Guillaume schreef: Als ik zoiets tegenkom, dan denk ik maar 1 ding... Gas!!! En dan spring je er gewoon overheen.
Mijn ervaring is, is dat je soms een bultje hebt, die je in je 1 springt, dat je denkt dat dat een best pittig heuveltje is, en als je er later in z'n 4 vol overheen jankt, je er eigenlijk niks meer van merkt

Guillaume, ik denk niet dat dat heuveltje van helen, te springen valt. Anders was het wel heel gemakkelijk.
Nee ik denk dat we het over een "konte wipper" eerste klasse hebben.
Allereerst, doordat je ver vooruit kijkt zag je deze hobbel natuurlijk allang liggen
Zo niet, heb je een probleem.
In 1e geval, zo hard mogelijk remmen, zelfs al weet je dat het te laat is, die snelheid moet naar beneden, want 80 km/uur is te snel.
Dan remmen los, en op het moment van de impact van het achterwiel direct gewicht op achterwiel verplaatsen en gas geven. Dat gas erop, is natuurlijk tegenstrijdig, maar zorgt ervoor dat je achterkant niet voorbij je voorwiel wil komen. En dat je de voorkant hoog houdt, want doe je dat niet en doe je je gas dicht, weet je zeker dat je een nosewheelie krijgt

Als de hobbel erg verticaal is, tsja, bidden helpt soms(alleen nooit bij mij

)
Maar, ik zou het eerst wat rustig gaan oefenen, steeds harder en dan weet je tenminste wat er gebeurt de volgende "angst" hobbel.
Vooral het juiste moment van gewicht naar achteren verplaatsen zorgt ervoor dat je een tegenkracht geeft aan de "konte wipper". Het gas erop is extra safety, en benadrukt het geheel.
Veel plezier
En nog wat, het is niet altijd goed om je voorwiel er overheen te zetten. Soms is het beter om je voorwiel heel lichtjes de hobbel te laten raken, zodat je je voorvork wat hoger krijgt en op dat moment meteen je gewicht naar achteren te verplaatsen.