Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
ans
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 21, 2010 16:55
Locatie: Gieterveen

Nou jongens (smurfen) Doe jullie best, ik steun jullie als altijd!!!
smurfin 1.jpeg
smurfin 1.jpeg (9.23 KiB) 2194 keer bekeken
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

SUCCESSSSSS :D !

De DR loopt als een zon , ik hoor de tuimelaars heeeeeeeel in de verte gewoon hun werk doen met als gevolg , starten lopen zonder gas erbij of andere fratsen, hij pakt heel goed op en is in mijn beleving een stuk krachtiger , geen voetganger oversteekplaats meer die met me mee rijd .

:toost: erg blij !
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ouwe Reus schreef:
kantelaar schreef:Ja het houd me wel van de straat die Big.
Zo blijven wij idd wel van de straat.

We zijn ook een stel ....
Smurfs_TV_Show_Handy_Smurf.jpg
...bij elkaar. En voor zover ik weet hebben wij één smurfin in ons midden :wink:.

Maar ff serieus. Als jouw schroefdraad is dolggedraaid, ben je dan aan de slag geweest met Helicoils in jouw cilinderkop?

Het schroefdraad is heel gebleven , ik heb een kleinere diameter boor gebruikt zodat de "kracht" afnam van de pluggen, toen kon ik ze nog met veel moeite losdraaien en de assen eruit halen .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

ans schreef:Nou jongens (smurfen) Doe jullie best, ik steun jullie als altijd!!!
smurfin 1.jpeg

Het heeft geholpen :) !
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ans schreef:Nou jongens (smurfen) Doe jullie best, ik steun jullie als altijd!!!
smurfin 1.jpeg
Hey Ans, g**l die laarzen, heb je die op de motor ook aan?

@kantelaar

gefeliciteerd man, de volhouder wint, en de beloning is zoooo coooool, lekker snorren met die Big, nu nog een paar noppenbanden en je kan zo de hemelpoort van opperst rijgenot voorbij "snorren"

greetz Futurist

PS ook nog eens een weekend practig weer om een lekker rondje te plannen
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

kantelaar schreef:Het schroefdraad is heel gebleven , ik heb een kleinere diameter boor gebruikt zodat de "kracht" afnam van de pluggen, toen kon ik ze nog met veel moeite losdraaien en de assen eruit halen .
Ah, gelukkig alleen de kop van de bouten waren verziekt, niet de schroefdraad zelf :D :D

Snap dat je in je sas bent, zie het al voor me
Lekker kwijlen uit beide mondhoeken
Lekker kwijlen uit beide mondhoeken
3539564730_43f1db4595.jpg (46.46 KiB) 2180 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Hey heb jij een foto van me gejat ? :lol:

@futurist , Die noppen zitten eigenlijk standaard om de velg , :D
Morgen naar de BSB en daarna nog een rondje doen of zo 8)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Halloooo,

Ik heb een behoorlijk aantal kms gereden , en het lichte tikken werd iets luider en daarom heb ik mijn kleppen weer gesteld ook vanwege de tip van futurist omdat de tuimelaars nieuw zijn.

Net een blokje gereden en het meeste geluid is weg , nu hoor ik nog steeds iets wat denk ik te luid is .

Mijn vraag,
Hoe zit het met die decompressie "stang" die boven de tuimelaar zit.
Ik draaide het kabeltje strakker en ging met mijn voelermaatje voelen en ik merkte dat de ruimte kleiner werd tussen de stelschroeven en de kleppen.

Met juist gestelde kleppen voor uit en dat is voelermaatje 20 las ik hier kan ik toch de tuimelaar iets optillen , heeeel iets .Terwijl de tuimelaar voor in gewoon strak zit.

Ik denk dat het tikken van die tuimelaar komt maar alles is goed afgesteld , Hoe ken da ?? :?:
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

kantelaar schreef:Met juist gestelde kleppen voor uit en dat is voelermaatje 20 las ik hier kan ik toch de tuimelaar iets optillen , heeeel iets .Terwijl de tuimelaar voor in gewoon strak zit. :?:

dit moet je toch eens even in gewoon nederlands op typen
"juist gestelde kleppen voor uit"??

ik snap echt niet wat je bedoeld

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

" uit " Daar bedoelde ik mee de tuimelaar en kleppen die de uitlaatgassen naar de uitlaat doorlaat. Daar zit iets speling op ,die kan ik een paar mm optillen.
De tuimelaar die het mengsel binnen laat zit geen speling op , dwz die kan ik niet omhoog en naar beneden bewegen . :)

En doordat ik de decompressie kabel iets aangespannen heb is het tikken qua geluid verminderd maar hij wil nu niet in 1 keer aanslaan met starten terwijl voor deze ingreep starten lopen was ,
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Je bedoelt dat je speling voelt in de tuimelaar van de uitlaat kleppen [uit] als de cilinder op OT staat maar niet op de inlaat tuimelaar?
Je zou het dan op alle bij wat moeten voelen maar geen mms, misschien net een mm..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Yep Zappa zo is het :)

Ik heb de kleppen op deze manier gesteld , inspectiedeksels eraf rechter bougie eruit , ratel op die krukas bout en draaien.
Eerst gaan de uitlaat kleppen open en dicht, nog een ronde draaien dan gaan de inlaatkleppen open en dicht de volgende ronde blijven de kleppen dicht en ik voel met een dunne schroevendraaier of de zuiger in de bovenste stand staat.

Dan pas stel ik de kleppen.
OT stand kan ik volgens mij niet zien als het lima deksel nog op zijn plek zit ?
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

helaas doe je het dan toch niet helemaal goed, de dop die in het lima deksel zit moet er uit en dan vind je een kerf en een "tandje" die moeten gelijk staan om echt goed de kleppen te stellen. Door de overlap stel je de kleppen net niet helemaal goed als de zuiger echt tdc staat, volgens mij is die kerf net van bdc af. Dan voel je zowel bij de inlaat als de uitlaat een beetje speling. Het moet bij de uitlaat iets meer zijn als bij de inlaat. Ook is het erg belangrijk dat je de speling van de beide inlaat en uitlaat kleppen gelijk stelt, let er dus op dat het voelermaatje even "stroef" er tussen(uit) gaat bij beide kleppen van dezelfde kant. Als je de kleppen per kant te veel verschillend stelt kan je ook geluid van krijgen want dan wordt de tuimelaar in feite op torsie belast.
futurist
PS de uitlaat kant laat de kleplichter vanzelf terug schieten en kan dus eigenlijk geen invloed hebben op de klepspeling.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Akkoord !

Ik ga het op deze manier doen van het weekend !

Vreemd is dan wel dat als ik de kabel van het decompressie systeem strakker zet die de tuimelaar toch wat naar beneden duwt.
Maar goed ik heb nu de juiste manier van stellen ,

Dank !
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

kantelaar schreef:Akkoord !

Ik ga het op deze manier doen van het weekend !

Vreemd is dan wel dat als ik de kabel van het decompressie systeem strakker zet die de tuimelaar toch wat naar beneden duwt.
Maar goed ik heb nu de juiste manier van stellen ,

Dank !
De kabel van de decompressie moet speling hebben en mag de decompressie as niet verdraaien (dan gaat ie inderdaad de tuimelaar indrukken) tenzij je de hendel bediend.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Dan zorg ik dat eerst het kabeltje goed afgesteld is , daarna de kleppen.
1 vraag rest me nog,

Op OT stand zetten doe ik wel in de slag als de kleppen beide niet bewegen toch?
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

kantelaar schreef:Dan zorg ik dat eerst het kabeltje goed afgesteld is , daarna de kleppen.
1 vraag rest me nog,

Op OT stand zetten doe ik wel in de slag als de kleppen beide niet bewegen toch?
inderdaad, zie verhaaltje futurist hierboven. Op 1 bovenste dode punt bewegen beide kleppen (uitlaat dicht inlaat open) het volgende BDP is het eind van de compressieslag/ontsteking en dan zijn dus beide kleppen dicht, dit is het juiste punt om de kleppen te stellen.

Groeten
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Akkoord! :)
Zandprutser 1e klas.
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

ik stel de kleppen al jaren op een ander manier, bij al mijn motoren.
Zorg dat de inlaatkleppen open staan en stel dan de uitlaatkleppen.
Daarna draaien tot uitlaatkleppen open staan en dan stel ik de inlaatkleppen.
Stel ze voor betrouwbaarheid waar snelheid minder belangrijk is altijd op max speling en bij motoren met veel power zo krap mogelijk
Zal best een theorie bestaan die deze methode afbrandt, prima ben toch redelijk eigenwijs :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Werkplaats handboek 2-6.

Suc6

www.manualedereparatie.info
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

@dhc6
ben systeembeheerder: lees achteraf pas welke onherstelbare fouten ik gemaakt heb :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Verschillende opties ?

Ik ga voor de DR optie nu, net lima dop eraf gehaald en ik zie het uitsparingkje beneden in het schroefdraad van de limadop en een streepje naast de bout .
Die staan nu in lijn en inderdaad nu pas kan ik de tuimelaar van de inlaat ook iets bewegen.

Vanavond kleppen stellen en nu op de juiste manier :)
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Mischien nog een hint:

1 bougie eruit. Draait wat makkelijker.

Lima deksel dop schroef eruit schroeven.

Beide klepdeksels eraf.

De krukas draaien (dop 17 en linksom tegen de klok in). Je volgt het merkteken en kijkt wanneer beide kleppen bewegen. de volgende hele omwenteling (merkteken) staat ie op compressie/ontsteking en kun je de maximale speling meten en dus ook afstellen.

Zou moeten lukken zo,

Suc6.

proost achteraf.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Met de laatste tips mee naar de schuur genomen te hebben , ben ik denk ik op de juiste manier bezig geweest.

Morgen maar even luisteren met een testritje , ik hoop dat die rammel weg is anders snap ik er niks meer van :mrgreen:
Nu idd een pils pakken. :toost:
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hoopt ook!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie