Daar gaan we weer deel 378

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Afbeelding

Nu voor het milieu [ nu ja het hebben van geen kinderen geeft me bijna carte blanche wat betrekking tot het milieu]
Zoop te veel olie, ratelde ook in de kop dus hop t blok er maar uit getrokken vandaag, was wel een tikkie fris buiten!

Blok eerst maar gespoeld met motul engine clean, ooit cilinder en zuiger van Leo overgenomen met de manuele spanner ombouw, had bijna niks gelopen zei die :roll: dus die volgend weekend er maar op [ nu ja als ik de spanbout binnen heb]
Dus nu maar met de KTM en fiets naar t werk...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Mooi stilleven op de werkbank :D

Leo heeft helemaal niet echt gereden met een BIG joh. DIe koopt ze, leukt ze op, rijd er de straat mee op en neer om vervolgens alle leuke dingen er weer af te halen en de BIG weer te verkopen. En zijn laatste BIG heeft ie al helemaal niet op gereden, alleen maar achter de auto mee rondgereden.

Maar ff serieus. Als de kop ratelt, waarom vervang je dan de cilinder?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zuipt echt heeeel veeeel olie :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Getik uit de kop kan ook het gevolg zijn van te grote klepspeling. En hoog olieverbruik (en rookwolken waar je het een tijd terug over had) kan heel goed het gevolg zijn van een defecte klepseal, Beide heb ik ook aan de hand gehad :cry:

Je zal het snel genoeg zien :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vandaag de luchtfilterkast er uit gesloopt en de 1997 kabelboom vervangen voor een pre '97 kabelboom, stekkers op de CDI waren niet origineel, vermoed dat laad problemen daar zaten en heb veel meer spul voor de oudere modellen liggen en is ook veel meer te koop voor.

Had de NAKS bout nog niet binnen, geen probleem want was wat warm buiten en het vervangen van de kabelboom was wat meer werk dan verwacht maar bijna kaar.

Het meeste paste gewoon, alleen CDI, omvormer, carb sensor en wat stekkers hier en daar zijn anders.

gepruts..

Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Dat is ook wel bijna het ergste wat je kunt doen bij belangrijke aansluitingen
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vandaag 8 uur bezig geweest met het blok.

De NAKS bout was vorige week zaterdag op de post gegaan, helaas met de gewone post dus geen pakket en track & trace, was na een week nog niet binnen dus maar plan B.

Mijn nieuwe cilinder had een gat voor een M8 bout en had daar een spanbout van M10 bij gekregen dus het gat maar op geboord en getapt naar M10.
Cilinder en kop er af gehaald, idd een tuimelaar ingesleten dus dat was het getik.

Kleppen uit de kop gehaald, seals waren nog goed, wel nieuwe er op gezet, ook maar weer de uitlaat kleppen geslepen, kop en kleppen schoon gemaakt, waren best verkoold.
Andere kop gedemonteerd, nokkenas en tuimelaars overgezet, gecontroleerd of ik nog wel de NAKS ketting kon monteren met de bout er in, leek wat lang maar gaat net.

Alle raak vlakken van resten [vloeibare] pakking ontdaan en ontvet en met hogere compressie opgebouwd, gecontroleerd of de kleppen de zuiger niet raken, lijkt niet zo te zijn, morgen nog de klepspeling controleren, deksel er op en het blok in het frame en nog het 1 en ander aan de kabbelboom doen.

Niks zat tegen maar duurde wel langer dan verwacht :wink:

Cilinder en zuiger van Leo over genomen, had maar ff gelopen maar wat zie ik op de zuiger

Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Lekker bezig Zappa! Zuiger heeft idd tikje gehad, maar dan kan die nog steeds weinig gelopen hebben :woow:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Zuiger heeft zo te zien 6 keer een klep terug gekopt :oops: Hoe ziet de cilinderwand er verder uit ?
En heb je de schroefdraad voor de handmatige NAKS met gewone schroefdraad getapt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Wat een fijne hobby heeft die Zap toch :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ouwe Reus schreef:Zuiger heeft zo te zien 6 keer een klep terug gekopt :oops: Hoe ziet de cilinderwand er verder uit ?
En heb je de schroefdraad voor de handmatige NAKS met gewone schroefdraad getapt?
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... er#p145097

Dat is wat ik gekocht heb, cilinderwand zag er prima uit, net gehoond volgens Leo, had weinig keus en heb wel wat vertrouwen in Leo dus de boel opgebouwd.
Draad getapt op M10 spoed 1.5, voor die maat standaard en dat is de bout ook.

Vandaag weer de hele dag bezig geweest, kleppen gesteld en blok dicht, in t frame en vast, nog wat werk aan de kabelboom zoals knippers en wat andere zooi waarvan de stekkers niet gelijk waren, ff puzzelen hoe de OW lucht filter er op moest, nog meer klein werk en iets voor 18 uur op de startknop gedrukt, starten en ff later lopen en alles werkt zoals het moet 8) 8) 8) :toost: :toost: 8) 8) 8)

Testrit, 10 km redelijk rustig met veel wisselde belasting en daarna steeds hoger de toeren in tot in t rood, luchtfilter maakt best herrie, blok loopt erg mooi en stil en trekt erg goed 8)
na 35 km in t donker en in de regen naar huis, helm en handschoenen uit en ff voelen aan t blok hoe heet ie is, hand onder de olie, lekt aan de voet links onder vooraan :( :( :( .

Moeren die daar zitten nog wat aantrokken, morgen ontvetten en kijken hoe t is als ik op t werk kom, hoop niet dat het blok er niet weer uit moet, opgebouwd met hogere compressie dus geen voetpakking maar goede vloeibare siliconen pakking.
de antrapper schreef:Wat een fijne hobby heeft die Zap toch :mrgreen:
Vind hem best vermoeiend zo nu en dan zoals nu na 2 dagen sleutelen ! :shock:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Sleutelen moet je doen bij een graadje of 25 met zon en veel bier. Maar lekt die geen olie via schroefdraad naks...dat deed die bij mij namelijk ook. Teflontape deed de truc.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zegt ie nu pas :x Maar bedankt voor de tip! :D Net ff wat tape er op gedaan, kijken of het helpt en genoeg is.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Vroeg naar de soort schroefdraad vanwege de kans op lekkage. Misschien dat fijne draad minder gedoe zou opleveren.
Denk dat je met teflontape en/of ringen (combinatie aluminium en O-ring) zoals in de klepdeksel gebruikt het probleem wel tackled.

Edit: De afdichting welke ik bedoel heten kennelijk "BONDED SEALS"
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr feb 02, 2018 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Lekt nu minder, zit al een koperen ring tussen, zal maandag wat meer tape er tussen doen en kijken of het dan weg is en of de voet niet lekt.

Fijner draad zou inderdaad beter zijn.

Achterrem wou de laatste tijd niet lekker remmen, viel mee ff de ontluchtingsnippel open en druk op het pedaal en een luchtbel er uit, nu weer lekker strak, toch maf maar was snel klaar 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hm, lekt dus nog, maar kan ook de voet nog zijn idd. Maar zat nog te lezen over Loctite 55...misschien een betere oplossing als die lekt op de schroefdraad?
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vandaag ff de tijd dus de boel ontvet, bout van een nieuwe alu ring voorzien en wat dikker tape aangebracht, bout lekt niet [meer] maar nog wel aan de voet rechts van de bout... en best wel wat bij volgas :evil:

Had wel gezien dat de cilinder daar wat sporen had, waarschijnlijk van het bewerken voor de NAKS bout dus had daar al wat meer vloeibare pakking aangebracht maar kennelijk niet genoeg of de pakking was niet helemaal top meer.

Als het wat warmer is maar proberen om het van buitenaf af te dichten met de vloeibare pakking.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Hmmm, als het pasvlak niet zuiver is door de nabewerking na het lassen,
kan nog wel het pasvlak nagedraait worden op een draaibank om het weer
zuiver te krijgen.
Werkje van een paar minuten, zou niet veel moeten kosten.
Kan het zo voor je doen, maar woon wat uit de buurt... :-)
Compressie gaat dan wel iets omhoog.
Denk dat je het met vloeibare pakking niet gaat redden.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zie op de foto dat de groef links van de bout zit, denk dan idd dat het pasvlak krom is getrokken.
Hoop dat het wel lukt van buiten af, is me ook eens gelukt bij de KTM dus ga het proberen als het wat warmer is.

Goede nieuws is dat ik nog geen straat wit/blauw heb gezet sinds de nieuwe cilinder er op zit 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Dubbele of dikkere pakking? En dat met vloeibare pakking. En staat toch geen druk op ?
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

de antrapper schreef:Bla bla. En staat toch geen druk op ?
Wat denk je dat er gebeurt als de zuiger naar beneden gaat? Om nog maar te zwijgen
van lekkage langs de zuiger.
Carteronluchting vangt dat niet allemaal op.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kweet dat het wat ten koste gaat van de compressie, maar zou in dit geval toch de alu voetpakking gebruiken :roll:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

frankn schreef:
de antrapper schreef:Bla bla. En staat toch geen druk op ?
Wat denk je dat er gebeurt als de zuiger naar beneden gaat? Om nog maar te zwijgen
van lekkage langs de zuiger.
Carteronluchting vangt dat niet allemaal op.

:toost: :toost: :toost:
Het is geen compressor :mrgreen:
Als hij omhoog gaat zuigt hij wel ff lekkerrrrr :toost:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Bij montage van de cilinder moet je zowel onder als boven de voetpakking wat vloeibaar pakking plaatsen.
Dit ca 3cm links als rechts van de bout.
Aangezien met het frezen een paar 0,01mm teveel kan we gefreesd zijn.
Cilinder afdraaien kan ook maar is normaal niet nodig.
verder verbaas ik me over je spanbout.......
Mijn spanbouten zijn aanzienlijk korter omdat ik de spanner ombouw.
Mijn spanners blijven de originele geleidingen behouden met een aangepaste grijper voor de geleiding.
Hierdoor kan de kettinggeleider niet verschuiven.
Verder gebruik ik een zacht koperen ring met ervoor een o-ring (die valt in het iets verzonken gat van de cilinder) die ik dan vastzet met een flensmoer M10.
Indien er vragen (foto's) zijn hoor ik het wel.
Plaats reactie