zuiger inrijden

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
honda cr power
Berichten: 47
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 17:09
Locatie: zoetermeer

ey mede motorcrosser

ik heb de zoekfunctie gebruikt
maar kom er nog steeds niet uit hoe je nou het best een nieuwe zuiger moet inrijden bij mij zit er een nieuwe zuiger in (vertex)me honda cr 125
de een zegd dat de ander zegd dit
wat is nou de beste manier


dennis
HONDA CR POWER
joe pilar
Berichten: 24
Lid geworden op: do sep 29, 2005 20:22

normale mengverhouding olie gebruiken

sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk

zuiger monteren, motor warm laten draaien

afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen

klaar :wink:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

joe pilar schreef:normale mengverhouding olie gebruiken

sproeier evt net iets groter, niet noodzakelijk

zuiger monteren, motor warm laten draaien

afkoelen, daarna 15min rustig rondjes rijden, naar het einde toe paar keer doortrekken, afkoelen

klaar :wink:
Ik doe het altijd precies het zelfde :D

Is ook wel de beste manier natuurlijk :wink:
Steven B.
Berichten: 8
Lid geworden op: di feb 01, 2005 17:48
Locatie: Zutphen
Contacteer:

En niet in de toeren jagen!Maar dat is logisch...
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Niet in toeren jagen, en zien dat je ofwel optrekt of afremt op de motor... Druk op die zuigerringen houden.
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Phreac dat is een interesant artikel/siteje.
Wat vinden andere van deze methode?
Heb van een Husaberg rijder wel eens vernomen dat ze af fabriek de motoren ook meteen in hun toerenbegrenzer jagen. Dat het maar goed is dat daar geen toekomstige klanten bij staan :wink: anders denk je er nog wel eens een keer over na om een husaberg te kopen :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik heb wat zitten nalezen op Thumpertalk. Deze methode wordt eigenlijk veel toegepast voor zover ik vernomen heb. Ik sta er zelf ook wel achter...
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Maakt het nog iets uit als er een nieuwe nicacyl wand inzit?
Honda crf 250
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

ktm_gs300 schreef:Maakt het nog iets uit als er een nieuwe nicacyl wand inzit?
Voor de nicasil laag of voor de zuiger?

Voor de zuiger maakt het niet uit in ieder geval.

Wanneer er een nieuwe nicasil laag in je cilinder zit, zal hij eerst goed ingereden moeten worden.
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

pHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaring :shock: :shock:
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan.... :cry:

Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Sinds ik dit Amerikaans artikel gelezen heb een paar jaar geleden doe ik het met een nieuwe motor voortaan altijd zo.
Morgen is mijn volgende nieuwe motor aan de beurt om op die manier ingereden te worden 8)
Laatst gewijzigd door adje op vr mar 17, 2006 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb het mijn met DRZ ook zo gedaan, maar niet omdat ik het artikel heb gelezen, maar omdat ik me gewoon niet kon inhouden.

Nop
:toost:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Arnaud schreef:
pHreaC schreef:Anders kan je altijd hier is lezen : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Wauw! Dat is een waanzinnig interessante openbaring :shock: :shock:
Heb ik 't toch al vele malen helemaal verkeerd gedaan.... :cry:

Ben inderdaad benieuwd, huskie, wat anderen hiervan vinden.

Arnaud.
Het is niet echt nieuw, kende het al wel, als je een motor te sloom inrijdt dan wordt hij teveel alleen gepolijst (maw superglad en dat geeft slechte smeer eigenschappen). Zeker als je echt als een slak rijdt.
Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Rudy schreef:Aan de andere kant, auto's niet inrijden (leaserijders die niet auto rijden maar slopen) is ook niet alles, zorgt gewoon voor een hoger olieverbruik.
Ja, maar dat komt dan hoofdzakelijk omdat ze de motor niet eerst warmrijden :!:
En dat staat toch overduidelijk in dat artikel, dat warmwijden van de motor cruciaal is....

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Rudy schreef:Idd niet warm rijden, maar ook turbo motoren direct na vollast uitzetten.
Risico op een kapotte turbo is dan aanwezig. Dit omdat je motor vlot stilstaat terwijl je turbo nog vrij lang bijft (zeker na vollast) nalopen zonder oliedruk. Bij auto's gaan hierdoor regelmatig turbo's naar de kl :( ten. :!:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken :oops:
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen) :!:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

huskie schreef:Ik wilde nog even op dit stukje terug komen, want ik heb wat zitten nadenken :oops:
De profteams vervangen zuigers en veren binnen 10 uur, etc.
Bij elke nieuwe zuigerveer rijden ze hem, wanneer ze dat dus volgens deze methode doen, en dat gevoel heb ik wel, hard in.
Maar elke keer slijt hierbij natuurlijk wel de cilinder eveneens, dus werkt de "vijl" methode steeds minder goed.
Of lappen ze de cilinder voorafgaand elke nieuwe zuigerveer. Dus halen ze er elke keer weer een hoon doorheen.
Wie weet het?
Dit hele verhaal gaat het beste op, als je met elke nieuwe zuigerveer ook je cilinder laat poetsen(om het zo te zeggen) :!:
Bij de profteams gaat de cilinder eraf en komt er weer 1 met een nieuwe nicasil laag op.
In principe elke keer een verse cilinder dus.
dynamike
Berichten: 64
Lid geworden op: do sep 15, 2005 18:55
Locatie: vlakbij hilversum

beste heren dit artikel gaat toch alleen over 4 takt motoren!!

en niet over 2 takt!

of heb ik het niet goed gelezen :?: :oops:
honda cr -- 125cc -- '91.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

starter van dit topic doelde toch echt op een 2 takt!

Ook niet echt nuttig om zon oud topic daarvoor omhoog te halen, in die paar maanden tijd had je wel wat beter kunnnen lezen zou je denken
dynamike
Berichten: 64
Lid geworden op: do sep 15, 2005 18:55
Locatie: vlakbij hilversum

ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

en dat gaat over 4 takten!

dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
honda cr -- 125cc -- '91.
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

dynamike schreef:ja dat snap ik ook wel maar het gaat dus om dit artikel!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

en dat gaat over 4 takten!

dus zo kan hij en ik niet de zuiger inrijden!
Waarom niet, het gaat toch om hetzelfde principe, de zuigerveer zo mooi mogelijk aan de zuiger en cilinder aan laten passen. 4 takt heeft alleen vaak 2/3 zuigerveren en soms een olieschraapveer, maar het principe is toch hetzelfde?

Overigens kende ik het al wel langer, zo worden nieuwe landbouw trekkers soms ook direct voor de ploeg gezet, om de trekker wat "los te trekken"
dynamike
Berichten: 64
Lid geworden op: do sep 15, 2005 18:55
Locatie: vlakbij hilversum

nou omdat er dus in dat artikel staat dat het alleen geld voor 4 takt motoren!

Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines

daarom de vraag kan het wel of niet bij 2 takten?
honda cr -- 125cc -- '91.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Smering van een 2takt is veel matiger in verhouding met een 4takt en de belasting/het schuren dus veel groter, geeft eerder vastlopers.
Plaats reactie