Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

En weer terug. Op de terugweg uit Utrecht (met daarbij nog twee kleine stukjes (minder dan 5 km) en een stuk van +- 10km goed doorrijden) een verbruik van 1:20 gehaald.
Ook met lekker door scheuren houdt de BIG zich goed. Samen met een maat op een Bandit even het Twentse landschap onveilig gemaakt ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Waarom maak je je zo druk om verbruik? Je hebt toch niet die injectie erop gebouwd om zuinig rond te ploffen?
Dan kun je beter een E bike kopen , :lol: :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

kantelaar schreef:Waarom maak je je zo druk om verbruik? Je hebt toch niet die injectie erop gebouwd om zuinig rond te ploffen?
Dan kun je beter een E bike kopen , :lol: :mrgreen:
Ach, zo druk maak ik me er niet over, maar het is één van de weinige meetbare effecten van de ombouw. Het is al zo lang geleden dat ik op een goed lopende BIG heb gereden dat ik geen idee heb hoe die van mij zich daartoe verhoudt :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hij loopt nu toch goed?? geen stukken meer gehad, geen opgevreten kleppen meer, vakantie rit er mee gedaan (kan ik niet zeggen), alleen een echte bagger rit uitrijden, bij voorkeur uitgezet door Zap, en je blijkt een prima Big te hebben.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Daar zeg je wat Thoran,

Voor mij is het ook alweer bijna een jaar geleden dat mijn BIG begon af te breken , sindsdien ben ik alleen maar aan het zoeken en prutsen .
Maar ik ben er bijna nu denk ik Afbeelding :lol:
Zandprutser 1e klas.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

In een ander topic ook al genoemd, maar om toch mijn progress een beetje in één topic bij elkaar te houden...

Vorige week weer bezig geweest met de afstelling van de BIG, door de gasklep iets verder open te draaien heb ik nu een betrouwbare stationair geregeld (die echter iets te hoog is, zit nu rond de 1500~1800 toeren), het probleem is echter dat dit oplevert dat ik geen motorrem meer overhoud.
Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de "overrun fuel cut", maar dat resulteerde enkel in een doodenge motor die halverwege opeens vermogen verloor of terug kreeg. Dus dat heb ik maar zsm weer uitgezet.
Ik heb ondertussen wel redelijk een idee van wat het gebrek aan motorrem (of het teveel aan ingespoten brandstof) veroorzaakt. Omdat hij denkt dat hij een bepaald toerental draait, en daarbij een bepaalde hoeveelheid brandstof inspuit, reageert ie slecht op weinig load (gas dicht). Ik wil dit eerst op een nette manier oplossen door de deceleration instellingen, mocht dat niet werken doe ik het op de "vieze" manier, en dat komt gewoon neer op een groot gedeelte van de brandstof tabel op 0 zetten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Vanmiddag toch nog maar even weer bezig geweest, in het laatste beetje zonlicht gespeeld met de decelleration (doet zo goed als niets, de software registreert gas dicht niet goed genoeg). Daarna de methode met het aanpassen van de fuel tabel nog eens geprobeerd, dat leverde wel betere resultaten op, maar zorgde ook voor leuke vlammetjes uit de uitlaat bij gas dicht.

Ondertussen ook nog heel even tijdelijk de instellingen van de acceleration enrichment verkloot, wat er voor zorgde dat bij stationair gas snel open er al dikke vlammen uit de uitlaat kwamen. Iets wat er natuurlijk spectaculair uit ziet, maar niet echt gewenst is.

Ik denk dat ik eerst nog eens ga proberen aan te klooien met de Overrun fuel cut (delay op 0 zetten, MAP rond de 150kPA ofzo).
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

En voor de verandering weer eens bezig geweest. Lijkt wel bijna een monoloog te worden hier :P

Toch maar terug gegaan naar mijn oude fuel tabel, maar nu de overrun fuel cut anders in gesteld, en de motor reageert eindelijk (bijna) zoals ik wil dat hij reageert. Ik moet de temperatuur en toerental thresholds nog een klein beetje aanpassen. (Mag eerder beginnen met de overrun, en moet eigenlijk bij elke temperatuur) maar ik heb eindelijk weer een echte vorm van motorrem.

Wat ik nu eigenlijk alleen nog wil is een keer een (mid)dagje op de dynobank, om de afstelling echt goed te maken. Maar ja, dat kost €
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Dat zou je wel een hoop tijd schelen. Kadobon van Sinterklaas/ Kerstvrouw / voor je verjaardag?

Succes,

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

dhc6 schreef:Dat zou je wel een hoop tijd schelen. Kadobon van Sinterklaas/ Kerstvrouw / voor je verjaardag?

Succes,

R
Ach, zoals ie nu loopt ben ik ook hardstikke tevreden mee. Cadeaubon voor de verjaardag zal nog even moeten wachten (was afgelopen donderdag jarig), sinterklaas doet de familie niet aan, en kerst alleen met de (totaal niet motor-minded) schoonfamillie.
Oh well, gewoon even sparen, en misschien kijken of ik met wat anderen samen zo'n dynobank kan afhuren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Lijkt me leuk, ik doe mee
Futurist
PS mag ik meerdere motoren mee brengen?
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:Lijkt me leuk, ik doe mee
Futurist
PS mag ik meerdere motoren mee brengen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar als je zo'n ruimte voor een x aantal uur afhuurt ga ik er vanuit dat je dan elke motor die je wil (en die past) er op kan zetten.
Heb er trouwens nog totaal niet naar geïnformeerd, maar ik weet wel dat ik meerdere runs wil doen, toch minstens een stuk of 5.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Om al mijn info maar even op dezelfde plaats te houden, hier de tekst uit het velgen spaken topic gekopieerd:
Thoran schreef:Vooral omdat ik op dit moment even geen papier kan vinden, hier maar even de resultaten van mijn metingen neerzetten:
Op http://www.sapim.be/spaaklengteberekening : 193mm
Met als gegevens:
K: 105
Ka: 26
Kb: 14
Naafdiameter links: 60mm
Naafdiameter rechts: 70mm
Interne velg diameter: 400mm
velgdikte: 4mm
Aantal spaken: 36
Aantal kruisingen: 3 (deze weet ik niet helemaal zeker)

Op http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm : 189mm
Effective Rim Diameter: 400mm
Hub Diameter: 65mm
Flange Spacing: 90mm
Diameter of spoke hole: 4mm
Cross pattern: 3
Number of spokes: 36


Omdat er tussen beide alleen al een verschil van 4mm zit, en het daarnaast ook nog eens 20mm met de metingen van Madmenno scheelt ga ik denk ik eerst maar eens contact opnemen met Haan of JVD voor wat advies.
Daarnaast, tijd voor ploaties:

De oude velg + naaf:
Afbeelding

Mooie zwartgecoate Franse velg:
Afbeelding

Hij's wel ietsjes kleiner:
Afbeelding

Na een half uur wurgen met bandenlepels en andere tools toch maar gewoon de slijptol er bij gepakt en tadaa:
Afbeelding

Toen één kant ingespaakt om te zien of de velghoeken een beetje overeen komen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Bij madracing.nl kun je vrij voordelig op een testbank.
Heeft ook nog halve prijs dagen.
In de praktijk kom je meestal met 150 eu een heel eind.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

thumper schreef:Bij madracing.nl kun je vrij voordelig op een testbank.
Heeft ook nog halve prijs dagen.
In de praktijk kom je meestal met 150 eu een heel eind.
Oh, dat is "maar" 200km rijden :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Maar dan heb je ook wat !
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Hmmm, ik sta op de tweede pagina. Dat kan natuurlijk niet :P

Tussen het studeren door maar eens bedacht wat ik nog moet aanpassen aan de motor:
- Afterstart Enrichment langer door laten gaan. Motor valt nu een kort poosje na het starten uit. Start daarna wel meteen weer.
- Minimum TPS voor de Overrun Fuel Cut nog lager zetten (<= 1%), heeft nu last van stotterigheid bij lage toerentallen/gasklepopening
- Kabelboom netjes maken en inwikkelen in tape
- Gelaste stukjes frame behandelen met zwarte verf
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Gisteren m'n meisje maar weer eens aan het werk gezet, klein voorbeeld van hoe ik waarschijnlijk de kuipen ga spuiten:

Afbeelding

Nu alleen nog een mooi logo bedenken dat dat monotone witte vlak doorbreekt.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Thoran schreef:
thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen ;)
Vooral dat Fuel Injected staat machtig, serienummer 2 op de wereld :toost:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef:
Thoran schreef:
thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen ;)
Vooral dat Fuel Injected staat machtig, serienummer 2 op de wereld :toost:
Nu nog even de kroonplaat aanpakken en er dan zo'n gegraveerd plaatje á la Ducati op maken "Special Thoran edition" :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Na lange radiostilte toch maar weer eens bericht van het injectiefront.
Vandaag was de heropening van de Motoport, en daar was ook een vermogensbank aanwezig, dus wat doet elke zichzelf (niet) respecterende injectieprutser?

Juist!
Afbeelding

Toen kwamen we alleen een probleempje tegen, de lambdasonde van de bank pastte niet in de uitlaat.
Maar gelukkig hebben ze bij de MP wel boortjes en frezen:
Afbeelding

En de uitslag?
Afbeelding
(46pk en 54Nm)

En zoals je kan zien veel te arm (tijdens accelleratie iig)

Dus ik heb weer wat te klooien :twisted: :roll:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Mooi man de boel passend boren :lol:

Succes met het mengel verrijken met brandstof of minder lucht of tja iets met een laptop in iedergeval 8)
Zandprutser 1e klas.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Mijn interesse gaat ook uit naar de cijfertjes van de vermogensbank en alsk het goed zie is het 45PK AW met 54NM voor een standaard BIG ( of voegt injectie powerrrrrrr toe ? ) ?
Plaats reactie