een jump ?? hoe ,, of is deze goed ?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

heej ik was gister in budel aant crosse (op het leger-basisterein)
en wou vragen of dit een goede jump is :roll: of .. kan er nog wat aan verbeterd worde ?? vertel vertel .. wil graag tips

Afbeelding


en hier de landing

Afbeelding
Honda Cr125
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Tsjah ben ook geen kenner, maar je kunt denk ik wel iets meer gas erop houden, zodat je motor wat horizontaler blijft. Maar voor de rest gaat het er maar om hoe jij het het snelste doet en het mooiste vindt gaan :)

Ik doe vaak met een redelijke gang er op af komen en een beetje met een vaste gasstand de jump op rijden en dan vliegen maar :)

Op een jump in Lelystad spring ik gewoon lekker in z'n 5 en dan is het gewoon vliegen en genieten, en vlak voor de landing even volgas trekken, dan komt de landing wat minder hard aan en heb je minder kans dat de motor begint te "zoeken" vooral int zand is dat wel handig.

En bij de grotere jumps kun je jezelf mooi vlak houden door met je gas en rem te spelen, maar dat wist je denk ik al wel.

Maar het is gewoon doen, en waar je ook veel van leert is gewoon achter een "snelle man" aanrijden op de crossbaan en proberen overal dezelfde snelheid te houden als hem. Kun je echt een hoop van leren!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als je op het schuine gedeelte landt, perfect; in de lijn van de landingsplaats. Kun je meteen verderg assen en sturen.
Als je op het vlakke terecht komt dan zal het achterwiel een fractie eerder de grond moeten raken dan het voorwiel. (licht aan de gesteldheid van de landingsplaats.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

gassen schreef:Als je op het schuine gedeelte landt, perfect; in de lijn van de landingsplaats. Kun je meteen verderg assen en sturen.
Als je op het vlakke terecht komt dan zal het achterwiel een fractie eerder de grond moeten raken dan het voorwiel. (licht aan de gesteldheid van de landingsplaats.
Het ligt er ook aan wat er na het vlakke komt.
Komt er na het vlakke meteen een bocht dan moet juist je voorwiel eerder de grond raken.
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

mxrider#28 schreef:
gassen schreef:Als je op het schuine gedeelte landt, perfect; in de lijn van de landingsplaats. Kun je meteen verderg assen en sturen.
Als je op het vlakke terecht komt dan zal het achterwiel een fractie eerder de grond moeten raken dan het voorwiel. (licht aan de gesteldheid van de landingsplaats.
Het ligt er ook aan wat er na het vlakke komt.
Komt er na het vlakke meteen een bocht dan moet juist je voorwiel eerder de grond raken.
Dat ligt ook aan het materiaal waar of je rijdt, dat wil je (meestal) in mul zand echt niet laten gebeuren. :roll:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Guillaume schreef:
mxrider#28 schreef:
gassen schreef:Als je op het schuine gedeelte landt, perfect; in de lijn van de landingsplaats. Kun je meteen verderg assen en sturen.
Als je op het vlakke terecht komt dan zal het achterwiel een fractie eerder de grond moeten raken dan het voorwiel. (licht aan de gesteldheid van de landingsplaats.
Het ligt er ook aan wat er na het vlakke komt.
Komt er na het vlakke meteen een bocht dan moet juist je voorwiel eerder de grond raken.
Dat ligt ook aan het materiaal waar of je rijdt, dat wil je (meestal) in mul zand echt niet laten gebeuren. :roll:
In mul zand is het ook niet nodig, dan rem je al genoeg op de grond af.
YZ 80 DAVID
Berichten: 111
Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
Locatie: ferwert (noord friesland)
Contacteer:

Als je in heel mul zand rijdt kan je beter wel wat gas geven want als je helemaal geen gas geeft ga je snel over de kop.
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

is goed bedankt voor de tips jongens ... oeff zo leer je nog eens wat :D ook als je niet aan het rijde bent :P
Honda Cr125
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

YZ 80 DAVID schreef:Als je in heel mul zand rijdt kan je beter wel wat gas geven want als je helemaal geen gas geeft ga je snel over de kop.
Yep, daarom nu waterige linkerknie :(
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey hallo.. ik ga ook wel eens kijken in budel.. woon in someren.. ik rij een yamaha yz400 4takt ik moet ook nog veel leren ben sinds 10 jaar geleden weer eens begonnen met crossen..springen kan ik wel een beetje..misschien een keer samen gaan rijden?

Groetjes

Michael
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

mij is best ;) want de baan in nederweert-eind is nu toch dicht
muschien zie ik je daar wel eens

btw deze foto is wel al ruim een jaar oud ;)
Honda Cr125
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Honda limburg schreef:mij is best ;) want de baan in nederweert-eind is nu toch dicht
muschien zie ik je daar wel eens

btw deze foto is wel al ruim een jaar oud ;)
Je vader kan toch zo goed foto's schieten?
Probeer hem weer een keer mee te krijgen met zijn camera. Hebben we weer nieuwe plaatjes.
# 442
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

haha ja hij is fotograaf
www.smilefotografie.nl
maar hij doet niet echt voor motocross;)
maar ik zal nog eens vragen
binnekort kome paar fotos dan
Honda Cr125
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Honda limburg schreef:heej ik was gister in budel aant crosse (op het leger-basisterein)
en wou vragen of dit een goede jump is :roll: of .. kan er nog wat aan verbeterd worde ?? vertel vertel .. wil graag tips

Afbeelding


en hier de landing

Afbeelding
Ach, zolang je geen pijn krijgt bij het landen, doe je het niet verkeerd.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
jootman
Berichten: 114
Lid geworden op: do jan 11, 2007 01:03
Locatie: Hael

Hallo, om dit topic nog maar weer even boven te halen:

Ik ben nu ook aan het oefenen om te jumpen, bij ons in het dorp heb je wel een mooi natuurlijk schansje maar mijn probleem is als ik daar overheen ga en ik ga de lucht in dan land ik royaal op het voorwiel... Een keer moet het misgaan en sla ik over de kop. Nu lees ik hier al dat je gas moet geven om hem horizontaler te houden, maar daar heb ik geen tijd voor, laat staan om te spelen met gas en rem...
Zijn er andere manieren of doe ik wat fout?

Ik rij aan in de 2 met redelijk gas, 35 km/u ongeveer en op de schans geef ik wat extra gas. Dan gaat hij mooi de lucht in maar ik land dus telkens op het voorwiel.

Graag tips!

Alvast bedankt, Joost
God shave the queen
Noppy
Berichten: 2989
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Houdt het gas dan maar gewoon open indien je geen tijd hebt. Gasstand op schans is gasstand in de lucht.

Ik ben ook geen expert hoor, maar beginners springen natuurlijk allereerst over de kleinste bultjes en ja, dan heb je het probleem dat jij beschrijft.

Noppy
:toost:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Net voor het verlaten van de heuvel nog een beetje gas geven zou genoeg moeten zijn.
Dus net voor je achterwiel van de heuvel los komt, even een beetje gas geven.
Maar goed, dit is moeilijk omdat kleine heuveltjes vaak nogal veradelijk kunnen zijn.

Gas in de lucht geven is een "noodoplossing" voor als je afsprong verkeerd was.
Normaal is het dus ook niet nodig om gas in de lucht te geven.

En even een tip, blijf altijd een klein beetje gas geven, nooit je gaskraan helemaal dicht.
jootman
Berichten: 114
Lid geworden op: do jan 11, 2007 01:03
Locatie: Hael

oke, bedankt,

kun je met je lichaam niks bijsturen? door aan het stuur te trekken of door je benen te strekken op de stepjes of zo?
God shave the queen
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Is je schans niet te kort zodat je automatisch een "kontenwipper" krijgt?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

mxrider#28 schreef:Net voor het verlaten van de heuvel nog een beetje gas geven zou genoeg moeten zijn.
Dus net voor je achterwiel van de heuvel los komt, even een beetje gas geven.
Maar goed, dit is moeilijk omdat kleine heuveltjes vaak nogal veradelijk kunnen zijn.

Gas in de lucht geven is een "noodoplossing" voor als je afsprong verkeerd was.
Normaal is het dus ook niet nodig om gas in de lucht te geven.

En even een tip, blijf altijd een klein beetje gas geven, nooit je gaskraan helemaal dicht.
ofwel gewoon het gas erop houden of geen gas geven bij het verlaten van de schans , als je bij het verlaten van de schans nog eens extra gas geeft kan de motor alle kanten op gaan en dus minder controleer baar dan gewoon gas blijven geven of geen gas geven
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

stimpie schreef:
mxrider#28 schreef:Net voor het verlaten van de heuvel nog een beetje gas geven zou genoeg moeten zijn.
Dus net voor je achterwiel van de heuvel los komt, even een beetje gas geven.
Maar goed, dit is moeilijk omdat kleine heuveltjes vaak nogal veradelijk kunnen zijn.

Gas in de lucht geven is een "noodoplossing" voor als je afsprong verkeerd was.
Normaal is het dus ook niet nodig om gas in de lucht te geven.

En even een tip, blijf altijd een klein beetje gas geven, nooit je gaskraan helemaal dicht.
ofwel gewoon het gas erop houden of geen gas geven bij het verlaten van de schans , als je bij het verlaten van de schans nog eens extra gas geeft kan de motor alle kanten op gaan en dus minder controleer baar dan gewoon gas blijven geven of geen gas geven
Blijkbaar is mijn verhaal niet helemaal duidelijk bij jou.
Geeft niet, maar ik ga het niet verder uitleggen.
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Paar tips om niet op uw voorwiel te landen:
Een beetje naar achter leunen voor en tijdens de sprong.
Zet hem een versnelling hoger voor de schans en draai vooral uw gas niet dicht voordat ge springt.
Ga sneller de schans op dan heeft de moto niet de tijd om naar voor te kippen.
Als ge tijdens de sprong voelt dat hij op zijn voorste wiel gaat eindigen: gas geven.
Niet alles tegelijk doen de eerste keer, ge zou anders wel eens op uw rug kunnen eindigen.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Als je in de lucht hangt (of op zen minst het voorwiel los hebt), je stuur naar je toe trekken (in rechtstaande positie dus naar je navel toe). Op kleine, scherpe bultjes werkt dit het beste bij mij.

grtz
Afbeelding
Plaats reactie