zo span je de balansasketting,

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

@max is het serieus dat je pas 20 bent?
want dan zou dat betekenen dat ik niet langer de jongste ben bij de oude manne club :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Betekend dus ook dat ik voor het eerst in mn leven bij een oude manne club zit :)

(voel de grijze haren al opkomen)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Nu pas?
Had de eerste al op m'n 16e :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

ZO! Was weer mooi koud in de schuur maar het is gelukt :)

Staat goed strak, minimale speling nog, lijkt me gezond.

Maar.. er is een maar, heb het niet geheel volgens de beschrijving hier boven gedaan. Eerst wel geprobeerd, twee keer zelfs, maar vond dat de ketting er niet heel erg goed strak door kwam te staan.
(wel linksom gedraaid hoor:P)

Dus ging ff eigenwijs doen :)

Toen probeerde ik> 3 en 4 los.. 5 en 6.. 4 een beetje indraaien tot weerstand.. toen voelen en hij stond mooi strak. 3 vast.. 5 vast.. 6 vast.. klaar.

Nu ff wachten op pakking en dan boel weer dichtmetselen.

(correct me if I'm wrong, die hele spanner moet zoals op de tekening gezien naar rechts schuiven om de ketting te spannen toch, vandaar leek het mij logisch dit te proberen..)
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Das een veel gemaakte beginners fout. Probleem is dat je de ketting nu op jouw gevoel strak hebt gezet. Maar te strak is veeeeel slechter dan te slap.

De bedoeling is dat het veertje de rek opvangt, dat is genoeg.

Ik heb die fout ook gemaakt en de motor gaat een nog gekker geluid maken ervan. Dit is een onderdeel wat je beter vaak een beetje kunt doen (elke 5000km bv) dan elke 15000 en dan te strak zetten.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol: Shifty heeft gelijk over het veertje het werk te laten doen, hebben die japanese mannetjes niet voor niks zo gedaan :wink:

Door de tandwielen tegen over elkaar te raaien komt alle speling net voor de spanner te zitten en komt ie op de gooie spanning..
de ketting staat dan vrij strak maar kan nog wel wat bewegen.

Als dat bij jou niet het geval was kon de plaat onder bout 5 en 6 niet verschuifen om dat ie nog vast geklemd werd of vast geplakt zat..
Als je de ketting goed spant hoor je bij stilstand als je wat gas geeft lichtjes een tevreden gezoem uit het blok komen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

gelukkig heb ik de pakking nog niet :)

Zal morgen nog eens los halen en opnieuw doen dan.

Maar hij staat nu gewoon lekker strak, zoals de nokkenas ketting, minimale beweging. Na de aangegeven methode kon ie zeg maar nog half zo ver als op de foto, en dat leek mij nog een beetje teveel.. dus vandaar..
Gebruikersavatar
BIG BartJ
Berichten: 61
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:59
Locatie: Vinkeveen

Ja zie het MM. Lijkt zo op het oog toch wel een beetje lastig....
Quote:''Assumption is the mother of all fuckups'', unquote.
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Mag ik even je quote stelen en gebruiken tegen jezelf? :D

Assumption betekent aanname toch :roll:

Je zegt, het lijkt je (je neemt aan) dat het een beetje lastig is.
Het vervolg van je quote hoef ik niet uit te leggen denk:P

Maar bedoel te zeggen, als je het niet probeert weet je het niet. En ik ben echt geen monteur ofzo, ben maar een 20 jarige student die gewoon zn gereedschap erbij pakt en het probeert voordat hij de boel naar de dealer brengt. (tot op zekere hoogte natuurlijk :P)

Dus zou zeggen, succes! Het is echt niet moeilijk en er valt weinig aan te vern**ken volgens mij.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

tja, ik ben wel n monteur, maar ik probeer het alleen als ik snap hoe t werkt, anders laat ik het eerst iemand voor doen, aangezien ik best gehecht ben aan mijn motorblok :lol:
naar de dealert brengen is not an option :D
bij de dealert dingen halen daartegen wel (als ik t echt snel nodig heb)

dingen buiten het motorblok probeer ik wel gewoon, en dan zie ik wel hoe t afloopt, maar ik wil gewoon niet dat mijn motorblok in de soep loopt, al zal dat met die balans ketting wel mee vallen, met je nokkenasketting moet je niet kloten, als die n tandje verspringt is t wel janken denk :P
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Max,

Klopt.. maar toch ga je ondanks de handleiding en m'n uitleg er een eigen uitleg aangeven.. dus je eigen "Assumption"
En daar hou ik wel van :wink:

Maar toch.. soms is 1 + 1 gewoon 2 :P
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

CrazyWezel schreef:tja, ik ben wel n monteur, maar ik probeer het alleen als ik snap hoe t werkt, anders laat ik het eerst iemand voor doen, aangezien ik best gehecht ben aan mijn motorblok :lol:
naar de dealert brengen is not an option :D
bij de dealert dingen halen daartegen wel (als ik t echt snel nodig heb)

dingen buiten het motorblok probeer ik wel gewoon, en dan zie ik wel hoe t afloopt, maar ik wil gewoon niet dat mijn motorblok in de soep loopt, al zal dat met die balans ketting wel mee vallen, met je nokkenasketting moet je niet kloten, als die n tandje verspringt is t wel janken denk :P
Maar was wel gezellig toen je de 1 x langs kwam bij me? :wink:
Het WPH is heilig, maar oude rotten weten het beter :lol:

Het WPH verteld me veel, @ nog wat meer en een echte oude rot geeft me tips die ik nergens kan vinden :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

welke oude rot is dat dan? :P
ik krijg zeer binnenkort nog een sleutelcursus bij iwan :D
en hopelijk daarna even naar leo, even buurten en zn relais is netjes afmaken :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

zappa.suzuki schreef:Hey Max,

Klopt.. maar toch ga je ondanks de handleiding en m'n uitleg er een eigen uitleg aangeven.. dus je eigen "Assumption"
En daar hou ik wel van :wink:

Maar toch.. soms is 1 + 1 gewoon 2 :P
Daar heb je me, dat is zeker waar, ga ik niet ontkennen :roll:
En inderdaad heb ik het "up gefuckt" dus zal het nog opnieuw doen.

Zal nooit meer eigenwijs doen hoor zappa :wink:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Max,
Hou wel van eigenwijs :wink:

Kan ook zeggen "eigen wijsheid" :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Mag ik nog weer eens even een eigen wijze opmerking er tegenaan gooien dan.
Dat je zoveel meer koppel had na het spannen van de balansas ketting komt niet zozeer doordat je balansassen beter lopen, maar omdat je nokkenasketting er ook direct mee in verbinding staat...
(had ik eerder nog niet bij stil gestaan)

Max
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

'Tuurlijk :wink:

Hoe minder speling/tolerantie hoe directer de respons en en hoe makkelijker het geheel in toeren kan klimmen..
Maar dit verschil zit wel in de uiterste waarde tussen te los en goed gespannen.. :wink:

Vraagje, is de stelschroef bij jou donker van kleur en hoe ver steekt ie nog uit na het spannen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Hij is licht van kleur, ben slecht met schatten maar steekt ongeveer zo ver uit : |<---->| 2-3 cm ofzo?


EDIT: overdreven, is was dus 1,5cm..

Maar is nu niks meer aan te doen, de boel is weer dicht, olie erin en loopt als een zonnetje!! 8)

En inderdaad een licht gezoem, wat een chill gevoel als het loopt zoals het hoort en dat ik in ieder geval niet voor niks een paar uur heb zitten koukleumen in de schuur :D
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb namelijk afgelopen week een Biggetje uit 1991 gekocht met maar 15.000 km op de teller. 200 km mee naar huis gereden, en na deze rit vond ik hem anders klinken.. rammelig zeg maar. Vooral stationair hoor je het duidelijk. Vermogen is er nog zat, maar ik dacht vandaag ik zal eens langs de motorboer gaan. Deze dacht meteen aan BIGendlager
Dat gerammel is dus weg?
Mooi 8)

Die 1.5 cm is incl. borgmoer?
De reden dat ik het vraag is omdat ik wel eens niet orginele boutjes tegen kom.. die hebben de gewone ijzer kleur ipv van de licht donkere boutjes van Suzuki...
Probeerd men na een aantal keren verkeerd te stellen hem nog strakker te krijgen door een langer boutje te steken :roll:
Maar de spanner zit dat al tegen z'n begrenser aan :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Hmzzz, dus zal bij mij ook het geval zijn.. maarja hij loopt nu mooi en dat is het belangrijkste!

1,5cm is inderdaad incl borgmoer en dus in de "gewone ijzerkleur"


Had ik al bedankt gezegd?

BEDANKT! :D
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

n biertje op n meeting maakt veel goed bij zappa :lol:
die drinkt bijna elke meeting zn eigen goedkoop van de kaart alstie van iedereen n 'zappa-bedankt-biertje' krijgt :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Update start post...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
peterkem
Berichten: 118
Lid geworden op: do feb 14, 2008 01:27
Locatie: Brussel Elsene

hoi allemaal

ikheb net mijn karter dichting afgehaald en twee weken geleden kleppen gesteld , nu ga ik na 2 jaar mijn balans ketting eens spannen, door de kleppen te regelen loopt die al veel beter dan toen ik hem kocht , wat een verschil man , nu heeft die te minsten power en trek vermogen , daar verschoot ik wel van, maar dus nu de balans ketting doen voor het lawaai.
ik laa jullie zeker ies ween hoe het is elukt , trouwen hierboven staan genoeg tips dus moe lukken
DR 650 1995
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ik had het laatst gedaan binnen 30 minuten, maar de pakking kwam er wel heel af..
Heb het ook gedaan bij een nog warm blok, alles komt dan lekker makkelijk los :wink:

Gewoon stukje rijden, carterbeschermer er af, met het stuur schuin tegen een muur als je de olie er in wil laten zitten en sleutelen maar :wink:

suc6
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie