht, hebben ze daarom die extra kamer eropgezet, dat ie onder de 94 db blijft?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Meer vermogen onderin en een geluids reductie van ongeveer 1,5dB.
De BMW heeft meer moeite om still te zijn tijdens een keuring dan andere 450's omdat die een kortere slag heeft en dus ongeveer 500 toeren meer moet draaien tijdens de keuring, met deze uitlaat en demper komen ze net aan 94dB.
petertje
Berichten: 241
Lid geworden op: di mei 20, 2008 18:36

niet alleen voor bmw ,dit systeem vind je ook terug op vervangingsuitlaten van akra voor andere motoren.
Collegarijder heeft hem op zijn wr450....en het klinkt nog hard :shock:
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

petertje schreef:niet alleen voor bmw ,dit systeem vind je ook terug op vervangingsuitlaten van akra voor andere motoren.
Collegarijder heeft hem op zijn wr450....en het klinkt nog hard :shock:
Ha ja, daar staan de Akra's een beetje om bekend, hard... ;)
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

oke bedankt.

vondt het wel apart.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB
Aha...
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.

Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Net zoiets als vroeger op de inlaat bij Yamaha's, soort van buffervaatje.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Sjokske schreef:Net zoiets als vroeger op de inlaat bij Yamaha's, soort van buffervaatje.
Wel een dynamisch getuned buffervaatje...
sinterklaas
Berichten: 85
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24

folie schreef:
Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB
Aha...
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.

Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.
Met een Helmholz-resonator wordt bij een bepaalde frequentie de trilling juist versterkt, en dus ook het geluid.

Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken.
KTM EXC 525 2006,
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

sinterklaas schreef:
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.
sinterklaas schreef:
Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken

Nou ja
Dat zei ik geloof ik.
Overigens betekent dit dat de werking van dit vaatje dus toerentalafhankelijk is. (kunnen wel nog steeds meerdere toerentallen zijn)
sinterklaas
Berichten: 85
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24

folie schreef:
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.
Kijk, weer wat geleerd. Dit wist ik dus nog niet.
KTM EXC 525 2006,
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Is dus geen reserve stukje pijp? :shock: :roll:
:lol:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

voor je redbull sponsering, lijkt het echt op een blikje redbull
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Gereedschapssetje erin misschien (bandenlichters, inbussleutels etc) :idea: :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie