Morgen is het zover.....

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

Morgenvroeg ga ik mijn nieuwe motor ophalen, de Yamaha WR450F, lang moeten wachten (van nov 2002) maar nu eindelijk is het zover, :lol: :lol: ben benieuwd...... :P
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Gefeliciteerd :!:

Morgen een testverslag :?: :wink:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Arno,

Controleer de modificatie`s even.
Aanslag op carburateur 18mm inkorten zodat gasschuif helemaal open kan
Grijze draad onder tank loshalen (toeren begrenzing i.v.m geluid)

Yamaha leverd ook een andere binnenpijp voor je uitlaatdemper waardoor je 5,5 pk wint en het geluid op 96db zit,spaart je de kosten van een dure aftermarkt pijp (prijs usa $39,99)

Veel plezier morgen
Laatst gewijzigd door Kees op za mar 29, 2003 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

Kees, Bedankt voor de tip's :)

Op Thumpertalk hebben ze het ook over een aanpassing aan de "Woodruff key" maar wat is dat eigenlijk ???!?!?! :?

http://www.thumpertalk.com/bike/ubbthre ... Post517768
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Arno, ze praten hier over de verbinding tussen krukas en vliegwiel(magneet). Deze verbinding is een tapse passing en word dmv een ijzer half maantje op ze plaats gehouden zodat ze niet tov elkaar verdraaien.
Als dit half maantje van slechte kwaliteit is of te veel speling heeft kan het gebeuren dat vliegwiel verdraait tov krukas en dus een verkeerde ontstekingstijd gaat aangeven.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

Ik heb vandaag zo'n 100 km bospaadjes op de teller gezet, de motor loopt prima, en is goed handelbaar, alleen had ik op het laatst veel last van backfire, onsteking ???? zal dit te maken hebben met het "Woodruff key" probleem ?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

nee
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

Nee :o

Maar wat kan dan wel de oorzaak zijn van de back fire, ik heb er nu 150km mee gereden en hij knalt als een gek, wordt steeds erger, ook stottert hij tamelijk erg.

Die "woodruff key" houd toch het vliegwiel/ontsteking vast op de krukas ? ik kan me voorstellen als deze niet goed is en het vliegwiel/onsteking speling heeft dat hij dan af en te laat of te vroeg zijn vonk krijgt en niet goed ontbrand en dus knalt ??
Of zie ik het nu helemaal fout ???

(eigenlijk hoort dit nu bij de rubriek "techniek" thuis)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Als je ontsteking verloopt doordat die borg het heeft begeven doet je motor het niet meer, of is er niet mee te rijden(hij rijdt bevoorbeeld achteruit :) ). Backfiring heeft te maken met carburatie en kleppentijd. Het gebeurt meestal met afremmen op de motor, klopt dit bij jou?
Bij afremmen op de motor creeer je een vacuum in de cilinder tijdens de compressieslag, omdat de uitlaatklep laat sluit kunnen hete gassen terug vloeien en ontbranden met de reeds aanwezige brandbare gassen. Dit is slechts een theorie, soms zie de vlammen uit de uitlaat komen.
Arno, ik ben geen viertakt man, maar ik zal eens checken hoe je dat backfiren tegen kunt gaan. ps:heb je al de diverse 4takt sites bekeken??
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

beproefd Husaberg recept;

Zorg dat je uitlaat volledig gas-dicht is.

Ik deed het met blauwe siliconenkit.

Voor backfire is nl. zuurstof nodig.

Een goed afgedichte uitlaat geeft vrijwel geen backfire.

Aardig detail;

Joel Smets had in zijn Husaberg tijd, zijn carb met veren vast zitten. Anders knalde de hele carb. er achterweg tijdens backfire.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

PS. Waarom zou je dat probleem zelf oplossen. Je hebt toch garantie ?
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jaha maar het is leuker om het zelf te doen, toch :)
Afijn, ik heb even wat archief door geworsteld.
Buiten het feit dat die woodruff een probleem zou kunnen zijn, is het de pilotjet die je wat rijker zou kunnen zetten. Dat kan je oplossing zijn.
Maar ik geloof dat jullie een pilotjet hebben die de brandstof varieert, terwijl ik een pilotjet schroef heb die de lucht varieert. Dus jij moet waarschijnlijk hem open draaien, ik, wanneer rijker, dicht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
krijn

De pilotjet(stationairsproeier)is te klein en veroorzaakt veel ``backfire``wegens een te schraal mengsel deze is van de fabriek uit te klein om te voldoen aan de moderne uitlaatgas emissies, als het goed is worden er meerdere stationair en hoofdsproeiers bij een nieuwe yamaha geleverd.
Als er stevig met de Wr word gereden kun je het best de grootste stationair en hoofdsproeier in de carburateur schroeven ,dan word de boel ook niet zo heet,en neemt de backfire behoorlijk af,en natuurlijk een goed merk luchtfilter inplaats van die gele sponsjes die er standaard inzitten....
Als er een mengselschroef op zit deze opnieuw afstellen als volgt:motor warmrijden ,mengselschroef draaien tot hij op zijn hardst stationair loopt (meestal1,5-1,75slag ,terugregelen met stationaire aanslagschroef tot hij naar je zin stationair loot ,nu heb je de ideale stationaire afstelling en moet hij vlot starten en niet meer terugknallen ,laat de naald in de originele positie staan deze is meestal de beste.
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

Tot zover bedankt voor de tips, ga morgen eens kijken of ik er iets aan kan doen en anders moet hij toch maar effe terug naar de dealer, en ik heb er inderdaad verschillende sproeiers bijgekregen, maar ik ben niet zo'n held met carburateur's.
Plaats reactie