Benzine lekken,
onregelmatig stationaire,
vermogen verlies, lage top snelheid..
Langzaam zaken in toeren bij op schakel [ na ijlen]
Alle veroorzaakt doorslijtage en oude o-ringen en evt het membraam.
Bij de 800 lekt hij via de overloop of langs de rand van de vlooterbak,
De o-ring van het vlotterhuis is dan oud..
Bij de 750 is mogelijk dat de benzine via de cilinderkop in de motor olie terecht komt

Dit merk je aan stoteren bij hogere snelheid rijden aangezien de benzine verdampt en voor overdruk in de motor zorgt.
Onregelmatig stationaire en vermogens verlies en na ijlen word veroorzaakt door versleten gasnaald en naaldhuis en membraam..
als je km stand rond de 60.000 is en je hebt 1 van deze problemen vervang dan de o-ringen, paking,gasnaald en huis en het membraam..
Rij je voorlangere tijd niet zet dan je benzine kraan dicht en draai de carb's leeg.. maar raad sterk aan toch eens in de 2 maanden een stuk te rijden..
Heb je problemen na lange stilstand van de motor bekijk dan vooral de linker carb goed.. aangezien bij staling op de zijstandaard alle benzine naar de linker carb stroomt terwijl het verdampt en daar dus de meeste 'Gummi' aanslag zal zitten..
Controleer dan vooral de "leerlaufduse"
Het afstellen van het lucht mengsel gaat via de "leerlaufgemischschraube"
gaat het makelijkst met een bithoudertje met een smal bitje..
Afstellen;
SR 41; standaard 2,5 slag uit
SR 42 1.5
SR 43 1.5
afstellen bij warme motor.. zou moeten zoeken naar een verhooging
van het toerental terwijl je de schroef een halve slag in of uit draait
maar hoor zelf weinig verschil en geef hem maar een kwart extra..
Pas op met dit schroefje

is heel fijn draad, draai hem niet met kracht vast bij het terug stellen

Spuit hem regelmatig in met kruip olie..
Smeer wat vet op de luchtfilterrand waar deze over de luchtfilterbak valt, het lekt daar fijne stof en het vet houd dat tegen.
Het 1 stand hoger hangen van de gasnaalden geeft een wat pittigere BIG, kan zijn dat als de rest orgineel is dat je beter maar 1 naald hoger hangt..
Als je de schroefen aan de boven kant van de carbs vervangt voor inbus schroefen dan kan je makkelijk de gasnaalden verstellen zonder de carbs los te halen.
Suc6 zappa
ps, na ijlen kan ook veroorzaakt worden door een lekkende carb inlaatrubber, trekt dan makelijk valse lucht..
Controleren is makelijk, start de motor en spuit wat remreiniger op de rubbers tussen carb's en cilinderkop.. stijgt het toerental plotseling dan lekt ie daar..
Linkje naar nog meer revisie tips..
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=8904
Voor diegene waarbij de BIG stotterd boven de 4000rpm, controleer of de gasschuifen [ die zwarte dingen boven in de carbs waar de naald in hangt, carbs hoeven er niet af, alleen de deksels er af]
Lekker soepel op en neer kunnen schuifen, dus niet stroef gaan of blijfen plakken..
We geven geen gas maar lucht op de BIG, we zetten de luchtklep open en het vacium van de toenemde luchtstroom trek de gaschuif met gasnaald omhoog..
Als ie stroef gaat blijft ie hangen en krijgt de motor dus te weinig benzine..