Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ben ik weer ,

Mijn DR ratelt en tikt .
Met gas geven en opschakelen merk ik alleen een beetje vermogensverlies maar geen gekke geluidjes
Met gas terug hoor je 1 tik en heeel in de verte een rateltje .
Met gas terug en terugschakelen , op het moment dat ik de koppeling loslaat hoor je een duidelijke ratel die langer aanhoud.

Ik dacht aan een klep / kleppen ?

Tja ik blijf bezig zo :roll:
Zandprutser 1e klas.
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

Dit lijkt maar mijn idee een van de kettingen.
De nokkenasketting of de balansasketting.
Voor de zekerheid de lima deksel d'r af en de kettingen controleren.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Of de aandrijfketting, 1 van de geleiderwieltjes [ 1 onder, 1 boven voor aan de ketting ] verdwenen..

Je kan van de week ff langs komen, dit weekend de Brabo 600 aan t rijden 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

De geleidewieltjes zijn nog aanwezig van de aandrijfketting, dat zou mooi zijn als dat het was ,
Ik heb wel iets technisch in me maar een blok uitelkaar halen en balans/nokkenaskettingen controleren e.d. word nieuw voor me .

Zappa, ik pb je wel omtrent koffie volgende week , veul plezier met de brabo :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Nou , de plof meegegeven met iemand die er verstand van heeft en je hoort de nokkenasketting idd wat ratelen.
Het schijnt nu aan de spanner te liggen , maar ik kan er nog gewoon meer door biggen ,mocht t veel erger worden kan ik nog altijd de boel loshalen .
Maar wil nu wachten tot er sneeuw ligt.

Trouwens vecht ik nog steeds met mengsel misere, ik draaide de bougies eruit en ze waren grijs -> te arm dus terwijl ik al 150 sproeiers heb en gasnaalden hoger heb staan, nu heb ik de gasnaalden op maximaal hoog staan en nieuwe bougies .

Loopt wel aardig , iets meer vermogen maar een klein dipje als ik laag in de toeren vooral in de 2de versnelling volgas geef , dan verslikt ie zich kort.

Ik zal toch naar de dyno moeten want ik ben schijnbaar iets te onkundig nog om er zelf achter te komen wat de juiste setting is.
Sterker nog ,ik dacht al een paar weken dat ie te rijk liep :lol:
Zandprutser 1e klas.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik weet niet welk jaar je big is, maar rond '91 zat er vaak een te kleine pilot jet #35 in, vooral duitse import (gedrosselt klein rijbewijs) hoort #45 te zijn.
gaf bij mij ongeveer hetzelfde probleem.
Afbeelding
have BIG fun

D.F.M.T.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ik heb een SR43A uit 92, volgens mij is een SR43B Duits.
Het zou maar zo kunnen dat zoals je zegt het eventueel die pilotjets kunnen zijn ik zie nr 33 en heb regelmatig mijn carbs open gehad, maar ik denk dat ik even beter moet kijken , ik zie niet echt op de illustratie waar ze zitten, staat er een nr op zoals bij sproeiers ?
Zandprutser 1e klas.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

SR43B is i.d.d. duits
volgens mij stond er een nummer in, maar ik weet het niet zeker, is alweer een jaar of 5 geleden
have BIG fun

D.F.M.T.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Assumption is the mother of all fuck ups
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Ik zet een ? bij het inkorten van de veer.
als je terug gaat naar de oude stromberg constant vacuum carburateurs zit er zelfs een demper op om te zorgen dat de zuiger niet te snel open gaat.
als je gas geeft word het vacuum groter en zuigt daardoor harder aan de benzine door de hoofdsproeier en werkt dan als een soort acceleratiepomp.
gaat de zuiger te snel omhoog dan is de hoeveelheid lucht te klein om bij zo'n grote opening nog benzine mee te zuigen.
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip, na gesproken te hebben met iemand die er verstand van heeft snap ik dat een vacium carb werkt op een vacium, dus grotere gaten boren heeft geen zin, = minder vacium.. veer inkorten heeft ook weinig zin want verhouding lucht en benzine moet wel ok zijn en na ijlen is ook een bitch..
Meer lucht in en uit en dan de benzine toevoer aanpassen heeft zeker zin :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ALS alles ok is dan moet een ook een SR43B met de oorspronkelijke sproeiers gewoon goed werken, mijn advies is om te kijken of de carb's bij het blok horen en dan de originele sproeier bezetting terug te gaan. ik zie deze problemen vaak voorbij komen hier en ik heb me ook één keer laten verleiden door hier aan te knoeien. Het heeft niet gewerkt en als er één niet goed loopt dan trek ik alles uit elkaar en laat alle sproeiers ed zoals het hoort en heb echt nooit problemen (met de carbs) het blijkt altijd iets anders te zijn. De carbs moeten ook in orde zijn natuurlijk (ultra sonoor reinigen). gewoon naar de basis (moet) werken, dat is origineel goed en dan fijn tunen maar niet met sproeiers gaan rommelen. dat doe je alleen bij een andere uitlaat volgens specs van beproefde methodes (zoals de sproeiers van Hessler bij en illegale Laser) en blijkt heel vaak ook niet eens nodig. Slijtage is een veel grotere storings factor en daar is de big gevoelig voor, ik heb 2 gasnaalden bewaart die echt in het middengebied zowat waren door gesleten.........
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Edwin schreef:Lees dit eens door

http://www.advrider.com/forums/showthre ... ight=BST40

Grzzz
Mooie plaatjes , die helpen echt om locaties te vinden van de onderdeeltjes :)
De pilot jet zit naast de hoofdsproeier in het buisje als ik het goed begrijp, die zal ik eens een keer eruitdraaien en controleren .
Verder zie ik wel heel veel thingy's die het mengsel kunnen beinvloeden zeg :shock:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

futurist schreef:ALS alles ok is dan moet een ook een SR43B met de oorspronkelijke sproeiers gewoon goed werken, mijn advies is om te kijken of de carb's bij het blok horen en dan de originele sproeier bezetting terug te gaan. ik zie deze problemen vaak voorbij komen hier en ik heb me ook één keer laten verleiden door hier aan te knoeien. Het heeft niet gewerkt en als er één niet goed loopt dan trek ik alles uit elkaar en laat alle sproeiers ed zoals het hoort en heb echt nooit problemen (met de carbs) het blijkt altijd iets anders te zijn. De carbs moeten ook in orde zijn natuurlijk (ultra sonoor reinigen). gewoon naar de basis (moet) werken, dat is origineel goed en dan fijn tunen maar niet met sproeiers gaan rommelen. dat doe je alleen bij een andere uitlaat volgens specs van beproefde methodes (zoals de sproeiers van Hessler bij en illegale Laser) en blijkt heel vaak ook niet eens nodig. Slijtage is een veel grotere storings factor en daar is de big gevoelig voor, ik heb 2 gasnaalden bewaart die echt in het middengebied zowat waren door gesleten.........
futurist

Ik heb een illegale laser , een holeshot en een k&n filter daarom ben ik nu aan het rommelen.
Ik heb nieuwe gasnaalden en buizen er in gezet ,die gasnaalden staan op zijn hoogst nu en ik heb 150 sproeiers.

In de tijd dat ik elke keer de boel loshaalde (en nog steeds doe) en andere sproeiers er in draaide en met de gasnaalden rommelde waren de verschillen van die aanpassingen minimaal terwijl ik van mensen hoor dat die zeker een vermogens toename bemerkten die hetzelfde gedaan hadden.

Maar met deze nieuwe info over pilot jets kan ik weer wat bekijken en evt aanpassen :)
Ik vind het gewoon vreemd dat ik met deze aanpassingen alsnog een te arm mengsel heb ,
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

misschien zijn je aanpassingen wat te veel van het goede, bij een bepaald slagvolume "hoort" een bepaalde ideale verbranding. op een gegeven moment kan je met een bestaande configuratie (nokkenas, timing, ontsteking en vastliggende vorm van de verbrandingkamer) geen hoger rendement meer halen. als je dat wil zal met de bestaande carb doorlaat en construktie het nooit helemaal ideaal kunnen worden. feit is dat je bij een bepaalde doorlaat op een gegeven moment niet meer benzine goed met lucht kan laten mengen. miss is jouw big net over die grens (goed mechanisch blok, open filter, dikke header en open demper) en moet je grotere stappen nemen om hem ideaal te laten draaien.
futurist
PS die verhalen over vermogens toename neem ik met een korrel zout, de vaak veranderde loopcultuur, het uitlaat geluid en het "gevoel" van de bereider zijn allemaal "ongrijpbare" factoren die geen van allen worden gestaafd door vermogens uitdraaien. het enige wat je voelt is als de driveability is verbeterd. en of ie gewoon mooi draait natuurlijk.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Tja , ik zal binnenkort de boel er weer af halen, alles doornemen wat hier gepost is zoals die pilotjets controleren op goede grootte en evt nog 1 keer een paar sproeiers kopen in grotere stappen het nog is proberen .

In ieder geval ben ik absoluut weer wat wijzer geworden hier :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Zo ik ben weer is bezig met carbs.

Ik heb een ander setje met een aansluiting voor een enkele gaskabel , die heb ik omgezet voor een dubbele .
Mijn huidige carbs was 1 van de stelschroefjes aan de onderkant afgedopt met een koper rond plaatje, dat ging niet vlekkeloos om die eruit te halen :roll:
en nu gebruik ik de 2de set die ik aan het schoonmaken ben en ga voorzien met alle nieuwe dingetjes die uit mijn huidige carbs komen.

Ik ben van plan weer met 145 hoofdsproeiers te beginnen en de gasnaalden een standje hoger vanwege de filter bocht en demper.
Nu zit er 150 in met de gasnaalden maximaal hoog en nog geen goed mengsel , te arm :shock:

De pilotjets waren wel gewoon 45 dus ik ga overnieuw beginnen met prutsen met het andere setje carbs.

Hoe heten die 2 stelschroefjes onder in de carbs waar een puntje op zit en waar een veertje ringetje en rubber ringetje omheen zit ?
Ik zie ze ook niet op de illustratie hier boven staan.
Waar dienen ze voor en hoever moet ik ze open draaien, ik heb eens gehoord anderhalve slag met de schroevendraaier ?

Zie ik net na alles omgezet te hebben dat het beugeltje voor de dubbele gaskabel niet overgezet kan worden. :|
Pffff, ik word een beetje moe van mijn eigen onkunde onderhand :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Lucht menselschroefjes, ik geloof anderhalf uit is de basis afstelling, maar ze bepalen
voor een groot deel hoe je motor loopt, een kwartslag kan een wereld van verschil zijn.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ah, en nu weet ik ook waar ze voor dienen bedankt.

Net de motor inmekaar gefreubelt en nu stroomt er uit het slangetje van de rechter carb benzine tijdens het draaien .
:evil:
Zandprutser 1e klas.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Kan zijn dat je vlotter blijft hangen, soms hept een tikje tegen het bakje met de achterkant van een schroevendraaier.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Had ik gedaan dat tikken , meerdere malen maar helaas .

Ik heb net alles eruit gehaald , die dubbele gas hendel uit de carbs gehaald en de enkele er in ,andere vlotternaald en vlotter erin van de boosdoener, enkele gaskabel hangt aan het stuur en zit naar behoren aan het hendeltje aan de carbs.

Alles zit er weer op en ik ga zo weer testen. :roll:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Net een ritje gemaakt , loopt allemaal wel maar dat euveltje van dat uitvallen met stationair is nu erger.
Ik had er wat last van en toen wat tips opgevolgt om de naalden en buizen te vervangen , had ik gedaan maar nu t zelfde en erger .

Het benzine stromen uit de rechtercarb lijkt over , voor de zekerheid een potje onder gezet om over een uur of wat te checken.

Soms heeft hij de neiging om uit te vallen ipv uitvallen wat hij stelselmatig doet maar blijft hij net op het nippertje lopen als of hij een vonk mist of net niet genoeg mengsel of wat ook krijgt.
Kan dat aan die mengselschroeven liggen ?
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

hey het niet opgeven hoor, je wordt niet moe van je onkunde maar dat heet leren. Wees blij dat het 10graden is iig niet te koud om te prutsen.
futurist
ps benzine die er uit loopt tijdens het draaien komt door de vlotter of een beschadigd ringetje van de vlotter houder waar die zitting mee in het carb huis zit.

pss is je klepspeling in orde?
Laatst gewijzigd door futurist op zo dec 30, 2012 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ik zal niet opgeven, je hebt gelijk want mijn leercurve stijgt. :)

Mede door de info van jullie :D
Ik heb eigenlijk geen idee of de klepspeling in orde is , ik had al last van het uitval fenomeen en nu zitten er andere carbs op met wat nieuwe onderdeeltjes van de degene die ik erop had en nu is het erger.

Die klepspeling ga ik checken (zelf nooit gedaan) met wat hulp van een ervaringsdeskundige als het blok uitmekaar gaat om een nieuwe nokkenaskettingspanner te plaatsen want die rammelt ook .
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

dan stop maar met zoeken naar het euvel van uitvallen, de ketting timing is echt van belang zeker bij een langzaam/stationair draaiend blok
de 2 carbs in combinatie met het grote slagvolume van 1 cilinder is het stil vallen waarschijnlijk het gevolg van de niet zo goede timing meer van de nokkeas/kleppen trein.
de verneveling loopt dan hick ups op bij stationair draaien omdat het langzaam stromende mengsel dan wel eens terug "spoelt"
futurist

PS het prutsen aan een motor (welke dan ook) heeft alleen maar zin als alle standaard afstellingen in orde zijn, en dan is de Big daar dus nog veel gevoeliger voor.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie