Verschil 125cc wegblok tov crossblok

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik zit voor de tv de wegraces te bekijken van de 125cc.
Die jongens rijden 152 km/uur gemiddeld. :shock:
Hoeveel zouden die blokken verschillen met onze 125cctjes?
Volgens mij niet al te veel. Wat pk's betreft denk ik dat ze weinig meer hebben, dus wat als ik een kleiner achtertandwiel steek 8) Ga ik ook zo hard over de weg :P
Weet anders iemand leuke technische site waar ze wat dieper er op ingaan?
Waar ze wat vertellen over de poorttiming, compressie, carburateur settings etc
Pruus, Erwin?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Waarschijnlijk roterende inlaat i.p.v. inlaatmembraan. Heb in een vorig leven een tijdje gekart (uiteraard met een ....... (vul maar zelf in)-blok). Bij de nationale klasse maken ze gebruik van 125 cc-crossblokken met en peekaatje of 42, bij de inters van een soort van raceblokken met roterende inlaat (carburateur t.p.v. krukas aan zijkant blok) met een peekaatje of 60. Uiteraard veel meer piekvermogen (en vreselijk veel duurder in onderhoud :cry: ).
Met een crossblok tijdens een demowedstrijd op het (destijds nationale) circuit van Assen toch ook wel een top gehaald van tegen de 190 km/h. (uiteraard met aangepaste gearing). Was een uiterst prettige ervaring trouwens :D
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

ik heb ook begrepen van een kenner dat de 125cc blokken ook aangepast worden en dat deze ook toerentallen halen van 15/16/17000rpm.
En dat daardoor meer vermogen er uit gehaald kan worden, maar daar integen alles wel veel duurder is natuurlijk
verstand op nul en nadenken
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

15.000 tot 17.000 rpm's :shock: Dat is veel 8)
We zijn het er dus over eens dat het roterende inlaat blokken zijn?
En zonder uitlaat kleppen dan?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

sinds wanneer heeft een 2takt crossblok kleppen?
verstand op nul en nadenken
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Sinds de jaren 80 denk ik :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ze bewegen alleen iets anders dan bij een 4-takt :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

zijn reeds...geen kleppen
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Valve zoals in powerVALVE = KLEP :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

valve = ventiel maar wij ollanders hebben dat tot klep verbasterd (maar nu zijn we aan het m....neu...)

en een power valve is eigenlijk meer een schuifje in de uitlaatpoort....
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
KUIP
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 10, 2006 16:10
Locatie: Vlak bij ??

Hier in braboland wordt het toch vertaald als klep in de van Dale
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Wortel schreef:en een power valve is eigenlijk meer een schuifje in de uitlaatpoort....
Als we dan toch aan het m....neu... gaan : eigenlijk door middelpuntvliedende kracht (toerental) via leuk bedacht instelbaar stangenstelsel bekrachtigde om de as draaiende bus met uithaling die de uitlaatpoort qua uitstroomopening kan vergroten/verkleinen afhankelijk van (istieweer) toerental zodat niet alle ongebruikte gassen zo maar de buitenlucht ingetuft worden :idea: :lol:
Eigenlijk een HEEL milieuvriendelijk ding dus ...............
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

big M schreef:De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Big M, dat is interesante info.
Dus die Honda's en Yamaha's lijken zeker op crosblokken. Dat ze powervalves gebruiken vind ik eigenlijk heel bijzonder. Je zou zeggen dat dat ding alleen maar in de weg zit :wink: Niet dus!
Big M, heb jij misschien een leuke site wat dit betreft?
Ben benieuwd naar de poort tijden van deze blokken. Er zal zeker weinig blowdown tijd zijn, schat ik?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Omdat ik als hobby ook nog een RD350 erlangs heb, ligt ook hier mijn intresse. Via de RD350 site kom je ontzettend veel over tuning te weten.

Zie WWW.RD350.nl, en als voorproefje een hele leuke over een "kreidlertje" ;)

http://www.geocities.com/lucfoekema/TechnicalNL.html

sla dan deze
http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... itlaat.pdf niet over
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

hehe ik heb ook zoeen berekeningen voor mijn derbi senda sm voor een opmaatuitlaat. zou er met de rest standaart de 110-120 mee halen. binnekort beginnen met het fabriseren ervan!!
staatscrossbeheer gaat als een speer
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

big M schreef:De honda,s en yamaha,s hebben sinds jaar en dag membraam inlaten,
Aprilia en derbi zijn met een inlaatschijfje en ze gebruiken allemaal power valves .
Naar ik heb vernomen pieken de membraam blokken rond de 13000,de aprilia hoogop 1000 rpm verder.
vermogen van de productie racers 47/48pk.
Ik vermoed dat een fabrieks 125 crosser er dit ook wel uit schopt.
Info klopt als een bus, ik heb alleen ooit eens gelezen dat ze nog wel iets meer dan 47-48 pk zouden leveren. Ik dacht rond dde 52 @ krukas.....
Een 250 cc 2t wegracer (2 cilinder, in feiten niets meer/minder dan een dubbele 125) levert max een 110 krukas pk's.

De crossers komen een heel eind denk ik, max een pktje of 46 @ krukas ofzo (ik denk dat je met het blok uit een wk motocross rijder in het onk/ek wegrace nieteens voor l*l staat qua vermogen
:lol: .
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.

klonk logisch
KtmRider
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 22:38

Max_Kool schreef:ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.

klonk logisch
is nog het beste antwoord ja!!

en trouwens wat een vergelijking een crosser en een wegracertje :cry: :cry:
net zoiets als een ferrari en een jeep!!!!!!!
eat my dust!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

KtmRider schreef:
en trouwens wat een vergelijking een crosser en een wegracertje :cry: :cry:
net zoiets als een ferrari en een jeep!!!!!!!
We praten over het blok, niet over de motor als geheel. En dat blok verschilt dus blijkbaar niet al teveel, dus een ferrari en een jeep, met het zelfde motorblok. Zoals je zelf zegt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Max_Kool schreef:ik stelde diezelfde vraag aan een monteur bij een crosszaak van de week. Hij schatte een 125cc op 38-39 pk, en vertelde erbij dat een crosser vooral op bruikbaar koppel was gebouwd, en een racer veel meer op een brede powerband bovenin, en als het even kan de mogelijkheid om overtoeren te kunnen maken (slipstreamen) zonder dat het vermogen inzakt.

klonk logisch
Heb hier ooit eens een boek van gelezen van A Graham Bell (Two stroke performance tuning). Ik raad dit boek iedereen aan die het fijne van 2takt motoren willen weten. Een van de dingen wat ik me er nog van herinner is dat de poorten in de cilinder bij een wegracer anders zijn en staan zodat deze een heel hoog vermogen heeft bij een hoog toerental, maar buiten dit toerentalbereik de motor maar een luie peer is.
Ge kunt heel ver gaan met een 2taktmotor. maar de vraag is: in hoeverre is die dan nog betrouwbaar?
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

bij een blok wat 17000 toeren draait, heb je niet veel aan een powervalve
die staat altijd open
never drive faster then your angel can fly
Plaats reactie