Het grote injectie project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
En weer terug. Op de terugweg uit Utrecht (met daarbij nog twee kleine stukjes (minder dan 5 km) en een stuk van +- 10km goed doorrijden) een verbruik van 1:20 gehaald.
Ook met lekker door scheuren houdt de BIG zich goed. Samen met een maat op een Bandit even het Twentse landschap onveilig gemaakt
Ook met lekker door scheuren houdt de BIG zich goed. Samen met een maat op een Bandit even het Twentse landschap onveilig gemaakt
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ach, zo druk maak ik me er niet over, maar het is één van de weinige meetbare effecten van de ombouw. Het is al zo lang geleden dat ik op een goed lopende BIG heb gereden dat ik geen idee heb hoe die van mij zich daartoe verhoudtkantelaar schreef:Waarom maak je je zo druk om verbruik? Je hebt toch niet die injectie erop gebouwd om zuinig rond te ploffen?
Dan kun je beter een E bike kopen ,
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Hij loopt nu toch goed?? geen stukken meer gehad, geen opgevreten kleppen meer, vakantie rit er mee gedaan (kan ik niet zeggen), alleen een echte bagger rit uitrijden, bij voorkeur uitgezet door Zap, en je blijkt een prima Big te hebben.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Daar zeg je wat Thoran,
Voor mij is het ook alweer bijna een jaar geleden dat mijn BIG begon af te breken , sindsdien ben ik alleen maar aan het zoeken en prutsen .
Maar ik ben er bijna nu denk ik
Voor mij is het ook alweer bijna een jaar geleden dat mijn BIG begon af te breken , sindsdien ben ik alleen maar aan het zoeken en prutsen .
Maar ik ben er bijna nu denk ik
Zandprutser 1e klas.
In een ander topic ook al genoemd, maar om toch mijn progress een beetje in één topic bij elkaar te houden...
Vorige week weer bezig geweest met de afstelling van de BIG, door de gasklep iets verder open te draaien heb ik nu een betrouwbare stationair geregeld (die echter iets te hoog is, zit nu rond de 1500~1800 toeren), het probleem is echter dat dit oplevert dat ik geen motorrem meer overhoud.
Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de "overrun fuel cut", maar dat resulteerde enkel in een doodenge motor die halverwege opeens vermogen verloor of terug kreeg. Dus dat heb ik maar zsm weer uitgezet.
Ik heb ondertussen wel redelijk een idee van wat het gebrek aan motorrem (of het teveel aan ingespoten brandstof) veroorzaakt. Omdat hij denkt dat hij een bepaald toerental draait, en daarbij een bepaalde hoeveelheid brandstof inspuit, reageert ie slecht op weinig load (gas dicht). Ik wil dit eerst op een nette manier oplossen door de deceleration instellingen, mocht dat niet werken doe ik het op de "vieze" manier, en dat komt gewoon neer op een groot gedeelte van de brandstof tabel op 0 zetten.
Vorige week weer bezig geweest met de afstelling van de BIG, door de gasklep iets verder open te draaien heb ik nu een betrouwbare stationair geregeld (die echter iets te hoog is, zit nu rond de 1500~1800 toeren), het probleem is echter dat dit oplevert dat ik geen motorrem meer overhoud.
Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de "overrun fuel cut", maar dat resulteerde enkel in een doodenge motor die halverwege opeens vermogen verloor of terug kreeg. Dus dat heb ik maar zsm weer uitgezet.
Ik heb ondertussen wel redelijk een idee van wat het gebrek aan motorrem (of het teveel aan ingespoten brandstof) veroorzaakt. Omdat hij denkt dat hij een bepaald toerental draait, en daarbij een bepaalde hoeveelheid brandstof inspuit, reageert ie slecht op weinig load (gas dicht). Ik wil dit eerst op een nette manier oplossen door de deceleration instellingen, mocht dat niet werken doe ik het op de "vieze" manier, en dat komt gewoon neer op een groot gedeelte van de brandstof tabel op 0 zetten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Vanmiddag toch nog maar even weer bezig geweest, in het laatste beetje zonlicht gespeeld met de decelleration (doet zo goed als niets, de software registreert gas dicht niet goed genoeg). Daarna de methode met het aanpassen van de fuel tabel nog eens geprobeerd, dat leverde wel betere resultaten op, maar zorgde ook voor leuke vlammetjes uit de uitlaat bij gas dicht.
Ondertussen ook nog heel even tijdelijk de instellingen van de acceleration enrichment verkloot, wat er voor zorgde dat bij stationair gas snel open er al dikke vlammen uit de uitlaat kwamen. Iets wat er natuurlijk spectaculair uit ziet, maar niet echt gewenst is.
Ik denk dat ik eerst nog eens ga proberen aan te klooien met de Overrun fuel cut (delay op 0 zetten, MAP rond de 150kPA ofzo).
Ondertussen ook nog heel even tijdelijk de instellingen van de acceleration enrichment verkloot, wat er voor zorgde dat bij stationair gas snel open er al dikke vlammen uit de uitlaat kwamen. Iets wat er natuurlijk spectaculair uit ziet, maar niet echt gewenst is.
Ik denk dat ik eerst nog eens ga proberen aan te klooien met de Overrun fuel cut (delay op 0 zetten, MAP rond de 150kPA ofzo).
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
En voor de verandering weer eens bezig geweest. Lijkt wel bijna een monoloog te worden hier
Toch maar terug gegaan naar mijn oude fuel tabel, maar nu de overrun fuel cut anders in gesteld, en de motor reageert eindelijk (bijna) zoals ik wil dat hij reageert. Ik moet de temperatuur en toerental thresholds nog een klein beetje aanpassen. (Mag eerder beginnen met de overrun, en moet eigenlijk bij elke temperatuur) maar ik heb eindelijk weer een echte vorm van motorrem.
Wat ik nu eigenlijk alleen nog wil is een keer een (mid)dagje op de dynobank, om de afstelling echt goed te maken. Maar ja, dat kost €
Toch maar terug gegaan naar mijn oude fuel tabel, maar nu de overrun fuel cut anders in gesteld, en de motor reageert eindelijk (bijna) zoals ik wil dat hij reageert. Ik moet de temperatuur en toerental thresholds nog een klein beetje aanpassen. (Mag eerder beginnen met de overrun, en moet eigenlijk bij elke temperatuur) maar ik heb eindelijk weer een echte vorm van motorrem.
Wat ik nu eigenlijk alleen nog wil is een keer een (mid)dagje op de dynobank, om de afstelling echt goed te maken. Maar ja, dat kost €
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ach, zoals ie nu loopt ben ik ook hardstikke tevreden mee. Cadeaubon voor de verjaardag zal nog even moeten wachten (was afgelopen donderdag jarig), sinterklaas doet de familie niet aan, en kerst alleen met de (totaal niet motor-minded) schoonfamillie.dhc6 schreef:Dat zou je wel een hoop tijd schelen. Kadobon van Sinterklaas/ Kerstvrouw / voor je verjaardag?
Succes,
R
Oh well, gewoon even sparen, en misschien kijken of ik met wat anderen samen zo'n dynobank kan afhuren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Lijkt me leuk, ik doe mee
Futurist
PS mag ik meerdere motoren mee brengen?
Futurist
PS mag ik meerdere motoren mee brengen?
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar als je zo'n ruimte voor een x aantal uur afhuurt ga ik er vanuit dat je dan elke motor die je wil (en die past) er op kan zetten.futurist schreef:Lijkt me leuk, ik doe mee
Futurist
PS mag ik meerdere motoren mee brengen?
Heb er trouwens nog totaal niet naar geïnformeerd, maar ik weet wel dat ik meerdere runs wil doen, toch minstens een stuk of 5.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Om al mijn info maar even op dezelfde plaats te houden, hier de tekst uit het velgen spaken topic gekopieerd:
De oude velg + naaf:
Mooie zwartgecoate Franse velg:
Hij's wel ietsjes kleiner:
Na een half uur wurgen met bandenlepels en andere tools toch maar gewoon de slijptol er bij gepakt en tadaa:
Toen één kant ingespaakt om te zien of de velghoeken een beetje overeen komen:
Daarnaast, tijd voor ploaties:Thoran schreef:Vooral omdat ik op dit moment even geen papier kan vinden, hier maar even de resultaten van mijn metingen neerzetten:
Op http://www.sapim.be/spaaklengteberekening : 193mm
Met als gegevens:
K: 105
Ka: 26
Kb: 14
Naafdiameter links: 60mm
Naafdiameter rechts: 70mm
Interne velg diameter: 400mm
velgdikte: 4mm
Aantal spaken: 36
Aantal kruisingen: 3 (deze weet ik niet helemaal zeker)
Op http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm : 189mm
Effective Rim Diameter: 400mm
Hub Diameter: 65mm
Flange Spacing: 90mm
Diameter of spoke hole: 4mm
Cross pattern: 3
Number of spokes: 36
Omdat er tussen beide alleen al een verschil van 4mm zit, en het daarnaast ook nog eens 20mm met de metingen van Madmenno scheelt ga ik denk ik eerst maar eens contact opnemen met Haan of JVD voor wat advies.
De oude velg + naaf:
Mooie zwartgecoate Franse velg:
Hij's wel ietsjes kleiner:
Na een half uur wurgen met bandenlepels en andere tools toch maar gewoon de slijptol er bij gepakt en tadaa:
Toen één kant ingespaakt om te zien of de velghoeken een beetje overeen komen:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Oh, dat is "maar" 200km rijdenthumper schreef:Bij madracing.nl kun je vrij voordelig op een testbank.
Heeft ook nog halve prijs dagen.
In de praktijk kom je meestal met 150 eu een heel eind.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Hmmm, ik sta op de tweede pagina. Dat kan natuurlijk niet
Tussen het studeren door maar eens bedacht wat ik nog moet aanpassen aan de motor:
- Afterstart Enrichment langer door laten gaan. Motor valt nu een kort poosje na het starten uit. Start daarna wel meteen weer.
- Minimum TPS voor de Overrun Fuel Cut nog lager zetten (<= 1%), heeft nu last van stotterigheid bij lage toerentallen/gasklepopening
- Kabelboom netjes maken en inwikkelen in tape
- Gelaste stukjes frame behandelen met zwarte verf
Tussen het studeren door maar eens bedacht wat ik nog moet aanpassen aan de motor:
- Afterstart Enrichment langer door laten gaan. Motor valt nu een kort poosje na het starten uit. Start daarna wel meteen weer.
- Minimum TPS voor de Overrun Fuel Cut nog lager zetten (<= 1%), heeft nu last van stotterigheid bij lage toerentallen/gasklepopening
- Kabelboom netjes maken en inwikkelen in tape
- Gelaste stukjes frame behandelen met zwarte verf
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Gisteren m'n meisje maar weer eens aan het werk gezet, klein voorbeeld van hoe ik waarschijnlijk de kuipen ga spuiten:
Nu alleen nog een mooi logo bedenken dat dat monotone witte vlak doorbreekt.
Nu alleen nog een mooi logo bedenken dat dat monotone witte vlak doorbreekt.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Vooral dat Fuel Injected staat machtig, serienummer 2 op de wereldThoran schreef:Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Nu nog even de kroonplaat aanpakken en er dan zo'n gegraveerd plaatje á la Ducati op maken "Special Thoran edition"Ouwe Reus schreef:Vooral dat Fuel Injected staat machtig, serienummer 2 op de wereldThoran schreef:Zit te denken aan het Suzuki logo (alleen de S) en de tekst DRX800 Fuel Injected.thumper schreef:Stikkers met een vleugeltjes erop zou dat vlak mooi breken ?
Maar gelukkig heb ik mijn eigen privé designer die dat soort dingen voor mij kan ontwerpen
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Na lange radiostilte toch maar weer eens bericht van het injectiefront.
Vandaag was de heropening van de Motoport, en daar was ook een vermogensbank aanwezig, dus wat doet elke zichzelf (niet) respecterende injectieprutser?
Juist!
Toen kwamen we alleen een probleempje tegen, de lambdasonde van de bank pastte niet in de uitlaat.
Maar gelukkig hebben ze bij de MP wel boortjes en frezen:
En de uitslag?
(46pk en 54Nm)
En zoals je kan zien veel te arm (tijdens accelleratie iig)
Dus ik heb weer wat te klooien
Vandaag was de heropening van de Motoport, en daar was ook een vermogensbank aanwezig, dus wat doet elke zichzelf (niet) respecterende injectieprutser?
Juist!
Toen kwamen we alleen een probleempje tegen, de lambdasonde van de bank pastte niet in de uitlaat.
Maar gelukkig hebben ze bij de MP wel boortjes en frezen:
En de uitslag?
(46pk en 54Nm)
En zoals je kan zien veel te arm (tijdens accelleratie iig)
Dus ik heb weer wat te klooien
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic