Hoi Noppers(sters),
ik ben weer aan het denken geslagen , ja ja moet je overlaten aan een paard.
Maar toch.
Na aanleiding van die enduro's vraag ik me af of die andere hun vering gewoon beter staat afgesteld. Je zoekt toch excuses
Dus ben ik aan het meten geslagen. Ik had achter 110mm doorzak met ikke op het zadel, enne 40mm vrije doorzak. Dus hij stond een tikkie achterover, zgn.
Ik heb de veer wat meer voorspanning gegeven en zit nu aan 95mm en 30mm vrij doorzak.
Dat zou dus wat sneller sturen moeten opleveren als ik de voorvork zo laat als hij was.
Maar de vraag is dus, hoe stellen jullie een nieuwe, of gekochte tweedehandse, motor af. Hoe serious doen jullie het.
Ik ben absoluut nooit bezig geweest met een hele dag afstellen. Ik rij gewoon.
Ook wat uitgaande demping etc betreft. Gaan jullie echt een hele dag "testen". En voel je dan ook echt de verschillen?
Ik vroeg het me gewoon af.
ps:ik hoef geen tips over mijn vering, want dat is toch ondoenlijk.
Hoe zijn jullie gekomen tot je huidige vering opstelling
Moderator: ghulst
Huskie,
Veerring blijft altijd moeilijk en héél persoonlijk.
Maar toch zijn er een aantal basis waarden die heel belangrijk zijn en daarom correct moeten zijn.
Om te beginnen moet je de juiste veer(en) monteren voor jouw eigen gewicht.
Goede veerring begint bij de juiste veer!
Huskie, als ik die waarden zie van 95 en 30 is jouw veer te zwaar voor jouw gewicht.
De gemakkelijkste oplossing is een afspraak maken bij één van de vele veerrings specialisten,meestal kun je je veeren omruilen met lage kosten voor de juiste (neem je complete motor mee).
Trek daarna gewoon een dag uit om te proberen,het loont echt de moeite.
Je snelheid is namelijk voor een groot gedeelte afhankelijk van een juiste veerring ,motor kan nog zo fijn lopen als je hem niet open kunt houden op de rechte stukken heb je er niets aan !
Veerring blijft altijd moeilijk en héél persoonlijk.
Maar toch zijn er een aantal basis waarden die heel belangrijk zijn en daarom correct moeten zijn.
Om te beginnen moet je de juiste veer(en) monteren voor jouw eigen gewicht.
Goede veerring begint bij de juiste veer!
Huskie, als ik die waarden zie van 95 en 30 is jouw veer te zwaar voor jouw gewicht.
De gemakkelijkste oplossing is een afspraak maken bij één van de vele veerrings specialisten,meestal kun je je veeren omruilen met lage kosten voor de juiste (neem je complete motor mee).
Trek daarna gewoon een dag uit om te proberen,het loont echt de moeite.
Je snelheid is namelijk voor een groot gedeelte afhankelijk van een juiste veerring ,motor kan nog zo fijn lopen als je hem niet open kunt houden op de rechte stukken heb je er niets aan !
Als het mogelijk is moet je een een paar ronden op de crossbaan rond rijden met de demper afgesteld op max (compressie en demping).
Paar ronden rond butsen en dan alles de andere kant op (dus minnimaal).
Merk je het verschil of is het te meten in tijd.
Ja, dan ben je echt wel een hele tijd zoet om de goede middenweg te vinden.
Hetzelfde geldt voor de voorkant. Alleen is dit vaak wat moeilijker op de crossbaan te doen omdat je dan ook nog eens met luchtkamer (olie nivo's) zit.
Merk je er niets van dan zal toch het gas er wat verder op moeten voordat je verder kunt.
Bij Sommer KTM staat ook nog een heel stuk over afstelling van vering.
Maar hoe het ook zij, het blijft persoonlijk. Ikzelf ben een voorstander van een hele soepele veering wat af en toe wel een resulteerd in een flinke doorslag met name op de crossbaan.
Voor Enduro gebruik geen probleem, die crossproeven zijn meestal wat vlakker.
Paar ronden rond butsen en dan alles de andere kant op (dus minnimaal).
Merk je het verschil of is het te meten in tijd.
Ja, dan ben je echt wel een hele tijd zoet om de goede middenweg te vinden.
Hetzelfde geldt voor de voorkant. Alleen is dit vaak wat moeilijker op de crossbaan te doen omdat je dan ook nog eens met luchtkamer (olie nivo's) zit.
Merk je er niets van dan zal toch het gas er wat verder op moeten voordat je verder kunt.
Bij Sommer KTM staat ook nog een heel stuk over afstelling van vering.
Maar hoe het ook zij, het blijft persoonlijk. Ikzelf ben een voorstander van een hele soepele veering wat af en toe wel een resulteerd in een flinke doorslag met name op de crossbaan.
Voor Enduro gebruik geen probleem, die crossproeven zijn meestal wat vlakker.
Kees, je hebt gelijk, alleen probeer ik het dus te compenseren ivm natuurlijk het geld probleem. Een veer is niet goedkoop en aangezien ik een bogesachs heb, passen de gebruikelijk veren niet. Dus ik ben aan het sparen. Maar ik heb ook het gevoel dat een iets lichtere niet zoveel zal uitmaken. De bedoeling is toch dat ik wat harder moet gaan rijden, dus zal die huidige veer dan wel tot z'n recht komen.
Gassen, waarschijnlijk moet ik er toch een keer aan. Een hele dag klooien op de crossbaan.
Maar vertel eens hoe jullie dat deden.
Toch die hele dag aanpassen op de crossbaan, of zijn jullie nog steeds bezig omdat je de juiste setting nog niet gevonden hebt.
Want als je sneller wordt krijgt je vering de klappen natuurlijk harder door. Dus meer compressie etc etc.
Gassen, waarschijnlijk moet ik er toch een keer aan. Een hele dag klooien op de crossbaan.
Maar vertel eens hoe jullie dat deden.
Toch die hele dag aanpassen op de crossbaan, of zijn jullie nog steeds bezig omdat je de juiste setting nog niet gevonden hebt.
Want als je sneller wordt krijgt je vering de klappen natuurlijk harder door. Dus meer compressie etc etc.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie,
Schrijf op hoe je afstelling is,ga rijden en probeer goed te voelen/bedenken wat de veerring niet goed doet.
Beredeneer dan voor jezelf hoe dat komt en verstel de knoppen.
Schrijf de varandering ook weer op.
1 knop tegelijk en meerdere klikken, en rijd het zelfde stuk opnieuw.
Word het beter nog meer klikken tot het weer slechter word enz.
Zo ben je dus zo een poos bezig.
Schrijf op hoe je afstelling is,ga rijden en probeer goed te voelen/bedenken wat de veerring niet goed doet.
Beredeneer dan voor jezelf hoe dat komt en verstel de knoppen.
Schrijf de varandering ook weer op.
1 knop tegelijk en meerdere klikken, en rijd het zelfde stuk opnieuw.
Word het beter nog meer klikken tot het weer slechter word enz.
Zo ben je dus zo een poos bezig.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
zorg er voordat je begin met stellen eerst voor dat er genoeg olie ens in zit (niet dat je met 1 vorkpoot rij die lek is ofzo )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ha die huskie, Wat ik doe als ik de afstelling aanpak is een snelbinder om een poot van de voorvork en die vervolgens zo afstellen dat hij bij hard rijden net niet doorslaat.De rebound is een kwestie van gevoel, hij moet lekker smeuig terugveren. Dan duw je op het zwaartepunt van je fiets, dat is het punt waar hij wipt als je hem opkrikt, en dan moet hij dus gelijkmatig in- en uitveren. Dit prakticeer ik al jaren met m'n straatfiets en ik heb de indruk dat het bij een noppenfiets ook heel goed werkt.
De veervoorspanning veranderen is niet echt zinvol, want dat vermindert de negatieve veerweg en die heb je hard nodig om het achterwiel aan de grond te houden. Suc6!
De veervoorspanning veranderen is niet echt zinvol, want dat vermindert de negatieve veerweg en die heb je hard nodig om het achterwiel aan de grond te houden. Suc6!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Pruus, een snelbinder Mag het ook een ty-rippie zijn
Rudy, voorvork net olie vernieuwd, beidde poten hebben het zelfde gekregen.
Ach ik zag tijdens parijs dakar Meoni op de achterkant van z'n motor(zadel) duwen en steeds even wat draaien aan z'n schokdemper.
Dat zag er lekker makkelijk uit.
Ik ben nu aanbelandt dat de rebound voor en achter gelijk werkt. Of dat ook de goede mannier is, ik weet het niet. Maar het voelt wel goed, dat de vering voor en achter hetzelfde uitveert. Ik weet dat rebound in de voorvork zorgt voor oa het stuur gedrag maar ben daar nog niet mee aan het experimenteren gegaan.
Ik denk dat ik morgen maar eens wat ga rijden, even wat knippen opzoeken en wat andere ongein.
Tot zover bedankt voor de input. Rij ze allen(jij ook al Rudy?)
Rudy, voorvork net olie vernieuwd, beidde poten hebben het zelfde gekregen.
Ach ik zag tijdens parijs dakar Meoni op de achterkant van z'n motor(zadel) duwen en steeds even wat draaien aan z'n schokdemper.
Dat zag er lekker makkelijk uit.
Ik ben nu aanbelandt dat de rebound voor en achter gelijk werkt. Of dat ook de goede mannier is, ik weet het niet. Maar het voelt wel goed, dat de vering voor en achter hetzelfde uitveert. Ik weet dat rebound in de voorvork zorgt voor oa het stuur gedrag maar ben daar nog niet mee aan het experimenteren gegaan.
Ik denk dat ik morgen maar eens wat ga rijden, even wat knippen opzoeken en wat andere ongein.
Tot zover bedankt voor de input. Rij ze allen(jij ook al Rudy?)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Je zegt dat je niet echt interesse hebt in tips e.d maar ik heb o.a van WP en Technoflex een aantal artikels liggen over de begrippen (en waar je het over hebt en mee bezig bent) om een goeie afstelling te verkrijgen.
Ik denk persoonlijk dat het wel doenlijik is want wil je weten waar je mee bezig bent (en dat valt met die moderne vering met z'n vele mogelijkheden niet mee) dan zul je toch een aantal dingen moeten snappen om er een beetje logisch mee om te gaan.
Mocht je onverhoopt toch interesse hebben wil ik ze wel voor je kopieren.
Laat ons in ieder geval je bevindingen weten, wellicht steken wij er ook nog iets van op
Ik denk persoonlijk dat het wel doenlijik is want wil je weten waar je mee bezig bent (en dat valt met die moderne vering met z'n vele mogelijkheden niet mee) dan zul je toch een aantal dingen moeten snappen om er een beetje logisch mee om te gaan.
Mocht je onverhoopt toch interesse hebben wil ik ze wel voor je kopieren.
Laat ons in ieder geval je bevindingen weten, wellicht steken wij er ook nog iets van op
Huskie,
Op zo`n Boge-sachs schokbreker past ook gewoon een WP veer.
Maat van mij heeft een 2002-360 waar we afgelopen week een tweede hands veer op gemonteerd hebben (kosten €50,--)
Op de site van Technoflex kun je theorie vinden voor je afstellingen.
Op zo`n Boge-sachs schokbreker past ook gewoon een WP veer.
Maat van mij heeft een 2002-360 waar we afgelopen week een tweede hands veer op gemonteerd hebben (kosten €50,--)
Op de site van Technoflex kun je theorie vinden voor je afstellingen.
Kees, bedankt voor de tip. Jullie hoefden dus geen vervangende schotel te maken omdat de veer iets smaller of breder was?
Ik zal eens gaan informeren, ook bij wat dealers.
Hein, de theorie achter de huidige veering is mij bekend. Alleen in de praktijk weet ik niet hoe een goede vering aanvoelt omdat ik alleen mijn vering gewend ben.
Ik vind mijn vering wel oke. Maar misschien dat een andere rijder hem prut vindt. Misschien vindt ik zijn vering prut. Dat is het probleem he.
Eigenlijk zou ik dus een gp rijder op mijn motor moeten zetten, dan weet ik meer, anders blijft het een hoop gissen.
Dat ik nog nooit echt bezig ben geweest met mijn vering is pure luiigheid. Ik rijd liever dan dat ik steeds dat ding op een bokje moet zetten. Ook was er nooit reden toe. Ik reed mijn eigen tempo, dus als het link werd deed ik mijn gas dicht .
Maar nu met die enduro's moet ik een ander zijn tempo rijden, dus misschien is mijn vering helemaal niet optimaal.
Vandaag gereden op veel zandwhoops en rem knippen. Het meest verschrikkelijke voor elke vering.
Ben nu zover dat ik mijn voorvork meer rebound heb gegeven. Heel wat meer zelfs. En dat ik met korte bochten met sporen deze zeker makkelijker volg. Vroeger ging ik erg makkelijk over mijn voorwiel uit het spoor(onderstuur) nu houd ik mijn lijn zeker beter. Dat betekend dat ik met meer gas eruit kom, pak beet je winst.
Maar Ook meer voorop de motor zitten helpt. Dus jullie zien alles houdt verband met elkaar. Ik ga in iedergeval serious naar mijn vering kijken en veel op de crossbaan trainen.
tot later allen, misschien 6 april AdK.
Ik zal eens gaan informeren, ook bij wat dealers.
Hein, de theorie achter de huidige veering is mij bekend. Alleen in de praktijk weet ik niet hoe een goede vering aanvoelt omdat ik alleen mijn vering gewend ben.
Ik vind mijn vering wel oke. Maar misschien dat een andere rijder hem prut vindt. Misschien vindt ik zijn vering prut. Dat is het probleem he.
Eigenlijk zou ik dus een gp rijder op mijn motor moeten zetten, dan weet ik meer, anders blijft het een hoop gissen.
Dat ik nog nooit echt bezig ben geweest met mijn vering is pure luiigheid. Ik rijd liever dan dat ik steeds dat ding op een bokje moet zetten. Ook was er nooit reden toe. Ik reed mijn eigen tempo, dus als het link werd deed ik mijn gas dicht .
Maar nu met die enduro's moet ik een ander zijn tempo rijden, dus misschien is mijn vering helemaal niet optimaal.
Vandaag gereden op veel zandwhoops en rem knippen. Het meest verschrikkelijke voor elke vering.
Ben nu zover dat ik mijn voorvork meer rebound heb gegeven. Heel wat meer zelfs. En dat ik met korte bochten met sporen deze zeker makkelijker volg. Vroeger ging ik erg makkelijk over mijn voorwiel uit het spoor(onderstuur) nu houd ik mijn lijn zeker beter. Dat betekend dat ik met meer gas eruit kom, pak beet je winst.
Maar Ook meer voorop de motor zitten helpt. Dus jullie zien alles houdt verband met elkaar. Ik ga in iedergeval serious naar mijn vering kijken en veel op de crossbaan trainen.
tot later allen, misschien 6 april AdK.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Afgelopen zondag heb ik de kans gegrepen om andere merken motoren hun voorvering te testen.
Nou, ik moet zeggen dat was een openbaring.
Allereerst een CR 250 uit 2001 gepakt. Voorrem in en duwen maar.
Nou die kreeg ik slechts 10cn in, en hij ging zeer traag uit. Het leek wel of de hele boel plakte.
Toen een XR. Compleet geen demping, kreeg hem met mijn gewicht tot 25 cm in(de gehele slag of zoiets) en kwam net zo hard weer terug.
Toen een KTM 200cc, uit 2002 ofzo. Leek op mijn vering. Kreeg hem 20cm in en kwam bijna net zo makkelijk weer terug. Dit is dus een offroad fiets, dat merk je zeker aan de vering.
Mijn vering was bijna net zo makkelijk in te krijgen, en dus heb ik mijn rebound nog iets trager gezet. Vergeleken bij die CR250 nog snel.
Dus mannen, een geslaagde test van meerdere voorvorken.
Wat ik er mee ben opgeschoten??????
Dat die CR hard is als een plank en een KTM200 fietsje zo soepel is als een ...... elastiek.
Helaas er niet op gereden. Had ik eigenlijk lief moeten vragen.
Ik durf te wedden dat ze ook op mijn super huskie hadden willen rijden(hoop ik).
Dus ik kan kwa vering nog wel het een en ander veranderen, maar dat die van mij zeer soepel is is nu wel duidelijk.
Te soepel voor de zand whoops, das duidelijk.
Nou, ik moet zeggen dat was een openbaring.
Allereerst een CR 250 uit 2001 gepakt. Voorrem in en duwen maar.
Nou die kreeg ik slechts 10cn in, en hij ging zeer traag uit. Het leek wel of de hele boel plakte.
Toen een XR. Compleet geen demping, kreeg hem met mijn gewicht tot 25 cm in(de gehele slag of zoiets) en kwam net zo hard weer terug.
Toen een KTM 200cc, uit 2002 ofzo. Leek op mijn vering. Kreeg hem 20cm in en kwam bijna net zo makkelijk weer terug. Dit is dus een offroad fiets, dat merk je zeker aan de vering.
Mijn vering was bijna net zo makkelijk in te krijgen, en dus heb ik mijn rebound nog iets trager gezet. Vergeleken bij die CR250 nog snel.
Dus mannen, een geslaagde test van meerdere voorvorken.
Wat ik er mee ben opgeschoten??????
Dat die CR hard is als een plank en een KTM200 fietsje zo soepel is als een ...... elastiek.
Helaas er niet op gereden. Had ik eigenlijk lief moeten vragen.
Ik durf te wedden dat ze ook op mijn super huskie hadden willen rijden(hoop ik).
Dus ik kan kwa vering nog wel het een en ander veranderen, maar dat die van mij zeer soepel is is nu wel duidelijk.
Te soepel voor de zand whoops, das duidelijk.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Over vering van een xr ben ik kort: geen vergelijking met een echte enduro/crosser (dit niet ten nadele vd xr ofzo trouwens) maar de xr vork is inverhouding met een echte crosser een dweil (in iedergeval die van een vriend van mij wel).huskie schreef:Afgelopen zondag heb ik de kans gegrepen om andere merken motoren hun voorvering te testen.
Nou, ik moet zeggen dat was een openbaring.
Allereerst een CR 250 uit 2001 gepakt. Voorrem in en duwen maar.
Nou die kreeg ik slechts 10cn in, en hij ging zeer traag uit. Het leek wel of de hele boel plakte.
Toen een XR. Compleet geen demping, kreeg hem met mijn gewicht tot 25 cm in(de gehele slag of zoiets) en kwam net zo hard weer terug.
Toen een KTM 200cc, uit 2002 ofzo. Leek op mijn vering. Kreeg hem 20cm in en kwam bijna net zo makkelijk weer terug. Dit is dus een offroad fiets, dat merk je zeker aan de vering.
Mijn vering was bijna net zo makkelijk in te krijgen, en dus heb ik mijn rebound nog iets trager gezet. Vergeleken bij die CR250 nog snel.
Dus mannen, een geslaagde test van meerdere voorvorken.
Wat ik er mee ben opgeschoten??????
Dat die CR hard is als een plank en een KTM200 fietsje zo soepel is als een ...... elastiek.
Helaas er niet op gereden. Had ik eigenlijk lief moeten vragen.
Ik durf te wedden dat ze ook op mijn super huskie hadden willen rijden(hoop ik).
Dus ik kan kwa vering nog wel het een en ander veranderen, maar dat die van mij zeer soepel is is nu wel duidelijk.
Te soepel voor de zand whoops, das duidelijk.
Ik krijg de vork van mijn cretje ook maar een 10cm ingeduwt (zegt misschien meer over mij als over mijn cr )
Maar het is me al vaker opgevallen dat de vering(hardheid vd veer zelf dus) vd enduro huskie's vrij zacht is. Al denk ik dat je aan een cross setup er met de enduro niet zo veel mee kan (zou er waarschijnlijk wel heel hard mee kunnen rijden maar hou je fysiek gewoon niet vol).
Misschien is een bezoekje langs wp(of iedere andere vering boer) wel een idee huskie.
Als ik het vragen mag: wat weeg je ongeveer?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Dat hangt er ook weer vanaf he... naakt of met je spullen aan...
Hoe rij jij? ben je van plan om de 'NEC' op te richten? (Naakte Enduristen Club) dan moet je je naaktgewicht geven zoniet het gewicht mety gear :
Hoe rij jij? ben je van plan om de 'NEC' op te richten? (Naakte Enduristen Club) dan moet je je naaktgewicht geven zoniet het gewicht mety gear :
smorgens of savonds??
s'morgens met een ingehouden buik 62kg naakt.
Dus met gear ik gok op 66kg.
Maar dat maakt niet zoveel uit. De veren zijn doeltreffend.
De voorvering met half volle tank, 55mm. Vrij 20mm.
achtervering krijg ik wel 95 mm. Vrij 20mm.
Dat zijn goede waarden.
Maar dat ik veel meer rebound kan hebben, staat nu wel vast, nu ik die cr heb gevoeld.
Of ik het ook wil, daar ben ik nog niet uit.
Ik kan me voorstellen dat die cr teveel rebound heeft. Zeker als je hard rijdt mag je niet te veel rebound hebben ivm packing.
s'morgens met een ingehouden buik 62kg naakt.
Dus met gear ik gok op 66kg.
Maar dat maakt niet zoveel uit. De veren zijn doeltreffend.
De voorvering met half volle tank, 55mm. Vrij 20mm.
achtervering krijg ik wel 95 mm. Vrij 20mm.
Dat zijn goede waarden.
Maar dat ik veel meer rebound kan hebben, staat nu wel vast, nu ik die cr heb gevoeld.
Of ik het ook wil, daar ben ik nog niet uit.
Ik kan me voorstellen dat die cr teveel rebound heeft. Zeker als je hard rijdt mag je niet te veel rebound hebben ivm packing.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
nou dacht als je nou 100kg ofzo weeg je veertje wel vrij slap kunnen zijn maar een 65 kg lijkt me een redelijk normale waarde...
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nee de veren zijn niet mijn probleem. Het licht meer aan de demping als geheel.
Dus zowel in- als uitgaand.
Nou is het natuurlijk zo dat mijn marzocchies gedempt zijn op offroad. En dus niet voor motorcross. En dat wil ik ook niet. Maar iets meer uitgaande demping zou ik wel willen hebben. Dus ik ga deze maand maar eens die uitgaande demping aanpassen. Kijken of ik wat shimmetjes kan bestellen zodat ik wat kan gaan knoeien.
Heeft iemand wel eens zelf z'n vork ge-revalved
Trouwens ik geloof dat Hein zei dat hij z'n boge-sachs, dus de schokbreker had laten aanpassen. De uitgaande demping van die dingen is weer teveel. Zelfs als je de uitgaande demping helemaal openzet, dus zo snel mogelijk, is ie nog langzaam. Wat resulteert in heen en weer slaan door whoops stukken. Dus als ik die open maak gaan er wat shimmetjes af bij de uitgaande kant.
Dus ook hier:welke forummer heeft wel eens zijn demper zelf aangepast
Dus zowel in- als uitgaand.
Nou is het natuurlijk zo dat mijn marzocchies gedempt zijn op offroad. En dus niet voor motorcross. En dat wil ik ook niet. Maar iets meer uitgaande demping zou ik wel willen hebben. Dus ik ga deze maand maar eens die uitgaande demping aanpassen. Kijken of ik wat shimmetjes kan bestellen zodat ik wat kan gaan knoeien.
Heeft iemand wel eens zelf z'n vork ge-revalved
Trouwens ik geloof dat Hein zei dat hij z'n boge-sachs, dus de schokbreker had laten aanpassen. De uitgaande demping van die dingen is weer teveel. Zelfs als je de uitgaande demping helemaal openzet, dus zo snel mogelijk, is ie nog langzaam. Wat resulteert in heen en weer slaan door whoops stukken. Dus als ik die open maak gaan er wat shimmetjes af bij de uitgaande kant.
Dus ook hier:welke forummer heeft wel eens zijn demper zelf aangepast
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Ik heb die Boge Sachs er helemaal afgehaald en vervangen door een compleet nieuwe demper en veer van Technoflex (niet omdat ik geld teveel had maar omdat ik die nog had liggen van mijn Husky TE 610).
Hij veert super (in combinatie met Technoflex voorveren).
Als je gaat pielen met shimms begeef je jezelf wel op glad ijs denk ik.
Maar er is veel te verstellen met vering zul je inmiddels wel weten, maar het verschil met een crosser is dat je de vering naar het circuit kunt aanpassen als je een aantal rondjes gereden hebt maar met een enduro heeft dat weinig zin omdat het te veel verschillend is en je ook geen tijd hebt om te expirimenteren.
Naar mijn mening moet je met endurovering compromissen sluiten omdat de omstandigheden van de route te veel verschillen om de ideale vering te krijgen, lukt je denk ik nooit helemaal.
Een vering die voor de meeste omstandigheden gemiddeld is lijkt me praktischer.
Maar dat moet je eerst wel een beetje uitzoeken, en daar was jij al druk mee bezig.
Wel veel succes gewenst, en een mailtje naar WP of Techno (en vergeet Reiger niet) kan je veel duidelijkheid verschaffen.
De expirimentele fase waarin jij nu zit zijn zij al jaren geleden gepasseerd, maak gebruik van hun kennis en ervaring zou ik zeggen.
Ze zijn doorgaans heel behulpzaam ook als je de producten van hun niet onder je motor heb zitten.
Tip: probeer contact te krijgen met Ronald Hoenselaar van WP, hij rijdt nationale enduro's en weet vast veel van enduro instellingen
Hij veert super (in combinatie met Technoflex voorveren).
Als je gaat pielen met shimms begeef je jezelf wel op glad ijs denk ik.
Maar er is veel te verstellen met vering zul je inmiddels wel weten, maar het verschil met een crosser is dat je de vering naar het circuit kunt aanpassen als je een aantal rondjes gereden hebt maar met een enduro heeft dat weinig zin omdat het te veel verschillend is en je ook geen tijd hebt om te expirimenteren.
Naar mijn mening moet je met endurovering compromissen sluiten omdat de omstandigheden van de route te veel verschillen om de ideale vering te krijgen, lukt je denk ik nooit helemaal.
Een vering die voor de meeste omstandigheden gemiddeld is lijkt me praktischer.
Maar dat moet je eerst wel een beetje uitzoeken, en daar was jij al druk mee bezig.
Wel veel succes gewenst, en een mailtje naar WP of Techno (en vergeet Reiger niet) kan je veel duidelijkheid verschaffen.
De expirimentele fase waarin jij nu zit zijn zij al jaren geleden gepasseerd, maak gebruik van hun kennis en ervaring zou ik zeggen.
Ze zijn doorgaans heel behulpzaam ook als je de producten van hun niet onder je motor heb zitten.
Tip: probeer contact te krijgen met Ronald Hoenselaar van WP, hij rijdt nationale enduro's en weet vast veel van enduro instellingen
Huskie,
Zelf even je binnenwerk aan passen kun je wel vergeten.
Als je al het gereedschap er voor hebt, moet je absoluut weten wat je aan het doen bent.
Sorry maar als jij denkt dat je gewoon een paar shims weg kunt gooien om het soepeler te krijgen moet je er niet aan beginnen
De shims zijn namelijk opgebouwd in een piramide , de diameter, dikte, en hoeveelheid bepalen de werking in combinatie met de gaten in de zuiger.
Een paar verwijderen verandert niet de snelheid maar het karakter,en is iets wat je niet zomaar even leert.
Neem contact op met een specialist,misschien vallen de kosten best mee,een goede veerring is tenslotte goud waard
Zelf even je binnenwerk aan passen kun je wel vergeten.
Als je al het gereedschap er voor hebt, moet je absoluut weten wat je aan het doen bent.
Sorry maar als jij denkt dat je gewoon een paar shims weg kunt gooien om het soepeler te krijgen moet je er niet aan beginnen
De shims zijn namelijk opgebouwd in een piramide , de diameter, dikte, en hoeveelheid bepalen de werking in combinatie met de gaten in de zuiger.
Een paar verwijderen verandert niet de snelheid maar het karakter,en is iets wat je niet zomaar even leert.
Neem contact op met een specialist,misschien vallen de kosten best mee,een goede veerring is tenslotte goud waard
Hein en Kees, ik zeg niet dat ik het in een keer goed zal hebben, als ik iets ga veranderen. Maar dat is ook niet erg. Van het doen leert men, ook al zal het me veel tijd gaan kosten. Geld niet want shimmetjes kosten niet veel(denk ik).
Ik heb bevoorbeeld bij mijn mazzocchies al het een en ander aan de compressie cartridge gewerkt. Nml het dichtsolderen van een spleet en daarna het op diverse hoogtes boren van oliestroom gaten van 3mm.
Dat maakte mijn vork al 40% beter.
Dit haalde ik uit een forum en vond het geen probleem om het te proberen.
Dus ik heb me al verdiept in de materie ondanks dat ik natuurlijk zero ervaring heb.
Maar ik begrijp dat niemand hier prive zijn vering heeft aangepast.
Dat is jammer, want de verings specialisten zullen ons nooit vertellen hoeveel shims ze er uithalen of instoppen. En wat ze precies doen aan je vering. En dat is hun goed recht, want ze dienen eveneens te eten
Ik heb bevoorbeeld bij mijn mazzocchies al het een en ander aan de compressie cartridge gewerkt. Nml het dichtsolderen van een spleet en daarna het op diverse hoogtes boren van oliestroom gaten van 3mm.
Dat maakte mijn vork al 40% beter.
Dit haalde ik uit een forum en vond het geen probleem om het te proberen.
Dus ik heb me al verdiept in de materie ondanks dat ik natuurlijk zero ervaring heb.
Maar ik begrijp dat niemand hier prive zijn vering heeft aangepast.
Dat is jammer, want de verings specialisten zullen ons nooit vertellen hoeveel shims ze er uithalen of instoppen. En wat ze precies doen aan je vering. En dat is hun goed recht, want ze dienen eveneens te eten
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
He Huskie,
Proberen proberen en nog is proberen is het devies.
Die Boge Sachs krijg je best goed agesteld voor de crossbaan en je kunt ook een afstelling vinden voor de enduro. Doorgaans is de vering voor een enduro toch iets zachter dan voor de cross. Vergeet niet dat een en ander gepaard gaat met de kunde van de rijder. Vaak uis het zo dat hoe beter de rijder hoe harder de vering staat.
Met mijn berperkte kennis van zaken heb zelfs ik gemerkt dat ik voor de crossbaan een ander setting nodig heb dan voor een enduro. Ingaande harder en rebound sneller. Maar ik vind je theorie voor de knippenpaden niet kloppen met mijn eigen gevoel. Met een langzamere rebound volgt mijn achterwiel veel beter de knippen op hogere snelheid en wordt ik zeker minder vaak onaangenaam verrast door een stuiterende kont.
We moetens maar is een dagje gaan afstellen. PS Hardere/stijvere veren betekent echt niet snellere tijd over de hele dag.
groetjes peewee
Proberen proberen en nog is proberen is het devies.
Die Boge Sachs krijg je best goed agesteld voor de crossbaan en je kunt ook een afstelling vinden voor de enduro. Doorgaans is de vering voor een enduro toch iets zachter dan voor de cross. Vergeet niet dat een en ander gepaard gaat met de kunde van de rijder. Vaak uis het zo dat hoe beter de rijder hoe harder de vering staat.
Met mijn berperkte kennis van zaken heb zelfs ik gemerkt dat ik voor de crossbaan een ander setting nodig heb dan voor een enduro. Ingaande harder en rebound sneller. Maar ik vind je theorie voor de knippenpaden niet kloppen met mijn eigen gevoel. Met een langzamere rebound volgt mijn achterwiel veel beter de knippen op hogere snelheid en wordt ik zeker minder vaak onaangenaam verrast door een stuiterende kont.
We moetens maar is een dagje gaan afstellen. PS Hardere/stijvere veren betekent echt niet snellere tijd over de hele dag.
groetjes peewee
Dat klopt Peewee, hardere veren betekenen geen snellere tijden. Maar ik denk dat jij bedoelt hardere demping betekent geen snellere tijden.
Veren zijn rijdersgewicht afhankelijk, dus je neemt alleen dan andere veren als je basis afstelling niet klopt. Dus motor zakt niet genoeg door, zachtere veren en andersom.
Maar demping is wel rijders gevoel en kunde afhankelijk, dus een snellere rijder kan zijn demping anders afstellen dan bevoorbeeld ikke, maar wanneer wij het zelfde wegen gebruiken we de zelfde veren.
Mijn boge sachs komt met geheel geopende rebound nog zeer langzaam terug, dus als ik sneller zou gaan rijden, laat mijn rebound dat niet toe.
De achtervering komt niet op tijd geheel terug voordat ik de volgende knip raak. Ik moet dus wel gas terugnemen.
Maar mijn voorvork is juist een ander verhaal. Deze kan ik te weinig rebound geven.
Deze heb ik nu volledig dicht gedraaid en dat bevalt me nu zeker.
Maar mijn ogen zijn dus eigenlijk geopend door de enduro's. Ik moet nu dus een tempo rijden, waarbij ik dus m'n vering niet zeker vindt oftewel vertrouw. Ook moet ik natuurlijk gewoon wennen. Maar het is komkommertijd dus ik moet wat te doen hebben.
Dus revalven die bende.
Ik houd jullie op de hoogte van deze materie. Ciao
Veren zijn rijdersgewicht afhankelijk, dus je neemt alleen dan andere veren als je basis afstelling niet klopt. Dus motor zakt niet genoeg door, zachtere veren en andersom.
Maar demping is wel rijders gevoel en kunde afhankelijk, dus een snellere rijder kan zijn demping anders afstellen dan bevoorbeeld ikke, maar wanneer wij het zelfde wegen gebruiken we de zelfde veren.
Mijn boge sachs komt met geheel geopende rebound nog zeer langzaam terug, dus als ik sneller zou gaan rijden, laat mijn rebound dat niet toe.
De achtervering komt niet op tijd geheel terug voordat ik de volgende knip raak. Ik moet dus wel gas terugnemen.
Maar mijn voorvork is juist een ander verhaal. Deze kan ik te weinig rebound geven.
Deze heb ik nu volledig dicht gedraaid en dat bevalt me nu zeker.
Maar mijn ogen zijn dus eigenlijk geopend door de enduro's. Ik moet nu dus een tempo rijden, waarbij ik dus m'n vering niet zeker vindt oftewel vertrouw. Ook moet ik natuurlijk gewoon wennen. Maar het is komkommertijd dus ik moet wat te doen hebben.
Dus revalven die bende.
Ik houd jullie op de hoogte van deze materie. Ciao
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?