Sleuteltips Carb's DR750/800

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Er zijn wat veel voorkomende problemen met de carb's, vaak beginend bij een km stand rond de 50.000km..

Benzine lekken,
onregelmatig stationaire,
vermogen verlies, lage top snelheid..
Langzaam zaken in toeren bij op schakel [ na ijlen]

Alle veroorzaakt doorslijtage en oude o-ringen en evt het membraam.

Bij de 800 lekt hij via de overloop of langs de rand van de vlooterbak,
De o-ring van het vlotterhuis is dan oud..

Bij de 750 is mogelijk dat de benzine via de cilinderkop in de motor olie terecht komt :!:
Dit merk je aan stoteren bij hogere snelheid rijden aangezien de benzine verdampt en voor overdruk in de motor zorgt.

Onregelmatig stationaire en vermogens verlies en na ijlen word veroorzaakt door versleten gasnaald en naaldhuis en membraam..
als je km stand rond de 60.000 is en je hebt 1 van deze problemen vervang dan de o-ringen, paking,gasnaald en huis en het membraam..

Rij je voorlangere tijd niet zet dan je benzine kraan dicht en draai de carb's leeg.. maar raad sterk aan toch eens in de 2 maanden een stuk te rijden..

Heb je problemen na lange stilstand van de motor bekijk dan vooral de linker carb goed.. aangezien bij staling op de zijstandaard alle benzine naar de linker carb stroomt terwijl het verdampt en daar dus de meeste 'Gummi' aanslag zal zitten..
Controleer dan vooral de "leerlaufduse"

Het afstellen van het lucht mengsel gaat via de "leerlaufgemischschraube"
gaat het makelijkst met een bithoudertje met een smal bitje..

Afstellen;
SR 41; standaard 2,5 slag uit
SR 42 1.5
SR 43 1.5
afstellen bij warme motor.. zou moeten zoeken naar een verhooging
van het toerental terwijl je de schroef een halve slag in of uit draait
maar hoor zelf weinig verschil en geef hem maar een kwart extra..

Pas op met dit schroefje :!:
is heel fijn draad, draai hem niet met kracht vast bij het terug stellen :!:
Spuit hem regelmatig in met kruip olie..

Smeer wat vet op de luchtfilterrand waar deze over de luchtfilterbak valt, het lekt daar fijne stof en het vet houd dat tegen.

Het 1 stand hoger hangen van de gasnaalden geeft een wat pittigere BIG, kan zijn dat als de rest orgineel is dat je beter maar 1 naald hoger hangt..
Als je de schroefen aan de boven kant van de carbs vervangt voor inbus schroefen dan kan je makkelijk de gasnaalden verstellen zonder de carbs los te halen.


Suc6 zappa

ps, na ijlen kan ook veroorzaakt worden door een lekkende carb inlaatrubber, trekt dan makelijk valse lucht..
Controleren is makelijk, start de motor en spuit wat remreiniger op de rubbers tussen carb's en cilinderkop.. stijgt het toerental plotseling dan lekt ie daar..

Linkje naar nog meer revisie tips..
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=8904

Voor diegene waarbij de BIG stotterd boven de 4000rpm, controleer of de gasschuifen [ die zwarte dingen boven in de carbs waar de naald in hangt, carbs hoeven er niet af, alleen de deksels er af]

Lekker soepel op en neer kunnen schuifen, dus niet stroef gaan of blijfen plakken..

We geven geen gas maar lucht op de BIG, we zetten de luchtklep open en het vacium van de toenemde luchtstroom trek de gaschuif met gasnaald omhoog..

Als ie stroef gaat blijft ie hangen en krijgt de motor dus te weinig benzine..
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op do nov 25, 2010 23:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

Heb bij demontage v/d carb aan de inlaatkant iets afgebroken in de ronde inlaat zit aan de boven kant een extra inlaat stukje, hier is een brokje van af gebroken zou dat kwaad kunnen???
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

even voor de zekerheid, luchtfilter kant en van de halve maan vormige opening?

het zou de luchtstroom kunnen verstoren door dat deze begint te wervelen, maar dat merk je pas als je begint te rijden..
zou het zelf iig zelf een beetje glad polijsten..
Is het de linker of de rechter carb? [gaskabel kant of..?]
heb zelf een set liggen waar de luchtstel schroef vast zit [gaskabel kant]
van de rechter ook maar die gebruik je normaal gesproken niet, dus deze is nog goed te gebruiken.. die kan je overnemen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

even voor de zekerheid, luchtfilter kant en van de halve maan vormige opening?

Yep.
linker carb als je op de motor zit.
Hep een offroad rit gereden in de blub en daar is de big blijkbaar niet voor gemaakt het luchtfilter zat vol met zand en de carb`s ook!!
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Wow, hoe heb je dat gedaan???

Heb je hem in een modderplas gelegt met draaiend motor waardoor er modderwater naar binnen is gezogen?

Anders heb je ergens een lek in je luchtfilterkast. In die van mij heeft ooit een gat gezeten bij de uitlaat, toen was de motor nog van de vorige eigenaar. De motor is flink olie gaan zuipen hierna.

Ik zou even goed onderzoek doen voordat je verder gaat rijden. Want modder rijden is de Big best voor gemaakt, dat kan 99% hier op het dr-big forum beaamen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Chips, dan zit je raar te kijken als je de boel open schroefd :shock:

Na heel stoffige ritten vind ik wel wat fijn stof onder in de vlotter bakken, maar meer niet.
vind na super modderige ritten ook modder in het vak voor het gereedschap onder het bagage rek maar niks in de filter..
Maar die hapt ook lucht onder het zadel bij m'n DR 800 :wink:
dan heb je niks aan m'n carb, de linker is anders bij een 800 + dat daar van de lucht schroef vast zit..
glad polijsten en hopen dat het de lucht stroom niet te veel beinvloed..
die halvemaan vormige opening is voor de overdruk..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ja hó eens, vuil in je vlotterbak ligt volgens mij aan vuile en ongefilterde benzine. Vuil dat wordt aangezogen via de luchtingang zal voor het grootste gedeelte direct in de cilinder verdwijnen.

Heb je een benzine filter tussen je tanks en je carbs hangen: zappa, barros?

Bij een dr750 is het achterspatbord niet helemaal jovol voor modder, vaak zit er nog modder rondom mijn accu en electronica. Dat is standaard inderdaad niet zo goed, daarom heb een grote spatlap van binnenband gemaakt onder het zadel om dit af te vangen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tuurlijk heb ik een filter, extra groote van Hesssler :wink:
BDM rit van vorig jaar had stukken waar bijzonder fijn bruin stof in dikke wolken vrij kwam, alles zat onder :? vond het ook in de vlotter bak..
geen idee hoe het daar kwam..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

BDM rit van vorig jaar had stukken waar bijzonder fijn bruin stof in dikke wolken vrij kwam, alles zat onder vond het ook in de vlotter bak..
geen idee hoe het daar kwam..

Dat had ik dus ook ga nu de boel weer los halen en zal een filter monteren en chekken of de filterbak kapot is.
Alleen zij de boutjes v/d vlotterbak door een knurft kapot gedraaid maar eens kijken of die nog los te krijgen zijn.
Iemand al ervaring met de marvin uitlaat wil die kopen maar ben bang dat dan de sproeier bezetting anders moet en gezien het feit dat ik de boel toch los haal kan ik dat gelijk aanpassen.
Mocht het niet lukken heb ik nog heel veel onderdelen in de aanbieding :( [/quote]
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

bijzonder fijn bruin stof in de vlotterkamer is meestal roest uit de tank
kijk maar even in je benzine filter , als het daar ook zit is het roest
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb/had inderdaad roest in de tank.. maar dit was geen roest wat er in was gekomen, was echt zand/stof :?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Kan iemand mij helpen met de juiste sproeiers als je een dr 750 ´89/´90 met een `straat legale`laser pro duro demper uit rust. ik heb er nu een set 800 carb´s op zitten maar dan stottert hij rond de 5000 rpm, ook merk ik dat hij continu te arm draait. met de originele uitlaat loopt hij beter. ben nu bezig met 750 carbs die echt goed gereinigd zijn en waar ik de tips van deze tread ga toe passen, moet ik dan nog sproeiers veranderen of moet de naald helemaal omhoog.
Graag reactie want ik wil volgende week weer wel eens kunnen rijden.
greetz Futurist.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb zelf alleen ervaring met de 800, Dirty heeft een legale Laser en loopt goed met de orginele setting.
Sproeier 130, naald op middelste groef.
De 750 heeft een sproeier 120, naald setting onbekent.

Verschil in de carbs zit hem in het naald huis, 750 een O-4
800 een O-5..
maar ook in de setting van de luchtschroef 800 1.5 slag uit..
750 2.5 slag uit..

Ik denk dat je de orginele setting van de 750 carb's kan aanhouden met je Laser, vervang wel de schroefen van de deksels en vlotterbakken voor inbus bouten , kan je de settings veranderen zonder de carb's uit te hoeven bouwen..

Maar vraag het hier even voor de zekerheid, bij die Engelse zitten een paar echte kenners :wink:
http://www.suzukiownersclub.co.uk/forum ... .asp?FID=2
Gr Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

op de site van Hessler wordt gesproken bij een carb onderdeel http://www.hessler-motorsport.de/shop/i ... f94c79915c(de leerlaufduse) om te vervangen door het daar aangegeven nr als er een laser aanhangt en de motor knalt of stottert. dat stotteren doed hij dus inderdaad rond de 4500/5000 rpm.
aleen kan ik op mijn carbs niet zien hoe ik die sproeier eruit kan krijgen. ik kan hem met moeite zien zitten en een klant van ons heeft in een injector reinigings apparaat het in dat buisje weer helemaal schoon (blank) gekregen maar het lijkt of dat koperkleurige ding erin vast zit.
groetjes en bedankt voor de hulp zover.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zou er uit gedraait moeten kunnen worden met een platte schroefendraaier, zit gewoon een gleufje in.. mischien zit ie vol met "gummy" als je er een schroefendraaier [ wel een goede] in het gleufje voelt vallen maar niet los krijgt ga dan niet als een dolle draaien wat dan gaat het mis, gewoon een paar dagen een paar keer per dag inspuiten met goede kruipolie.. dan evt. verwarmen..

hoop dat ie niet al dol is gedraait :cry:
Als de sproeier open is en je er kruipolie op spuit, kan je de olie uit een klein gaatje zien komen naast het dunne kopperen buisje wat er naast zit..[evt. luchtbel op de sproeier even doorprikken]
zoniet en ook niet als de sproeier er uit is door blaasen met perslucht..
Heb ik gedaan met hogedruk fietspomp met daarop een verloop om een luchtbed op te blaasen, sluit het gat goed af..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Wat ik zelf een super kruipolie vind is Brunox Turbospray, krijgt alles los, lost vet, roest en andere zooi op, is rubber vriendelijk.. ook een goede contactspray en laat een beschermlaagje achter..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

Misschien is de Big hier toch niet voor gemaakt, ben een uur bezig geweest alleen met hoge druk afspuiten en vind een half jaar later nog overal kluiten blub terug :?:




En dat met heidenau bandjes :shock:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

een paar !!!!!!!! dagen inspuiten??????????????/
ik wil onderhand rijden hoor het is tenslotte 10 graden
geintje bedankt voor de tip gaan we weer proberen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

Net buitenom zo`n slome ktm ingehaald :o :)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

@ Futurist, geduld is een schoone zaak :roll: en inderdaad lekker warm :wink: hoop dat de sproeier los komt.

@ Barros, mooie BIG en een KTM is ook geen partij :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

ziet eruit als een zwaar parcour.......

nog sprongen gemaakt???
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

heb de originele carb's open gemaakt en deze zien er ook echt anders uit. de carb's die ik er nu op heb gezet hebben dus echt leerlauf sproeiers die er niet uit kunnen. misschien omdat zij van een duitse fiets komen.
het de laser aan een dikke voorbocht geschroefd en proef gedraaid en ik moet zeggen klinkt hoop gevend reageert veel beter en heftiger op gas geven en start goed en draait zeer mooi rond. ik heb ook ergens gelezen dat hij slechter kan draaien door slecht gesynchroniseerde carb's. ik kan maar 1 vacuum aansluiting vinden dus synchroniseren gaat niet best. ik heb ze voor het monteren maar met een voelermaat afgesteld.
bedankt voor alle tips en ga straks afbouwen en proefrijden met voor mijn gfevoel 10 pk meer.
greetz Cor
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Cor, mooi man, kan je blazen 8)
Carb's zullen niet gauw uit of sync gaan op een 1 pitter..

Zeg kan je nog leuk legaal off road rijden bij jouw in de buurt?
We zoeken iets waar een GS niet doorheen komt :wink:
En waar we een dag kunnen ploegen met een man of 8/15 ivm met de BIG meeting.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik ben zelf wel redelijk nieuw in het noppen gebeuren. ik ga meestal bij een maatje in Limburg rijden en heb hier voor woon/werk wel wat leuke zandbaantjes. Die zijn legaal. Ga wel eens rond vragen bij wat klanten van ons, volgens mij zijn er bij die noppen rijders wel een paar die wat leuke weggetjes weten.
Even de carb's, vanmorgen met de big naar het werk. vast laten warm draaien in de garage. toen ik aangekleed terug kwam stond de voorbuis tot voorbij de koppelingshevel oranje rood. volgens mij kan dat ook niet goed zijn. het blok is nog origineel heeft heel lang stil gestaan (vandaar carb problemen) maar heeft pas 23000 km. dus de distributie zal wel goed staan. hij loopt inderdaad nu als een speer (lijkt wel 10PK meer) maar die hete uitlaat doet toch nog te arm mengsel vermoedden. wat denken jullie.
greetz Cor
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie