xenon's om hoofdpijn van te krijgen....

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ok, dus een condensator met 0.1farad zou me uit de nood moeten helpen, tussen gelijkrichter ook nog een diode en dan men xenons rechtstreeks op de condensator aansluiten...
iemand die dit kan aaneenzetten voor me? tegen betaling natuurlijk...
eventueel diode en condensator op een printplaatje met de nodige in en uitgaande klemmetjes, bakje maak ik er zelf wel rond :)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

big M schreef:
speedphreax schreef:
sjikkentip schreef:Wat is de lichtopbrengst in praktijk?
En mogelijk nog belangrijker: Schijnt deze niet richting de maan in plaats van voor je zoals die standaard koplamp?
Ja dat word zeker een vervelend lampje ,kijk maar naar de later ingebouwde xenon kitjes in al die kadettjes en swiftje uit '93 oid.

Het afdekkapje boven de "gloeidraad " ontbreekt namenlijk.

Vandaar dat xenon alleen is toegestaan i.c.m automatische niveau regeling van de koplampen.

Xenon werkt alleen correct met de juiste lens ervoor.
nu wil ik er eigenlijk niet te diep op in gaan,
maar wat je zegt is niet echt waar..
automatische niveau regeling is een mooi woord, maar niet verplicht bij xenon,
auto's (ook kadettjes uit 93') mogen gewoon met xenon rond crossen,
het enigste probleem is dat ze meestal niet de moeite nemen het licht opnieuw af te stellen, omdat de lichtbundel anders wordt, en het ligt niet aan een kapje meer of minder, maar aan de brandpunt afstand tot aan de reflector, en vaak bij oudere auto's krijg je dat de reflector gaar wordt, dus aanslag/vocht/los gelaten stukjes blingbling aan de binnenkant,
en daardoor ook rot voor tegenliggers, maar die worden (als het goed is) bij de apk er wel tussen uit gevist, omdat het lichtbeel voor geen meter meer klopt.
voor de rest mag iedereen gewoon vrolijk met xenon lampjes rijden, met of zonder wonder lens of automatische niveau afstelling.
anders zou daf aardig wat nieuwe auto's terug moeten halen, want die stel je toch echt nogsteeds achter de koplamp af (met de hand) en die heb je ook met xenon.

verder keur ik dus auto's met een rot lichtbeeld gewoon kei hard af, of het xenon is of niet,
wel hebben goedkope xenon HID kits vaak een slechter lichtbeeld dan de duurdere, maar de koplamp doet ook veel.

en ik moet zeggen, rijden met xenon (ook in oude auto's/motoren) is naar mijn idee veiliger dan met gewoon halogeen, aangezien je veel verder kan zien, en het je ook scherper houd naar mijn idee.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

vandaag wat research gedaan en hier en daar nog wat laten berekenen. de meeste zeggen me dat een elco met 10000uF oplossing biedt maar ik normaal al genoeg heb met 4700uF of 6800uF
nu volgende vraag moet ik eentje nemen met nominale spanning 10V of nominale spanning 16V?

en wat doe ik dan? sluit men xenon gewoon aan aan de +en- van men gelijkrichter en zet de elco er parallel over? en langs de pluszijde voor de elco nog een eenrichtingsdiode?

greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik zou de nominale spanning van 16v aanhouden, aangezien je over de 10 heen gaat, en die dan denk ik niet lang heel blijft.

als je een gelijkrichter hebt, zou je daarna gewoon al gelijkspanning moeten hebben, en geen wisselspanning, je kan wel met een spanningsrimpel komen, maar die verhelp je door je condensator,
en dat gaat inderdaad door deze parallel te plaatsen.
ik zie zelf het nut niet van die extra diode.. aangezien er in je gelijkrichter een diode brug zit, die al de wisselspanning al omtovert naar gelijkspanning.

succes
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

CrazyWezel schreef:ik zou de nominale spanning van 16v aanhouden, aangezien je over de 10 heen gaat, en die dan denk ik niet lang heel blijft.

als je een gelijkrichter hebt, zou je daarna gewoon al gelijkspanning moeten hebben, en geen wisselspanning, je kan wel met een spanningsrimpel komen, maar die verhelp je door je condensator,
en dat gaat inderdaad door deze parallel te plaatsen.
ik zie zelf het nut niet van die extra diode.. aangezien er in je gelijkrichter een diode brug zit, die al de wisselspanning al omtovert naar gelijkspanning.

succes
bedankt creazy weazel :) jij verdient een pintje van me :)
wel die extra diode had ik in gedacht zodat de elco zen spanning niet naar de gelijkrichter zou duwen... weet niet of het kan, maar dat had ik in gedacht.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

[quote="anders zou daf aardig wat nieuwe auto's terug moeten halen, want die stel je toch echt nogsteeds achter de koplamp af (met de hand) en die heb je ook met xenon.

verder keur ik dus auto's met een rot lichtbeeld gewoon kei hard af, of het xenon is of niet,
wel hebben goedkope xenon HID kits vaak een slechter lichtbeeld dan de duurdere, maar de koplamp doet ook veel.

en ik moet zeggen, rijden met xenon (ook in oude auto's/motoren) is naar mijn idee veiliger dan met gewoon halogeen, aangezien je veel verder kan zien, en het je ook scherper houd naar mijn idee.[/quote]

Ja wat accurate kennis betreft moet ik toegeven dat m'n apk1 reeds 15!jaar verlopen is dus wat dat betreft lul ik ook maar wat uit me nek
Maar heeft zo'n dikke 95xf geen luchtvering die automatisch de stand van het chassis corrigeerd? verder doe ik net als speedphreax en stop ik nu met zeuren.

Als je die rimpel uit je spanning haalt haal je je gemiddelde spanning wel weer omhoog en mat een dikke condesator afvlakken en bufferen trekt ie t wel denk ik.

succes en ik ben benieuwd of t werkt zoals je gehoopt had.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

als je een trekker hebt met oplegger valt die niet altijd helemaal horizontaal te krijgen met je luchtvering, ligt een beetje aan het type oplegger wat je er achterknoopt, voor bakwagens gaat de automatische leveling meestal inderdaad wel op.
overigens wordt de 95 niet meer gemaakt en is er tegenwoordig de xf105.
en nu ga ik ook stoppen met zeuren, en ik hoop dat t werkt met de condensator er tussen.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Ik zou opteren voor eentje met een Un hoger dan 16V. Als je op hoog toerental rijdt kan ik me niet voorstellen dat de spanning onder 16V blijft, maar dit is natuurlijk eenvoudig te meten met een U meter met max geheugen. Het prijsverschil zal nihil zijn, daarvoor moet je het wss niet laten.

Ontladen van de elco is onmogelijk, de + van je elco zit immers aan twee kathodes, dus geen ontlaadstroom via de gelijkrichter vloeien.

Vanwaar heb je de berekeningen? Wil je die eens posten? Wil mijn fout wel eens weten :)
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ben t wel met flippo eens, ik zou ook voor eentje hoger dan 16v gaan, dit maakt voor het gebruik niets uit, maar je hebt minder kans dat je het sloopt, en je zal er idd niet arm van worden.
ik vraag me wel af of je xenon blij is met meer dan 16v..
misschien wel practisch om even een keer te meten inderdaad hoe hoog dat hij wordt met hoge toeren, aangezien het misschien anders wel handig is nog iets van een spanningsbegrenzer in te bouwen..
maar misschien niet nodig.. meten=weten zeggen ze dan :P
maar een auto kan af en toe ook wel aardig hoger komen dan 12v, en tot nu toe zelf nog niets mee gemaakt dat er door is overleden.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

wel omdat ik de stroom al gemeten heb kom ik op max toerental niet hoger dan 14V achter de regelaar. daarachter zit dan men gelijkrichter die ook 14V geeft en loopt naar de xenon waar nu nog de elco tussenmoet. heb een elco besteld van 16V 10000uF en die ga ik er tussensteken... ben benieuwd wat het wordt :)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

vandaag wat verder getest en opgegeven...
achter men regelaar 14VAC achter men gelijkrichter 14DCV, condensatortje er tussen nog steeds 14DCV...
na montage van de xenons enkel nog stroboscoop...

Heb nog 1 oplossing en die ga ik in de loop van de dag is testen...
moest iemand intresse hebben in een setje, heb er eentje over.
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Wat bedoel je met 'stroboscoop'? De xenon lamp flikkert?

Ik ben bang dat een condensator niet voldoende is, en dat je echt een accu(tje) eraan moet hangen. Of dat zomaar kan met alleen een gelijkrichter ertussen, weet ik niet.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

na vele uren testen en proberen het opgegeven... xenon zonder batterij lukt niet!
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

never drive faster then your angel can fly
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ja maar nen dikke steen in en tis gedaan met uw licht, das het probleem bij die dingen.
heb me bij adje een setje van trail tech besteld als oplossing.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Op m'n rally XR heb ik ook een heel klein 12V 1,2Ah hobbyaccuutje gezet. Ook handig om roadbook en GPS te gebruiken zonder draaiende motor.

Deze is al voldoende om de Xenon aan te steken (zelfs zonder draaiende motor). Zo'n ding weegt bijna niks en kan desnoods op z'n kop gemonteerd. (liever niet naast je hete blok denk ik)
#777 - Mijn fotoboekenplank
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

bedankt vor de tip erwindob, maar stop liever met experimenteren. ben er zeker van dat het met batterij lukt, maar qua off-road ben ik van het principe "hoe minder elektriek hoe beter"
je moet het dan ook nog ergens proberen wegmoffelen, achter men licht geen plaats, luchtfilterbak plaats genoeg maar dan verminder ik de luchttoevoer...
dan liever geen xenon's
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Plaats reactie