demper cr250

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
cr250
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 17:43
Locatie: vianen

hallo

ik ben nieuw hier,ik heb gelijk een vraag:
ik heb sinds kort een cr 250 enduro uit 96 en nu wil ik weten of er dempers zijn die minder geluid produceren dan de standaard demper die er nu op zit,want ik krijg het idee dat mede weggebruikers(wandelaars,fietsers)zich er aan ergen als ik voorbij rijd(dan rijd ik nog geen eens hard) en wat kost een eventuele andere demper,of is die orginele demper misschien nog te vullen met dempervulling.

graag een reactie

gr wilco
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Vervangen van de demperwol is wel een goede optie, helpt meestal wel wat. Al wordt hij er niet eens fluisterstil door :P

Wel echte demperwol gebruiken en niet iets als glaswol
Zie: http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... =demperwol
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Er zijn ook echte dempers te koop, speciaal voor de enduro. Die hebben een grotere doorlaat en zijn langer. Maken ze dus gewoon minder lawaai.

Even de Honda-dealer bellen!!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Maar zouden die echt stiller zijn dan een standaard enduro demper?, zou daarom liever eerst de demperwol eens vervangen.
Meerdere merken leveren idd wel "stille/enduro" uitlaten

http://procircuit.rideshop.com/catalog/ ... th=1_11_18

https://www.fmfracing.com/products/cata ... goryID=104
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

hebben we 't hier misschien over een crossdemper? Is 'ie recht en niet veel langer dan de kap? Dan moet je er een stuk aanlassen en ziedaar: een endurodemper!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

tata tada een enduro demper, gemaakt door Pruus. :wink:
Ik snap nooit zo goed waarom zo'n simpel dempertje 200 euro moet kosten....
Stukkie alu, geperforeert binnenpijpje, juiste diameter en wat glaswol bende....
Had ik maar een tig lasser maakte ik het allemaal lekker zelf, net zo als Pruus.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Bij mijn KTM zit tussen de demper nog een dikker gedeelte met ook een geperforeerde pijp van plm 120mm lang en een diam. van 50mm.
Lengte van de demper is 530mm. De crossdemper heeft dat geperforeerde gedeelte niet en de demperlengte is 320 lang.
Demper pijp is 32mm, heb ooit eens met een pijp van 28 gereden maar die geeft weer een snerpender geluid.

Beste is om de voorbocht van de uitlaat dubbelwandig uit te voeren, daar komt al ontzettend veel geluid vanaf.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Toevallig, bij de laatste Moto Verte zat een catalogus van HM Honda-onderdelen. SPES heeft een enduro demper voor een CR250, deze staat onder artikelnummer 2070063 of 2070064 (afhankelijk van bouwjaar) in de catalogus (te zien op www.access-maginotmoto.fr) voor een Pleuro of 140. Is wel voor de bouwjaren 2000 t/m.2006, dus kweetnie in hoeverre dat gaat passen of pas te maken is op een 96'er (Adjeeeeeeeeee, help).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Vraagje voor gassen. Hoe pak je het aan om de voorbocht dubbelwandig te maken. Een schelp maken in aluminium met daartussen demperwol ofzo? Ik heb ook al de truk van het rolluiklint gehoord. Werkt dit echt geluidswerend?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ook weleens gezien : dunne aluminium platen inknippen ,met slangenklemmen vastzetten en demperwol eronder.

Dubbelwandig maken is echt monnikenwerk (trapistje erbij :wink: )
Je maakt alleen het voorste gedeelte dubbelwandig van 0.75mm plaat. Plaat in de vorm kloppen, meten ,volgend stuk plaat kloppen en meten enz enz. Die stukken aan elkaar lassen. Meten en kloppen. Demperwol ertussen en aflassen/ hardsolderen.
Die plaat moet je vastlassen op de naad van je uitlaat (als die erop zit).
Bijkomend voordeel: je rijd je uitlaat niet zo snel meer plat.

Waarom hebben we dat zo gedaan?
Alle montesa's 360 H6/7 van rond de 80er jaren hadden dat ook en die dingen hoorde je niet aankomen, zelfs niet met Henk Poorte erop.
Demper was trouwens ook vrij stil. Die hebben we nog een keer op de Honda gehangen en die was toen nog steeds lang niet zo stil als de Montesa, vandaar dat we toen die uitlaat ook maar dubbel hebben gemaakt.

Even voor de duidelijkheid, ik rijd dus niet dubbelwandig (geen wedstrijden meer) en de huidige demper dempt net voldoende

Suc6 (proost)

Rolluik lint , binnenbanden, touw, je kunt er vanalles omheen draaien, het scheelt zeker.

Het is niet voor niets dat je bij de geluidskeuring aan de kant waar je uitlaat is gemonteerd gaat staan, afschermen dat geluid ; scheelt weer een paar dBtjes :idea:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Misschien dat je hem wat stiller kunt krijgen door de uitlaat in te tapen met dit type band : http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... e=NIM11151
Wordt vaak toegepast bij dragracers, is eigenlijk als hitteschild bedoeld maar kan me zo voorstellen dat het in het geluid ook gaat schelen. Is er ook in grafietkleur en is er in verschillende breedtes. Heb het thuis liggen voor de uitlaten van m'n dikke twin (alleen nog niet aangebracht op de uitlaten, dus kweetnie of het werkt voor het geluid te verminderen, heb het puur voor de looks).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Prachtig idee dat intapen, alleen weten jullie niet wat voor een effect dit heeft op een 2takt ;).

Zoals jullie weten werkt een 2takt met behulp van een expansie uitlaat. Ik neem aan dat de werking van een expansie uitlaat bekend is....
Als je een uitlaat inpak, zal de temperatuur van de uitlaatgassen stijgen en daardoor ook de geluidssnelheid (die afhankelijk blijkt te zijn van de temperatuur). Om het verhaal een beetje simpel te houden:
Hele toerental waarop de expansieuitlaat ontworpen is voor een bepaalde uitlaatgas temperatuur.
Warmere uitlaatgassen zorgt ervoor dat de uitlaat hoogtoeriger wordt, wat bij een 250 2t enduro niet gunstig is!!!


Afbeelding


ps: bij brommer races zie je nog wel eens dat ze uitlaten inpakken, de reden hiervoor lijkt me duidelijk :wink: .
8)
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Vandaar ook dat ik verwijs naar de endurodemper die langer is, maar een grotere doorlaat heeft.

Veel eigen ideetjes leiden tot schade aan het systeem.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Maargoed, hij zegt al een enduro te hebben. Daarom ging ik er ook vanuit dat er al een enduro demper opzit, en het vervangen van dat dempingwol gewoon verreweg het makkelijkste zal zijn.
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Ik heb nog wel een zak dempwol liggen, geloof ik. Als je toevallig in de buurt woont kom je maar langs. Heb er nu toch niks meer aan.

edit: mmh, toch wat ver lijkt me vanuit Vianen een zakje wol halen in Velp. Kun je net zo goed naar je dealer gaan in de buurt.
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

dank je. Hier kan ik wat mee.
cr250
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 17:43
Locatie: vianen

dank jullie voor alle reacties en tips,maar ik heb besloten om een nieuwe demper te laten maken bij helimotors omdat de oude in zeer slechte staat blijkt te zijn.

groeten wilco
Plaats reactie