Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?
Moderator: ghulst
Dat is natuurlijk wel waar. 24MX geeft wel een flinke slagkracht. En je hebt meteen je eigen potentiële doelgroep ook in een ander bedrijf zitten. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij zich daar nog bezighoudt met het dagelijks reilen en zeilen. Waarschijnlijk al lang niet meer. Dat zal hier waarschijnlijk ook wel gebeuren. Leiderschap door passie, management door anderen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Daar is hij inderdaad uitgestapt omdat dat gewoon dozen schuiven is. Dit was meer een passie project.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook geleid gaat worden door managers. Ik hoop alleen zo dat zo iemand een veto houdt in de besluitvorming.
Er mag best (grof) geld verdiend worden door bedrijven. Maar het zou toch mooi zijn als dat hier niet gepaard gaat met zielloze en matige producten.
In een interview kwam ter sprake dat een complete motor zo'n €700 aan ruwe materialen kost. Dan nog fabricage enz enz, maar het klinkt mij als een gezonde marge op 13 a 14 duizend euro per stuk. In datzelfde interview gaf hij aan nog meer premium en duurder te willen gaan in een toprange. In het voorbeeld had hij het over trapfietsen met titanium en carbon frames waar zo even 20K voor neergeteld wordt, waarom bestaat zoiets niet in de MX...? Er wordt altijd gezanikt over gewicht, nou dan maak je toch een titanium frame, carbon plaatwerk enz enz. Laat die crosser dan maar met de fietsen mee gaan in prijs.
Zelf trouwens gister een 2 uurs Cross Country wedstrijd gereden (DXCS) en na 2:01 uur in totaal 89% gebruikt.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook geleid gaat worden door managers. Ik hoop alleen zo dat zo iemand een veto houdt in de besluitvorming.
Er mag best (grof) geld verdiend worden door bedrijven. Maar het zou toch mooi zijn als dat hier niet gepaard gaat met zielloze en matige producten.
In een interview kwam ter sprake dat een complete motor zo'n €700 aan ruwe materialen kost. Dan nog fabricage enz enz, maar het klinkt mij als een gezonde marge op 13 a 14 duizend euro per stuk. In datzelfde interview gaf hij aan nog meer premium en duurder te willen gaan in een toprange. In het voorbeeld had hij het over trapfietsen met titanium en carbon frames waar zo even 20K voor neergeteld wordt, waarom bestaat zoiets niet in de MX...? Er wordt altijd gezanikt over gewicht, nou dan maak je toch een titanium frame, carbon plaatwerk enz enz. Laat die crosser dan maar met de fietsen mee gaan in prijs.
Zelf trouwens gister een 2 uurs Cross Country wedstrijd gereden (DXCS) en na 2:01 uur in totaal 89% gebruikt.
Ik denk dat je dat rekensommetje wel goed moet maken.
€700 in ruwe materialen, maar die moeten dan bewerkt worden in een fabriek (hal) met machines (afschrijving), mensen (salaris), stroom, water, verpakking, hulpmiddelen etc. Dat loopt behoorlijk op. Als je dan direct naar de consument verkoopt, dan moet je vooral nog reserves opnemen voor garantie, retourneren, terugroepacties, klantenservice etc. Als je niet direct verkoopt, dan moet er nog marge naar importeurs en dan naar dealers. Alles bij elkaar telt dat echt wel heel snel op.
Dat verhaal van de duurdere machines ben ik wel met hem eens. Wat dat betreft is de motorbranche in zijn algemeenheid best conservatief. Aan de andere kant maken ze met die conservatieve materialen al genoeg winst. 30K Ducati of BMW? Maar wat als je gaat werken met een soort carbon monocoque-achtig frame waar je dan mee aan de gang gaat? Mountainbikes hebben tegenwoordig ook carbon wielen, dus dat moet op de motor ook kunnen etc.
Dat geeft te denken…
€700 in ruwe materialen, maar die moeten dan bewerkt worden in een fabriek (hal) met machines (afschrijving), mensen (salaris), stroom, water, verpakking, hulpmiddelen etc. Dat loopt behoorlijk op. Als je dan direct naar de consument verkoopt, dan moet je vooral nog reserves opnemen voor garantie, retourneren, terugroepacties, klantenservice etc. Als je niet direct verkoopt, dan moet er nog marge naar importeurs en dan naar dealers. Alles bij elkaar telt dat echt wel heel snel op.
Dat verhaal van de duurdere machines ben ik wel met hem eens. Wat dat betreft is de motorbranche in zijn algemeenheid best conservatief. Aan de andere kant maken ze met die conservatieve materialen al genoeg winst. 30K Ducati of BMW? Maar wat als je gaat werken met een soort carbon monocoque-achtig frame waar je dan mee aan de gang gaat? Mountainbikes hebben tegenwoordig ook carbon wielen, dus dat moet op de motor ook kunnen etc.
Dat geeft te denken…
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- GezwindeSpoed
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Ik vind dat echt een mooi kanaal.
Natuurlijk slaan ze hun slag met de views, maar het voelt nog wel lekker echt zo enthousiast als dat jong is.
Ik kan niet wachten om in het buitenland serieuze hillclimbs (nouja voor mij serieus dan) en kruip-door-sluip-door enduro te rijden met de Stark.
Natuurlijk slaan ze hun slag met de views, maar het voelt nog wel lekker echt zo enthousiast als dat jong is.
Ik kan niet wachten om in het buitenland serieuze hillclimbs (nouja voor mij serieus dan) en kruip-door-sluip-door enduro te rijden met de Stark.
Ik kende het hele kanaal nog niet. Die staat dus nu in het "Later bekijken" lijstje.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Zijn filmpjes van de ''Busa'' en ''Piggy'' zijn legendarisch. Dat jong heeft zoveel schijt dat hij stront te kort komt.
- GezwindeSpoed
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Ff oefenen en in 3min klaar
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Dat ziet er goed uit. Als ze nu quick releases gaan gebruiken in plaats van bouten, dan kan daar nog een hoop tijd af.
Grappig ook om het conservatieve commentaar te lezen bij de video. Dat hij wel vermogen heeft, maar dat hij het niet kwijt kan. Dat hij veel te zwaar is om op te pakken. Dat hij veel langzamer is dan een gewone 450. En dat ze veel liever een jerrycan meenemen. Toekomst is een lastig iets.
Grappig ook om het conservatieve commentaar te lezen bij de video. Dat hij wel vermogen heeft, maar dat hij het niet kwijt kan. Dat hij veel te zwaar is om op te pakken. Dat hij veel langzamer is dan een gewone 450. En dat ze veel liever een jerrycan meenemen. Toekomst is een lastig iets.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Als ze nou dat team mee leveren bestel ik een extra accu voor de DXCS!
Het is wel zo dat ze extra gaten in het plaatwerk hebben geboord, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben.
Ik weet nog of quick releases de truuc doen, is dragend deel van het frame dus je moet voldoende kracht er op kunnen zetten.
Vermogen niet kwijt kunnen kan ik gewoon niks op zeggen, dat kan in weze geen enkele motor in die condities. Net welke stand je hem zet.
Te zwaar om op te pakken kunnen ook alle 4T modellen wel weg, die wegen namelijk hetzelfde meteen iets zwaarder hoogtepunt. En wat hij zwaarder is dan een 2T... Tsja als je dat niet overeind krijgt denk ik niet dat enduro/cross wat voor je is... Misschien sjoelen proberen?
Langzamer dan een 450? Op welke planeet? Dat kan kloppen onder sommige omstandigheden in de lagere settings, maar zet hem op 80 en de 450's lijken ineens 250'jes.
Met het liever gewoon een jerrycan mee ben ik het dan wel weer eens
Het is wel zo dat ze extra gaten in het plaatwerk hebben geboord, maar dat zou ik er nog wel voor over hebben.
Ik weet nog of quick releases de truuc doen, is dragend deel van het frame dus je moet voldoende kracht er op kunnen zetten.
Vermogen niet kwijt kunnen kan ik gewoon niks op zeggen, dat kan in weze geen enkele motor in die condities. Net welke stand je hem zet.
Te zwaar om op te pakken kunnen ook alle 4T modellen wel weg, die wegen namelijk hetzelfde meteen iets zwaarder hoogtepunt. En wat hij zwaarder is dan een 2T... Tsja als je dat niet overeind krijgt denk ik niet dat enduro/cross wat voor je is... Misschien sjoelen proberen?
Langzamer dan een 450? Op welke planeet? Dat kan kloppen onder sommige omstandigheden in de lagere settings, maar zet hem op 80 en de 450's lijken ineens 250'jes.
Met het liever gewoon een jerrycan mee ben ik het dan wel weer eens
Royal Enfield Electric 2.0 op Eicma 2024.
Stark Varg motor en zoals het lijkt 2 Stark Varg accu's naast elkaar in 1 groot pakket.
Dat zou betekenen 80pk volledig instelbaar, 13kW accu.
Heel verklaarbaar want RE heeft grof geld gestoken in Stark Future.
Met snelladen zou dit heel goed kunnen betekenen dat dit mijn nieuwe motor wordt. Al helemaal als ze Stark Varg niveau vering enz aanhouden. Dat blok op straat is gewoon van de pot gerukt leip.
Ook redelijk in de KTM 690 killer richting waar ik het telkens over heb.
Stark Varg motor en zoals het lijkt 2 Stark Varg accu's naast elkaar in 1 groot pakket.
Dat zou betekenen 80pk volledig instelbaar, 13kW accu.
Heel verklaarbaar want RE heeft grof geld gestoken in Stark Future.
Met snelladen zou dit heel goed kunnen betekenen dat dit mijn nieuwe motor wordt. Al helemaal als ze Stark Varg niveau vering enz aanhouden. Dat blok op straat is gewoon van de pot gerukt leip.
Ook redelijk in de KTM 690 killer richting waar ik het telkens over heb.
Ja, als ze dat zo op de markt gaan zetten, dan wil ik hierbij alvast intekenen voor een proefrit! Gaaf ding! En, als zij met zoiets beginnen, heb je best kans dat het veel meer richting mainstream gaat.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Range is redelijk uit te rekenen als je het vergelijkt met de Energica Experia (wel wat groter en zwaarder, maar dat corrigeert weer voor het over claimen).
Experia: Stedelijk: 420 km – Gecombineerd: 256 km – Buitenstedelijk: 208 km – WMTC: 222 km 22,5 kW accu.
Dan zou de rekensom bij een 13kW accu worden: Stedelijk: 242km – Gecombineerd: 148km – Buitenstedelijk: 120km – WMTC: 128km.
Bij TET gebruik zit je ergens tussen stedelijk en gecombineerd in. Dat met een snellader of tenminste 11kW lader ben je aardig aan het pushen als je het laadschema niet in je rijdag weet te passen in ''Off-Road'' NL.
Experia: Stedelijk: 420 km – Gecombineerd: 256 km – Buitenstedelijk: 208 km – WMTC: 222 km 22,5 kW accu.
Dan zou de rekensom bij een 13kW accu worden: Stedelijk: 242km – Gecombineerd: 148km – Buitenstedelijk: 120km – WMTC: 128km.
Bij TET gebruik zit je ergens tussen stedelijk en gecombineerd in. Dat met een snellader of tenminste 11kW lader ben je aardig aan het pushen als je het laadschema niet in je rijdag weet te passen in ''Off-Road'' NL.
Ik wil hem ook gewoon lokaal rijden als motor. Dus niet alleen TET. Maar dan moet ik prima twee dagen heen en weer kunnen zonder laden. Als je dan inderdaad 11kW of zelfs sneller zou kunnen laden, dan wordt het alleen maar prettiger. Als je zoiets in een minuut of 10 naar 80% kan krijgen, dan lijkt me dat een prima oplossing. Niet voor op de snelweg, dan is 120km wat weinig, maar voor binnendoor zeker wel.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Een Stark Varg Enduro dus?
Die Freeride/Pioneer is echt een volledige maat kleiner dan een Enduro. Een beetje een 85 op full-size wielen.
Je kunt natuurlijk tunen op range ipv vermogen, gewoon de map heen en weer schuiven. Die Freeride is sowieso niet getuned op vermogen, want echt hard lopen doet hij niet.
Je hebt meerdere plekken waar je elektrisch kunt crossen op huur Freerides. Dat zou ik zeker eens aanraden!
Is die Pioneer gewoon een verklede Freeride? Dat was best een leuk ding, maar inderdaad wel een stuk kleiner. Ik heb daar wel eens een leuke ronde op gedaan, hier in de buurt. Wel met kenteken, dus dat is wel weer lekker. Maar ook over wat stukken open land, dijkjes etc. Ik vond het leuk speelgoed toen, maar wel meer speelgoed dan iets voor langere ritten.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
De Freeride is dit jaar wel vernieuwd dus de nieuwste heb ik niet gereden. Maar alle Husqvarna's zijn verklede KTM's.
Te klein is het niet dan. Al er een elektrische vervanger van de 690/701 types motorfietsen komt met een vergelijkbaar gewicht en range van 350 a 400 km maak me dan maar wakker! Maar ben bang dat dat nog enkele jaren solid state ontwikkeling nodig heeft...
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
350 a 400 heeft de 690 natuurlijk zelf ook niet dus of dat een eerlijke wens is weet ik niet.
Ik denk dat in die hoek een dikke 150 bij flink doorrijden wel de limiet is. Kan natuurlijk veel meer als je je aan de wet houdt... Maar mijn ervaring tot nog toe is dat het zo makkelijk zo lomp rijden is dat dat tegen gaat vallen.
Ik denk dat in die hoek een dikke 150 bij flink doorrijden wel de limiet is. Kan natuurlijk veel meer als je je aan de wet houdt... Maar mijn ervaring tot nog toe is dat het zo makkelijk zo lomp rijden is dat dat tegen gaat vallen.
Dat is een zeer eerlijke wens, eis. Ik rij met gemak 300 km per tankbeurt, Als je ergens in de bergen zit kun je in nagenoeg elk dorp tanken en na 5 minuten weer op pad. 5 uur aan een lader hangen van een bewoner ergens, als die al zo gek is, is natuurlijk geen optie. Wel voor de zondagrijders die een rondje van 100 km doen.
Met een capaciteit van 400 km offroad komt het allemaal wel meer in bereik. Zo niet dan blijven de avonturiers en enduro rijders lekker benzine rijden.
Met een capaciteit van 400 km offroad komt het allemaal wel meer in bereik. Zo niet dan blijven de avonturiers en enduro rijders lekker benzine rijden.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Avonturiers die vanaf hier naar Afrika rijden blijft het nog lange tijd benzine. Maar de meeste 690's rijden amper buiten eigen provincie natuurlijk.
In Nederland en omliggende landen schieten de laadpalen uit de grond en vooral DC snelladen groeit nu snel. Dan heb je het over een kwartiertje ipv een aantal uur.
Ik heb wel eens gekeken wat er aan laadpalen praktisch op de TET staat hier in de buurt en dat is om de 15 km oid. Tankstations moet je dan weer een stukje verder voor omrijden.
Daarbij als wij met een groepje lekker een middag gaan blubberen komen we zelden over de 150km, soms 200km, maar langer alleen op vakantie oid. Daar zit meestal ook wel een half uurtje snackbar oid bij.
In Nederland en omliggende landen schieten de laadpalen uit de grond en vooral DC snelladen groeit nu snel. Dan heb je het over een kwartiertje ipv een aantal uur.
Ik heb wel eens gekeken wat er aan laadpalen praktisch op de TET staat hier in de buurt en dat is om de 15 km oid. Tankstations moet je dan weer een stukje verder voor omrijden.
Daarbij als wij met een groepje lekker een middag gaan blubberen komen we zelden over de 150km, soms 200km, maar langer alleen op vakantie oid. Daar zit meestal ook wel een half uurtje snackbar oid bij.
Ook in de bergen heb je steeds vaker een EV laadstation in het dorp. Als er een mooie snellaadaansluiting (leuk voor galgje) op komt, dan ben met 10 minuten weer 80% vol en kun je er weer tegenaan. 10 minuten is een leuke stop voor een broodje etc. En waarschijnlijk ben je dan nog niet eens uitgekauwd. Natuurlijk zijn er altijd mensen die tenminste 900km nodig hebben, omdat ze anders op een ochtend niet genoeg range hebben. Maar daar bouw je geen seriemotor voor. Die bouw je voor de gemiddelde rijder die na 200km vechten met zichzelf op een modderpad/bospad/stenige klim/berg/woestijn even een flesje water leeg wil drinken, wat wil eten en even zijn helm af wil zetten.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Leuk dat er langs de TET laadpalen komen maar niet iedereen rijd de TET. Er zijn zoveel plekken in Europa waar geen palen staan, moet je die dan maar links laten liggen omdat je elektrisch rijd? Ik dacht het niet.
Wat specs van willekeurige nieuwe 2025 elektrische offroad machines:
'Quick charging at just 5.5 hours for the XE and 3 hours for the XB minimizes downtime.'
'Push the limits and go the distance. The Ultra Bee has an massive range of over 90+KM!'
'The bike is powered by a 5.5 kWh li-ion battery with a range of 85 miles (137 kilometers), or about three hours of recreational riding'
Zo kan ik nog wel even doorgaan. De technologie is gewoon nog niet ver genoeg tenzij je 'een rondje wil doen' of alle ongemakken voor lief neemt. Jammer maar gelukkig gaat de ontwikkeling snel. Ik hoop echt dat solid state brengt wat het beloofd, dat zal een enorme impact hebben.
Wat specs van willekeurige nieuwe 2025 elektrische offroad machines:
'Quick charging at just 5.5 hours for the XE and 3 hours for the XB minimizes downtime.'
'Push the limits and go the distance. The Ultra Bee has an massive range of over 90+KM!'
'The bike is powered by a 5.5 kWh li-ion battery with a range of 85 miles (137 kilometers), or about three hours of recreational riding'
Zo kan ik nog wel even doorgaan. De technologie is gewoon nog niet ver genoeg tenzij je 'een rondje wil doen' of alle ongemakken voor lief neemt. Jammer maar gelukkig gaat de ontwikkeling snel. Ik hoop echt dat solid state brengt wat het beloofd, dat zal een enorme impact hebben.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Je noemt natuurlijk ook wel een rijtje kinderspeelgoed.
De Surron's zijn speelgoed en de Zero's tja, Amerikaans.
Praat je bijvoorbeeld over de Energica Experia klinken de getallen heel anders. Oke, dat is een lompe motor met lomp gewicht, maar als je dat ontwerpt met wat minder vermogen (Stark Varg/KTM 690) en ook 690 bagage capaciteiten/comfort dan kun je hele leuke dingen doen.
Die Royal Enfield die ik hierboven plaatste kon wel eens heel dicht in de buurt komen afhankelijk van de capaciteit en/of die snelladen DC kan.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals jij (en ik, elektrisch werkt voor mij op reis nog niet), maar eigenlijk heel West Europa ligt bezaaid met laadpalen. De Balkan enz nog een stuk minder natuurlijk.
Voor wat 95% aan ''off-roaden'' doet kom je met TET achtige routes best al wel heel goed uit mits snelladen er op zit. 200 km is voor bijna iedereen ook heel ver op een dag. Ik was met vlotte jongens op pad (geen racers, maar wel gewoon vlot) en 250km TET Frankrijk per dag was echt hard werken. Als je dan 200km range hebt (op de TET heb je meer range dan gecombineerd gebruik opgegeven wordt) kom je heel makkelijk over als je tussen de middag boodschappen doet in een stadje en even inplugd. Dat stadje moet ik met mijn 990 ook al in want die 19,5L tank met een beetje marge komt ook niet zo gek ver. Zeker in Frankrijk zie je inmiddels meer kleine plekjes met laadpalen op de parkeerplaatsen bij het marktje dan dat er dorpjes zijn met tankstations.
In de Balkan zijn wij aan het enduro'en geweest met de locals. S'ochtends vroeg op pad en dan de hele dag ploeteren. Ik meen dat we ca 30 a 80km per dag reden. Daarvoor zou de Stark net te kort zijn, maar weten ze er 13kW in te lepelen tegen redelijke gewichtskosten kun je dus gewoon de hele dag aankloten.
De Surron's zijn speelgoed en de Zero's tja, Amerikaans.
Praat je bijvoorbeeld over de Energica Experia klinken de getallen heel anders. Oke, dat is een lompe motor met lomp gewicht, maar als je dat ontwerpt met wat minder vermogen (Stark Varg/KTM 690) en ook 690 bagage capaciteiten/comfort dan kun je hele leuke dingen doen.
Die Royal Enfield die ik hierboven plaatste kon wel eens heel dicht in de buurt komen afhankelijk van de capaciteit en/of die snelladen DC kan.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals jij (en ik, elektrisch werkt voor mij op reis nog niet), maar eigenlijk heel West Europa ligt bezaaid met laadpalen. De Balkan enz nog een stuk minder natuurlijk.
Voor wat 95% aan ''off-roaden'' doet kom je met TET achtige routes best al wel heel goed uit mits snelladen er op zit. 200 km is voor bijna iedereen ook heel ver op een dag. Ik was met vlotte jongens op pad (geen racers, maar wel gewoon vlot) en 250km TET Frankrijk per dag was echt hard werken. Als je dan 200km range hebt (op de TET heb je meer range dan gecombineerd gebruik opgegeven wordt) kom je heel makkelijk over als je tussen de middag boodschappen doet in een stadje en even inplugd. Dat stadje moet ik met mijn 990 ook al in want die 19,5L tank met een beetje marge komt ook niet zo gek ver. Zeker in Frankrijk zie je inmiddels meer kleine plekjes met laadpalen op de parkeerplaatsen bij het marktje dan dat er dorpjes zijn met tankstations.
In de Balkan zijn wij aan het enduro'en geweest met de locals. S'ochtends vroeg op pad en dan de hele dag ploeteren. Ik meen dat we ca 30 a 80km per dag reden. Daarvoor zou de Stark net te kort zijn, maar weten ze er 13kW in te lepelen tegen redelijke gewichtskosten kun je dus gewoon de hele dag aankloten.