Hoe geraak je over een onvermijdelijke "hobbel"?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Helen

Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover. :shock:
Voorwiel licht maken, rukje aan het gas, rukje omhoog, so far. Maar dan dat achterwiel nog. :?
Wat is nu de beste techniek om er heelhuids over te geraken, zónder een serieuze mep van je zadel tegen je achterste? :?:

(Voor de nieuwsgierigen: nee, ik ben niet gevallen! Dat is ooit al anders geweest, na een redelijke neus-wheelie alsnog tegen de grond gegaan)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Guillaume

Helen schreef:Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover. :shock:
Voorwiel licht maken, rukje aan het gas, rukje omhoog, so far. Maar dan dat achterwiel nog. :?
Wat is nu de beste techniek om er heelhuids over te geraken, zónder een serieuze mep van je zadel tegen je achterste? :?:

(Voor de nieuwsgierigen: nee, ik ben niet gevallen! Dat is ooit al anders geweest, na een redelijke neus-wheelie alsnog tegen de grond gegaan)
Als ik zoiets tegenkom, dan denk ik maar 1 ding... Gas!!! En dan spring je er gewoon overheen.

Mijn ervaring is, is dat je soms een bultje hebt, die je in je 1 springt, dat je denkt dat dat een best pittig heuveltje is, en als je er later in z'n 4 vol overheen jankt, je er eigenlijk niks meer van merkt :)
huskie

Guillaume schreef: Als ik zoiets tegenkom, dan denk ik maar 1 ding... Gas!!! En dan spring je er gewoon overheen.

Mijn ervaring is, is dat je soms een bultje hebt, die je in je 1 springt, dat je denkt dat dat een best pittig heuveltje is, en als je er later in z'n 4 vol overheen jankt, je er eigenlijk niks meer van merkt :)
Guillaume, ik denk niet dat dat heuveltje van helen, te springen valt. Anders was het wel heel gemakkelijk.
Nee ik denk dat we het over een "konte wipper" eerste klasse hebben.

Allereerst, doordat je ver vooruit kijkt zag je deze hobbel natuurlijk allang liggen :twisted:
Zo niet, heb je een probleem.
In 1e geval, zo hard mogelijk remmen, zelfs al weet je dat het te laat is, die snelheid moet naar beneden, want 80 km/uur is te snel. :wink:
Dan remmen los, en op het moment van de impact van het achterwiel direct gewicht op achterwiel verplaatsen en gas geven. Dat gas erop, is natuurlijk tegenstrijdig, maar zorgt ervoor dat je achterkant niet voorbij je voorwiel wil komen. En dat je de voorkant hoog houdt, want doe je dat niet en doe je je gas dicht, weet je zeker dat je een nosewheelie krijgt 8) Als de hobbel erg verticaal is, tsja, bidden helpt soms(alleen nooit bij mij :lol: )
Maar, ik zou het eerst wat rustig gaan oefenen, steeds harder en dan weet je tenminste wat er gebeurt de volgende "angst" hobbel.
Vooral het juiste moment van gewicht naar achteren verplaatsen zorgt ervoor dat je een tegenkracht geeft aan de "konte wipper". Het gas erop is extra safety, en benadrukt het geheel.
Veel plezier

En nog wat, het is niet altijd goed om je voorwiel er overheen te zetten. Soms is het beter om je voorwiel heel lichtjes de hobbel te laten raken, zodat je je voorvork wat hoger krijgt en op dat moment meteen je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Laatst gewijzigd door huskie op ma mar 27, 2006 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Helen

huskie schreef:Guillaume, ik denk niet dat dat heuveltje van helen, te springen valt. Anders was het wel heel gemakkelijk.
Nee ik denk dat we het over een "konte wipper" eerste klasse hebben.
Tanx Huskie! Ik ga je raadgevingen voor de "konte wipper" proberen in praktijk te brengen. (Ik wist niet dat het een officiële term was :lol: )
Ver vooruit kijken lukt me niet altijd, vooral niet als ik gewoon een achterwiel aan het volgen ben. Principe is dan: als die er tegen die snelheid over geraakt, moet ik het ook kunnen.
Nu heb ik nog het geluk dat het zadel van mijn Husky, evenals mijn bips, uitzonderlijk zacht is, dus de gemeenschappelijke impact valt op dat gebied nogal mee 8)
huskie

Helen schreef:
Ver vooruit kijken lukt me niet altijd, vooral niet als ik gewoon een achterwiel aan het volgen ben. Principe is dan: als die er tegen die snelheid over geraakt, moet ik het ook kunnen.
8)
Hee, ik dacht dat je voortaan op kop ging rijden, Zeg maar de Tom Boonen van de offroad rijders :)

Maar, Helen, lees hem nog een keer want ik heb wat verandert...... hij is nu nog duidelijker :cry: 8)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Helen

huskie schreef:Vooral het juiste moment van gewicht naar achteren verplaatsen zorgt ervoor dat je een tegenkracht geeft aan de "konte wipper". Het gas erop is extra safety, en benadrukt het geheel.
En nog wat, het is niet altijd goed om je voorwiel er overheen te zetten. Soms is het beter om je voorwiel heel lichtjes de hobbel te laten raken, zodat je je voorvork wat hoger krijgt en op dat moment meteen je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Het risico is klein is dat mijn voorwiel van de grond komt, zeker na het in de ankers gaan. Voorwiel "licht" is dan al heel wat.
Bij het gewicht naar achteren plaatsen, denk ik dat het belangrijk is om toch de impact te incasseren (desnoods met zadel/bips-contact), eerder dan té stevig op de steuntjes te blijven staan. Dan riskeer je van "gelanceerd" te worden... :angel:
huskie

Het gewicht moet achterop zijn, voordat de vering rebound. Anders ben je te laat, en slaat de vering tegen je .... aan. Door overdreven achterop te gaan zitten, eigenlijk zit je niet, maar klem je de motor heel stevig met je benen vast, met je kont op het zadel....., kun je het achterwiel laten rebouding ipv het zadel cq de motor.
Een goed ingestelde rebound is ook van levensbelang, maar ik ga er van uit dat die al perfect staat afgesteld...?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Helen

huskie schreef:Het gewicht moet achterop zijn, voordat de vering rebound. Anders ben je te laat, en slaat de vering tegen je .... aan. Door overdreven achterop te gaan zitten, eigenlijk zit je niet, maar klem je de motor heel stevig met je benen vast, met je kont op het zadel....., kun je het achterwiel laten rebouding ipv het zadel cq de motor.
Een goed ingestelde rebound is ook van levensbelang, maar ik ga er van uit dat die al perfect staat afgesteld...?!
Kont op het zadel??? Jawadde, dan krijg ik zéker een dreun door mijn wervelkolom!
Hm, waarschijnlijk heb je wel gelijk. Ik zal het volgende week eens uittesten in het Hondapark, en eens aan de instructeur aldaar vragen (yes! ik ga een uurtjes crossles volgen!)
Noppy

Sorry Helen,

Beetje lang antwoord en zelf bak ik er ook niets van, maar het stond op een site tussen heel wat andere tekst. Desondanks leek deze handleiding me erg volledig en systematisch:

Basic Technique

This is used to ride up a basic bank or step that is not undercut.

* You must always have your weight centred over the bike.
* You will need to get all your momentum before you actually hit the bank; this is important especially when there is very little traction.
* As the front wheel is rolling up the bank you back off the throttle and use the momentum to coast up the bank.
* As you roll over the top of the bank you slowly roll the throttle on and continue with the rest of the section.

Before you learn the next two techniques you must first learn how to unweight the motorcycle.

What is Unweighting?

In broad terms, unweighting is the technique of jumping upwards as your rear wheel is near or strikes an obstacle. When standing normally on the footpegs most of your weight is placed upon them and in turn upon the frame, suspension and wheels of the motorcycle. To unweight is to relieve momentarily the weight placed upon the motorcycle, in order that it may climb an obstacle free of this weight. There are varying degrees of unweighting, but basically you can totally unweight or unweight with pressure.
Total Unweight

Total unweighting is used for bunny hops or splatter technique.

1. Load the rear suspension with your knees bent.
2. Spring upright quickly causing the rear wheel to leave the ground and so that your feet leave the pegs.
3. You can grip the frame with your legs as you near the the end of your upright spring to gain more height with the rear wheel.

This technique is useful for jumping onto or over obstacles. For example, if you are faced with a small slippery log you could jump over it so that the rear wheel will not slip on it.
Unweight With Pressure

This is the most common form of unweighting. Unweighting with pressure is used for undercut or verticle steps and logs.

* You should adopt the same movements as for total unweighting, but leave your feet on the pegs applying slight pressure. This is so that you can absorb some of the shock of hitting the obstacle and maintain traction with the rear wheel.
* The amount of pressure can be varied by altering the speed of your upright spring. You will need to practise to judge to unweight in any given situation.

Punch Technique

The punch technique is used on logs, undercut banks and steps where by using the basic technique the bash plate would hit the leading edge of the step. This technique is also known as the double blip technique.

1. With the first blip you lift the front wheel and punch it into theleading edge of the step or log. As a general rule you should lift the front wheel the same distance away from the obstacle as the height of the obstacle.
Eg. for a step 500mm (20") high you should lift the front wheel 500mm away from the step.)
2. The second blip of the throttle or clutch drives the rear wheel up onto and over the obstacle.
3. Simultaneously, for an undercut step or log, you need to unweight with pressure. This unweighting will allow the rear wheel to miss the undercut at the base of the step.

Splatter Technique

The splatter technique is used for large undercut banks or steps, normally where you have a "lifter" in front of the obstacle.

1. You need to get all your speed before you hit the lifter.
2. As you hit the lifter with the rear wheel you need to totally unweight the bike and pull back on the handlebars to bring the bike into a verticle position. As you leave the ground pull the clutch in.
3. The front wheel should be above the height of the step, and the rear wheel should hit within the top half of the step (depending on the size of the step).
4. As the rear wheel splatters into the obstacle the forward momentum will bring the front wheel down onto the top of the step.
5. When the front wheel has landed, slowly release the clutch, roll on the throttle and continue with the rest of the section. Easy!

Op mijn ATB lukken dit soort dingen me een stuk makkelijker dan op een 130 kg zware DRZ!
Noppy
:toost:
Helen

Noppy schreef:Sorry Helen,

Beetje lang antwoord en zelf bak ik er ook niets van, maar het stond op een site tussen heel wat andere tekst. Desondanks leek deze handleiding me erg volledig en systematisch:

Basic Technique...

Op mijn ATB lukken dit soort dingen me een stuk makkelijker dan op een 130 kg zware DRZ!
Noppy
Erg interessant! Ik zal het nog een aantal keer moeten herlezen, maar dat is zeker de moeite!
Het geeft me wel de indruk dat dit meer trial-technieken zijn? (Lees: lage snelheid)
Sjokske

huskie schreef: bidden helpt soms
Is daar ook een bepaalde techniek voor ? Weet niet hoe dat moet ! Bennie reli.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Houten Klaas

Accepteer een vervelende hobbel en ga er naast liggen. Kost wel een paar nekwervels. Vooral overstekende wortels doen het goed. :wink:
Sjokske

Ook al aan het tikken, Klaas ?
Nog veel last gehad van je nek dus, net zo veel als ondergetekende van z'n (nu twee keer zo dikke) knie (en bijbehorende kromme radiateur :( ).
Houten Klaas

Het was gisteren wel komisch, als ik telefoneer leg ik altijd de hoorn tussen mijn schouders en mijn wang om mijn handen vrij te hebben. Eerst op mijn rechter schouder valt de hoorn op de grond, ik kon hem niet aan klemmen,pak de hoorn van de grond en probeer het links,en ja hoor ik moest weer bukken. :lol: :lol:

Het went wel. Sterkte met je radiateur,knie gaat wel weer over. :wink:
huskie

Even over dat stukje van Noppy, dat is trial techniek :lol: en daarvoor mijn dank :wink:
Weliswaar gedeeltelijk goed toe te passen bij crossers, maar heeft niets met high speed "konte wippers" :cry:
Splatters, bunny hops ik probeer ze wel op m'n crosser maar het gaat echt stukken beter op m'n trial motard.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen

Helen schreef:Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover. :shock:
Meestal gaat het heel natuurlijk.........................en anders bidden :wink:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Sjokske

Nogmaals, ik geloof niet zo in die grote roerganger daarboven. Als tie echt zou bestaan had hij/zij geen boswachters en nadelige regels voor motorcoureurs uitgevonden :idea:
gassen

Halleeluja :lol:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
TTT

Ik heb een tijdje geleden (voor Honville 4 uur) een dikke boomstam over een pad gelegd en ben er een keer of 20 overeen gegaan.

Resultaat:
- je wordt er allejesus moe van
- ga je te hard dan krijg je het zadel tegen je kl@ten wanneer het achterwiel de stam raakt. Goeie kans dat je daarna op je snoetje gaat.
- goeie timing van voorwiel liften is belangrijk. Te vroeg en voorwiel is te hoog, te laat en, nou ja, duidelijk.
- mooiste gaat het wanneer het voorwiel de stam net raakt.
- boomstam versleten (was al rot)

Ik denk de ik de 2x blip techniek gebruik.
smurf.
folie

TTT schreef:Ik heb een tijdje geleden (voor Honville 4 uur) een dikke boomstam over een pad gelegd en ben er een keer of 20 overeen gegaan.

Resultaat:
- je wordt er allejesus moe van
- ga je te hard dan krijg je het zadel tegen je kl@ten wanneer het achterwiel de stam raakt. Goeie kans dat je daarna op je snoetje gaat.
- goeie timing van voorwiel liften is belangrijk. Te vroeg en voorwiel is te hoog, te laat en, nou ja, duidelijk.
- mooiste gaat het wanneer het voorwiel de stam net raakt.
- boomstam versleten (was al rot)

Ik denk de ik de 2x blip techniek gebruik.
Aah, ben jij dat die die boomstammen daar neerlegt.. :P

Tja, dapper en slim om een keer een aantal maal achter elkaar te oefenen. Denk ik. Ik dacht laatst weer eens kom, ik pak 'm, en ik ging (weer) gigantisch over m'n stuur. Best vervelend eigenlijk.
Als je 'm echt onder de knie hebt die stam een beetje schuin leggen. Zo'n lekkere gladde groene...
TTT

folie schreef: Als je 'm echt onder de knie hebt die stam een beetje schuin leggen. Zo'n lekkere gladde groene...
Yep, succes verzekerd.

Ik vind dat wel sympatiek,die gasten die takken en stammetjes over de paden leggen. Ben er nog niet achter of dat voor ons of voor de mtb'ers is.
In ieder geval maakt het het rijden wel interessanter 8)
smurf.
Helen

TTT schreef:_________________
If everything seems under control, you're just not going fast enough
Da's een móói onderschrift. Ik ga het in gedachten houden op de volgende enduro.
huskie

Dat onderschrif herken ik :wink:
Wie heeft deze uitspraak, buiten TTT nog meer gebruikt?
Maken we er een kwisje van? :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT

huskie schreef:Dat onderschrif herken ik :wink:
Wie heeft deze uitspraak, buiten TTT nog meer gebruikt?
Maken we er een kwisje van? :)
beter goed (en snel) gejat dan slecht bedacht. :D

Mijn eigen motto is: als je nooit valt ga je niet hard genoeg.
Maar de engelse variant heeft meer historische waarde
smurf.
STTEVE
Contacteer:

http://en.thinkexist.com/quotes/mario_andretti/

het is een quote van Mario Andretti.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Plaats reactie