moer voorste tandwiel niet los te krijgen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

n8komeet

gisteren wilde ik mijn voorste tandwiel vervangen van mijn yamaha wr400 maar tot mijn verbazing :o kreeg ik de moer voor het tandwiel te demonteren niet meer los :evil: . Kan er iemand tips geven wat ik evt. nog kan proberen want met een gewone sleutel wil het me niet lukken.
speedphreax

n8komeet schreef:gisteren wilde ik mijn voorste tandwiel vervangen van mijn yamaha wr400 maar tot mijn verbazing :o kreeg ik de moer voor het tandwiel te demonteren niet meer los :evil: . Kan er iemand tips geven wat ik evt. nog kan proberen want met een gewone sleutel wil het me niet lukken.
Met een luchtsleutel werkt meestal prima.

Anders rem in, in de 1 zetten, voorwiel tegen de muur en eventueel een dikke doek tussen ketting en tandwiel.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske

Als niets wil lukken :
Stuk pijp door gaten in het achtertandwiel, en laten rusten op de achterbrug (wel stukkie rubber ertussen). Op de moer goed passende dop zetten, eventueel (al is dit in strijd met alle normen voor goed gereedschapsgebruik) arm van dop verlengen met .... weer een stuk pijp (moment is kracht maal arm óf been :wink: ).
Voor montage van nieuw tandwiel schroefdraad invetten met kopervet.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Jacdesert
Contacteer:

Misschien ook even kijken of je de moer wel de goede kant uit draait , je zal niet de eerste zijn die de moer alleen maar vaster en vaster draait.
Woestijn is fijn !!!
Fr@venture

N8komeet,
Ik ga er van uit dat dit niet de eerste keer is dat je dit doet en dat je nog weet hoe je de vorige keer dat tandwieler er netjes op geschroefd hebt.
Ga er dus maar van uit dat 't ding is vastgeroest.
Gewoon inspuiten met kruipolie (leg de motor liefst horizontaal) ga een nachtje rustig slapen en de volgende ochtend mep je dat ding er waarschijnlijk zo van af.
Mocht 't niet lukken, ff met de brander op de moer stoken (niet op de as) en als je 'm dan nog niet los krijgt vreet ik m'n pet op.

Succes,

Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dennis blue magic

smakkelijk :P

mss i.pv. van warm te maken kan je ook de as bevriezen.

er bestaan spuitbussen op de mark waar je het matriaal kan doen krimpen word veel gebruikt bij presspassingen waar lagers in aluminum
geperst zit.
wr250f.
n8komeet

idd, is niet de eerste keer dat ik dit doe en draai ik niet verkeerd. Volgens mij is het gewone rechtse draad.Ik heb gisteren nog es een poging gewaagd, staaf tussen achtertandwiel geplaats en dan verlengde buissleutel genomen, niet los te krijgen.
Als ik de moer warm stook, breng ik dan geen beschadiging aan, aan de pakkingen in het motorblok :?:
speedphreax

n8komeet schreef:idd, is niet de eerste keer dat ik dit doe en draai ik niet verkeerd. Volgens mij is het gewone rechtse draad.Ik heb gisteren nog es een poging gewaagd, staaf tussen achtertandwiel geplaats en dan verlengde buissleutel genomen, niet los te krijgen.
Als ik de moer warm stook, breng ik dan geen beschadiging aan, aan de pakkingen in het motorblok :?:
Je moet proberen om hem zo lokaal mogelijk warm te stoken in verband met je keerring
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Zot
Contacteer:

Niet met stukken pijp erop alsje blieft. Daarmee heb je kans dat je as breekt. Gewoon de luftwaffe erop en klaar. In de buurt van Utrecht kun je bij mij terecht.
Afbeelding
Sjokske

Of je er nu met pijp of met lucht opkruipt, het losbreekmoment blijft hetzelfde, dus de as blijft net zo veel voor z'n kanis krijgen.
Airhead

Het is wellicht wat 'van dik hout...', maar ik gebruik altijd een beitel/drevel en een hamer/moker.
Met de beitel op de rand zijkant/bovenkant slaan (schuin in de losdraai-richting van de moer; is meestal linksom; doe het wel met de ketting nog gemonteerd en het achterwiel op de rem en/of in de eerste versnelling (op de rem is beter voor de versnellingsbak).
Altijd succes! Tuurlijk er komt een (min of meer grote) braam op de rand, maar de moer gaat altijd los. En als je de moer enigzins bijwerkt met een vijl kan je 'm gewoon weer vastdraaien met een moersleutel (m.a.w. de braam gewoon wegvijlen/slijpen).
In het uiterste geval moet je een nieuwe moer bestellen, maar dat is nog altijd goedkoper dan een nieuwe as...
gassen

Niet gaan slaan aub, je slaat het achterliggende lager aan gort ,nou ja, er komen putten in, wat ook niet bevorderlijk voor de loopeigenschap is.
Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.

succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Sjokske

gassen schreef:Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.
Nauw wier tokkie :lol:
Zot
Contacteer:

gassen schreef: Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.

succes
Hmm, ik spreek uit ervaring :oops:
Afbeelding
n8komeet

bedankt voor jullie goede raad alvast, ik ga nog het 1 en ander uitproberen maar als het niet lukt :evil: zal ik hem wel moeten binnen doen bij de dealer.
Noppy

Sjokske schreef:Of je er nu met pijp of met lucht opkruipt, het losbreekmoment blijft hetzelfde, dus de as blijft net zo veel voor z'n kanis krijgen.
Plotse krachten, waarbij ook nog even het schroefdraad door de plofjes van de luchtsleutel ingeleid wordt, lijkt me toch echt wat veiliger dan je as 'uitwringen' door heel grote krachten.

Ik zelf 'lijm' zowel mijn moer als tandwiel vast met rode Locktite, omdat de DRZ met het koppel bij lage toeren er om bekend staat de getande borgring te slopen en dat dan je tandwiel losloopt.

Zodra ik de moet dan losheb, moet ik wel even met een poulietrekker aan de slag om hem er af te halen.

Nou, veel sterkte!

Noppy
:toost:
Fr@venture

Zot schreef:
gassen schreef: Met een lange pijp of de moersleutel wordt alleen de as/moer belast. Die as trek je echt niet kapot.

succes
Waarschijnlijk of niet waarschijnlijk.....??
Daarom een rekensommetje:
Laten we zeggen dat het koppel van een gemiddelde crosser zo'n 50 Nm is en dat de aandrijfas daar ruim op berekend is.
Laten we zeggen dat de fabrikant een beetje een veiligheidsmarge in acht neemt en de hele zaak met twee vermeningvuldigd.
Dan zou de as 50 x 2 = 100 Nm moeten kunnen weerstaan.
Dat komt overeen met 10 kg op een meter. Ofwel, 20 kg op een halve meter.
Ik weet niet hoe lang dat stuk pijp wordt, maar als we die slechts 25 cm lang maken dan kunnnen we met 40 kg gaan draaien voordat de as breekt. Ik ken mensen die hier met het grootste gemak over heen gaan!!! Met andere woorden, je komt al aardig in de gevaren zone met zo'n pijp!

Waarom een luchtsleutel beter werkt dan een pijp (ondanks het losbreek moment).
Bij gebruik van een luchtsleutel doe je aanspraak op een andere eigenschap van roest. Roest is namelijk bros. En iets dat bros is kan geen harde impact verdragen zoals je die aanbrengt met een luchtsleutel.
Ongeroest staal daarintegen heeft kruipeigenschappen en last van een kerf werking. Door een continue hoge belasting aan te brengen (met een pijpsleutel) ga je deze kruip en kerf werking bespoedigen.
Gevolg: moer nog steeds vast en as gebroken.
Daarom, kruipolie (chemische aantasting van roest), heet stoken (door uitzetting komt moer los van as en breekt roest) en losschrikken (roest breekt)!!

Maar ehh n8komeet. Heb je 'm eigenlijk al los??

Groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd
Klx300R

Fr@venture schreef:
Zot schreef:

succes
Laten we zeggen dat het koppel van een gemiddelde crosser zo'n 50 Nm is en dat de aandrijfas daar ruim op berekend is.
Laten we zeggen dat de fabrikant een beetje een veiligheidsmarge in acht neemt en de hele zaak met twee vermeningvuldigd.
Ik weet niet hoe lang dat stuk pijp wordt, maar als we die slechts 25 cm lang maken dan kunnnen we met 40 kg gaan draaien voordat de as breekt. Ik ken mensen die hier met het grootste gemak over heen gaan!!! Met andere woorden, je komt al aardig in de gevaren zone met zo'n pijp!

Bij gebruik van een luchtsleutel doe je aanspraak op een andere eigenschap van roest. Roest is namelijk bros. En iets dat bros is kan geen harde impact verdragen zoals je die aanbrengt met een luchtsleutel.
Ongeroest staal daarintegen heeft kruipeigenschappen en last van een kerf werking. Door een continue hoge belasting aan te brengen (met een pijpsleutel) ga je deze kruip en kerf werking bespoedigen.
Daarom, kruipolie (chemische aantasting van roest), heet stoken (door uitzetting komt moer los van as en breekt roest) en losschrikken (roest breekt)!!

Groeten,

Fr@venture

in theorie heb je helemaal gelijk en in praktijk is warmstoken en heel veel kruipolie de oplossing. Heb zo een industrieel ding,yield pe ofzo noemt het, erg krachtig,zie je roest zo van opborrelen,gebruik het zelf voor roestplekjes op men kader mee weg te werken.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
gassen

Fr@venture schreef:.

Groeten,

Fr@venture
Dan hebben we het hier over MOTORKOPPEL tel daar de primaire overbrenging en de versnellingsbak maar eens bij op met al zijn ratios en dan zal die waarde een tikkie hoger uitkomen

(ik ben niet zo'n rekenwonder) deze wel http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6a.htm
Laatst gewijzigd door gassen op za okt 01, 2005 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
EXC450-R / KLX250
baksteen
Contacteer:

Fr@venture schreef:

Groeten,

Fr@venture

Geweldig !! Baksteen houdt wel van onderbouwde meningen.
Mooi verwoord en zelfs een ezel kan dit snappen. En ik ook :lol:
Sjokske

Warmstoken behoort bij mij toch echt niet tot de mogelijkheden.
Heb namelijk niet zo'n zin in keerringen vernieuwen (voortandwielas + eventueel in de buurt gelocaliseerde schakelas).
Fr@venture

gassen schreef: Dan hebben we het hier over MOTORKOPPEL tel daar de primaire overbrenging en de versnellingsbak maar eens bij op met al zijn ratios en dan zal die waarde een tikkie hoger uitkomen

(ik ben niet zo'n rekenwonder) deze wel http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6a.htm

Hmm gassen, die site brengt ook wel licht in dit misterie.
Ik heb 's ff in mijn KTM handboek gekeken en daar staat voor het aanhaalmoment van een M20x1,5 zomaar een aanhaalmoment van 170Nm! en bij nog een paar bouten meer zitten ook al ruim boven de 50Nm.
Het lijkt er dus op dat mijn berekening wel leuk klinkt maar dat de constructeur toch andere overwegingen heeft gehad :-) (stijfheid ofzo).

Dat bijtellen van de primaire overbrenging en de versnellingsbak moet in dit verband volgens mij toch echt aftellen zijn. Anders wordt 't een perpeteum mobiletje.
Maar misschien is dat wel de verklaring waarom jij altijd zo hard gaat en ik niet!!! :-))))

De rest van mijn verklaring vind ik overigens nog steeds wel goed. Hmmm :-)

groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd
gassen

Fr@venture schreef: Maar misschien is dat wel de verklaring waarom jij altijd zo hard gaat en ik niet!!! :-))))

De rest van mijn verklaring vind ik overigens nog steeds wel goed. Hmmm :-)

groeten,

Fr@venture
Maar bij mij valt er toch meer vanaf :roll: (sorry Offtopic)
EXC450-R / KLX250
de antrapper

8)
Slagmoersleutel, is de meest veilige oplossing, maarrrrrr
is dat ding nou al los??
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie