Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?
Moderator: ghulst
Dat is natuurlijk wel waar. 24MX geeft wel een flinke slagkracht. En je hebt meteen je eigen potentiële doelgroep ook in een ander bedrijf zitten. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij zich daar nog bezighoudt met het dagelijks reilen en zeilen. Waarschijnlijk al lang niet meer. Dat zal hier waarschijnlijk ook wel gebeuren. Leiderschap door passie, management door anderen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Daar is hij inderdaad uitgestapt omdat dat gewoon dozen schuiven is. Dit was meer een passie project.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook geleid gaat worden door managers. Ik hoop alleen zo dat zo iemand een veto houdt in de besluitvorming.
Er mag best (grof) geld verdiend worden door bedrijven. Maar het zou toch mooi zijn als dat hier niet gepaard gaat met zielloze en matige producten.
In een interview kwam ter sprake dat een complete motor zo'n €700 aan ruwe materialen kost. Dan nog fabricage enz enz, maar het klinkt mij als een gezonde marge op 13 a 14 duizend euro per stuk. In datzelfde interview gaf hij aan nog meer premium en duurder te willen gaan in een toprange. In het voorbeeld had hij het over trapfietsen met titanium en carbon frames waar zo even 20K voor neergeteld wordt, waarom bestaat zoiets niet in de MX...? Er wordt altijd gezanikt over gewicht, nou dan maak je toch een titanium frame, carbon plaatwerk enz enz. Laat die crosser dan maar met de fietsen mee gaan in prijs.
Zelf trouwens gister een 2 uurs Cross Country wedstrijd gereden (DXCS) en na 2:01 uur in totaal 89% gebruikt.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook geleid gaat worden door managers. Ik hoop alleen zo dat zo iemand een veto houdt in de besluitvorming.
Er mag best (grof) geld verdiend worden door bedrijven. Maar het zou toch mooi zijn als dat hier niet gepaard gaat met zielloze en matige producten.
In een interview kwam ter sprake dat een complete motor zo'n €700 aan ruwe materialen kost. Dan nog fabricage enz enz, maar het klinkt mij als een gezonde marge op 13 a 14 duizend euro per stuk. In datzelfde interview gaf hij aan nog meer premium en duurder te willen gaan in een toprange. In het voorbeeld had hij het over trapfietsen met titanium en carbon frames waar zo even 20K voor neergeteld wordt, waarom bestaat zoiets niet in de MX...? Er wordt altijd gezanikt over gewicht, nou dan maak je toch een titanium frame, carbon plaatwerk enz enz. Laat die crosser dan maar met de fietsen mee gaan in prijs.
Zelf trouwens gister een 2 uurs Cross Country wedstrijd gereden (DXCS) en na 2:01 uur in totaal 89% gebruikt.
Ik denk dat je dat rekensommetje wel goed moet maken.
€700 in ruwe materialen, maar die moeten dan bewerkt worden in een fabriek (hal) met machines (afschrijving), mensen (salaris), stroom, water, verpakking, hulpmiddelen etc. Dat loopt behoorlijk op. Als je dan direct naar de consument verkoopt, dan moet je vooral nog reserves opnemen voor garantie, retourneren, terugroepacties, klantenservice etc. Als je niet direct verkoopt, dan moet er nog marge naar importeurs en dan naar dealers. Alles bij elkaar telt dat echt wel heel snel op.
Dat verhaal van de duurdere machines ben ik wel met hem eens. Wat dat betreft is de motorbranche in zijn algemeenheid best conservatief. Aan de andere kant maken ze met die conservatieve materialen al genoeg winst. 30K Ducati of BMW? Maar wat als je gaat werken met een soort carbon monocoque-achtig frame waar je dan mee aan de gang gaat? Mountainbikes hebben tegenwoordig ook carbon wielen, dus dat moet op de motor ook kunnen etc.
Dat geeft te denken…
€700 in ruwe materialen, maar die moeten dan bewerkt worden in een fabriek (hal) met machines (afschrijving), mensen (salaris), stroom, water, verpakking, hulpmiddelen etc. Dat loopt behoorlijk op. Als je dan direct naar de consument verkoopt, dan moet je vooral nog reserves opnemen voor garantie, retourneren, terugroepacties, klantenservice etc. Als je niet direct verkoopt, dan moet er nog marge naar importeurs en dan naar dealers. Alles bij elkaar telt dat echt wel heel snel op.
Dat verhaal van de duurdere machines ben ik wel met hem eens. Wat dat betreft is de motorbranche in zijn algemeenheid best conservatief. Aan de andere kant maken ze met die conservatieve materialen al genoeg winst. 30K Ducati of BMW? Maar wat als je gaat werken met een soort carbon monocoque-achtig frame waar je dan mee aan de gang gaat? Mountainbikes hebben tegenwoordig ook carbon wielen, dus dat moet op de motor ook kunnen etc.
Dat geeft te denken…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 152
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Ik vind dat echt een mooi kanaal.
Natuurlijk slaan ze hun slag met de views, maar het voelt nog wel lekker echt zo enthousiast als dat jong is.
Ik kan niet wachten om in het buitenland serieuze hillclimbs (nouja voor mij serieus dan) en kruip-door-sluip-door enduro te rijden met de Stark.
Natuurlijk slaan ze hun slag met de views, maar het voelt nog wel lekker echt zo enthousiast als dat jong is.
Ik kan niet wachten om in het buitenland serieuze hillclimbs (nouja voor mij serieus dan) en kruip-door-sluip-door enduro te rijden met de Stark.
Ik kende het hele kanaal nog niet. Die staat dus nu in het "Later bekijken" lijstje.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Zijn filmpjes van de ''Busa'' en ''Piggy'' zijn legendarisch. Dat jong heeft zoveel schijt dat hij stront te kort komt.
- GezwindeSpoed
- Berichten: 152
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Ff oefenen en in 3min klaar
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Dat ziet er goed uit. Als ze nu quick releases gaan gebruiken in plaats van bouten, dan kan daar nog een hoop tijd af.
Grappig ook om het conservatieve commentaar te lezen bij de video. Dat hij wel vermogen heeft, maar dat hij het niet kwijt kan. Dat hij veel te zwaar is om op te pakken. Dat hij veel langzamer is dan een gewone 450. En dat ze veel liever een jerrycan meenemen. Toekomst is een lastig iets.
Grappig ook om het conservatieve commentaar te lezen bij de video. Dat hij wel vermogen heeft, maar dat hij het niet kwijt kan. Dat hij veel te zwaar is om op te pakken. Dat hij veel langzamer is dan een gewone 450. En dat ze veel liever een jerrycan meenemen. Toekomst is een lastig iets.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Als ze nou dat team mee leveren bestel ik een extra accu voor de DXCS!
Het is wel zo dat ze extra gaten in het plaatwerk hebben geboord, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben.
Ik weet nog of quick releases de truuc doen, is dragend deel van het frame dus je moet voldoende kracht er op kunnen zetten.
Vermogen niet kwijt kunnen kan ik gewoon niks op zeggen, dat kan in weze geen enkele motor in die condities. Net welke stand je hem zet.
Te zwaar om op te pakken kunnen ook alle 4T modellen wel weg, die wegen namelijk hetzelfde meteen iets zwaarder hoogtepunt. En wat hij zwaarder is dan een 2T... Tsja als je dat niet overeind krijgt denk ik niet dat enduro/cross wat voor je is... Misschien sjoelen proberen?
Langzamer dan een 450? Op welke planeet? Dat kan kloppen onder sommige omstandigheden in de lagere settings, maar zet hem op 80 en de 450's lijken ineens 250'jes.
Met het liever gewoon een jerrycan mee ben ik het dan wel weer eens
Het is wel zo dat ze extra gaten in het plaatwerk hebben geboord, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben.
Ik weet nog of quick releases de truuc doen, is dragend deel van het frame dus je moet voldoende kracht er op kunnen zetten.
Vermogen niet kwijt kunnen kan ik gewoon niks op zeggen, dat kan in weze geen enkele motor in die condities. Net welke stand je hem zet.
Te zwaar om op te pakken kunnen ook alle 4T modellen wel weg, die wegen namelijk hetzelfde meteen iets zwaarder hoogtepunt. En wat hij zwaarder is dan een 2T... Tsja als je dat niet overeind krijgt denk ik niet dat enduro/cross wat voor je is... Misschien sjoelen proberen?
Langzamer dan een 450? Op welke planeet? Dat kan kloppen onder sommige omstandigheden in de lagere settings, maar zet hem op 80 en de 450's lijken ineens 250'jes.
Met het liever gewoon een jerrycan mee ben ik het dan wel weer eens