

Moderator: ghulst
Met een luchtsleutel werkt meestal prima.n8komeet schreef:gisteren wilde ik mijn voorste tandwiel vervangen van mijn yamaha wr400 maar tot mijn verbazingkreeg ik de moer voor het tandwiel te demonteren niet meer los
. Kan er iemand tips geven wat ik evt. nog kan proberen want met een gewone sleutel wil het me niet lukken.
Je moet proberen om hem zo lokaal mogelijk warm te stoken in verband met je keerringn8komeet schreef:idd, is niet de eerste keer dat ik dit doe en draai ik niet verkeerd. Volgens mij is het gewone rechtse draad.Ik heb gisteren nog es een poging gewaagd, staaf tussen achtertandwiel geplaats en dan verlengde buissleutel genomen, niet los te krijgen.
Als ik de moer warm stook, breng ik dan geen beschadiging aan, aan de pakkingen in het motorblok
Nauw wier tokkiegassen schreef:Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.
Plotse krachten, waarbij ook nog even het schroefdraad door de plofjes van de luchtsleutel ingeleid wordt, lijkt me toch echt wat veiliger dan je as 'uitwringen' door heel grote krachten.Sjokske schreef:Of je er nu met pijp of met lucht opkruipt, het losbreekmoment blijft hetzelfde, dus de as blijft net zo veel voor z'n kanis krijgen.
Waarschijnlijk of niet waarschijnlijk.....??Zot schreef:Hmm, ik spreek uit ervaringgassen schreef: Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.
succes
Fr@venture schreef:Waarschijnlijk of niet waarschijnlijk.....??Zot schreef:Hmm, ik spreek uit ervaringgassen schreef: Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.
succes
Daarom een rekensommetje:
Laten we zeggen dat het koppel van een gemiddelde crosser zo'n 50 Nm is en dat de aandrijfas daar ruim op berekend is.
Laten we zeggen dat de fabrikant een beetje een veiligheidsmarge in acht neemt en de hele zaak met twee vermeningvuldigd.
Dan zou de as 50 x 2 = 100 Nm moeten kunnen weerstaan.
Dat komt overeen met 10 kg op een meter. Ofwel, 20 kg op een halve meter.
Ik weet niet hoe lang dat stuk pijp wordt, maar als we die slechts 25 cm lang maken dan kunnnen we met 40 kg gaan draaien voordat de as breekt. Ik ken mensen die hier met het grootste gemak over heen gaan!!! Met andere woorden, je komt al aardig in de gevaren zone met zo'n pijp!
Waarom een luchtsleutel beter werkt dan een pijp (ondanks het losbreek moment).
Bij gebruik van een luchtsleutel doe je aanspraak op een andere eigenschap van roest. Roest is namelijk bros. En iets dat bros is kan geen harde impact verdragen zoals je die aanbrengt met een luchtsleutel.
Ongeroest staal daarintegen heeft kruipeigenschappen en last van een kerf werking. Door een continue hoge belasting aan te brengen (met een pijpsleutel) ga je deze kruip en kerf werking bespoedigen.
Gevolg: moer nog steeds vast en as gebroken.
Daarom, kruipolie (chemische aantasting van roest), heet stoken (door uitzetting komt moer los van as en breekt roest) en losschrikken (roest breekt)!!
Maar ehh n8komeet. Heb je 'm eigenlijk al los??
Groeten,
Fr@venture
Dan hebben we het hier over MOTORKOPPEL tel daar de primaire overbrenging en de versnellingsbak maar eens bij op met al zijn ratios en dan zal die waarde een tikkie hoger uitkomenFr@venture schreef:.
Waarschijnlijk of niet waarschijnlijk.....??
Daarom een rekensommetje:
Laten we zeggen dat het koppel van een gemiddelde crosser zo'n 50 Nm is en dat de aandrijfas daar ruim op berekend is.
Laten we zeggen dat de fabrikant een beetje een veiligheidsmarge in acht neemt en de hele zaak met twee vermeningvuldigd.
Dan zou de as 50 x 2 = 100 Nm moeten kunnen weerstaan.
Dat komt overeen met 10 kg op een meter. Ofwel, 20 kg op een halve meter.
Maar ehh n8komeet. Heb je 'm eigenlijk al los??
Groeten,
Fr@venture
Fr@venture schreef:
Waarschijnlijk of niet waarschijnlijk.....??
Daarom een rekensommetje:
Laten we zeggen dat het koppel van een gemiddelde crosser zo'n 50 Nm is en dat de aandrijfas daar ruim op berekend is.
Laten we zeggen dat de fabrikant een beetje een veiligheidsmarge in acht neemt en de hele zaak met twee vermeningvuldigd.
Dan zou de as 50 x 2 = 100 Nm moeten kunnen weerstaan.
Dat komt overeen met 10 kg op een meter. Ofwel, 20 kg op een halve meter.
Ik weet niet hoe lang dat stuk pijp wordt, maar als we die slechts 25 cm lang maken dan kunnnen we met 40 kg gaan draaien voordat de as breekt. Ik ken mensen die hier met het grootste gemak over heen gaan!!! Met andere woorden, je komt al aardig in de gevaren zone met zo'n pijp!
Waarom een luchtsleutel beter werkt dan een pijp (ondanks het losbreek moment).
Bij gebruik van een luchtsleutel doe je aanspraak op een andere eigenschap van roest. Roest is namelijk bros. En iets dat bros is kan geen harde impact verdragen zoals je die aanbrengt met een luchtsleutel.
Ongeroest staal daarintegen heeft kruipeigenschappen en last van een kerf werking. Door een continue hoge belasting aan te brengen (met een pijpsleutel) ga je deze kruip en kerf werking bespoedigen.
Gevolg: moer nog steeds vast en as gebroken.
Daarom, kruipolie (chemische aantasting van roest), heet stoken (door uitzetting komt moer los van as en breekt roest) en losschrikken (roest breekt)!!
Maar ehh n8komeet. Heb je 'm eigenlijk al los??
Groeten,
Fr@venture
gassen schreef: Dan hebben we het hier over MOTORKOPPEL tel daar de primaire overbrenging en de versnellingsbak maar eens bij op met al zijn ratios en dan zal die waarde een tikkie hoger uitkomen
(ik ben niet zo'n rekenwonder) deze wel http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6a.htm
Maar bij mij valt er toch meer vanafFr@venture schreef: Maar misschien is dat wel de verklaring waarom jij altijd zo hard gaat en ik niet!!!)))
De rest van mijn verklaring vind ik overigens nog steeds wel goed. Hmmm
groeten,
Fr@venture