Ik heb net nieuwe tandwielen en ketting besteld: een CZ O-Ring. Nu is mijn vraag hoeveel speling ik moet laten?
Alvast bedankt

Mvg
Bavert
Moderator: ghulst
Waarom dat?Jo VdB schreef:
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...Jo VdB
Ik gebruik altijd 2 a 3 vingers tussen achterbrug en ketting.Bavert schreef:Hey
Ik heb net nieuwe tandwielen en ketting besteld: een CZ O-Ring. Nu is mijn vraag hoeveel speling ik moet laten?
Alvast bedankt![]()
Mvg
Bavert
Modder hecht zich in je tandwiel en de ketting kan dan zo strak als een snaartje komen te staan. Fijn voor de lagertjes etc.Sanne schreef:Waarom dat?Jo VdB schreef:
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...Jo VdB
Jo VdB schreef:Bij een KTM met PDS meer dan met een KTM zonder PDS en meer dan bij de andere merken ...
Je zegt dus niet met welke moto je rijdt...
--> "meestal" moet je er 4 vingers kunnen onder steken als je je hand op de bovenkant van de achterbrug onder zet zodanig dat de ketting dan gespannen staat..
--> bij de KTM moet je op 1 cm van de onderste kettinggeleider de ketting strak duwen naar de brug toe, en dan moet je plm. 12 mm kunnen meten tussen de brug en de ketting
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...
Jo VdB
Of tenzij je een Honda 4½ hebt, die (correct me if I'm wrong, Adje) uitgeveerd een strakke (?) moet hebben en als hij inveert slapper gaat liggen.Shifty-PK schreef:'t gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)
Ik "kijk" met mijn vingers als de motor op de bok staat. 2 à 3 vingers. Ophet moment dat hij op de grond staat met mij erop. Is ie goed en niet te strak.Shifty-PK schreef:Bijdehande figuurtjes hier sé![]()
Voor de leek toch wel handig om te weten wanneer dit gemeten wordt. Als je twee vingers ertussen steekt onbelast dan denk ik dat je ketting niet zo heel lang meegaat.
Anyway op die site van noppy wordt gesproken over je achterdemper eraf halen danwel met spanbanden je achterwiel naar je buddy seat te trekken. Hier staat eigenlijk ook dat je niet kan zeggen voor iemand anders hoeveel vingers je er tussen zou moeten steken en dat dit per machine verschilt.
't gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)