Weer een euvel.
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
SUCCESSSSSS !
De DR loopt als een zon , ik hoor de tuimelaars heeeeeeeel in de verte gewoon hun werk doen met als gevolg , starten lopen zonder gas erbij of andere fratsen, hij pakt heel goed op en is in mijn beleving een stuk krachtiger , geen voetganger oversteekplaats meer die met me mee rijd .
erg blij !
De DR loopt als een zon , ik hoor de tuimelaars heeeeeeeel in de verte gewoon hun werk doen met als gevolg , starten lopen zonder gas erbij of andere fratsen, hij pakt heel goed op en is in mijn beleving een stuk krachtiger , geen voetganger oversteekplaats meer die met me mee rijd .
erg blij !
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus schreef:Zo blijven wij idd wel van de straat.kantelaar schreef:Ja het houd me wel van de straat die Big.
We zijn ook een stel .... ...bij elkaar. En voor zover ik weet hebben wij één smurfin in ons midden .
Maar ff serieus. Als jouw schroefdraad is dolggedraaid, ben je dan aan de slag geweest met Helicoils in jouw cilinderkop?
Het schroefdraad is heel gebleven , ik heb een kleinere diameter boor gebruikt zodat de "kracht" afnam van de pluggen, toen kon ik ze nog met veel moeite losdraaien en de assen eruit halen .
Zandprutser 1e klas.
Hey Ans, g**l die laarzen, heb je die op de motor ook aan?ans schreef:Nou jongens (smurfen) Doe jullie best, ik steun jullie als altijd!!!
@kantelaar
gefeliciteerd man, de volhouder wint, en de beloning is zoooo coooool, lekker snorren met die Big, nu nog een paar noppenbanden en je kan zo de hemelpoort van opperst rijgenot voorbij "snorren"
greetz Futurist
PS ook nog eens een weekend practig weer om een lekker rondje te plannen
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ah, gelukkig alleen de kop van de bouten waren verziekt, niet de schroefdraad zelfkantelaar schreef:Het schroefdraad is heel gebleven , ik heb een kleinere diameter boor gebruikt zodat de "kracht" afnam van de pluggen, toen kon ik ze nog met veel moeite losdraaien en de assen eruit halen .
Snap dat je in je sas bent, zie het al voor me
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Halloooo,
Ik heb een behoorlijk aantal kms gereden , en het lichte tikken werd iets luider en daarom heb ik mijn kleppen weer gesteld ook vanwege de tip van futurist omdat de tuimelaars nieuw zijn.
Net een blokje gereden en het meeste geluid is weg , nu hoor ik nog steeds iets wat denk ik te luid is .
Mijn vraag,
Hoe zit het met die decompressie "stang" die boven de tuimelaar zit.
Ik draaide het kabeltje strakker en ging met mijn voelermaatje voelen en ik merkte dat de ruimte kleiner werd tussen de stelschroeven en de kleppen.
Met juist gestelde kleppen voor uit en dat is voelermaatje 20 las ik hier kan ik toch de tuimelaar iets optillen , heeeel iets .Terwijl de tuimelaar voor in gewoon strak zit.
Ik denk dat het tikken van die tuimelaar komt maar alles is goed afgesteld , Hoe ken da ??
Ik heb een behoorlijk aantal kms gereden , en het lichte tikken werd iets luider en daarom heb ik mijn kleppen weer gesteld ook vanwege de tip van futurist omdat de tuimelaars nieuw zijn.
Net een blokje gereden en het meeste geluid is weg , nu hoor ik nog steeds iets wat denk ik te luid is .
Mijn vraag,
Hoe zit het met die decompressie "stang" die boven de tuimelaar zit.
Ik draaide het kabeltje strakker en ging met mijn voelermaatje voelen en ik merkte dat de ruimte kleiner werd tussen de stelschroeven en de kleppen.
Met juist gestelde kleppen voor uit en dat is voelermaatje 20 las ik hier kan ik toch de tuimelaar iets optillen , heeeel iets .Terwijl de tuimelaar voor in gewoon strak zit.
Ik denk dat het tikken van die tuimelaar komt maar alles is goed afgesteld , Hoe ken da ??
Zandprutser 1e klas.
kantelaar schreef:Met juist gestelde kleppen voor uit en dat is voelermaatje 20 las ik hier kan ik toch de tuimelaar iets optillen , heeeel iets .Terwijl de tuimelaar voor in gewoon strak zit.
dit moet je toch eens even in gewoon nederlands op typen
"juist gestelde kleppen voor uit"??
ik snap echt niet wat je bedoeld
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
" uit " Daar bedoelde ik mee de tuimelaar en kleppen die de uitlaatgassen naar de uitlaat doorlaat. Daar zit iets speling op ,die kan ik een paar mm optillen.
De tuimelaar die het mengsel binnen laat zit geen speling op , dwz die kan ik niet omhoog en naar beneden bewegen .
En doordat ik de decompressie kabel iets aangespannen heb is het tikken qua geluid verminderd maar hij wil nu niet in 1 keer aanslaan met starten terwijl voor deze ingreep starten lopen was ,
De tuimelaar die het mengsel binnen laat zit geen speling op , dwz die kan ik niet omhoog en naar beneden bewegen .
En doordat ik de decompressie kabel iets aangespannen heb is het tikken qua geluid verminderd maar hij wil nu niet in 1 keer aanslaan met starten terwijl voor deze ingreep starten lopen was ,
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je bedoelt dat je speling voelt in de tuimelaar van de uitlaat kleppen [uit] als de cilinder op OT staat maar niet op de inlaat tuimelaar?
Je zou het dan op alle bij wat moeten voelen maar geen mms, misschien net een mm..
Je zou het dan op alle bij wat moeten voelen maar geen mms, misschien net een mm..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Yep Zappa zo is het
Ik heb de kleppen op deze manier gesteld , inspectiedeksels eraf rechter bougie eruit , ratel op die krukas bout en draaien.
Eerst gaan de uitlaat kleppen open en dicht, nog een ronde draaien dan gaan de inlaatkleppen open en dicht de volgende ronde blijven de kleppen dicht en ik voel met een dunne schroevendraaier of de zuiger in de bovenste stand staat.
Dan pas stel ik de kleppen.
OT stand kan ik volgens mij niet zien als het lima deksel nog op zijn plek zit ?
Ik heb de kleppen op deze manier gesteld , inspectiedeksels eraf rechter bougie eruit , ratel op die krukas bout en draaien.
Eerst gaan de uitlaat kleppen open en dicht, nog een ronde draaien dan gaan de inlaatkleppen open en dicht de volgende ronde blijven de kleppen dicht en ik voel met een dunne schroevendraaier of de zuiger in de bovenste stand staat.
Dan pas stel ik de kleppen.
OT stand kan ik volgens mij niet zien als het lima deksel nog op zijn plek zit ?
Zandprutser 1e klas.
helaas doe je het dan toch niet helemaal goed, de dop die in het lima deksel zit moet er uit en dan vind je een kerf en een "tandje" die moeten gelijk staan om echt goed de kleppen te stellen. Door de overlap stel je de kleppen net niet helemaal goed als de zuiger echt tdc staat, volgens mij is die kerf net van bdc af. Dan voel je zowel bij de inlaat als de uitlaat een beetje speling. Het moet bij de uitlaat iets meer zijn als bij de inlaat. Ook is het erg belangrijk dat je de speling van de beide inlaat en uitlaat kleppen gelijk stelt, let er dus op dat het voelermaatje even "stroef" er tussen(uit) gaat bij beide kleppen van dezelfde kant. Als je de kleppen per kant te veel verschillend stelt kan je ook geluid van krijgen want dan wordt de tuimelaar in feite op torsie belast.
futurist
PS de uitlaat kant laat de kleplichter vanzelf terug schieten en kan dus eigenlijk geen invloed hebben op de klepspeling.
futurist
PS de uitlaat kant laat de kleplichter vanzelf terug schieten en kan dus eigenlijk geen invloed hebben op de klepspeling.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Akkoord !
Ik ga het op deze manier doen van het weekend !
Vreemd is dan wel dat als ik de kabel van het decompressie systeem strakker zet die de tuimelaar toch wat naar beneden duwt.
Maar goed ik heb nu de juiste manier van stellen ,
Dank !
Ik ga het op deze manier doen van het weekend !
Vreemd is dan wel dat als ik de kabel van het decompressie systeem strakker zet die de tuimelaar toch wat naar beneden duwt.
Maar goed ik heb nu de juiste manier van stellen ,
Dank !
Zandprutser 1e klas.
De kabel van de decompressie moet speling hebben en mag de decompressie as niet verdraaien (dan gaat ie inderdaad de tuimelaar indrukken) tenzij je de hendel bediend.kantelaar schreef:Akkoord !
Ik ga het op deze manier doen van het weekend !
Vreemd is dan wel dat als ik de kabel van het decompressie systeem strakker zet die de tuimelaar toch wat naar beneden duwt.
Maar goed ik heb nu de juiste manier van stellen ,
Dank !
Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
inderdaad, zie verhaaltje futurist hierboven. Op 1 bovenste dode punt bewegen beide kleppen (uitlaat dicht inlaat open) het volgende BDP is het eind van de compressieslag/ontsteking en dan zijn dus beide kleppen dicht, dit is het juiste punt om de kleppen te stellen.kantelaar schreef:Dan zorg ik dat eerst het kabeltje goed afgesteld is , daarna de kleppen.
1 vraag rest me nog,
Op OT stand zetten doe ik wel in de slag als de kleppen beide niet bewegen toch?
Groeten
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
ik stel de kleppen al jaren op een ander manier, bij al mijn motoren.
Zorg dat de inlaatkleppen open staan en stel dan de uitlaatkleppen.
Daarna draaien tot uitlaatkleppen open staan en dan stel ik de inlaatkleppen.
Stel ze voor betrouwbaarheid waar snelheid minder belangrijk is altijd op max speling en bij motoren met veel power zo krap mogelijk
Zal best een theorie bestaan die deze methode afbrandt, prima ben toch redelijk eigenwijs
Zorg dat de inlaatkleppen open staan en stel dan de uitlaatkleppen.
Daarna draaien tot uitlaatkleppen open staan en dan stel ik de inlaatkleppen.
Stel ze voor betrouwbaarheid waar snelheid minder belangrijk is altijd op max speling en bij motoren met veel power zo krap mogelijk
Zal best een theorie bestaan die deze methode afbrandt, prima ben toch redelijk eigenwijs
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
@dhc6
ben systeembeheerder: lees achteraf pas welke onherstelbare fouten ik gemaakt heb
ben systeembeheerder: lees achteraf pas welke onherstelbare fouten ik gemaakt heb
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Verschillende opties ?
Ik ga voor de DR optie nu, net lima dop eraf gehaald en ik zie het uitsparingkje beneden in het schroefdraad van de limadop en een streepje naast de bout .
Die staan nu in lijn en inderdaad nu pas kan ik de tuimelaar van de inlaat ook iets bewegen.
Vanavond kleppen stellen en nu op de juiste manier
Ik ga voor de DR optie nu, net lima dop eraf gehaald en ik zie het uitsparingkje beneden in het schroefdraad van de limadop en een streepje naast de bout .
Die staan nu in lijn en inderdaad nu pas kan ik de tuimelaar van de inlaat ook iets bewegen.
Vanavond kleppen stellen en nu op de juiste manier
Zandprutser 1e klas.
Mischien nog een hint:
1 bougie eruit. Draait wat makkelijker.
Lima deksel dop schroef eruit schroeven.
Beide klepdeksels eraf.
De krukas draaien (dop 17 en linksom tegen de klok in). Je volgt het merkteken en kijkt wanneer beide kleppen bewegen. de volgende hele omwenteling (merkteken) staat ie op compressie/ontsteking en kun je de maximale speling meten en dus ook afstellen.
Zou moeten lukken zo,
Suc6.
proost achteraf.
1 bougie eruit. Draait wat makkelijker.
Lima deksel dop schroef eruit schroeven.
Beide klepdeksels eraf.
De krukas draaien (dop 17 en linksom tegen de klok in). Je volgt het merkteken en kijkt wanneer beide kleppen bewegen. de volgende hele omwenteling (merkteken) staat ie op compressie/ontsteking en kun je de maximale speling meten en dus ook afstellen.
Zou moeten lukken zo,
Suc6.
proost achteraf.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Met de laatste tips mee naar de schuur genomen te hebben , ben ik denk ik op de juiste manier bezig geweest.
Morgen maar even luisteren met een testritje , ik hoop dat die rammel weg is anders snap ik er niks meer van
Nu idd een pils pakken.
Morgen maar even luisteren met een testritje , ik hoop dat die rammel weg is anders snap ik er niks meer van
Nu idd een pils pakken.
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hoopt ook!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997