Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover.
Voorwiel licht maken, rukje aan het gas, rukje omhoog, so far. Maar dan dat achterwiel nog.
Wat is nu de beste techniek om er heelhuids over te geraken, zónder een serieuze mep van je zadel tegen je achterste?
(Voor de nieuwsgierigen: nee, ik ben niet gevallen! Dat is ooit al anders geweest, na een redelijke neus-wheelie alsnog tegen de grond gegaan)
Hoe geraak je over een onvermijdelijke "hobbel"?
Moderator: ghulst
Als ik zoiets tegenkom, dan denk ik maar 1 ding... Gas!!! En dan spring je er gewoon overheen.Helen schreef:Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover.
Voorwiel licht maken, rukje aan het gas, rukje omhoog, so far. Maar dan dat achterwiel nog.
Wat is nu de beste techniek om er heelhuids over te geraken, zónder een serieuze mep van je zadel tegen je achterste?
(Voor de nieuwsgierigen: nee, ik ben niet gevallen! Dat is ooit al anders geweest, na een redelijke neus-wheelie alsnog tegen de grond gegaan)
Mijn ervaring is, is dat je soms een bultje hebt, die je in je 1 springt, dat je denkt dat dat een best pittig heuveltje is, en als je er later in z'n 4 vol overheen jankt, je er eigenlijk niks meer van merkt
Guillaume, ik denk niet dat dat heuveltje van helen, te springen valt. Anders was het wel heel gemakkelijk.Guillaume schreef: Als ik zoiets tegenkom, dan denk ik maar 1 ding... Gas!!! En dan spring je er gewoon overheen.
Mijn ervaring is, is dat je soms een bultje hebt, die je in je 1 springt, dat je denkt dat dat een best pittig heuveltje is, en als je er later in z'n 4 vol overheen jankt, je er eigenlijk niks meer van merkt
Nee ik denk dat we het over een "konte wipper" eerste klasse hebben.
Allereerst, doordat je ver vooruit kijkt zag je deze hobbel natuurlijk allang liggen
Zo niet, heb je een probleem.
In 1e geval, zo hard mogelijk remmen, zelfs al weet je dat het te laat is, die snelheid moet naar beneden, want 80 km/uur is te snel.
Dan remmen los, en op het moment van de impact van het achterwiel direct gewicht op achterwiel verplaatsen en gas geven. Dat gas erop, is natuurlijk tegenstrijdig, maar zorgt ervoor dat je achterkant niet voorbij je voorwiel wil komen. En dat je de voorkant hoog houdt, want doe je dat niet en doe je je gas dicht, weet je zeker dat je een nosewheelie krijgt Als de hobbel erg verticaal is, tsja, bidden helpt soms(alleen nooit bij mij )
Maar, ik zou het eerst wat rustig gaan oefenen, steeds harder en dan weet je tenminste wat er gebeurt de volgende "angst" hobbel.
Vooral het juiste moment van gewicht naar achteren verplaatsen zorgt ervoor dat je een tegenkracht geeft aan de "konte wipper". Het gas erop is extra safety, en benadrukt het geheel.
Veel plezier
En nog wat, het is niet altijd goed om je voorwiel er overheen te zetten. Soms is het beter om je voorwiel heel lichtjes de hobbel te laten raken, zodat je je voorvork wat hoger krijgt en op dat moment meteen je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Laatst gewijzigd door huskie op ma mar 27, 2006 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Tanx Huskie! Ik ga je raadgevingen voor de "konte wipper" proberen in praktijk te brengen. (Ik wist niet dat het een officiële term was )huskie schreef:Guillaume, ik denk niet dat dat heuveltje van helen, te springen valt. Anders was het wel heel gemakkelijk.
Nee ik denk dat we het over een "konte wipper" eerste klasse hebben.
Ver vooruit kijken lukt me niet altijd, vooral niet als ik gewoon een achterwiel aan het volgen ben. Principe is dan: als die er tegen die snelheid over geraakt, moet ik het ook kunnen.
Nu heb ik nog het geluk dat het zadel van mijn Husky, evenals mijn bips, uitzonderlijk zacht is, dus de gemeenschappelijke impact valt op dat gebied nogal mee
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Hee, ik dacht dat je voortaan op kop ging rijden, Zeg maar de Tom Boonen van de offroad rijdersHelen schreef:
Ver vooruit kijken lukt me niet altijd, vooral niet als ik gewoon een achterwiel aan het volgen ben. Principe is dan: als die er tegen die snelheid over geraakt, moet ik het ook kunnen.
Maar, Helen, lees hem nog een keer want ik heb wat verandert...... hij is nu nog duidelijker
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Het risico is klein is dat mijn voorwiel van de grond komt, zeker na het in de ankers gaan. Voorwiel "licht" is dan al heel wat.huskie schreef:Vooral het juiste moment van gewicht naar achteren verplaatsen zorgt ervoor dat je een tegenkracht geeft aan de "konte wipper". Het gas erop is extra safety, en benadrukt het geheel.
En nog wat, het is niet altijd goed om je voorwiel er overheen te zetten. Soms is het beter om je voorwiel heel lichtjes de hobbel te laten raken, zodat je je voorvork wat hoger krijgt en op dat moment meteen je gewicht naar achteren te verplaatsen.
Bij het gewicht naar achteren plaatsen, denk ik dat het belangrijk is om toch de impact te incasseren (desnoods met zadel/bips-contact), eerder dan té stevig op de steuntjes te blijven staan. Dan riskeer je van "gelanceerd" te worden...
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Het gewicht moet achterop zijn, voordat de vering rebound. Anders ben je te laat, en slaat de vering tegen je .... aan. Door overdreven achterop te gaan zitten, eigenlijk zit je niet, maar klem je de motor heel stevig met je benen vast, met je kont op het zadel....., kun je het achterwiel laten rebouding ipv het zadel cq de motor.
Een goed ingestelde rebound is ook van levensbelang, maar ik ga er van uit dat die al perfect staat afgesteld...?!
Een goed ingestelde rebound is ook van levensbelang, maar ik ga er van uit dat die al perfect staat afgesteld...?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Kont op het zadel??? Jawadde, dan krijg ik zéker een dreun door mijn wervelkolom!huskie schreef:Het gewicht moet achterop zijn, voordat de vering rebound. Anders ben je te laat, en slaat de vering tegen je .... aan. Door overdreven achterop te gaan zitten, eigenlijk zit je niet, maar klem je de motor heel stevig met je benen vast, met je kont op het zadel....., kun je het achterwiel laten rebouding ipv het zadel cq de motor.
Een goed ingestelde rebound is ook van levensbelang, maar ik ga er van uit dat die al perfect staat afgesteld...?!
Hm, waarschijnlijk heb je wel gelijk. Ik zal het volgende week eens uittesten in het Hondapark, en eens aan de instructeur aldaar vragen (yes! ik ga een uurtjes crossles volgen!)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Sorry Helen,
Beetje lang antwoord en zelf bak ik er ook niets van, maar het stond op een site tussen heel wat andere tekst. Desondanks leek deze handleiding me erg volledig en systematisch:
Basic Technique
This is used to ride up a basic bank or step that is not undercut.
* You must always have your weight centred over the bike.
* You will need to get all your momentum before you actually hit the bank; this is important especially when there is very little traction.
* As the front wheel is rolling up the bank you back off the throttle and use the momentum to coast up the bank.
* As you roll over the top of the bank you slowly roll the throttle on and continue with the rest of the section.
Before you learn the next two techniques you must first learn how to unweight the motorcycle.
What is Unweighting?
In broad terms, unweighting is the technique of jumping upwards as your rear wheel is near or strikes an obstacle. When standing normally on the footpegs most of your weight is placed upon them and in turn upon the frame, suspension and wheels of the motorcycle. To unweight is to relieve momentarily the weight placed upon the motorcycle, in order that it may climb an obstacle free of this weight. There are varying degrees of unweighting, but basically you can totally unweight or unweight with pressure.
Total Unweight
Total unweighting is used for bunny hops or splatter technique.
1. Load the rear suspension with your knees bent.
2. Spring upright quickly causing the rear wheel to leave the ground and so that your feet leave the pegs.
3. You can grip the frame with your legs as you near the the end of your upright spring to gain more height with the rear wheel.
This technique is useful for jumping onto or over obstacles. For example, if you are faced with a small slippery log you could jump over it so that the rear wheel will not slip on it.
Unweight With Pressure
This is the most common form of unweighting. Unweighting with pressure is used for undercut or verticle steps and logs.
* You should adopt the same movements as for total unweighting, but leave your feet on the pegs applying slight pressure. This is so that you can absorb some of the shock of hitting the obstacle and maintain traction with the rear wheel.
* The amount of pressure can be varied by altering the speed of your upright spring. You will need to practise to judge to unweight in any given situation.
Punch Technique
The punch technique is used on logs, undercut banks and steps where by using the basic technique the bash plate would hit the leading edge of the step. This technique is also known as the double blip technique.
1. With the first blip you lift the front wheel and punch it into theleading edge of the step or log. As a general rule you should lift the front wheel the same distance away from the obstacle as the height of the obstacle.
Eg. for a step 500mm (20") high you should lift the front wheel 500mm away from the step.)
2. The second blip of the throttle or clutch drives the rear wheel up onto and over the obstacle.
3. Simultaneously, for an undercut step or log, you need to unweight with pressure. This unweighting will allow the rear wheel to miss the undercut at the base of the step.
Splatter Technique
The splatter technique is used for large undercut banks or steps, normally where you have a "lifter" in front of the obstacle.
1. You need to get all your speed before you hit the lifter.
2. As you hit the lifter with the rear wheel you need to totally unweight the bike and pull back on the handlebars to bring the bike into a verticle position. As you leave the ground pull the clutch in.
3. The front wheel should be above the height of the step, and the rear wheel should hit within the top half of the step (depending on the size of the step).
4. As the rear wheel splatters into the obstacle the forward momentum will bring the front wheel down onto the top of the step.
5. When the front wheel has landed, slowly release the clutch, roll on the throttle and continue with the rest of the section. Easy!
Op mijn ATB lukken dit soort dingen me een stuk makkelijker dan op een 130 kg zware DRZ!
Noppy
Beetje lang antwoord en zelf bak ik er ook niets van, maar het stond op een site tussen heel wat andere tekst. Desondanks leek deze handleiding me erg volledig en systematisch:
Basic Technique
This is used to ride up a basic bank or step that is not undercut.
* You must always have your weight centred over the bike.
* You will need to get all your momentum before you actually hit the bank; this is important especially when there is very little traction.
* As the front wheel is rolling up the bank you back off the throttle and use the momentum to coast up the bank.
* As you roll over the top of the bank you slowly roll the throttle on and continue with the rest of the section.
Before you learn the next two techniques you must first learn how to unweight the motorcycle.
What is Unweighting?
In broad terms, unweighting is the technique of jumping upwards as your rear wheel is near or strikes an obstacle. When standing normally on the footpegs most of your weight is placed upon them and in turn upon the frame, suspension and wheels of the motorcycle. To unweight is to relieve momentarily the weight placed upon the motorcycle, in order that it may climb an obstacle free of this weight. There are varying degrees of unweighting, but basically you can totally unweight or unweight with pressure.
Total Unweight
Total unweighting is used for bunny hops or splatter technique.
1. Load the rear suspension with your knees bent.
2. Spring upright quickly causing the rear wheel to leave the ground and so that your feet leave the pegs.
3. You can grip the frame with your legs as you near the the end of your upright spring to gain more height with the rear wheel.
This technique is useful for jumping onto or over obstacles. For example, if you are faced with a small slippery log you could jump over it so that the rear wheel will not slip on it.
Unweight With Pressure
This is the most common form of unweighting. Unweighting with pressure is used for undercut or verticle steps and logs.
* You should adopt the same movements as for total unweighting, but leave your feet on the pegs applying slight pressure. This is so that you can absorb some of the shock of hitting the obstacle and maintain traction with the rear wheel.
* The amount of pressure can be varied by altering the speed of your upright spring. You will need to practise to judge to unweight in any given situation.
Punch Technique
The punch technique is used on logs, undercut banks and steps where by using the basic technique the bash plate would hit the leading edge of the step. This technique is also known as the double blip technique.
1. With the first blip you lift the front wheel and punch it into theleading edge of the step or log. As a general rule you should lift the front wheel the same distance away from the obstacle as the height of the obstacle.
Eg. for a step 500mm (20") high you should lift the front wheel 500mm away from the step.)
2. The second blip of the throttle or clutch drives the rear wheel up onto and over the obstacle.
3. Simultaneously, for an undercut step or log, you need to unweight with pressure. This unweighting will allow the rear wheel to miss the undercut at the base of the step.
Splatter Technique
The splatter technique is used for large undercut banks or steps, normally where you have a "lifter" in front of the obstacle.
1. You need to get all your speed before you hit the lifter.
2. As you hit the lifter with the rear wheel you need to totally unweight the bike and pull back on the handlebars to bring the bike into a verticle position. As you leave the ground pull the clutch in.
3. The front wheel should be above the height of the step, and the rear wheel should hit within the top half of the step (depending on the size of the step).
4. As the rear wheel splatters into the obstacle the forward momentum will bring the front wheel down onto the top of the step.
5. When the front wheel has landed, slowly release the clutch, roll on the throttle and continue with the rest of the section. Easy!
Op mijn ATB lukken dit soort dingen me een stuk makkelijker dan op een 130 kg zware DRZ!
Noppy
Erg interessant! Ik zal het nog een aantal keer moeten herlezen, maar dat is zeker de moeite!Noppy schreef:Sorry Helen,
Beetje lang antwoord en zelf bak ik er ook niets van, maar het stond op een site tussen heel wat andere tekst. Desondanks leek deze handleiding me erg volledig en systematisch:
Basic Technique...
Op mijn ATB lukken dit soort dingen me een stuk makkelijker dan op een 130 kg zware DRZ!
Noppy
Het geeft me wel de indruk dat dit meer trial-technieken zijn? (Lees: lage snelheid)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Accepteer een vervelende hobbel en ga er naast liggen. Kost wel een paar nekwervels. Vooral overstekende wortels doen het goed.
Ook al aan het tikken, Klaas ?
Nog veel last gehad van je nek dus, net zo veel als ondergetekende van z'n (nu twee keer zo dikke) knie (en bijbehorende kromme radiateur ).
Nog veel last gehad van je nek dus, net zo veel als ondergetekende van z'n (nu twee keer zo dikke) knie (en bijbehorende kromme radiateur ).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Het was gisteren wel komisch, als ik telefoneer leg ik altijd de hoorn tussen mijn schouders en mijn wang om mijn handen vrij te hebben. Eerst op mijn rechter schouder valt de hoorn op de grond, ik kon hem niet aan klemmen,pak de hoorn van de grond en probeer het links,en ja hoor ik moest weer bukken.
Het went wel. Sterkte met je radiateur,knie gaat wel weer over.
Het went wel. Sterkte met je radiateur,knie gaat wel weer over.
Even over dat stukje van Noppy, dat is trial techniek en daarvoor mijn dank
Weliswaar gedeeltelijk goed toe te passen bij crossers, maar heeft niets met high speed "konte wippers"
Splatters, bunny hops ik probeer ze wel op m'n crosser maar het gaat echt stukken beter op m'n trial motard.
Weliswaar gedeeltelijk goed toe te passen bij crossers, maar heeft niets met high speed "konte wippers"
Splatters, bunny hops ik probeer ze wel op m'n crosser maar het gaat echt stukken beter op m'n trial motard.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Meestal gaat het heel natuurlijk.........................en anders biddenHelen schreef:Stel, je rijdt tegen een behoorlijke snelheid, en je ziet plots voor je een "hobbel" over de ganse breedte van de weg, ongeveer 30-40 cm hoog. Je kan niet stoppen, dus moet je erover.
Voorwiel licht maken, rukje aan het gas, rukje omhoog, so far. Maar dan dat achterwiel nog.
Wat is nu de beste techniek om er heelhuids over te geraken, zónder een serieuze mep van je zadel tegen je achterste?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Nogmaals, ik geloof niet zo in die grote roerganger daarboven. Als tie echt zou bestaan had hij/zij geen boswachters en nadelige regels voor motorcoureurs uitgevonden
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik heb een tijdje geleden (voor Honville 4 uur) een dikke boomstam over een pad gelegd en ben er een keer of 20 overeen gegaan.
Resultaat:
- je wordt er allejesus moe van
- ga je te hard dan krijg je het zadel tegen je kl@ten wanneer het achterwiel de stam raakt. Goeie kans dat je daarna op je snoetje gaat.
- goeie timing van voorwiel liften is belangrijk. Te vroeg en voorwiel is te hoog, te laat en, nou ja, duidelijk.
- mooiste gaat het wanneer het voorwiel de stam net raakt.
- boomstam versleten (was al rot)
Ik denk de ik de 2x blip techniek gebruik.
Resultaat:
- je wordt er allejesus moe van
- ga je te hard dan krijg je het zadel tegen je kl@ten wanneer het achterwiel de stam raakt. Goeie kans dat je daarna op je snoetje gaat.
- goeie timing van voorwiel liften is belangrijk. Te vroeg en voorwiel is te hoog, te laat en, nou ja, duidelijk.
- mooiste gaat het wanneer het voorwiel de stam net raakt.
- boomstam versleten (was al rot)
Ik denk de ik de 2x blip techniek gebruik.
smurf.
Aah, ben jij dat die die boomstammen daar neerlegt..TTT schreef:Ik heb een tijdje geleden (voor Honville 4 uur) een dikke boomstam over een pad gelegd en ben er een keer of 20 overeen gegaan.
Resultaat:
- je wordt er allejesus moe van
- ga je te hard dan krijg je het zadel tegen je kl@ten wanneer het achterwiel de stam raakt. Goeie kans dat je daarna op je snoetje gaat.
- goeie timing van voorwiel liften is belangrijk. Te vroeg en voorwiel is te hoog, te laat en, nou ja, duidelijk.
- mooiste gaat het wanneer het voorwiel de stam net raakt.
- boomstam versleten (was al rot)
Ik denk de ik de 2x blip techniek gebruik.
Tja, dapper en slim om een keer een aantal maal achter elkaar te oefenen. Denk ik. Ik dacht laatst weer eens kom, ik pak 'm, en ik ging (weer) gigantisch over m'n stuur. Best vervelend eigenlijk.
Als je 'm echt onder de knie hebt die stam een beetje schuin leggen. Zo'n lekkere gladde groene...
Yep, succes verzekerd.folie schreef: Als je 'm echt onder de knie hebt die stam een beetje schuin leggen. Zo'n lekkere gladde groene...
Ik vind dat wel sympatiek,die gasten die takken en stammetjes over de paden leggen. Ben er nog niet achter of dat voor ons of voor de mtb'ers is.
In ieder geval maakt het het rijden wel interessanter
smurf.
Da's een móói onderschrift. Ik ga het in gedachten houden op de volgende enduro.TTT schreef:_________________
If everything seems under control, you're just not going fast enough
Beter een slecht karakter dan geen karakter
beter goed (en snel) gejat dan slecht bedacht.huskie schreef:Dat onderschrif herken ik
Wie heeft deze uitspraak, buiten TTT nog meer gebruikt?
Maken we er een kwisje van?
Mijn eigen motto is: als je nooit valt ga je niet hard genoeg.
Maar de engelse variant heeft meer historische waarde
smurf.