Max_Kool schreef:Dan heb je nog geluk. De voorste kruisband kun je missen. Zorgt weliswaar voor grote instabiliteit in je knie, maar dat kan je lichaam heel goed opvangen.
Bij mij istie weg in mijn linker knie (ongelukje met skaten, pas na een jaar achter gekomen dat kruisband kapot was). Zet ik mijn onderbeen haaks tov. van mijn bovenbeen, zitten op een stoel bijvoorbeeld, dan zit er ongeveer een cm of 3 ruimte op. Toch heb ik nergens last van.
Anyway, get well soon!
Max_Kool als jou was zou ik de voorste kruisband nu toch nog maar laten reparen en dat kunnen ze tegenwoordig zeer vakkundig, anders heb je grote kans dat jou hetzelfde overkomt als mij nu, namelijk een versleten knie (kraakbeen weg

).
In 1988 is mijn voorste kruisband afgescheurd en gezien mijn leeftijd toen al

en de toenmalige operatie technieken leek het de artsen verstandiger om niet te opereren. Na 3 maanden ben ik weer begonnen met hardlopen, etc. , motorcrossen en OTR pas nadat ik een CTI brace had. Mijn redding was eigenlijk dat ik zeer goed ontwikkelde bovenbeen spieren had gekregen door veel training. De knie was wel altijd wel wat instabiel, maar ik kon er alles mee. Sporten zoals schaatsen en hardlopen deed ik altijd zonder brace.
In het voorjaar van 2003 kreeg ik erg veel last van mijn en toen dacht ik aan een hernieuwd meniscus probleem; mijn gedachte was toen meniscus bijl aten werken en een nieuwe voorste kruisband laten monteren. Met de huidige technieken gaat dat zeer goed door o.a. gebruik te maken van een spier uit je bovenbeen. Helaas door een ernstig hartinfarct moest mijn knieoperatie minimaal een half jaar uitgesteld worden. In het voorjaar van 2004 werd er dus via een kijk operatie in mij knie gekeken en met de vervelende conclusie -> knie compleet versleten

In mijn geval zijn er dus verschillende opties; stand van het been verzetten door het bovenbeen door te zagen (ik heb namelijk nog een klein randje kraakbeen in mijn knie wat nu niet geraakt wordt) of een kunstknie. Allebei lijkt mij niets, dus ik heb nog niets laten doen, maar wel met een permanent pijnlijke knie. Ik ben zelf nog weer een beetje gaan crossen en OTR rijden, voor de cardioloog geen probleem mits met beleid, maar vlgs mijn chirurg moest ik echt nooit meer crossen/OTR omdat dat het allerslechtste voor mijn knie zou zijn. Voor mij is het duidelijk dat ik na een operatie echt moet stoppen en dat ben ik eigenlijk nog niet van plan na 41 jaar crossen/OTR.