Oorzaak olie verbruik? FOTO

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Contacteer:

Nou, het is er van gekomen, de hele boel ligt uit elkaar. Hoewel mijn motor ruim 1liter op 1000km verbruikt viel de 'schade' aan de cilinder nog mee. Ik merkt namelijk een reparatie plek op de luchtfilterbox aan waar een gat in is gebrand door de uitlaatbocht. Door dit gat werd er vuil direct zonder filter in de caberateurs gezogen vanuit het spatbord indirect.

Eerst wilde ik alleen de cilinder eraf halen en het motorblok in het frame laten zitten. De kop krijg je er dus al niet af als je niets wilt inslijpen. Eerst nog geprobeerd de tapeinden los te draaien terwijl de kop er nog op zat maar dat ging ook niet. De ellende begon al met de caberateurs los te krijgen, dat viel inderdaad vies tegen om die los te krijgen :evil:

Vandaag dus maar het blok uit het frame gehaald, dat ging nog redelijk.
Cilinder eraf weten te halen.

Ik kon geen groeven zien en eigenlijk zag de cilinder wand er nog gewoon goed uit. De zuiger zijn ook geen beschadigingen op aan te zien.

Wat er wel was te zien was een hoop roet in de ontbrandingskamer, op de zuiger en op de kleppen. Zie foto's.

Mijn zuiger veren opgemeten door ze zonder zuiger in de cilinder te stoppen, nr1 had 1.1/1.2mm speling en zuigerveer nr2 had 0.65mm speling. De service limit is 1mm, dus nr1 is 'versleten'.

Wat zou volgens jullie de verklaring zijn van mijn hoge olieverbruik en wat kan ik het beste doen om dit te verhelpen? Nieuwe zuigerveren? Honen? Uitboren + nieuwe zuiger?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Contacteer:

Wat je trouwens goed ziet is dat de olie die op zuiger zag naar voren ging omdat de zuiger voorover gekanteld staat. De inlaat kant van de zuiger is nog vrij schoon.
Suzuki DR 750SK Big '89

spgoesdakar

Hey Shifty,

ziet er niet zo best uit.
Ik denk dat het honen wordt en een nieuwe zuiger.
Ook zou ik de klepseals vervangen.
Ik kan je in iedergeval helpen aan een luchtfilterbak zonder gat.
Kun je zo hebben.
Voor de 21 dec klaar?
succes

gr Iwan
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki

he josja, als de 3e foto van onder van af de onderkant van de cilinder genomen is en die zwarte rand dus boven aan zit heb je een probleem..
ken die rand van vroeger van m'n opgevoerde kreidler met open gewerkt lucht filter..
de vuile lucht had de cilinder uit gesleten...
zou als ik jou was de cilinder na laten meten, mischien moet ie uitgeboord worden met oversize zuiger...
hoop het niet :roll:
gr zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Contacteer:

Klopt die rand was mij inderdaad ook opgevallen, daar zat een rand met aangekoekte olie op.

Luchtfilterbak heb ik denk ik wel intresse in, ook al is de mijne op dit moment wel weer gemaakt.

Alvast voor de reactie's tot dus ver.
Suzuki DR 750SK Big '89

huskie

Meet ook even je klepstangen tov de geleiders, etc.
Nu je toch bezig bent...
Enne zeker de boel goed laten meten. Beidde cilinders laten honen, daarna opmeten en dan de goede spullen erbij kopen.
Kleppenzittingen etc alles meteen goed doen.
Dan kun je er weer jaren mee rijden, en dan een beetje beter opletten in het vervolg. Met een regelmatige inspectie had je dat probleem veel eerder opgemerkt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Shifty-PK
Contacteer:

huskie schreef:Meet ook even je klepstangen tov de geleiders, etc.
Nu je toch bezig bent...
Hoe meet ik dat, kijken of ze speling hebben? Of eruit halen en met een schuifmaat opmeten? Ik heb geen micrometers oid.
huskie schreef: Enne zeker de boel goed laten meten. Beidde cilinders laten honen, daarna opmeten en dan de goede spullen erbij kopen.
Tis één cilinder, maar...met honen bedoel je uitboren én honen?
Aangezien de zuigers bijna nergens besteld kunnen worden had ik het idee om een overmaat zuiger 0.5mm te bestellen en deze samen met de cilinder aan een hon bedrijf te geven zodat ze precies de goede maat uitbooren.
huskie schreef: Kleppenzittingen etc alles meteen goed doen.
Kan je dit zelf doen of vereist dit speciale gereedschap?
huskie schreef:Dan kun je er weer jaren mee rijden, en dan een beetje beter opletten in het vervolg. Met een regelmatige inspectie had je dat probleem veel eerder opgemerkt.
Probleem is dat ik hem zo kocht :x
en dat de vorige eigenaar dit verzwegen had :evil:
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

cilinder en kop laten meten door een revisie bedrijf...
viese lucht werkt als fijn schuur papier, hoop dat er niet te lang mee gereden is :roll:
ps mischien kan BIG88 je helpen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie