Gasgas pro 4t

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

mooi filmpje,maar komt het door de geluidskwaliteit of tikken die motors verschrikkelijk hard en vervelend?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Rammelt harder dan mijn XT500 maar wat wil je ook met een zijklepper? Het is techniek uit het begin van de vorige eeuw en het is niet voor niets dat ze zo niet meer gemaakt worden. Efficientie en geruisloos lopen is voor trial motor natuurlijk niet belangrijk.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik begreep dat die herrie ook zou kunnen komen door de slechte microfoon van die camcorder. Een zijklepper maakt niet meer lawaai als een kopklepper. Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
We zullen het moeten afwachten, 2008 september/oktober zullen ze wel in de winkel staan. Het gewicht is sensationeel. Onder de 70kg!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
We zullen het moeten afwachten, 2008 september/oktober zullen ze wel in de winkel staan. Het gewicht is sensationeel. Onder de 70kg!
Huskie helemaal mee eens :D
Sven
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 31, 2007 13:35
Locatie: Zoersel

't zal wel ok zijn voor wat het moet dienen zekers..
Maar een toerenbeest zal het blokje niet zijn vrees ik. Ik vraag me trouwens af welke compressieverhouding dat Briggs & Stratton blokje heeft.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

mooi speelgoed, en een heeeeele mooie speeltuin!
#777 - Mijn fotoboekenplank
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Sven schreef:Briggs & Stratton blokje
Zijn dat nu ook de uitvinders van deze types, of slechts een merk?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Sven schreef: Maar een toerenbeest zal het blokje niet zijn vrees ik
Is toch ook niet nodig, gezien koppel x toeren = vermogen

Een trial heeft dus VEEL koppel nodig aan relatief WEINIG toeren, en bijgevolg is het vermogen niet van primordiaal belang...

Jo VdB
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

speedphreax schreef:
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit
das bij een normale cilinder ook het geval, of denk ik nu te simpel. hoe je het ook went of keert de nokkenas ketting of stoters lopen altijd paralel aan het blok
Sven
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 31, 2007 13:35
Locatie: Zoersel

Briggs & Stratton... dat is dus een "bekend" merk van oa grasmaaier motoren. Dit zijn ook meestal zijkleppers...
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

oossie schreef:
speedphreax schreef:
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit
das bij een normale cilinder ook het geval, of denk ik nu te simpel. hoe je het ook went of keert de nokkenas ketting of stoters lopen altijd paralel aan het blok
Dan denk je volgens mij iets te simpel. Bij een kettingoverbrenging heeft de uitzetting geen invloed op de speling tussen nokkenas en klepen (al dan niet via tuimelaars) omdat die allemaal in de kop zitten. Bij stoterstangen zit de nokkenas onderin het blok en de klep in de kop. Hierdoor heeft het uitzetten van de cylinder/kop/blok veel meer effect op de klepspeling.

Stoterstang-Harleys hebben trouwens hydraulische klepstoters en dan heb je er geen last van want dan wordt het automatisch gecompenseerd. Volgens mij heeft een compleet gietijzeren blok (zoals bij veel auto's) er ook minder last van omdat dat daarbij alles gelijkmatiger uitzet.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

speedphreax schreef: Stoterstang-Harleys hebben trouwens hydraulische klepstoters en dan heb je er geen last van want dan wordt het automatisch gecompenseerd.
Niet allemaal, bovendien worden ze door tuners er dikwijls uitgetjoept i.v.m. onbetrouwbaar bij hoge belastingen :idea:
Bij de mijne zitten ze er nog wel in maar die is qua motorblok aardig standaard (in tegenstelling tot het rijwielgedeelte 8) )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Bij de zijklepper zal de klepspeling bij een koud blok dus kleiner zijn als bij een warm blok.
Kwestie van warmdraaien en dan zal bij een blok op bedrijfstemepratuur de klepspeling optimaal zijn.
Bij de klepstelgegevens houd de fabrikant dus rekening met uitzetting.
ktm300mxc
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jongens,

Hier is een kijkje in het blok..
http://www.trialscentral.com/cms/showar ... cleID=3532
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

huskie schreef:Jongens,

Hier is een kijkje in het blok..
http://www.trialscentral.com/cms/showar ... cleID=3532
Mooi plaatje... Slepers en klepstelplaatjes heeft het ding. Ik blijf het mooi vinden dat een fabrikant zoiets gewoon probeert. Ben benieuwd of het over een paar jaar weer verdwenen is of dat het aanslaat.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Hein
Berichten: 56
Lid geworden op: za sep 30, 2006 13:46
Locatie: Tussen de olde wieven.

Ik houd het op deze rakker.
http://www.youtube.com/watch?v=qod4yw24U5k

Meer cc's, 320 cc i.p.v 250 cc (eigenlijk een must voor een 4T trial en bijna het explosieve karakter van de 2T).
Wel is duidelijk dat de 4T (onder druk en prestige van Honda)definitief zijn intrede heeft gedaan in de trial.
Qua rijden lijken de Beta en Montesa / Honda erg op elkaar, redelijk tam.
De Sherco springt er door zijn 70 cc meer écht uit qua vermogensafgifte.
Elk groot trialmerk heeft dan een 4T in zijn programma.
Verdwijnen zal de 2T zeker niet maar er komen steeds meer 4T trialfietsen.
Hoe de Sherco 4T rijdt weet Huskie inmiddels en ik ben helemaal "om".
Wel duurder in aanschaf én onderhoud (net als een enduro motor) maar wel hartstikke gaaf spul.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

montesa heeft dan ook een honda motortje (als je de 2takt bedoelt he)
ook een motortje uit de gilardoni fabriek :) dus eigenlijk niet van honda.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Plaats reactie