Hey
Ik heb net nieuwe tandwielen en ketting besteld: een CZ O-Ring. Nu is mijn vraag hoeveel speling ik moet laten?
Alvast bedankt
Mvg
Bavert
Ketting speling
Moderator: ghulst
Bij een KTM met PDS meer dan met een KTM zonder PDS en meer dan bij de andere merken ...
Je zegt dus niet met welke moto je rijdt...
--> "meestal" moet je er 4 vingers kunnen onder steken als je je hand op de bovenkant van de achterbrug onder zet zodanig dat de ketting dan gespannen staat..
--> bij de KTM moet je op 1 cm van de onderste kettinggeleider de ketting strak duwen naar de brug toe, en dan moet je plm. 12 mm kunnen meten tussen de brug en de ketting
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...
Jo VdB
Je zegt dus niet met welke moto je rijdt...
--> "meestal" moet je er 4 vingers kunnen onder steken als je je hand op de bovenkant van de achterbrug onder zet zodanig dat de ketting dan gespannen staat..
--> bij de KTM moet je op 1 cm van de onderste kettinggeleider de ketting strak duwen naar de brug toe, en dan moet je plm. 12 mm kunnen meten tussen de brug en de ketting
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...
Jo VdB
Waarom dat?Jo VdB schreef:
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...Jo VdB
# 442
Ik gebruik altijd 2 a 3 vingers tussen achterbrug en ketting.Bavert schreef:Hey
Ik heb net nieuwe tandwielen en ketting besteld: een CZ O-Ring. Nu is mijn vraag hoeveel speling ik moet laten?
Alvast bedankt
Mvg
Bavert
Modder hecht zich in je tandwiel en de ketting kan dan zo strak als een snaartje komen te staan. Fijn voor de lagertjes etc.Sanne schreef:Waarom dat?Jo VdB schreef:
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...Jo VdB
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Lees dit artikeltje eens (en ik heb smalle vingers):
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=406650
Noppy
P.S. Sorry, het is in het Engels
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=406650
Noppy
P.S. Sorry, het is in het Engels
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:07
- Locatie: Sint Oedenrode
hou hetm aar op 3 vingers
het is geen pretje als je ketting klapt
dat deed ie bij mijn honda 250 crosser bij 2 vingers
groetejs
het is geen pretje als je ketting klapt
dat deed ie bij mijn honda 250 crosser bij 2 vingers
groetejs
Jo VdB schreef:Bij een KTM met PDS meer dan met een KTM zonder PDS en meer dan bij de andere merken ...
Je zegt dus niet met welke moto je rijdt...
--> "meestal" moet je er 4 vingers kunnen onder steken als je je hand op de bovenkant van de achterbrug onder zet zodanig dat de ketting dan gespannen staat..
--> bij de KTM moet je op 1 cm van de onderste kettinggeleider de ketting strak duwen naar de brug toe, en dan moet je plm. 12 mm kunnen meten tussen de brug en de ketting
--> bij zand- en moddergebruik de ketting losser laten trouwens...
Jo VdB
welke ktm motoren hebben pds en welke geen? ik heb een 520 uit 2002
Jullie vergeten te vermelden wanneer dit gemeten moet worden, belast of onbelast (dus met of zonder persoon op het zadel).
Meestal moet dit dus worden gedaan met persoon op het zadel.
Meestal moet dit dus worden gedaan met persoon op het zadel.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Als je weet hoe het moet wil je nog liever weten hoe je ze er tussen uit krijgt
Het is zonder belasting
Het is zonder belasting
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ik heb het ook eens onder het rijden geprobeerd. Ook geen succes.
Bijdehande figuurtjes hier sé
Voor de leek toch wel handig om te weten wanneer dit gemeten wordt. Als je twee vingers ertussen steekt onbelast dan denk ik dat je ketting niet zo heel lang meegaat.
Anyway op die site van noppy wordt gesproken over je achterdemper eraf halen danwel met spanbanden je achterwiel naar je buddy seat te trekken. Hier staat eigenlijk ook dat je niet kan zeggen voor iemand anders hoeveel vingers je er tussen zou moeten steken en dat dit per machine verschilt.
't gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)
Voor de leek toch wel handig om te weten wanneer dit gemeten wordt. Als je twee vingers ertussen steekt onbelast dan denk ik dat je ketting niet zo heel lang meegaat.
Anyway op die site van noppy wordt gesproken over je achterdemper eraf halen danwel met spanbanden je achterwiel naar je buddy seat te trekken. Hier staat eigenlijk ook dat je niet kan zeggen voor iemand anders hoeveel vingers je er tussen zou moeten steken en dat dit per machine verschilt.
't gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Of tenzij je een Honda 4½ hebt, die (correct me if I'm wrong, Adje) uitgeveerd een strakke (?) moet hebben en als hij inveert slapper gaat liggen.Shifty-PK schreef:'t gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)
Resumé : puur motor-afhankelijk dus.
In mijn geval : motor op bokkie zetten, achterwiel vrij van de grond, ketting onder de achterbrug omhoog duwen en dan mag de ruimte tussen achterbrug en ketting ca. 10 mm. bedragen (maar goed, daar heeft bijna niemand wat aan aangezien er niet zo veel TM's meer in het wild voorkomen . Misschien de schuld van de boswachters, die de instandhouding van deze specifieke soort niet goed begeleiden ? Boswachters hebben tenslotte overal de schuld van).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik "kijk" met mijn vingers als de motor op de bok staat. 2 à 3 vingers. Ophet moment dat hij op de grond staat met mij erop. Is ie goed en niet te strak.Shifty-PK schreef:Bijdehande figuurtjes hier sé
Voor de leek toch wel handig om te weten wanneer dit gemeten wordt. Als je twee vingers ertussen steekt onbelast dan denk ik dat je ketting niet zo heel lang meegaat.
Anyway op die site van noppy wordt gesproken over je achterdemper eraf halen danwel met spanbanden je achterwiel naar je buddy seat te trekken. Hier staat eigenlijk ook dat je niet kan zeggen voor iemand anders hoeveel vingers je er tussen zou moeten steken en dat dit per machine verschilt.
't gaat er dus iig om dat je ketting alleen nog maar strakker komt te staan wanneer iemand op de motor gaat zitten. (tenzij je de nieuwe BMW enduro hebt waarbij het voortandwiel op het draaipunt van de achterbrug zit.)
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Inderdaad 2 a' 3 vingers bovenop de achterbrug net achter de kunstof kettinggeleider. (onbelast op de bok)
Bij mijn gasgas staat hij dan goed.
Bij mijn gasgas staat hij dan goed.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl