xenon's om hoofdpijn van te krijgen....

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Klx300R

ben nu al enkele avonden men hoofd aan het breken over het volgende. wil in mijn TM300 2takt xenon inbouwen.
heb me dus een H4 xenon kitje gekocht.
Sluit de kit aan voor ze te testen en men 1ste probleem duikt op, zit presies met een stroboscooplamp in men voorlicht en de boel werkt niet...
1ste probleem: 2takt zonder batterij = wisselstroom

ok, ik braafjes ergens in men vooraad een gelijkrichtertje opgevist en naar behoren gemonteerd, uitgaande stroom is nu over heel de moto 12 tot 14V gelijkstroom.

sluit men xenon kit aan en nu brandt ze helemaal niet meer...
op een batterij werkt alles wel...
nu de vraag, wat is het verschil tussen gelijkstroom geproduceerd op men motor en gelijkstroom vanop een 12V batterij...

als ik dit echt wil ga ik dan een batterij moeten aansluiten? en de boel van daar aftappen?

groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
petertje

tja,12 volt is er al snel maar hoeveel watt kan er nog geleverd worden?
Ik heb op mijn cr250 op de orginele lichtspoel led verlichting gemonteerd en dat is geen probleem maar als ik h4 wil gebruiken zal ik toch een lichtspoel nodig hebben die een hoger wattage aankan.
CrazyWezel
Contacteer:

als je xenon idle brand (dus na opstarten) is het ong. 35watt, bijna niets dus,
op het moment dat ze aan floepen jaagt ie dr een partij spanning overheen waar je eng van wordt.. met de daarbij behorende stroom.
als je gelijkrichter dus minder levert dan dattie nodig heeft om te starten doettie het niet, je zou wel eens kunnen proberen (om dit uit te sluiten) om ze te starten met batterij, en de gelijkrichter tegelijk er aanhangen, en dan als ze aan zijn, de batterij dr tussen uit te toveren.

zelf xenon in de auto, die volgende week naar de motor verhuist, maar ik verwacht geen problemen tegen te komen aangezien dr een aardige accu tussen hangt bij mijn motor.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Klx300R

standaard zou de TM volgens de importeur 125W moeten leveren.
standaard zit er een h4 (1) lamp in van 35/35w. deze had ik al veranderd door een van 55/60w en haalt deze mooi op. ook staat er een computer op met led lichten en achterlicht van ledjes. nu merk ik ook dat de TM een dubbele spoel heeft, 2uitgangen vanuit het blok waarvan er 1 voor de stroom van de originele verlichting zorgt en 1 gewoon niet gebruikt wordt.
dus moet dat wattage zeker kunnen ophalen aangezien een xenon lamp maar 35W gebruikt...
denk dat als ik een syteem maak met een batterij die oplaadt terwijl ik rij ik de xenon wel kan gebruiken, maar daar zie ik eerlijk gezegd wat tegen op om die batterij ergens te plaatsen.

@crazy weasel, had dit inerdaad ook al gedacht om te doen, maar verwacht dat dan alles gaat goedlopen, start amperage loopt op tot iets minder dan 7ampere en bij warm gebruik iets meer dan 3ampere...

iemand anders een idee van een zeer kleine batterij van 12V die dit kan verhelpen.
greetz
CrazyWezel
Contacteer:

ik zeg niet dat je die batterij dr meteen aan vast moet bakken, maar dat je is zou kunnen proberen of hij als de xenon al is opgestart hij hem wel aan blijft houden, dat er niet toch nog iets mis is met je stroomtoevoer, anders heb je geen ruk aan je batterij.
ik denk trouwens niet dat 125w genoeg is, als de auto stationair draaid, en je zet de xenon aan dan zie je het toerental ff dalen, dus hij trekt wel aardig wat, hoeveel weet ik niet, kan het morgen evt wel even opzoeken. heb de doos nog ergens..
die spoel die niet gebruikt wordt zou ik niet zo doorlussen, want je spanning/stroom is direct afhankelijk van het aantal wikkelingen van je spoel, als je hem dus verkeerd aansluit heb je kans dat je de boel sloopt, eerst even uitzoeken hoe dus.
als je er trouwens een condensator tussenhangt, na de gelijkrichter heb je ook misschien al een kans, want die buffert je stroom.. hoe groot dat die moet zijn das ook alweer uitzoekwerk.. maar das eigenlijk niet veel anders als een soort tijdelijke batterij, maar dan voor veel korter gebruik.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Klx300R

het gaat ook over het type xenon met mini ballast speciaal gebouwd dus voor lichtere motoren, heb hier in de buurt ene zien rijden met een scootertje met xenons op... dus moet lukken :)

ga morgen is uitpluizen als ik de 2e lijn gebruik van de spoel of ik geen appart cirquit kan aanmaken voor die xenons, al dan niet met een batterij die de piekstroom kan opnemen.
speedphreax

Ik krijg ook hoofdpijn van al die ellendelingen met die verblindende Xenon lampen. Nu is er heel veel verschil in verlichting en daardoor zien alleen de mensen met Xenon nog goed omdat ze de rest overstemmen en verblinden. Vroeger had iedereen H4... goed zat toch?

Nou hou ik op met zeiken!
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Klx300R

speedphreax schreef:Ik krijg ook hoofdpijn van al die ellendelingen met die verblindende Xenon lampen. Nu is er heel veel verschil in verlichting en daardoor zien alleen de mensen met Xenon nog goed omdat ze de rest overstemmen en verblinden. Vroeger had iedereen H4... goed zat toch?

Nou hou ik op met zeiken!
i know :) in de auto ben ik ook degen die zit lastig te doen als er weer eens een BMW met zen xenons me verblind, maar met de komende nachtritten in het verschiet ben ik ook graag gewapend :)
greetz
Sjokske

Hmmmmmmmm, met een mooie Italiaanse de nacht in .......... 8)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Klx300R

wat verkies je sjokske :)

Afbeelding
STTEVE
Contacteer:

Is dit wat??
http://www.offtheroad.de/ELECTRIK
Wer ein IMO, ein elektrisches Roadbook, GPS oder anderes Zubehör an einer Sportenduro ohne Batterie betrieben möchte, hat ohne laufenden Motor das Nachsehen. Nach dem abstellen stehen viele elektrische Geräte nicht mehr zur Verfügung oder müssen mit teuren Batterien betrieben werden. Gerade im Rallyeeinsatz (Roadbook aufrollen, GPS Daten einlesen) oder auf großer Tour ist daher unsere kleine 'Not'-Batterie von unschätzbarem Wert.

Rallye Akkumulator
Kleiner und leichter Hochleistungs Akku
Abmessungen: (BxHxT) 95 x 60 x 25 mm
Gewicht ca. 300 Gramm!
Leistung: 12 Volt; 0.8 Ah
Der Akku ist wartungsfrei und kann in allen Lagen eingebaut werden
Einfach gegen vorhandenen Kondensator austauschen oder an das 12 Volt Bordnetz anschliessen

Ik had m op mijn TTR, in het gereedschapskokertje gemonteerd
http://www.tt600r.nl/dixit/index.php?id=217
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Sjokske

Klx300R schreef:wat verkies je sjokske :)
Nou, zo'n shirt heb ik nog nergens kunnen vinden, dus ....................... :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
flip-poz

Om op je vraag te antwoorden:
DC batterij: horizontale lijn = stabiele spanning
Dubbelzijdig gelijkgerichte AC: boogjes (zie fig) = spanning met rimpel

Afbeelding

Telkens de AC van polariteit wisseld, wordt deze 0V AC , wat na gelijkrichting natuurlijk ook 0V DC geeft.

Als Xenon een drempelspanning of afvalspanning heeft van pak nu 10V, zal deze telkens uitfloepen wnr je daald onder deze spanning. Doe je dat zeer snel, kan het zijn dat ze gewoon geen tijd genoeg krijgt om op te starten, wnr er genoeg spanning is om aan te gaan, is deze immers alweer gedaald.

Als daar nu een afvlakcondensator (elco) tussenhangt, heb je die 0 punten niet meer. Hoe zwaarder de condensator, hoe horizontaler je DC uitgang, en ideaal is een rechte. Normaal gebruiken ze hiervoor elcos, gepolariseerde (dc) condensators.

Weet niet of het zou werken, maar ik zou het toch eens proberen. Kost nog geen euro zo een elco.

Wat kost zo een ombouwsetje xenon eigenlijk? Heb ook maar een pover koplampke...
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
sjikkentip

Misschien is dit de oplosing,wel niet goedkoop.
Kost 350€ !!!
http://www.trailtech.fr/0462659a9b101b9 ... index.html
http://www.trailtech.fr/images/x2brandsw1000.jpg
http://www.trailtech.fr/images/trailtec ... x2w650.jpg
Volgens de beschrijving (vertaal even voor de Nederlanders :lol: ) verbruikt deze 80 watt en geeft een hoeveelheid licht zoals een lamp van 275 watt.Ik zou dit wel eens in zen werking willen zien want ik zoek ook een betere verlichting voor onze nachtritjes...
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
adje

Hoef je niet persé uit Frankrijk te laten komen hoor :idea:
Dit spul kan ik ook allemaal leveren :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
sjikkentip

adje schreef:Hoef je niet persé uit Frankrijk te laten komen hoor :idea:
Dit spul kan ik ook allemaal leveren :wink:
Heb je er zo al rondrijden, op een KTM?
Wat is de lichtopbrengst in praktijk?
En de prijs natuurlijk?Mag ook via pm.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
adje

Dit moet ik ook eerst informeren bij mijn leverancier.
Ik zal je alles zo spoedig mogelijk laten weten.

Afbeelding Afbeelding

speedphreax

sjikkentip schreef:Wat is de lichtopbrengst in praktijk?
En mogelijk nog belangrijker: Schijnt deze niet richting de maan in plaats van voor je zoals die standaard koplamp?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
adje

Prijs net al even gekeken.
Zal idd zo'n €300.= gaan kosten. ( zeker niet meer ) voor de HID versie.

Afbeelding Afbeelding

Klx300R

flip-poz schreef:Om op je vraag te antwoorden:
DC batterij: horizontale lijn = stabiele spanning
Dubbelzijdig gelijkgerichte AC: boogjes (zie fig) = spanning met rimpel

Afbeelding

Telkens de AC van polariteit wisseld, wordt deze 0V AC , wat na gelijkrichting natuurlijk ook 0V DC geeft.

Als Xenon een drempelspanning of afvalspanning heeft van pak nu 10V, zal deze telkens uitfloepen wnr je daald onder deze spanning. Doe je dat zeer snel, kan het zijn dat ze gewoon geen tijd genoeg krijgt om op te starten, wnr er genoeg spanning is om aan te gaan, is deze immers alweer gedaald.

Als daar nu een afvlakcondensator (elco) tussenhangt, heb je die 0 punten niet meer. Hoe zwaarder de condensator, hoe horizontaler je DC uitgang, en ideaal is een rechte. Normaal gebruiken ze hiervoor elcos, gepolariseerde (dc) condensators.

Weet niet of het zou werken, maar ik zou het toch eens proberen. Kost nog geen euro zo een elco.

Wat kost zo een ombouwsetje xenon eigenlijk? Heb ook maar een pover koplampke...

super deze uitleg!! je bevestigd men vermoeden, er hing nog iets van vroeger op school in men hoofd maar wist het niet meer zeker.
ga is ff zoeken zo een elco waar ik dat kan vinden en een dezer dagen zeker uit proberen,hou jullie op de hoogte.
Heb deze set 70€ betaald en is een bi xenon, wat wilt zeggen dat er een hoog en laag licht opstaat.
greetz
mmrizio

Volgens mij is het probleem niet zozeer de rimpel op de gelijkspanning, maar de startstroom.
Ik ben benieuwd of je daar een oplossing voor kunt vinden met een compacte condensator of batterij. Ik ben ook wel in voor Xenon op m'n XR650R.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
CrazyWezel
Contacteer:

ik denk niet echt dat het in die rimpel zit, maar eerder zoals eerder gezegt ook die startstroom, die piekt aardig..
denk wel dat het goed op te vangen is met een kleine accu/condensator, gewoon ff knutselen en proberen denk..

mijn xenon is geen bi-xenon, maar eentje waarvan het 'grootlicht' halogeen is, deze gebruik je nooit, want je ziet met xenon dubbel zo ver als met grootlicht,
en bi-xenon is er ook nog in 2 smaken, met een spiegeltje achtig ding (mechanisch)
of met 2 xenon lampen, eentje hoog en eentje laag, waarvan het brandpunt tot je reflector veranderd.
van een iemand met de mechanische bi-xenon heb ik al gehoord dat die zo kapot was met offroad rijden, en dat die nu constant met half-grootlicht rijd :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Klx300R

ben wat aan het zoeken geweest voor een makkelijke oplossing en ben op dit gekomen: http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Au ... farad.html
http://www.kapaza.be/Elektrische_appara ... _22mF.html
kan ik hiermee wat doen? of is dit te makkelijk om te testen?
kan iemand bevestigen?
greetz
big M

speedphreax schreef:
sjikkentip schreef:Wat is de lichtopbrengst in praktijk?
En mogelijk nog belangrijker: Schijnt deze niet richting de maan in plaats van voor je zoals die standaard koplamp?
Ja dat word zeker een vervelend lampje ,kijk maar naar de later ingebouwde xenon kitjes in al die kadettjes en swiftje uit '93 oid.

Het afdekkapje boven de "gloeidraad " ontbreekt namenlijk.

Vandaar dat xenon alleen is toegestaan i.c.m automatische niveau regeling van de koplampen.

Xenon werkt alleen correct met de juiste lens ervoor.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
flip-poz

Klx300R schreef:ben wat aan het zoeken geweest voor een makkelijke oplossing en ben op dit gekomen: http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Au ... farad.html
http://www.kapaza.be/Elektrische_appara ... _22mF.html
kan ik hiermee wat doen? of is dit te makkelijk om te testen?
kan iemand bevestigen?
greetz
Dat zijn serieuze elcos al ze :) die worden gebruikt om de pieken op te vangen bij zwaar vermogenversterkers in autos.

Effe (voorzichtig) liggen rekenen voor jou:

I = de 2x piekstroom , dubbel vermogen = 120W => 10A bij 12V

delta t = 50Hz(aangenomen, weet niet hoeveel deze in werkelijkheid bedraagt op een moto, sowieso variabel) => 100 Hz => 1/100 = 0.01 sec

delta U = 1V (aangenomen, maar zal wss niet meer zijn, eerder minder)

C = I * delta t / delta u

= 10A * 0.01 sec / 1V = 0.1 Farad

Dus dat zou voldoende moeten zijn in worst case scenario, zwaarder mag maar moet niet. Hoe zwaarder, hoe groter de elco zal worden...

Als ik een foutje gemaakt heb, zullen ze me hier wel verbeteren zeker :)
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Plaats reactie