Daar gaan we weer deel 378
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Nu voor het milieu [ nu ja het hebben van geen kinderen geeft me bijna carte blanche wat betrekking tot het milieu]
Zoop te veel olie, ratelde ook in de kop dus hop t blok er maar uit getrokken vandaag, was wel een tikkie fris buiten!
Blok eerst maar gespoeld met motul engine clean, ooit cilinder en zuiger van Leo overgenomen met de manuele spanner ombouw, had bijna niks gelopen zei die dus die volgend weekend er maar op [ nu ja als ik de spanbout binnen heb]
Dus nu maar met de KTM en fiets naar t werk...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mooi stilleven op de werkbank
Leo heeft helemaal niet echt gereden met een BIG joh. DIe koopt ze, leukt ze op, rijd er de straat mee op en neer om vervolgens alle leuke dingen er weer af te halen en de BIG weer te verkopen. En zijn laatste BIG heeft ie al helemaal niet op gereden, alleen maar achter de auto mee rondgereden.
Maar ff serieus. Als de kop ratelt, waarom vervang je dan de cilinder?
Leo heeft helemaal niet echt gereden met een BIG joh. DIe koopt ze, leukt ze op, rijd er de straat mee op en neer om vervolgens alle leuke dingen er weer af te halen en de BIG weer te verkopen. En zijn laatste BIG heeft ie al helemaal niet op gereden, alleen maar achter de auto mee rondgereden.
Maar ff serieus. Als de kop ratelt, waarom vervang je dan de cilinder?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zuipt echt heeeel veeeel olie
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Getik uit de kop kan ook het gevolg zijn van te grote klepspeling. En hoog olieverbruik (en rookwolken waar je het een tijd terug over had) kan heel goed het gevolg zijn van een defecte klepseal, Beide heb ik ook aan de hand gehad
Je zal het snel genoeg zien
Je zal het snel genoeg zien
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vandaag de luchtfilterkast er uit gesloopt en de 1997 kabelboom vervangen voor een pre '97 kabelboom, stekkers op de CDI waren niet origineel, vermoed dat laad problemen daar zaten en heb veel meer spul voor de oudere modellen liggen en is ook veel meer te koop voor.
Had de NAKS bout nog niet binnen, geen probleem want was wat warm buiten en het vervangen van de kabelboom was wat meer werk dan verwacht maar bijna kaar.
Het meeste paste gewoon, alleen CDI, omvormer, carb sensor en wat stekkers hier en daar zijn anders.
gepruts..
Had de NAKS bout nog niet binnen, geen probleem want was wat warm buiten en het vervangen van de kabelboom was wat meer werk dan verwacht maar bijna kaar.
Het meeste paste gewoon, alleen CDI, omvormer, carb sensor en wat stekkers hier en daar zijn anders.
gepruts..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vandaag 8 uur bezig geweest met het blok.
De NAKS bout was vorige week zaterdag op de post gegaan, helaas met de gewone post dus geen pakket en track & trace, was na een week nog niet binnen dus maar plan B.
Mijn nieuwe cilinder had een gat voor een M8 bout en had daar een spanbout van M10 bij gekregen dus het gat maar op geboord en getapt naar M10.
Cilinder en kop er af gehaald, idd een tuimelaar ingesleten dus dat was het getik.
Kleppen uit de kop gehaald, seals waren nog goed, wel nieuwe er op gezet, ook maar weer de uitlaat kleppen geslepen, kop en kleppen schoon gemaakt, waren best verkoold.
Andere kop gedemonteerd, nokkenas en tuimelaars overgezet, gecontroleerd of ik nog wel de NAKS ketting kon monteren met de bout er in, leek wat lang maar gaat net.
Alle raak vlakken van resten [vloeibare] pakking ontdaan en ontvet en met hogere compressie opgebouwd, gecontroleerd of de kleppen de zuiger niet raken, lijkt niet zo te zijn, morgen nog de klepspeling controleren, deksel er op en het blok in het frame en nog het 1 en ander aan de kabbelboom doen.
Niks zat tegen maar duurde wel langer dan verwacht
Cilinder en zuiger van Leo over genomen, had maar ff gelopen maar wat zie ik op de zuiger
De NAKS bout was vorige week zaterdag op de post gegaan, helaas met de gewone post dus geen pakket en track & trace, was na een week nog niet binnen dus maar plan B.
Mijn nieuwe cilinder had een gat voor een M8 bout en had daar een spanbout van M10 bij gekregen dus het gat maar op geboord en getapt naar M10.
Cilinder en kop er af gehaald, idd een tuimelaar ingesleten dus dat was het getik.
Kleppen uit de kop gehaald, seals waren nog goed, wel nieuwe er op gezet, ook maar weer de uitlaat kleppen geslepen, kop en kleppen schoon gemaakt, waren best verkoold.
Andere kop gedemonteerd, nokkenas en tuimelaars overgezet, gecontroleerd of ik nog wel de NAKS ketting kon monteren met de bout er in, leek wat lang maar gaat net.
Alle raak vlakken van resten [vloeibare] pakking ontdaan en ontvet en met hogere compressie opgebouwd, gecontroleerd of de kleppen de zuiger niet raken, lijkt niet zo te zijn, morgen nog de klepspeling controleren, deksel er op en het blok in het frame en nog het 1 en ander aan de kabbelboom doen.
Niks zat tegen maar duurde wel langer dan verwacht
Cilinder en zuiger van Leo over genomen, had maar ff gelopen maar wat zie ik op de zuiger
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zuiger heeft zo te zien 6 keer een klep terug gekopt Hoe ziet de cilinderwand er verder uit ?
En heb je de schroefdraad voor de handmatige NAKS met gewone schroefdraad getapt?
En heb je de schroefdraad voor de handmatige NAKS met gewone schroefdraad getapt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Wat een fijne hobby heeft die Zap toch
Big Bigger Tiger en weer Big
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... er#p145097Ouwe Reus schreef:Zuiger heeft zo te zien 6 keer een klep terug gekopt Hoe ziet de cilinderwand er verder uit ?
En heb je de schroefdraad voor de handmatige NAKS met gewone schroefdraad getapt?
Dat is wat ik gekocht heb, cilinderwand zag er prima uit, net gehoond volgens Leo, had weinig keus en heb wel wat vertrouwen in Leo dus de boel opgebouwd.
Draad getapt op M10 spoed 1.5, voor die maat standaard en dat is de bout ook.
Vandaag weer de hele dag bezig geweest, kleppen gesteld en blok dicht, in t frame en vast, nog wat werk aan de kabelboom zoals knippers en wat andere zooi waarvan de stekkers niet gelijk waren, ff puzzelen hoe de OW lucht filter er op moest, nog meer klein werk en iets voor 18 uur op de startknop gedrukt, starten en ff later lopen en alles werkt zoals het moet
Testrit, 10 km redelijk rustig met veel wisselde belasting en daarna steeds hoger de toeren in tot in t rood, luchtfilter maakt best herrie, blok loopt erg mooi en stil en trekt erg goed
na 35 km in t donker en in de regen naar huis, helm en handschoenen uit en ff voelen aan t blok hoe heet ie is, hand onder de olie, lekt aan de voet links onder vooraan .
Moeren die daar zitten nog wat aantrokken, morgen ontvetten en kijken hoe t is als ik op t werk kom, hoop niet dat het blok er niet weer uit moet, opgebouwd met hogere compressie dus geen voetpakking maar goede vloeibare siliconen pakking.
Vind hem best vermoeiend zo nu en dan zoals nu na 2 dagen sleutelen !de antrapper schreef:Wat een fijne hobby heeft die Zap toch
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Sleutelen moet je doen bij een graadje of 25 met zon en veel bier. Maar lekt die geen olie via schroefdraad naks...dat deed die bij mij namelijk ook. Teflontape deed de truc.
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zegt ie nu pas Maar bedankt voor de tip! Net ff wat tape er op gedaan, kijken of het helpt en genoeg is.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Vroeg naar de soort schroefdraad vanwege de kans op lekkage. Misschien dat fijne draad minder gedoe zou opleveren.
Denk dat je met teflontape en/of ringen (combinatie aluminium en O-ring) zoals in de klepdeksel gebruikt het probleem wel tackled.
Edit: De afdichting welke ik bedoel heten kennelijk "BONDED SEALS"
Denk dat je met teflontape en/of ringen (combinatie aluminium en O-ring) zoals in de klepdeksel gebruikt het probleem wel tackled.
Edit: De afdichting welke ik bedoel heten kennelijk "BONDED SEALS"
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr feb 02, 2018 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Lekt nu minder, zit al een koperen ring tussen, zal maandag wat meer tape er tussen doen en kijken of het dan weg is en of de voet niet lekt.
Fijner draad zou inderdaad beter zijn.
Achterrem wou de laatste tijd niet lekker remmen, viel mee ff de ontluchtingsnippel open en druk op het pedaal en een luchtbel er uit, nu weer lekker strak, toch maf maar was snel klaar
Fijner draad zou inderdaad beter zijn.
Achterrem wou de laatste tijd niet lekker remmen, viel mee ff de ontluchtingsnippel open en druk op het pedaal en een luchtbel er uit, nu weer lekker strak, toch maf maar was snel klaar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Hm, lekt dus nog, maar kan ook de voet nog zijn idd. Maar zat nog te lezen over Loctite 55...misschien een betere oplossing als die lekt op de schroefdraad?
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vandaag ff de tijd dus de boel ontvet, bout van een nieuwe alu ring voorzien en wat dikker tape aangebracht, bout lekt niet [meer] maar nog wel aan de voet rechts van de bout... en best wel wat bij volgas
Had wel gezien dat de cilinder daar wat sporen had, waarschijnlijk van het bewerken voor de NAKS bout dus had daar al wat meer vloeibare pakking aangebracht maar kennelijk niet genoeg of de pakking was niet helemaal top meer.
Als het wat warmer is maar proberen om het van buitenaf af te dichten met de vloeibare pakking.
Had wel gezien dat de cilinder daar wat sporen had, waarschijnlijk van het bewerken voor de NAKS bout dus had daar al wat meer vloeibare pakking aangebracht maar kennelijk niet genoeg of de pakking was niet helemaal top meer.
Als het wat warmer is maar proberen om het van buitenaf af te dichten met de vloeibare pakking.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hmmm, als het pasvlak niet zuiver is door de nabewerking na het lassen,
kan nog wel het pasvlak nagedraait worden op een draaibank om het weer
zuiver te krijgen.
Werkje van een paar minuten, zou niet veel moeten kosten.
Kan het zo voor je doen, maar woon wat uit de buurt...
Compressie gaat dan wel iets omhoog.
Denk dat je het met vloeibare pakking niet gaat redden.
kan nog wel het pasvlak nagedraait worden op een draaibank om het weer
zuiver te krijgen.
Werkje van een paar minuten, zou niet veel moeten kosten.
Kan het zo voor je doen, maar woon wat uit de buurt...
Compressie gaat dan wel iets omhoog.
Denk dat je het met vloeibare pakking niet gaat redden.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zie op de foto dat de groef links van de bout zit, denk dan idd dat het pasvlak krom is getrokken.
Hoop dat het wel lukt van buiten af, is me ook eens gelukt bij de KTM dus ga het proberen als het wat warmer is.
Goede nieuws is dat ik nog geen straat wit/blauw heb gezet sinds de nieuwe cilinder er op zit
Hoop dat het wel lukt van buiten af, is me ook eens gelukt bij de KTM dus ga het proberen als het wat warmer is.
Goede nieuws is dat ik nog geen straat wit/blauw heb gezet sinds de nieuwe cilinder er op zit
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Dubbele of dikkere pakking? En dat met vloeibare pakking. En staat toch geen druk op ?
Big Bigger Tiger en weer Big
Wat denk je dat er gebeurt als de zuiger naar beneden gaat? Om nog maar te zwijgende antrapper schreef:Bla bla. En staat toch geen druk op ?
van lekkage langs de zuiger.
Carteronluchting vangt dat niet allemaal op.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Het is geen compressorfrankn schreef:Wat denk je dat er gebeurt als de zuiger naar beneden gaat? Om nog maar te zwijgende antrapper schreef:Bla bla. En staat toch geen druk op ?
van lekkage langs de zuiger.
Carteronluchting vangt dat niet allemaal op.
Als hij omhoog gaat zuigt hij wel ff lekkerrrrr
Big Bigger Tiger en weer Big
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Bij montage van de cilinder moet je zowel onder als boven de voetpakking wat vloeibaar pakking plaatsen.
Dit ca 3cm links als rechts van de bout.
Aangezien met het frezen een paar 0,01mm teveel kan we gefreesd zijn.
Cilinder afdraaien kan ook maar is normaal niet nodig.
verder verbaas ik me over je spanbout.......
Mijn spanbouten zijn aanzienlijk korter omdat ik de spanner ombouw.
Mijn spanners blijven de originele geleidingen behouden met een aangepaste grijper voor de geleiding.
Hierdoor kan de kettinggeleider niet verschuiven.
Verder gebruik ik een zacht koperen ring met ervoor een o-ring (die valt in het iets verzonken gat van de cilinder) die ik dan vastzet met een flensmoer M10.
Indien er vragen (foto's) zijn hoor ik het wel.
Dit ca 3cm links als rechts van de bout.
Aangezien met het frezen een paar 0,01mm teveel kan we gefreesd zijn.
Cilinder afdraaien kan ook maar is normaal niet nodig.
verder verbaas ik me over je spanbout.......
Mijn spanbouten zijn aanzienlijk korter omdat ik de spanner ombouw.
Mijn spanners blijven de originele geleidingen behouden met een aangepaste grijper voor de geleiding.
Hierdoor kan de kettinggeleider niet verschuiven.
Verder gebruik ik een zacht koperen ring met ervoor een o-ring (die valt in het iets verzonken gat van de cilinder) die ik dan vastzet met een flensmoer M10.
Indien er vragen (foto's) zijn hoor ik het wel.