Ik zit voor de tv de wegraces te bekijken van de 125cc.
Die jongens rijden 152 km/uur gemiddeld.
Hoeveel zouden die blokken verschillen met onze 125cctjes?
Volgens mij niet al te veel. Wat pk's betreft denk ik dat ze weinig meer hebben, dus wat als ik een kleiner achtertandwiel steek Ga ik ook zo hard over de weg
Weet anders iemand leuke technische site waar ze wat dieper er op ingaan?
Waar ze wat vertellen over de poorttiming, compressie, carburateur settings etc
Pruus, Erwin?
Verschil 125cc wegblok tov crossblok
Moderator: ghulst
Waarschijnlijk roterende inlaat i.p.v. inlaatmembraan. Heb in een vorig leven een tijdje gekart (uiteraard met een ....... (vul maar zelf in)-blok). Bij de nationale klasse maken ze gebruik van 125 cc-crossblokken met en peekaatje of 42, bij de inters van een soort van raceblokken met roterende inlaat (carburateur t.p.v. krukas aan zijkant blok) met een peekaatje of 60. Uiteraard veel meer piekvermogen (en vreselijk veel duurder in onderhoud ).
Met een crossblok tijdens een demowedstrijd op het (destijds nationale) circuit van Assen toch ook wel een top gehaald van tegen de 190 km/h. (uiteraard met aangepaste gearing). Was een uiterst prettige ervaring trouwens
Met een crossblok tijdens een demowedstrijd op het (destijds nationale) circuit van Assen toch ook wel een top gehaald van tegen de 190 km/h. (uiteraard met aangepaste gearing). Was een uiterst prettige ervaring trouwens
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ik heb ook begrepen van een kenner dat de 125cc blokken ook aangepast worden en dat deze ook toerentallen halen van 15/16/17000rpm.
En dat daardoor meer vermogen er uit gehaald kan worden, maar daar integen alles wel veel duurder is natuurlijk
En dat daardoor meer vermogen er uit gehaald kan worden, maar daar integen alles wel veel duurder is natuurlijk
verstand op nul en nadenken
sinds wanneer heeft een 2takt crossblok kleppen?
verstand op nul en nadenken
valve = ventiel maar wij ollanders hebben dat tot klep verbasterd (maar nu zijn we aan het m....neu...)
en een power valve is eigenlijk meer een schuifje in de uitlaatpoort....
en een power valve is eigenlijk meer een schuifje in de uitlaatpoort....
De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Husky 450 injezzione
Blaffende husky's bijten toch!!
Blaffende husky's bijten toch!!
Als we dan toch aan het m....neu... gaan : eigenlijk door middelpuntvliedende kracht (toerental) via leuk bedacht instelbaar stangenstelsel bekrachtigde om de as draaiende bus met uithaling die de uitlaatpoort qua uitstroomopening kan vergroten/verkleinen afhankelijk van (istieweer) toerental zodat niet alle ongebruikte gassen zo maar de buitenlucht ingetuft wordenWortel schreef:en een power valve is eigenlijk meer een schuifje in de uitlaatpoort....
Eigenlijk een HEEL milieuvriendelijk ding dus ...............
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Big M, dat is interesante info.big M schreef:De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Dus die Honda's en Yamaha's lijken zeker op crosblokken. Dat ze powervalves gebruiken vind ik eigenlijk heel bijzonder. Je zou zeggen dat dat ding alleen maar in de weg zit Niet dus!
Big M, heb jij misschien een leuke site wat dit betreft?
Ben benieuwd naar de poort tijden van deze blokken. Er zal zeker weinig blowdown tijd zijn, schat ik?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Omdat ik als hobby ook nog een RD350 erlangs heb, ligt ook hier mijn intresse. Via de RD350 site kom je ontzettend veel over tuning te weten.
Zie WWW.RD350.nl, en als voorproefje een hele leuke over een "kreidlertje"
http://www.geocities.com/lucfoekema/TechnicalNL.html
sla dan deze
http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... itlaat.pdf niet over
Zie WWW.RD350.nl, en als voorproefje een hele leuke over een "kreidlertje"
http://www.geocities.com/lucfoekema/TechnicalNL.html
sla dan deze
http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... itlaat.pdf niet over
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hehe ik heb ook zoeen berekeningen voor mijn derbi senda sm voor een opmaatuitlaat. zou er met de rest standaart de 110-120 mee halen. binnekort beginnen met het fabriseren ervan!!
staatscrossbeheer gaat als een speer
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Info klopt als een bus, ik heb alleen ooit eens gelezen dat ze nog wel iets meer dan 47-48 pk zouden leveren. Ik dacht rond dde 52 @ krukas.....big M schreef:De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Een 250 cc 2t wegracer (2 cilinder, in feiten niets meer/minder dan een dubbele 125) levert max een 110 krukas pk's.
De crossers komen een heel eind denk ik, max een pktje of 46 @ krukas ofzo (ik denk dat je met het blok uit een wk motocross rijder in het onk/ek wegrace nieteens voor l*l staat qua vermogen
.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.
klonk logisch
klonk logisch
is nog het beste antwoord ja!!Max_Kool schreef:ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.
klonk logisch
en trouwens wat een vergelijking een crosser en een wegracertje
net zoiets als een ferrari en een jeep!!!!!!!
eat my dust!
We praten over het blok, niet over de motor als geheel. En dat blok verschilt dus blijkbaar niet al teveel, dus een ferrari en een jeep, met het zelfde motorblok. Zoals je zelf zegt.KtmRider schreef:
en trouwens wat een vergelijking een crosser en een wegracertje
net zoiets als een ferrari en een jeep!!!!!!!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Heb hier ooit eens een boek van gelezen van A Graham Bell (Two stroke performance tuning). Ik raad dit boek iedereen aan die het fijne van 2takt motoren willen weten. Een van de dingen wat ik me er nog van herinner is dat de poorten in de cilinder bij een wegracer anders zijn en staan zodat deze een heel hoog vermogen heeft bij een hoog toerental, maar buiten dit toerentalbereik de motor maar een luie peer is.Max_Kool schreef:ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.
klonk logisch
Ge kunt heel ver gaan met een 2taktmotor. maar de vraag is: in hoeverre is die dan nog betrouwbaar?