Even voorstellen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Koop voor die paar tientje gewoon nieuw. Met zo'n ketting geleider moet je op zeker spelen. Als het van binnen stuk gaat, kan je heel je blok slopen. (Hoewel hij bij mij duizenden kilometers heeft gelopen met een gebroken ketting geleider... Tis wel een big he, die geven niet zo gauw op...
OJ
OJ
Ik heb toch de tweedehandsje van Huls opgehaald. Deze waren mijn (en zijn) inziens eigenlijk nog in een heel goede staat. In vergelijking met nieuwe wel wat hard, maar nog nergens barsten zoals in die van mij.
In eerste instantie dacht ik dat de geleiders van Huls van een ander type waren. De vaste geleider was namelijk een centimeter of drie langer. Het blijkt dat mijn oude geleider gewoon geheel is afgebroken. In mijn blok heb ik hier niets van terug gevonden, dus de Big zal het wel "opgegeten" hebben
Vanavond weer wat gevorderd met de opbouw. De spanner heb ik voorzien van een nieuwe veer. De balansasketting zit er op de juiste timing weer om. De nokkenasketting heb ik ook net nog even optijd gezet. Morgen dus de kop erop, klepjes stellen en blok weer inbouwen
De kleppen heb ik allemaal weer netjes ingeslepen. Om de kleppen te verwijderen heb ik even een tooltje gemaakt van dikwandig buis. Deze heb aan de binnenkant over een korte afstand uitgedraaid zodat hij net over de klepschotels valt. Een millimeter of 6 daarboven heb ik er twee grote openingen uit geslepen. Nu kan ik simpel met een lomp grote lijmklem mijn kleppen verwijderen en monteren. Helaas heb ik geen foto's gemaakt toen ik er mee bezig was. Ik zal kijken of ik het morgen nog iets duidelijker kan maken met een fototje voor ik mijn kleppendeksel monteer.
Het inslijpen was overigens zeker nodig!! Ik heb een tijd met een sterk vervuild luchtfilter gereden (zie iets verder terug in dit topic), en een hangende chokeplunjer. De verbrandingsruimte en vooral de klepzittingen waren hierdoor compleet voorzien van een harde laag kool. Het heeft even geduurd, maar ik heb de kleppen en de zittingen weer zo goed als nieuw. Een paar hele kleine putjes kreeg ik er niet uit geslepen. In vergelijking met wat het was, zal dit al een hele verbetering zijn.
Nu gaf iemand mij pas de tip, dat ik na het inslijpen de klepspeling wat groter moet houden dan voorgeschreven. Zijn redenatie is dat door het inslijpen de klep weer een beetje moet inslaan in de zitting. Wie heeft ervaring met dit fenomeen, of moet ik gewoon de voorgeschreven speling aanhouden?
Dan de vraag, welke voorgeschreven speling moet ik aanhouden? Ik zie in het WPHB dat ze voor de 750 een stuk krapper staan dan de 800 vanaf '91. Ik heb een '90er, dus een 800 blok met een 750 uiterlijk. Moet ik dan de krappe speling van de 750 aanhouden (in+ex 0.05-0.10), of de ruimere speling van de 800 (in 0.08-0.13, ex 0.15-0.20)?
In eerste instantie dacht ik dat de geleiders van Huls van een ander type waren. De vaste geleider was namelijk een centimeter of drie langer. Het blijkt dat mijn oude geleider gewoon geheel is afgebroken. In mijn blok heb ik hier niets van terug gevonden, dus de Big zal het wel "opgegeten" hebben
Vanavond weer wat gevorderd met de opbouw. De spanner heb ik voorzien van een nieuwe veer. De balansasketting zit er op de juiste timing weer om. De nokkenasketting heb ik ook net nog even optijd gezet. Morgen dus de kop erop, klepjes stellen en blok weer inbouwen
De kleppen heb ik allemaal weer netjes ingeslepen. Om de kleppen te verwijderen heb ik even een tooltje gemaakt van dikwandig buis. Deze heb aan de binnenkant over een korte afstand uitgedraaid zodat hij net over de klepschotels valt. Een millimeter of 6 daarboven heb ik er twee grote openingen uit geslepen. Nu kan ik simpel met een lomp grote lijmklem mijn kleppen verwijderen en monteren. Helaas heb ik geen foto's gemaakt toen ik er mee bezig was. Ik zal kijken of ik het morgen nog iets duidelijker kan maken met een fototje voor ik mijn kleppendeksel monteer.
Het inslijpen was overigens zeker nodig!! Ik heb een tijd met een sterk vervuild luchtfilter gereden (zie iets verder terug in dit topic), en een hangende chokeplunjer. De verbrandingsruimte en vooral de klepzittingen waren hierdoor compleet voorzien van een harde laag kool. Het heeft even geduurd, maar ik heb de kleppen en de zittingen weer zo goed als nieuw. Een paar hele kleine putjes kreeg ik er niet uit geslepen. In vergelijking met wat het was, zal dit al een hele verbetering zijn.
Nu gaf iemand mij pas de tip, dat ik na het inslijpen de klepspeling wat groter moet houden dan voorgeschreven. Zijn redenatie is dat door het inslijpen de klep weer een beetje moet inslaan in de zitting. Wie heeft ervaring met dit fenomeen, of moet ik gewoon de voorgeschreven speling aanhouden?
Dan de vraag, welke voorgeschreven speling moet ik aanhouden? Ik zie in het WPHB dat ze voor de 750 een stuk krapper staan dan de 800 vanaf '91. Ik heb een '90er, dus een 800 blok met een 750 uiterlijk. Moet ik dan de krappe speling van de 750 aanhouden (in+ex 0.05-0.10), of de ruimere speling van de 800 (in 0.08-0.13, ex 0.15-0.20)?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die van de 800..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bedankt Zappa! Het is maar goed dat ik het even navraag. Als ik het WPHB zou volgen dan zou ook voor de SR42 de krappe speling aangehouden moeten worden
Inlaat staat nu op 0.12 en uitlaat op een ruime 0.20. Als het verhaal van inslaan na inslijpen klopt, dan zou ik dat met deze waardes hopelijk ondervangen hebben.
Nog even een paar plaatjes voor de show Het veertje waar al dat sleutelwerk om begon! Ik had eigenlijk verwacht dat die gebroken zou zijn. Nu blijkt dat hij blijkbaar tordeert. Met een correct veertje is het wel een mooi systeem. Het spant zodra het de kans krijgt, maar het kan niet zonder hulpmiddel terug worden ingedrukt. Die Jappen zijn zo gek nog niet
En nog even mijn kleptooltje. Ik kan hem niet "in actie" laten zien want het blok hangt ondertussen weer los/vast in mijn frame. Deze week of komend weekend hoop ik weer te rijden [bestaat er nog geen smilie op een motor?]. Het stukje dikwandige pijp dat ik vond hoefde maar een fractie uitegedraaid te worden. Het toltje pak de klepschotel daarom met maar een milimeter. Klinkt weinig, maar volgens mij is het genoeg. Het werkt in elk geval lekker met genoeg ruimte voor mijn vingers om die rottige klepspies terug te plaatsen.
Inlaat staat nu op 0.12 en uitlaat op een ruime 0.20. Als het verhaal van inslaan na inslijpen klopt, dan zou ik dat met deze waardes hopelijk ondervangen hebben.
Nog even een paar plaatjes voor de show Het veertje waar al dat sleutelwerk om begon! Ik had eigenlijk verwacht dat die gebroken zou zijn. Nu blijkt dat hij blijkbaar tordeert. Met een correct veertje is het wel een mooi systeem. Het spant zodra het de kans krijgt, maar het kan niet zonder hulpmiddel terug worden ingedrukt. Die Jappen zijn zo gek nog niet
En nog even mijn kleptooltje. Ik kan hem niet "in actie" laten zien want het blok hangt ondertussen weer los/vast in mijn frame. Deze week of komend weekend hoop ik weer te rijden [bestaat er nog geen smilie op een motor?]. Het stukje dikwandige pijp dat ik vond hoefde maar een fractie uitegedraaid te worden. Het toltje pak de klepschotel daarom met maar een milimeter. Klinkt weinig, maar volgens mij is het genoeg. Het werkt in elk geval lekker met genoeg ruimte voor mijn vingers om die rottige klepspies terug te plaatsen.
Om klepspietjes te monteren doe ik een beetje lagervet aan de platte kant van een schroevendraaier zodat het spietje aan de schroevendraaier blijft plakken en een beetje vet aan de binnenkant vd spie zodat deze op zijn beurt aan de klepsteel blijft plakken, klinkt ingewikkeld maar werkt makkelijk!
Mooi hulpstukje trouwens, doet niet onder voor een proffesioneel exemplaar.
Mooi hulpstukje trouwens, doet niet onder voor een proffesioneel exemplaar.
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005
proffesionele exemplaren doen hier iig niet mee
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De Big knort als nooit tevoren!! Het hele zaakje staat weer in elkaar en ik heb er al wat kilometers mee rond geragd. Heel de machine is een stuk soepeler geworden. Alle kabels liepen eigenlijk stroef. Dit viel me pas op toen ik de meeste los had gekoppeld. Het koppelt nu een stuk gemakkelijker met een vette kabel
Het blok loopt ook veel beter. Hij lijkt wat vrijer van trillingen te zijn. Dat zal wel komen doordat de kettingen nu optijd staan en vooral strak. Er zijn sowieso veel minder mechanische geluiden te horen. Hij start beter, loopt beter en trekt gemakkelijker en verder door in zijn toeren. Dat zal allemaal wel samenhangen met de nieuw ingeslepen kleppen en de chokeplunjer die niet meer blijft hangen. Volgens mij ben ik helemaal klaar voor mijn reis!
Een fototje mag natuurlijk niet ontbreken. Zie hier hoe hij er nu bij staat:
Jaja, een mooi rood stuur is niet lelijk Het rekje voor mijn navigatie is RVS, maar ik vond rood toch wel zo leuk staan. En als ik dan toch bezig ben... Het stuur komt van mijn oude SP370 af. Ik had deze eigenlijk met die motor verkocht, maar de nieuwe eigenaar gaf hem graag weer terug. Voor de SP was het stuur te breed. Voor de Big is het perfect. Een paar centimeter breder aan beide kanten, een stuk rechter dus geen pijnlijke polsen meer en ietsjes hoger. Toen ik het geheel aan een vriend toonde begon hij gelijk te lachen: "dat stuur komt van een Honda MT brommer af!" Ach wel, hij rijdt er niet slechter om
Het blok loopt ook veel beter. Hij lijkt wat vrijer van trillingen te zijn. Dat zal wel komen doordat de kettingen nu optijd staan en vooral strak. Er zijn sowieso veel minder mechanische geluiden te horen. Hij start beter, loopt beter en trekt gemakkelijker en verder door in zijn toeren. Dat zal allemaal wel samenhangen met de nieuw ingeslepen kleppen en de chokeplunjer die niet meer blijft hangen. Volgens mij ben ik helemaal klaar voor mijn reis!
Een fototje mag natuurlijk niet ontbreken. Zie hier hoe hij er nu bij staat:
Jaja, een mooi rood stuur is niet lelijk Het rekje voor mijn navigatie is RVS, maar ik vond rood toch wel zo leuk staan. En als ik dan toch bezig ben... Het stuur komt van mijn oude SP370 af. Ik had deze eigenlijk met die motor verkocht, maar de nieuwe eigenaar gaf hem graag weer terug. Voor de SP was het stuur te breed. Voor de Big is het perfect. Een paar centimeter breder aan beide kanten, een stuk rechter dus geen pijnlijke polsen meer en ietsjes hoger. Toen ik het geheel aan een vriend toonde begon hij gelijk te lachen: "dat stuur komt van een Honda MT brommer af!" Ach wel, hij rijdt er niet slechter om
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ziet er goed uit en super dat ie weer rijd!
Hoop een mooie en goeie reis met je Big
Hoop een mooie en goeie reis met je Big
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bedankt Zappa. Ik heb nog twee brandende vraagjes voor ik er mee weg ga:
Een vriend van mij reed pas even een rondje op de Big. Hij kwam terug met een blauwe voorschijf en rokende remblokken Alles functioneerde gewoon goed, alleen hij remde ermee alsof hij nog op zijn Ducati zat Het blauw is wel weer eraf geremd en de blokken moest ik toch nog vervangen. Wat ik me nu afvraag is of de sterkte van de schijf door de extreme hitte is aangetast...
Mijn tweede vraagje gaat ook over warmte. Namelijk die van de achterband. Ik rijd met Heidenau's K60 voor en achter. Voor is niets mis. Achter valt me op dat met een kort rondje zonder al teveel gekkigheid, het loopvlak al meer dan handwarm wordt. Ik weet niet of bandenspanning er veel mee te maken kan hebben. Op de weg zet ik er 2.2 bar op. Zijn er meer mensen met deze ervaring met dit type band? Of hangt de band er binnenkort zo bij :
Een vriend van mij reed pas even een rondje op de Big. Hij kwam terug met een blauwe voorschijf en rokende remblokken Alles functioneerde gewoon goed, alleen hij remde ermee alsof hij nog op zijn Ducati zat Het blauw is wel weer eraf geremd en de blokken moest ik toch nog vervangen. Wat ik me nu afvraag is of de sterkte van de schijf door de extreme hitte is aangetast...
Mijn tweede vraagje gaat ook over warmte. Namelijk die van de achterband. Ik rijd met Heidenau's K60 voor en achter. Voor is niets mis. Achter valt me op dat met een kort rondje zonder al teveel gekkigheid, het loopvlak al meer dan handwarm wordt. Ik weet niet of bandenspanning er veel mee te maken kan hebben. Op de weg zet ik er 2.2 bar op. Zijn er meer mensen met deze ervaring met dit type band? Of hangt de band er binnenkort zo bij :
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als de schijf niet blijvend verkleurd is en de remblokken nog goed remmen is er niks met ze..
En dat de een grove band snel warm word op een grote 1 pitter klopt, de harde klappen rukken aan de band en warmen hem snel op.
En noppen van een K60 scheuren is mij nog niet gelukt
En dat de een grove band snel warm word op een grote 1 pitter klopt, de harde klappen rukken aan de band en warmen hem snel op.
En noppen van een K60 scheuren is mij nog niet gelukt
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Nou de noppen zitten er nog op! Ik heb niet echt zand gehad, maar wel honderden kilometers gravel in Letland. Ook leuk, zeker voor mij omdat ik geen echte offroad ervaring heb. De eerste paar meters waren dan ook erg onwennig. Met alle tips en adviezen op dit forum nog in mijn achterhoofd, ben ik snel gaan staan op de stepjes, knieën licht gebogen en lekker voorover hangend om druk op het voorwiel te krijgen. Wat een verschil maakte dat! Waar ik eerst voorzichtig met net 40 km/u over de weggetjes tufte, scheurde ik later met dubbele snelheid over dezelfde paden. Heerlijk! Ik ben (per ongeluk) maar op 1 zandpad terecht gekomen. Dat was wel ff heel anders en daar zal ik toch echt op moeten oefenen.
De motor heeft zich verder perfect gehouden en heeft geen klap verkeerd gegeven. Wel is er even een spanband door het achterwiel gevlogen en heb ik de kap om de voorrem met mijn schijfremslot gesloopt De motor heeft zich beter gehouden dan ik zelf. Ik voel nog steeds de vage effecten van een paar mega-katers. Een paar hoogtepunten van de reis: dronken worden op boot met een paar Duitse motorrijders en een dag lang over de railing hangen, kacheltjelam op de bruiloft van mijn broertje aankomen en een half uur na het starten van de huwelijksceremonie in de kerk knock-out gaan, gek genoeg nog een paar hele leuke dagen gehad met een vriendin van de bruid.
Ja het staat voor mij vast, ik wil nog een keer terug naar de Baltische staten! Als mensen het leuk vinden, dan kan ik bovenstaande hoogtepunten en alle andere ervaringen wel wat uitgebreider beschrijven. Voor een clubblad van een andere motorclub heb ik al eens mijn ervaringen in Boedapest op papier gezet. Dat werden uiteindelijk 16 kantjes met veel slap gelul wat eigenlijk heel weinig over motor ging Voor de nieuwsgierigen: Zo, ik ga weer even een rondje knorren. Na zo'n reis kan ik echt niet rustig stil zitten! Morgen roept het saaie dagelijkse leven weer, dus ik neem het er nog even van
De motor heeft zich verder perfect gehouden en heeft geen klap verkeerd gegeven. Wel is er even een spanband door het achterwiel gevlogen en heb ik de kap om de voorrem met mijn schijfremslot gesloopt De motor heeft zich beter gehouden dan ik zelf. Ik voel nog steeds de vage effecten van een paar mega-katers. Een paar hoogtepunten van de reis: dronken worden op boot met een paar Duitse motorrijders en een dag lang over de railing hangen, kacheltjelam op de bruiloft van mijn broertje aankomen en een half uur na het starten van de huwelijksceremonie in de kerk knock-out gaan, gek genoeg nog een paar hele leuke dagen gehad met een vriendin van de bruid.
Ja het staat voor mij vast, ik wil nog een keer terug naar de Baltische staten! Als mensen het leuk vinden, dan kan ik bovenstaande hoogtepunten en alle andere ervaringen wel wat uitgebreider beschrijven. Voor een clubblad van een andere motorclub heb ik al eens mijn ervaringen in Boedapest op papier gezet. Dat werden uiteindelijk 16 kantjes met veel slap gelul wat eigenlijk heel weinig over motor ging Voor de nieuwsgierigen: Zo, ik ga weer even een rondje knorren. Na zo'n reis kan ik echt niet rustig stil zitten! Morgen roept het saaie dagelijkse leven weer, dus ik neem het er nog even van
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Heej Peter, zo te lezen weer een mooi avontuur beleefd. Goed dat je dit keer op tijd bent teruggekomen Wat mij betreft, maak er maar een mooi verhaal van, heb je andere verhaal met plezier gelezen.
Laterrrr
Laterrrr
Assumption is the mother of all fuck ups
15 kantjes, ik heb het op mijn computer gezet en er een paar passages uit gelezen, leuk leesvoer maar ik heb nu net de tijd het helemaal te lezen. ga dat nog wel doen als ik dat bestandje weer eens tegen kom. De aanbieding om nog eens die kant op te gaan ga ik je misschien nog wel eens aan houden.
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zo, even een heel oud topic weer oprakelen, want het is zo zonde om weer een nieuwe aan te maken voor een kort vraagje.
De Big had nodig groot onderhoud nodig na mijn laatste vakantie. De zuiger/cilinder waren al niet netjes voor vertrek, nu is hij met een olieverbruik van 1:600 waarschijnlijk helemaal
Het kleppendeksel is er al af. De tuimelaas zien er nog netjes uit. Helemaal op het randje van beide tuimelaars zit gek genoeg een slijtspoor. Op de nokkenas op dezelfde plek natuurlijk ook. Met randje bedoel ik echt net een milimeter. Het lijkt er niet op dat de nokkenas/tuimelaas op die plek nog veel contact hebben, dus ik maak me er eigenlijk niet heel druk om. Vanavond zal ik proberen een foto te maken om jullie even mee te laten beoordelen.
Wat wel opvalt, is dat op beide nokken op het hoogste punt, een paar kleine putjes zitten. Ze zijn met de nagel te voelen, maar hebben verder geen sporen achtergelaten op de tuimelaas. Is dit normaal op die plek? Het is natuurlijk de plek waar de hoogste druk op komt, maar ik weet niet helemaal wat ik hier mee aan moet. Foto's volgen vanavond.
De kop gaat er vanavond af. Ik ben heel benieuwd wat ik tegen kom. In de olie zaten geen staaldeeltjes, maar wel aluminium. De zuiger zal nu wel helemaal overleden zijn De bougie's waren compleet volgekoekt met kool, waarschijnlijk door alle verbrande olie. De kleppen zullen dus ook wel grondig gereinigd moeten worden en even opnieuw ingeslepen. Gelukkig heb ik dat handige tooltje daar nog voor bewaard.
De komende tijd zullen er wel meer vraagjes in me opkomen. Ik zal proberen elke keer wat sfeerplaatjes te schieten. Omdat ik die nu even niet voorhanden heb, even een plaatje van een andere rode Big in de modder:
Jaja, totaal doelloos
De Big had nodig groot onderhoud nodig na mijn laatste vakantie. De zuiger/cilinder waren al niet netjes voor vertrek, nu is hij met een olieverbruik van 1:600 waarschijnlijk helemaal
Het kleppendeksel is er al af. De tuimelaas zien er nog netjes uit. Helemaal op het randje van beide tuimelaars zit gek genoeg een slijtspoor. Op de nokkenas op dezelfde plek natuurlijk ook. Met randje bedoel ik echt net een milimeter. Het lijkt er niet op dat de nokkenas/tuimelaas op die plek nog veel contact hebben, dus ik maak me er eigenlijk niet heel druk om. Vanavond zal ik proberen een foto te maken om jullie even mee te laten beoordelen.
Wat wel opvalt, is dat op beide nokken op het hoogste punt, een paar kleine putjes zitten. Ze zijn met de nagel te voelen, maar hebben verder geen sporen achtergelaten op de tuimelaas. Is dit normaal op die plek? Het is natuurlijk de plek waar de hoogste druk op komt, maar ik weet niet helemaal wat ik hier mee aan moet. Foto's volgen vanavond.
De kop gaat er vanavond af. Ik ben heel benieuwd wat ik tegen kom. In de olie zaten geen staaldeeltjes, maar wel aluminium. De zuiger zal nu wel helemaal overleden zijn De bougie's waren compleet volgekoekt met kool, waarschijnlijk door alle verbrande olie. De kleppen zullen dus ook wel grondig gereinigd moeten worden en even opnieuw ingeslepen. Gelukkig heb ik dat handige tooltje daar nog voor bewaard.
De komende tijd zullen er wel meer vraagjes in me opkomen. Ik zal proberen elke keer wat sfeerplaatjes te schieten. Omdat ik die nu even niet voorhanden heb, even een plaatje van een andere rode Big in de modder:
Jaja, totaal doelloos
doelloos maar wel grappig, en luchtig willen we het hier vooral houden toch.
succes met knutselen.
met het blok er in begrijp ik?
futurist
succes met knutselen.
met het blok er in begrijp ik?
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Klopt, met het blok erin. Nadat ik die plaatjes op dit forum voorbij heb zien komen, wilde ik het zelf ook proberen. Uiteindelijk scheelt het misschien niet heel veel sleutelwerk. Het meeste moet toch al los om de kop te lichten. Tot nu toe is het wel gelukt om de valbeugel gewoon te laten zitten
De werkplaatshandboeken blijken weer heel waardevol te zijn. Ik heb net even de diverse waardes van de nokkenassen vergeleken. De SR42 lijkt qua cijfers gewoon een nokkenas van een SR41 te hebben. Het enige verschil met de nokkenas van een SR43 is een fractie kleinere nokhoogte. Dit wordt weer gecompenseerd doordat voor de SR43 een wat grotere klepspeling wordt voorgeschreven.
Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Theoretisch lijkt het erop dat ik (indien nodig) gewoon een nokkenas van een SR43 kan plaatsen als ik dan ook maar de bijbehorende klepspeling aan houd.
Zo, nu eerst maar aan de arbeid. Vanavond schiet ik een plaatje zodat we kunnen beoordelen of de nokkenstok überhaupt moet worden vervangen. Ik kan helaas geen luchtig plaatje bij een nokkenas verzinnen
De werkplaatshandboeken blijken weer heel waardevol te zijn. Ik heb net even de diverse waardes van de nokkenassen vergeleken. De SR42 lijkt qua cijfers gewoon een nokkenas van een SR41 te hebben. Het enige verschil met de nokkenas van een SR43 is een fractie kleinere nokhoogte. Dit wordt weer gecompenseerd doordat voor de SR43 een wat grotere klepspeling wordt voorgeschreven.
Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Theoretisch lijkt het erop dat ik (indien nodig) gewoon een nokkenas van een SR43 kan plaatsen als ik dan ook maar de bijbehorende klepspeling aan houd.
Zo, nu eerst maar aan de arbeid. Vanavond schiet ik een plaatje zodat we kunnen beoordelen of de nokkenstok überhaupt moet worden vervangen. Ik kan helaas geen luchtig plaatje bij een nokkenas verzinnen
Helaas geen tijd gehad om de kop te lichten. De auto van het broertje behoefde enig aandacht. Wel heb ik een paar foto's geschoten van de tuimelaars en de nokkenas. Wat denken jullie ervan?
De tuimelaars zien er mat uit, maar in werkelijkheid glimmen ze gewoon en zijn er met de nagel geen oneffenheden te voelen. Behalve dat gekke randje natuurlijk.
De nokkenas heeft zoals gezegd op de toppen een paar puntjes. Ze zijn wel te voelen met de nagel, maar hebben geen sporen achter gelaten op de tuimelaars. Het lijkt erop dat de tuimelaars er gewoon netjes overheen glijden.
Op de laatste foto lijkt de inlaatnok grof. Deze heeft blijkbaar een tijd gelopen met teveel speling op de inlaatklep. Hierdoor sleepte de inlaattuimelaar niet aan op het lage gedeelte van de nok. Er was zoveel ruimte dat er olie is aangekoekt op de lage kant. Dat is wat er zo grof lijkt, maar in werkelijkheid zo er van af gepoetst is.
Voor mijn gevoel moeten al deze onderdelen gewoon feilloos zijn. Nou heb ik hier niet veel ervaring in, dus hopelijk kunnen jullie hier wat meer over zeggen.
EDIT: nu ik even wat langer naar de foto's kijk, bekruipt mij het sterke gevoel dat ik bezig ben met 'wishfull thinking'. volgens mij moeten de tuimelaars en de nokkenas gewoon vervangen worden
De tuimelaars zien er mat uit, maar in werkelijkheid glimmen ze gewoon en zijn er met de nagel geen oneffenheden te voelen. Behalve dat gekke randje natuurlijk.
De nokkenas heeft zoals gezegd op de toppen een paar puntjes. Ze zijn wel te voelen met de nagel, maar hebben geen sporen achter gelaten op de tuimelaars. Het lijkt erop dat de tuimelaars er gewoon netjes overheen glijden.
Op de laatste foto lijkt de inlaatnok grof. Deze heeft blijkbaar een tijd gelopen met teveel speling op de inlaatklep. Hierdoor sleepte de inlaattuimelaar niet aan op het lage gedeelte van de nok. Er was zoveel ruimte dat er olie is aangekoekt op de lage kant. Dat is wat er zo grof lijkt, maar in werkelijkheid zo er van af gepoetst is.
Voor mijn gevoel moeten al deze onderdelen gewoon feilloos zijn. Nou heb ik hier niet veel ervaring in, dus hopelijk kunnen jullie hier wat meer over zeggen.
EDIT: nu ik even wat langer naar de foto's kijk, bekruipt mij het sterke gevoel dat ik bezig ben met 'wishfull thinking'. volgens mij moeten de tuimelaars en de nokkenas gewoon vervangen worden
idd de nokkenas kan nog mee vallen, pitting komt vaker voor maar met een goede olie hoeft dat niet fataal te zijn. de slepers van de tuimelaars zijn naar de klote. dat randje waar je over sprak is het restant van de originele hoogte die de tuimelaar ooit had.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Jup, tuimelaars zijn naar de kloten, die horen bol te zijn ipv hol. Nokkenas is een kwestie van of je het zelf aandurft.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mijn persoonlijke mening en me verteld door een zeer ervaren top monteur...
dus blijf je in NL en heb je niet veel centen en vind je het niet erg om de boel weer los te halen als het echt begint te rammelen gewoon lekker laten zitten
Als het een ingesleten slijtspoor is niet al te druk om maken tenzij je een lange trip wil maken van dik 15.000km, opstaand randje zou betekenen dat de rest van het oppervlak weg gesleten is, zou ik me ook niet al te druk om maken..Het kleppendeksel is er al af. De tuimelaas zien er nog netjes uit. Helemaal op het randje van beide tuimelaars zit gek genoeg een slijtspoor. Op de nokkenas op dezelfde plek natuurlijk ook. Met randje bedoel ik echt net een milimeter. Het lijkt er niet op dat de nokkenas/tuimelaas op die plek nog veel contact hebben, dus ik maak me er eigenlijk niet heel druk om. Vanavond zal ik proberen een foto te maken om jullie even mee te laten beoordelen.
weer het zelfde verhaal, met redelijke olie kan je er waarschijnlijk nog erg lang mee rond rijden, ik heb met die pitten dik 20.000km rond gereden zonder dat t erger werd.Wat wel opvalt, is dat op beide nokken op het hoogste punt, een paar kleine putjes zitten. Ze zijn met de nagel te voelen, maar hebben verder geen sporen achtergelaten op de tuimelaas. Is dit normaal op die plek? Het is natuurlijk de plek waar de hoogste druk op komt, maar ik weet niet helemaal wat ik hier mee aan moet. Foto's volgen vanavond.
dus blijf je in NL en heb je niet veel centen en vind je het niet erg om de boel weer los te halen als het echt begint te rammelen gewoon lekker laten zitten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ik ben het helemaal met de vorige spreker eens, ik had nog goede tuimelaars liggen en heb die op de oude nokkenas gebruikt die geen pitting maar ook slijtage vertoonden en het draait nog mooi stil.
futurist
niks olie is olie (zou castrol zeggen) is het key word
futurist
niks olie is olie (zou castrol zeggen) is het key word
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De foto's vertekenen nogal in vergelijking met de werkelijkheid. De tuimelaars zijn gewoon bol. Op de kopse kant is geen overgang te voelen van het gedeelte dat sleept, en het gedeelte dat niet wordt gebruikt. Aan de zijkanten zijn de beschadigingen groeven, geen opstaande randen. Doordat de vlakken mat zijn (ik heb ze wat gepolijst met schuurpapier 1200), lijkt het op de foto hol.
Ook op de nokkenas zijn de beschadigingen groefjes, geen opstaande randen.
In elk geval bedankt voor het meedenken. Als ik Zappa zijn verhaal zo lees, dan denk ik dat ik er voorlopig nog wel mee door kan scheuren. De Big gaat niet op vakantie dit jaar. In plaats van met de nop, ga ik dit jaar met de brom, naar Praag
De olie die de Big krijgt koop ik trouwens per 12 liter in. Gewoon half synthetische 10W40 motorfietsolie. Dan kost het maar EUR 3.30 per liter Zijn er nog geïnteresseerden in wat olie? Als de Big straks niet meer zoveel olie gebruikt, dan heb ik nog wat litertjes over
Helaas geen foto's vandaag. Er kwam weer wat tussen dus de kop ligt er nog niet af. Morgen hopelijk wel en dan zal eindelijk duidelijk worden hoe verrot de zuiger/cilinder is
Ook op de nokkenas zijn de beschadigingen groefjes, geen opstaande randen.
In elk geval bedankt voor het meedenken. Als ik Zappa zijn verhaal zo lees, dan denk ik dat ik er voorlopig nog wel mee door kan scheuren. De Big gaat niet op vakantie dit jaar. In plaats van met de nop, ga ik dit jaar met de brom, naar Praag
De olie die de Big krijgt koop ik trouwens per 12 liter in. Gewoon half synthetische 10W40 motorfietsolie. Dan kost het maar EUR 3.30 per liter Zijn er nog geïnteresseerden in wat olie? Als de Big straks niet meer zoveel olie gebruikt, dan heb ik nog wat litertjes over
Helaas geen foto's vandaag. Er kwam weer wat tussen dus de kop ligt er nog niet af. Morgen hopelijk wel en dan zal eindelijk duidelijk worden hoe verrot de zuiger/cilinder is
Een maatje van mij gaat dat ook doen samen met z'n vader en z'n broertje. Mocht je Reinder Hilarius onderweg nog tegenkomen, doe em de groetenRammelbak schreef: De Big gaat niet op vakantie dit jaar. In plaats van met de nop, ga ik dit jaar met de brom, naar Praag
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic