hallo
ik ben nieuw hier,ik heb gelijk een vraag:
ik heb sinds kort een cr 250 enduro uit 96 en nu wil ik weten of er dempers zijn die minder geluid produceren dan de standaard demper die er nu op zit,want ik krijg het idee dat mede weggebruikers(wandelaars,fietsers)zich er aan ergen als ik voorbij rijd(dan rijd ik nog geen eens hard) en wat kost een eventuele andere demper,of is die orginele demper misschien nog te vullen met dempervulling.
graag een reactie
gr wilco
demper cr250
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Vervangen van de demperwol is wel een goede optie, helpt meestal wel wat. Al wordt hij er niet eens fluisterstil door
Wel echte demperwol gebruiken en niet iets als glaswol
Zie: http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... =demperwol
Wel echte demperwol gebruiken en niet iets als glaswol
Zie: http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... =demperwol
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Er zijn ook echte dempers te koop, speciaal voor de enduro. Die hebben een grotere doorlaat en zijn langer. Maken ze dus gewoon minder lawaai.
Even de Honda-dealer bellen!!
Even de Honda-dealer bellen!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Maar zouden die echt stiller zijn dan een standaard enduro demper?, zou daarom liever eerst de demperwol eens vervangen.
Meerdere merken leveren idd wel "stille/enduro" uitlaten
http://procircuit.rideshop.com/catalog/ ... th=1_11_18
https://www.fmfracing.com/products/cata ... goryID=104
Meerdere merken leveren idd wel "stille/enduro" uitlaten
http://procircuit.rideshop.com/catalog/ ... th=1_11_18
https://www.fmfracing.com/products/cata ... goryID=104
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
hebben we 't hier misschien over een crossdemper? Is 'ie recht en niet veel langer dan de kap? Dan moet je er een stuk aanlassen en ziedaar: een endurodemper!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
tata tada een enduro demper, gemaakt door Pruus.
Ik snap nooit zo goed waarom zo'n simpel dempertje 200 euro moet kosten....
Stukkie alu, geperforeert binnenpijpje, juiste diameter en wat glaswol bende....
Had ik maar een tig lasser maakte ik het allemaal lekker zelf, net zo als Pruus.
Ik snap nooit zo goed waarom zo'n simpel dempertje 200 euro moet kosten....
Stukkie alu, geperforeert binnenpijpje, juiste diameter en wat glaswol bende....
Had ik maar een tig lasser maakte ik het allemaal lekker zelf, net zo als Pruus.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Bij mijn KTM zit tussen de demper nog een dikker gedeelte met ook een geperforeerde pijp van plm 120mm lang en een diam. van 50mm.
Lengte van de demper is 530mm. De crossdemper heeft dat geperforeerde gedeelte niet en de demperlengte is 320 lang.
Demper pijp is 32mm, heb ooit eens met een pijp van 28 gereden maar die geeft weer een snerpender geluid.
Beste is om de voorbocht van de uitlaat dubbelwandig uit te voeren, daar komt al ontzettend veel geluid vanaf.
Lengte van de demper is 530mm. De crossdemper heeft dat geperforeerde gedeelte niet en de demperlengte is 320 lang.
Demper pijp is 32mm, heb ooit eens met een pijp van 28 gereden maar die geeft weer een snerpender geluid.
Beste is om de voorbocht van de uitlaat dubbelwandig uit te voeren, daar komt al ontzettend veel geluid vanaf.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Toevallig, bij de laatste Moto Verte zat een catalogus van HM Honda-onderdelen. SPES heeft een enduro demper voor een CR250, deze staat onder artikelnummer 2070063 of 2070064 (afhankelijk van bouwjaar) in de catalogus (te zien op www.access-maginotmoto.fr) voor een Pleuro of 140. Is wel voor de bouwjaren 2000 t/m.2006, dus kweetnie in hoeverre dat gaat passen of pas te maken is op een 96'er (Adjeeeeeeeeee, help).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Vraagje voor gassen. Hoe pak je het aan om de voorbocht dubbelwandig te maken. Een schelp maken in aluminium met daartussen demperwol ofzo? Ik heb ook al de truk van het rolluiklint gehoord. Werkt dit echt geluidswerend?
Ook weleens gezien : dunne aluminium platen inknippen ,met slangenklemmen vastzetten en demperwol eronder.
Dubbelwandig maken is echt monnikenwerk (trapistje erbij )
Je maakt alleen het voorste gedeelte dubbelwandig van 0.75mm plaat. Plaat in de vorm kloppen, meten ,volgend stuk plaat kloppen en meten enz enz. Die stukken aan elkaar lassen. Meten en kloppen. Demperwol ertussen en aflassen/ hardsolderen.
Die plaat moet je vastlassen op de naad van je uitlaat (als die erop zit).
Bijkomend voordeel: je rijd je uitlaat niet zo snel meer plat.
Waarom hebben we dat zo gedaan?
Alle montesa's 360 H6/7 van rond de 80er jaren hadden dat ook en die dingen hoorde je niet aankomen, zelfs niet met Henk Poorte erop.
Demper was trouwens ook vrij stil. Die hebben we nog een keer op de Honda gehangen en die was toen nog steeds lang niet zo stil als de Montesa, vandaar dat we toen die uitlaat ook maar dubbel hebben gemaakt.
Even voor de duidelijkheid, ik rijd dus niet dubbelwandig (geen wedstrijden meer) en de huidige demper dempt net voldoende
Suc6 (proost)
Rolluik lint , binnenbanden, touw, je kunt er vanalles omheen draaien, het scheelt zeker.
Het is niet voor niets dat je bij de geluidskeuring aan de kant waar je uitlaat is gemonteerd gaat staan, afschermen dat geluid ; scheelt weer een paar dBtjes
Dubbelwandig maken is echt monnikenwerk (trapistje erbij )
Je maakt alleen het voorste gedeelte dubbelwandig van 0.75mm plaat. Plaat in de vorm kloppen, meten ,volgend stuk plaat kloppen en meten enz enz. Die stukken aan elkaar lassen. Meten en kloppen. Demperwol ertussen en aflassen/ hardsolderen.
Die plaat moet je vastlassen op de naad van je uitlaat (als die erop zit).
Bijkomend voordeel: je rijd je uitlaat niet zo snel meer plat.
Waarom hebben we dat zo gedaan?
Alle montesa's 360 H6/7 van rond de 80er jaren hadden dat ook en die dingen hoorde je niet aankomen, zelfs niet met Henk Poorte erop.
Demper was trouwens ook vrij stil. Die hebben we nog een keer op de Honda gehangen en die was toen nog steeds lang niet zo stil als de Montesa, vandaar dat we toen die uitlaat ook maar dubbel hebben gemaakt.
Even voor de duidelijkheid, ik rijd dus niet dubbelwandig (geen wedstrijden meer) en de huidige demper dempt net voldoende
Suc6 (proost)
Rolluik lint , binnenbanden, touw, je kunt er vanalles omheen draaien, het scheelt zeker.
Het is niet voor niets dat je bij de geluidskeuring aan de kant waar je uitlaat is gemonteerd gaat staan, afschermen dat geluid ; scheelt weer een paar dBtjes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Misschien dat je hem wat stiller kunt krijgen door de uitlaat in te tapen met dit type band : http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... e=NIM11151
Wordt vaak toegepast bij dragracers, is eigenlijk als hitteschild bedoeld maar kan me zo voorstellen dat het in het geluid ook gaat schelen. Is er ook in grafietkleur en is er in verschillende breedtes. Heb het thuis liggen voor de uitlaten van m'n dikke twin (alleen nog niet aangebracht op de uitlaten, dus kweetnie of het werkt voor het geluid te verminderen, heb het puur voor de looks).
Wordt vaak toegepast bij dragracers, is eigenlijk als hitteschild bedoeld maar kan me zo voorstellen dat het in het geluid ook gaat schelen. Is er ook in grafietkleur en is er in verschillende breedtes. Heb het thuis liggen voor de uitlaten van m'n dikke twin (alleen nog niet aangebracht op de uitlaten, dus kweetnie of het werkt voor het geluid te verminderen, heb het puur voor de looks).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Prachtig idee dat intapen, alleen weten jullie niet wat voor een effect dit heeft op een 2takt .
Zoals jullie weten werkt een 2takt met behulp van een expansie uitlaat. Ik neem aan dat de werking van een expansie uitlaat bekend is....
Als je een uitlaat inpak, zal de temperatuur van de uitlaatgassen stijgen en daardoor ook de geluidssnelheid (die afhankelijk blijkt te zijn van de temperatuur). Om het verhaal een beetje simpel te houden:
Hele toerental waarop de expansieuitlaat ontworpen is voor een bepaalde uitlaatgas temperatuur.
Warmere uitlaatgassen zorgt ervoor dat de uitlaat hoogtoeriger wordt, wat bij een 250 2t enduro niet gunstig is!!!
ps: bij brommer races zie je nog wel eens dat ze uitlaten inpakken, de reden hiervoor lijkt me duidelijk .
Zoals jullie weten werkt een 2takt met behulp van een expansie uitlaat. Ik neem aan dat de werking van een expansie uitlaat bekend is....
Als je een uitlaat inpak, zal de temperatuur van de uitlaatgassen stijgen en daardoor ook de geluidssnelheid (die afhankelijk blijkt te zijn van de temperatuur). Om het verhaal een beetje simpel te houden:
Hele toerental waarop de expansieuitlaat ontworpen is voor een bepaalde uitlaatgas temperatuur.
Warmere uitlaatgassen zorgt ervoor dat de uitlaat hoogtoeriger wordt, wat bij een 250 2t enduro niet gunstig is!!!
ps: bij brommer races zie je nog wel eens dat ze uitlaten inpakken, de reden hiervoor lijkt me duidelijk .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Vandaar ook dat ik verwijs naar de endurodemper die langer is, maar een grotere doorlaat heeft.
Veel eigen ideetjes leiden tot schade aan het systeem.
Veel eigen ideetjes leiden tot schade aan het systeem.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Maargoed, hij zegt al een enduro te hebben. Daarom ging ik er ook vanuit dat er al een enduro demper opzit, en het vervangen van dat dempingwol gewoon verreweg het makkelijkste zal zijn.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ik heb nog wel een zak dempwol liggen, geloof ik. Als je toevallig in de buurt woont kom je maar langs. Heb er nu toch niks meer aan.
edit: mmh, toch wat ver lijkt me vanuit Vianen een zakje wol halen in Velp. Kun je net zo goed naar je dealer gaan in de buurt.
edit: mmh, toch wat ver lijkt me vanuit Vianen een zakje wol halen in Velp. Kun je net zo goed naar je dealer gaan in de buurt.