Morgen is het zover.....
Moderator: ghulst
Arno,
Controleer de modificatie`s even.
Aanslag op carburateur 18mm inkorten zodat gasschuif helemaal open kan
Grijze draad onder tank loshalen (toeren begrenzing i.v.m geluid)
Yamaha leverd ook een andere binnenpijp voor je uitlaatdemper waardoor je 5,5 pk wint en het geluid op 96db zit,spaart je de kosten van een dure aftermarkt pijp (prijs usa $39,99)
Veel plezier morgen
Controleer de modificatie`s even.
Aanslag op carburateur 18mm inkorten zodat gasschuif helemaal open kan
Grijze draad onder tank loshalen (toeren begrenzing i.v.m geluid)
Yamaha leverd ook een andere binnenpijp voor je uitlaatdemper waardoor je 5,5 pk wint en het geluid op 96db zit,spaart je de kosten van een dure aftermarkt pijp (prijs usa $39,99)
Veel plezier morgen
Laatst gewijzigd door Kees op za mar 29, 2003 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees, Bedankt voor de tip's
Op Thumpertalk hebben ze het ook over een aanpassing aan de "Woodruff key" maar wat is dat eigenlijk ???!?!?!
http://www.thumpertalk.com/bike/ubbthre ... Post517768
Op Thumpertalk hebben ze het ook over een aanpassing aan de "Woodruff key" maar wat is dat eigenlijk ???!?!?!
http://www.thumpertalk.com/bike/ubbthre ... Post517768
Arno, ze praten hier over de verbinding tussen krukas en vliegwiel(magneet). Deze verbinding is een tapse passing en word dmv een ijzer half maantje op ze plaats gehouden zodat ze niet tov elkaar verdraaien.
Als dit half maantje van slechte kwaliteit is of te veel speling heeft kan het gebeuren dat vliegwiel verdraait tov krukas en dus een verkeerde ontstekingstijd gaat aangeven.
Als dit half maantje van slechte kwaliteit is of te veel speling heeft kan het gebeuren dat vliegwiel verdraait tov krukas en dus een verkeerde ontstekingstijd gaat aangeven.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik heb vandaag zo'n 100 km bospaadjes op de teller gezet, de motor loopt prima, en is goed handelbaar, alleen had ik op het laatst veel last van backfire, onsteking ???? zal dit te maken hebben met het "Woodruff key" probleem ?
Nee
Maar wat kan dan wel de oorzaak zijn van de back fire, ik heb er nu 150km mee gereden en hij knalt als een gek, wordt steeds erger, ook stottert hij tamelijk erg.
Die "woodruff key" houd toch het vliegwiel/ontsteking vast op de krukas ? ik kan me voorstellen als deze niet goed is en het vliegwiel/onsteking speling heeft dat hij dan af en te laat of te vroeg zijn vonk krijgt en niet goed ontbrand en dus knalt ??
Of zie ik het nu helemaal fout ???
(eigenlijk hoort dit nu bij de rubriek "techniek" thuis)
Maar wat kan dan wel de oorzaak zijn van de back fire, ik heb er nu 150km mee gereden en hij knalt als een gek, wordt steeds erger, ook stottert hij tamelijk erg.
Die "woodruff key" houd toch het vliegwiel/ontsteking vast op de krukas ? ik kan me voorstellen als deze niet goed is en het vliegwiel/onsteking speling heeft dat hij dan af en te laat of te vroeg zijn vonk krijgt en niet goed ontbrand en dus knalt ??
Of zie ik het nu helemaal fout ???
(eigenlijk hoort dit nu bij de rubriek "techniek" thuis)
Als je ontsteking verloopt doordat die borg het heeft begeven doet je motor het niet meer, of is er niet mee te rijden(hij rijdt bevoorbeeld achteruit ). Backfiring heeft te maken met carburatie en kleppentijd. Het gebeurt meestal met afremmen op de motor, klopt dit bij jou?
Bij afremmen op de motor creeer je een vacuum in de cilinder tijdens de compressieslag, omdat de uitlaatklep laat sluit kunnen hete gassen terug vloeien en ontbranden met de reeds aanwezige brandbare gassen. Dit is slechts een theorie, soms zie de vlammen uit de uitlaat komen.
Arno, ik ben geen viertakt man, maar ik zal eens checken hoe je dat backfiren tegen kunt gaan. ps:heb je al de diverse 4takt sites bekeken??
Bij afremmen op de motor creeer je een vacuum in de cilinder tijdens de compressieslag, omdat de uitlaatklep laat sluit kunnen hete gassen terug vloeien en ontbranden met de reeds aanwezige brandbare gassen. Dit is slechts een theorie, soms zie de vlammen uit de uitlaat komen.
Arno, ik ben geen viertakt man, maar ik zal eens checken hoe je dat backfiren tegen kunt gaan. ps:heb je al de diverse 4takt sites bekeken??
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
beproefd Husaberg recept;
Zorg dat je uitlaat volledig gas-dicht is.
Ik deed het met blauwe siliconenkit.
Voor backfire is nl. zuurstof nodig.
Een goed afgedichte uitlaat geeft vrijwel geen backfire.
Aardig detail;
Joel Smets had in zijn Husaberg tijd, zijn carb met veren vast zitten. Anders knalde de hele carb. er achterweg tijdens backfire.
Zorg dat je uitlaat volledig gas-dicht is.
Ik deed het met blauwe siliconenkit.
Voor backfire is nl. zuurstof nodig.
Een goed afgedichte uitlaat geeft vrijwel geen backfire.
Aardig detail;
Joel Smets had in zijn Husaberg tijd, zijn carb met veren vast zitten. Anders knalde de hele carb. er achterweg tijdens backfire.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Jaha maar het is leuker om het zelf te doen, toch
Afijn, ik heb even wat archief door geworsteld.
Buiten het feit dat die woodruff een probleem zou kunnen zijn, is het de pilotjet die je wat rijker zou kunnen zetten. Dat kan je oplossing zijn.
Maar ik geloof dat jullie een pilotjet hebben die de brandstof varieert, terwijl ik een pilotjet schroef heb die de lucht varieert. Dus jij moet waarschijnlijk hem open draaien, ik, wanneer rijker, dicht.
Afijn, ik heb even wat archief door geworsteld.
Buiten het feit dat die woodruff een probleem zou kunnen zijn, is het de pilotjet die je wat rijker zou kunnen zetten. Dat kan je oplossing zijn.
Maar ik geloof dat jullie een pilotjet hebben die de brandstof varieert, terwijl ik een pilotjet schroef heb die de lucht varieert. Dus jij moet waarschijnlijk hem open draaien, ik, wanneer rijker, dicht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
De pilotjet(stationairsproeier)is te klein en veroorzaakt veel ``backfire``wegens een te schraal mengsel deze is van de fabriek uit te klein om te voldoen aan de moderne uitlaatgas emissies, als het goed is worden er meerdere stationair en hoofdsproeiers bij een nieuwe yamaha geleverd.
Als er stevig met de Wr word gereden kun je het best de grootste stationair en hoofdsproeier in de carburateur schroeven ,dan word de boel ook niet zo heet,en neemt de backfire behoorlijk af,en natuurlijk een goed merk luchtfilter inplaats van die gele sponsjes die er standaard inzitten....
Als er een mengselschroef op zit deze opnieuw afstellen als volgt:motor warmrijden ,mengselschroef draaien tot hij op zijn hardst stationair loopt (meestal1,5-1,75slag ,terugregelen met stationaire aanslagschroef tot hij naar je zin stationair loot ,nu heb je de ideale stationaire afstelling en moet hij vlot starten en niet meer terugknallen ,laat de naald in de originele positie staan deze is meestal de beste.
Als er stevig met de Wr word gereden kun je het best de grootste stationair en hoofdsproeier in de carburateur schroeven ,dan word de boel ook niet zo heet,en neemt de backfire behoorlijk af,en natuurlijk een goed merk luchtfilter inplaats van die gele sponsjes die er standaard inzitten....
Als er een mengselschroef op zit deze opnieuw afstellen als volgt:motor warmrijden ,mengselschroef draaien tot hij op zijn hardst stationair loopt (meestal1,5-1,75slag ,terugregelen met stationaire aanslagschroef tot hij naar je zin stationair loot ,nu heb je de ideale stationaire afstelling en moet hij vlot starten en niet meer terugknallen ,laat de naald in de originele positie staan deze is meestal de beste.
Tot zover bedankt voor de tips, ga morgen eens kijken of ik er iets aan kan doen en anders moet hij toch maar effe terug naar de dealer, en ik heb er inderdaad verschillende sproeiers bijgekregen, maar ik ben niet zo'n held met carburateur's.