ey mede motorcrosser
ik heb de zoekfunctie gebruikt
maar kom er nog steeds niet uit hoe je nou het best een nieuwe zuiger moet inrijden bij mij zit er een nieuwe zuiger in (vertex)me honda cr 125
de een zegd dat de ander zegd dit
wat is nou de beste manier
dennis
zuiger inrijden
Moderator: ghulst
- honda cr power
- Berichten: 47
- Lid geworden op: ma aug 08, 2005 17:09
- Locatie: zoetermeer
HONDA CR POWER
normale mengverhouding olie gebruiken
sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk
zuiger monteren, motor warm laten draaien
afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen
klaar
sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk
zuiger monteren, motor warm laten draaien
afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen
klaar
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Ik doe het altijd precies het zelfdejoe pilar schreef:normale mengverhouding olie gebruiken
sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk
zuiger monteren, motor warm laten draaien
afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen
klaar
Is ook wel de beste manier natuurlijk
En niet in de toeren jagen!Maar dat is logisch...
Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Phreac dat is een interesant artikel/siteje.
Wat vinden andere van deze methode?
Heb van een Husaberg rijder wel eens vernomen dat ze af fabriek de motoren ook meteen in hun toerenbegrenzer jagen. Dat het maar goed is dat daar geen toekomstige klanten bij staan anders denk je er nog wel eens een keer over na om een husaberg te kopen
Wat vinden andere van deze methode?
Heb van een Husaberg rijder wel eens vernomen dat ze af fabriek de motoren ook meteen in hun toerenbegrenzer jagen. Dat het maar goed is dat daar geen toekomstige klanten bij staan anders denk je er nog wel eens een keer over na om een husaberg te kopen
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Voor de nicasil laag of voor de zuiger?ktm_gs300 schreef:Maakt het nog iets uit als er een nieuwe nicacyl wand inzit?
Voor de zuiger maakt het niet uit in ieder geval.
Wanneer er een nieuwe nicasil laag in je cilinder zit, zal hij eerst goed ingereden moeten worden.
Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaringpHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan....
Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Sinds ik dit Amerikaans artikel gelezen heb een paar jaar geleden doe ik het met een nieuwe motor voortaan altijd zo.
Morgen is mijn volgende nieuwe motor aan de beurt om op die manier ingereden te worden
Morgen is mijn volgende nieuwe motor aan de beurt om op die manier ingereden te worden
Laatst gewijzigd door adje op vr mar 17, 2006 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Het is niet echt nieuw, kende het al wel, als je een motor te sloom inrijdt dan wordt hij teveel alleen gepolijst (maw superglad en dat geeft slechte smeer eigenschappen). Zeker als je echt als een slak rijdt.Arnaud schreef:Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaringpHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan....
Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.
Arnaud.
Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ja, maar dat komt dan hoofdzakelijk omdat ze de motor niet eerst warmrijdenRudy schreef:Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.
En dat staat toch overduidelijk in dat artikel, dat warmwijden van de motor cruciaal is....
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Risico op een kapotte turbo is dan aanwezig. Dit omdat je motor vlot stilstaat terwijl je turbo nog vrij lang bijft (zeker na vollast) nalopen zonder oliedruk. Bij auto's gaan hierdoor regelmatig turbo's naar de kl ten.Rudy schreef:Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen)
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Bij de profteams gaat de cilinder eraf en komt er weer 1 met een nieuwe nicasil laag op.huskie schreef:Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen)
In principe elke keer een verse cilinder dus.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
starter van dit topic doelde toch echt op een 2 takt!
Ook niet echt nuttig om zon oud topic daarvoor omhoog te halen, in die paar maanden tijd had je wel wat beter kunnnen lezen zou je denken
Ook niet echt nuttig om zon oud topic daarvoor omhoog te halen, in die paar maanden tijd had je wel wat beter kunnnen lezen zou je denken
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
en dat gaat over 4 takten!
dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
en dat gaat over 4 takten!
dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
honda cr -- 125cc -- '91.
Waarom niet, het gaat toch om hetzelfde principe, de zuigerveer zo mooi mogelijk aan de zuiger en cilinder aan laten passen. 4 takt heeft alleen vaak 2/3 zuigerveren en soms een olieschraapveer, maar het principe is toch hetzelfde?dynamike schreef:ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
en dat gaat over 4 takten!
dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
Overigens kende ik het al wel langer, zo worden nieuwe landbouw trekkers soms ook direct voor de ploeg gezet, om de trekker wat "los te trekken"
nou omdat er dus in dat artikel staat dat het alleen geld voor 4 takt motoren!
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines
daarom de vraag kan het wel of niet bij 2 takten?
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines
daarom de vraag kan het wel of niet bij 2 takten?
honda cr -- 125cc -- '91.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Smering van een 2takt is veel matiger in verhouding met een 4takt en de belasting/het schuren dus veel groter, geeft eerder vastlopers.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300