Omdat mijn Suzuki DR350 toch een beetje rammelt heb ik het vermoeden dat mijn kettingspanner van de nokkenas niet meer naar behoren werkt. Ik heb hem een paar dagen geleden gedemonteerd om de resterende "kliks" na te kijken, en er zijn dus nog 4 klikjes over.
Onder extreme belasting geeft de motor nog steeds een erg luide klop, wat het vermoede versterkt dat de nokkenasspanner terugschiet (wat gelukkig nog niet fout is gegaan qua nokkenas timing... ).
Voor alle zekerheid wordt de ketting in de komende dagen opgemeten, en de kettingspanner nauwkeurig nagekeken.
Ik hoorde al dat de Suzuki kettingspanners niet echt de meest betrouwbare zijn, dus vraag ik mij af of het verstandig is om een manuele kettingspanner te (laten) monteren als mijn kettingspanner inderdaad niet meer naar behoren werkt.
Manuele nokkenas kettingspanner?
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Weet je zeker dat je zuiger niet kantelt of dat je bigend eruit ligt?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ja, daar ben ik behoorlijk zeker van. Krukas-, versnellingsbak- en drijfstanglager(s) zijn net vervangen, samen met de zuiger.
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Wat ik wel vreemd vind is dat je een kloppend geluid onder zware belasting beschrijft. Dat is niet kenmerkend voor een kettingspanner/losse db-ketting.
Over welke toerentallen hebben we het?
Over welke toerentallen hebben we het?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
erg lage toeren. Wanneer je bv. in lage toeren even een korte stoot gas geeft om een je voorwiel over een obstakel te zetten.
Om het na te bootsen zet ik de motor in z'n 1, en geef ik met ingeknepen rem hele kort stevige stootjes gas. Het is dus op het moment dat de ketting van "onbelast" naar "flink belast" gaat dat er ergens een serieuze tik/klop uit komt.
Het is naar het schijnt zeker en vast niet de zuiger die de cylinderkop raakt. Dat geluid is volgens het revisiebedrijf helemaal anders. (en dat zou bij hoge toeren moeten voorvallen, niet bij lage...)
Om het na te bootsen zet ik de motor in z'n 1, en geef ik met ingeknepen rem hele kort stevige stootjes gas. Het is dus op het moment dat de ketting van "onbelast" naar "flink belast" gaat dat er ergens een serieuze tik/klop uit komt.
Het is naar het schijnt zeker en vast niet de zuiger die de cylinderkop raakt. Dat geluid is volgens het revisiebedrijf helemaal anders. (en dat zou bij hoge toeren moeten voorvallen, niet bij lage...)
Montesa Cota 315R
@speedphreax: Heb jij trouwens "ja" gestemd voor de manuele kettingspanner? Zoja, waarom? Ervaring mee?
Montesa Cota 315R
Geratel van een te ruime spanner is vrijwel nooit belasting gerelateerd, maar meestal toerental gerelateerd. Hooguit bij heel snel dalen in toeren.
Pingelt je fiets niet gewoon? Kantelende zuiger misschien? Staat je ontsteking (voorzover dat verstelbaar is) niet te vroeg?
Pingelt je fiets niet gewoon? Kantelende zuiger misschien? Staat je ontsteking (voorzover dat verstelbaar is) niet te vroeg?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Aan zoiets zit ik ook eerder te denken. Wellicht bigend of smallend maar kantelende zuiger is het meest waarschijnlijk. Dat kan dus prima komen door een te vroege ontsteking. Klapperende ketting is eigenlijk altijd belastingsonafhankelijk. Wellicht een wat ruim koppelingshuis?Max_Kool schreef:Pingelt je fiets niet gewoon? Kantelende zuiger misschien? Staat je ontsteking (voorzover dat verstelbaar is) niet te vroeg?
@Estivie : Nee, ik heb geen ervaring met manuele spanners maar naar mijn mening kunnen ze zeker geen kwaad als je de spanning dan ook goed bijhoudt. Het is met zo'n spanner trouwens wel erg makkelijk om je ketting -te- strak te zetten
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Manuele kettingspanner is volgens mij wel beter MITS je deze correct afstelt en geregeld kontroleert. Omdat dat niet altijd gebeurt (en om de onderhoudsinterval te kunnen verlengen) hebben de fabrikanten de automatische kettingspanners verzonnen. Niet altijd met evenveel succes... (CBR 600 anyone?)
Hey jongens. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb daarstraks de kettingspanner en de ketting nauwkeurig bekeken met de mensen van het revisiebedrijf, en het probleem zit 'm inderdaad niet daar. Dat ziet er allemaal mooi strak uit, en op die kettingspanner kan je bijna gaan staan, dan nog schuift hij niet in.
Het is een echte hele luide "tik" die je hoort (aluminium op ijzer, of ijzer op ijzer). Een kantelende zuiger lijkt me erg raar, vermits dat een nieuwe is & de cylinder net geboord is. (maar dat mag tegengeargumenteerd worden hoor).
Als die onsteking te vroeg staat:
Ik heb daarstraks de kettingspanner en de ketting nauwkeurig bekeken met de mensen van het revisiebedrijf, en het probleem zit 'm inderdaad niet daar. Dat ziet er allemaal mooi strak uit, en op die kettingspanner kan je bijna gaan staan, dan nog schuift hij niet in.
Het is een echte hele luide "tik" die je hoort (aluminium op ijzer, of ijzer op ijzer). Een kantelende zuiger lijkt me erg raar, vermits dat een nieuwe is & de cylinder net geboord is. (maar dat mag tegengeargumenteerd worden hoor).
Als die onsteking te vroeg staat:
- wat gebeurt er dan?
- hoe komt het dat dit enkel bij lage toeren en zware belasting voorvalt?
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Over de cylinder/zuiger:Estivie schreef:Het is een echte hele luide "tik" die je hoort (aluminium op ijzer, of ijzer op ijzer). Een kantelende zuiger lijkt me erg raar, vermits dat een nieuwe is & de cylinder net geboord is. (maar dat mag tegengeargumenteerd worden hoor).
Als die onsteking te vroeg staat:
- wat gebeurt er dan?
- hoe komt het dat dit enkel bij lage toeren en zware belasting voorvalt?
Je zal zeker niet de eerste zijn die met een verkeerd geboorde cylinder gaat rijden. Ik zou het zeker nog even controleren.
Over het tijdstip:
De ontsteking vonkt normaal al voor het bovenste dode punt. Het duurt altijd even voor het mengsel ontbrandt. Het is de bedoeling dat de kracht van de plof komt als de zuiger net weer naar beneden gaat. Als je ontsteking te vroeg staat dan gaat de zuiger nog naar boven als de kracht komt en daardoor hoor je het kloppen (de zuiger wil dan wegscharnieren langs de as van de pistonpen). Als je veel gas geeft (zwaar belasten) dan zuigt de motor ook nog eens meer lucht aan wat resulteert in een veel hogere compressie waardoor het effect alleen nog maar erger wordt.
De reden dat je het bij hogere toerentallen niet hoort is omdat bij hogere toerentallen de krukas sneller draait en daardoor zal de zuiger alweer naar beneden aan het gaan zijn als de plof komt (de tijd om het mensgel te laten ontbranden blijft hetzelfde).
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Mischien een zijsprongetje, maar ok. Het komt bij sommige motoren voor dat het gat voor de pistonpen/small-end een klein beetje offset staat tov. het hart van de zuiger om de leibaandruk op te vangen. Stel nu dat de zuiger 180 graden gedraaid gemonteerd is, wat gebeurt er dan in bovengenoemde omstandigheden?
Zomaar een losse flodder hoor...
Zomaar een losse flodder hoor...
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat kan inderdaad maar doorgaans loop je dan vast omdat de uitsparingen voor de kleppen dan niet kloppen. Dan komt de zuiger tegen de kleppen.Max_Kool schreef:Mischien een zijsprongetje, maar ok. Het komt bij sommige motoren voor dat het gat voor de pistonpen/small-end een klein beetje offset staat tov. het hart van de zuiger om de leibaandruk op te vangen. Stel nu dat de zuiger 180 graden gedraaid gemonteerd is, wat gebeurt er dan in bovengenoemde omstandigheden?
Zomaar een losse flodder hoor...
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Dat was ik dusEstivie schreef:@speedphreax: Heb jij trouwens "ja" gestemd voor de manuele kettingspanner? Zoja, waarom? Ervaring mee?
Ik heb de automaat op aanraden van de importeur vervangen door een Manuela .
Kan niet loslopen d.m.v. borgmoer, en de veer kan niet breken (Adje heeft dit een keer gehad, gelukkig op tijd geconstateerd zonder verdere nare gevolgen).
Vereist wel wat discipline, regelmatig controleren en eventueel bijstellen. Op de TM 2006-modellen is een en ander opgelost d.m.v. automatische spanner met éénrichtingsverkeer (kan niet loskomen). Hoe dit er exact uit zal zien weet ik nog FF niet.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Mijn TTR 600 MET 3000 KM OP DE TELLER , maakt zón zelfde geluid , bij hogere belasting ( voorrem inhouden en koppeling op laten komen ) versterkt het geluid , vandaag de motor naar de specialist gebracht en die gaat het blok openen , hij denkt aan drijfstang lagers.
Woestijn is fijn !!!
hey jongens,
Het blok is open. Alles ivm zuiger, kleppen & cylinderkop kan uitgesloten worden. Dat ziet er allemaal prima uit.
Blijkt wel dat de drukplaat is ingesleten door een verkeerd gemonteerde lager (de "release bearing", die in mijn Suzuki wphb verkeerd getekend staat )
Daarnaast heeft de nokkenas op 4 opeenvolgende schakels een knikje aan 1 van de uiterste zijden. Ik probeer er nog eens een fotootje van te maken, maar dat is in elk geval niet erg kosjer...
2 optie's op dit moment: de tik wordt veroorzaakt door de ketting die ergens vast komt te zitten door een slechte kettingspanning. Dat zou de beschadiging aan de ketting kunnen verklaren, al denk ik eerlijk dat de ketting dat over zou zijn, aan de klop te horen dat het blok maakt.
De tik wordt verooraakt door de koppeling, al zou ik niet weten wat er daar zo'n kabaal kan maken..?
Het blok is open. Alles ivm zuiger, kleppen & cylinderkop kan uitgesloten worden. Dat ziet er allemaal prima uit.
Blijkt wel dat de drukplaat is ingesleten door een verkeerd gemonteerde lager (de "release bearing", die in mijn Suzuki wphb verkeerd getekend staat )
Daarnaast heeft de nokkenas op 4 opeenvolgende schakels een knikje aan 1 van de uiterste zijden. Ik probeer er nog eens een fotootje van te maken, maar dat is in elk geval niet erg kosjer...
2 optie's op dit moment: de tik wordt veroorzaakt door de ketting die ergens vast komt te zitten door een slechte kettingspanning. Dat zou de beschadiging aan de ketting kunnen verklaren, al denk ik eerlijk dat de ketting dat over zou zijn, aan de klop te horen dat het blok maakt.
De tik wordt verooraakt door de koppeling, al zou ik niet weten wat er daar zo'n kabaal kan maken..?
Montesa Cota 315R
Nou... weer wat meer info ingewonnen over de misterieuze tik in m'n blok.
De Wiseco importeur is er nogal behoorlijk zeker van dat het blok inderdaad pingelt (grote boring, gevlakte kop & hoge compressie zuiger zonder aanpassingen aan de cylinderkop). Al is het altijd maar 1 luide tik , alsof er iemand met een hamer tegen de cylinder tikt.
Ik heb me echter laten vertellen door een andere technieker dat detonatie een soort van roffel zou moeten geven, niet één enkele tik?
De dealer die de carbu heeft afgesteld had ook al een klopgeluid gehoord (ik weet niet of het om hetzelfde gaat), maar die sprak van een weerslag van de krukas.
Het is niet ongewoon dat de krukas van een ééncylinder viertakt even in de andere richting wil draaien, en dat de tandwielen die in verbinding staan met de krukas (die op het koppelingshuis) even een klopgeluid veroorzaken. Iemand ervaring met dit "weerslag" fenomeen?
Ik ga de distributieketting dus vernieuwen & daarna gaat het blok terug dicht met 2 voetpakkingen onder de cylinder, zodat er een beetje minder compressie is. De 95 die in de tank zit gaat er uit, en er gaat 98 benzine in. Als de klop er dan nog inzit moet de compressie voor alle zekerheid even gemeten worden, maar hoogstwaarschijnlijk is er dan toch iets anders mis.
Voorlopig nog geen paniek dus...
De Wiseco importeur is er nogal behoorlijk zeker van dat het blok inderdaad pingelt (grote boring, gevlakte kop & hoge compressie zuiger zonder aanpassingen aan de cylinderkop). Al is het altijd maar 1 luide tik , alsof er iemand met een hamer tegen de cylinder tikt.
Ik heb me echter laten vertellen door een andere technieker dat detonatie een soort van roffel zou moeten geven, niet één enkele tik?
De dealer die de carbu heeft afgesteld had ook al een klopgeluid gehoord (ik weet niet of het om hetzelfde gaat), maar die sprak van een weerslag van de krukas.
Het is niet ongewoon dat de krukas van een ééncylinder viertakt even in de andere richting wil draaien, en dat de tandwielen die in verbinding staan met de krukas (die op het koppelingshuis) even een klopgeluid veroorzaken. Iemand ervaring met dit "weerslag" fenomeen?
Ik ga de distributieketting dus vernieuwen & daarna gaat het blok terug dicht met 2 voetpakkingen onder de cylinder, zodat er een beetje minder compressie is. De 95 die in de tank zit gaat er uit, en er gaat 98 benzine in. Als de klop er dan nog inzit moet de compressie voor alle zekerheid even gemeten worden, maar hoogstwaarschijnlijk is er dan toch iets anders mis.
Voorlopig nog geen paniek dus...
Montesa Cota 315R
De foto van de beschadigde distributieketting kan je hier terugvinden (220kb)
Deze schakels zijn het hardste beschadigd, maar er zijn er nog een paar andere iets minder beschadigd. De ketting heeft maar een 300 km in het blok gezeten, dus ik vraag me af hoe dit gebeurd kan zijn...?
Deze schakels zijn het hardste beschadigd, maar er zijn er nog een paar andere iets minder beschadigd. De ketting heeft maar een 300 km in het blok gezeten, dus ik vraag me af hoe dit gebeurd kan zijn...?
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik koop nooit meer wat van jouNoppy schreef:Als je 'm weer in elkaar hebt zitten zou ik 'm maar snel wegdoen als ik jou was
Noppy
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Op de tandwielen zie je op de normale gebruikssporen na niets speciaal. Ik denk ook dat de ketting er bijna is afgelopen, maar dan blijft de vraag hoe dat kan...?Jan :) schreef:Is het tandwiel waar de keting overheen loopt ook beschadigt? Zou het kunnen zij dat de ketting er bijna af is gelopen en dat je afdrukken van de tanden van het tandwiel ziet op de foto ?
Normaal gezien is de kettingspanner toch om dat mooi op spanning te houden zodat de ketting niet weg kan..? (en die kettingspanner doet zijn werk naar behoren naar mijn idee. Ik krijg hem in elk geval niet teruggeduwd, ook niet met behoorlijk wat kracht...)
@Noppy: 'k blijf er toch mee rijden als het eenmaal terug werkt hoor... alles bij elkaar zou het een té dure zaak zijn om hem nu te verkopen (tenzij er iemand een mooie prijs voor wil geven...)
Ach... 'k heb er ontzettend veel van geleerd, en ik ben er toch van overtuigd dat het nu wel het laatste geweest is hoor...
P.S. Het blijft ook nog altijd de mogelijkheid dat de beschadiging is gekomen bij (de-)montage...
Montesa Cota 315R
Lijkt wel of je iets los in het blok hebt liggen (tand oid) wat tussen de ketting en het tandwiel heeft gezeten.
Zijn er niet meer beschadigd?
Kun je iets aan het tandwiel zien of aan 't krukas tandwiel?
Zijn er niet meer beschadigd?
Kun je iets aan het tandwiel zien of aan 't krukas tandwiel?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
lijkt me wat jan zegt, klein vraagje,zijn je nokkenassen anders geregeld dan standaard?
kawasaki en suzuki zijn qua motorblokbouw 75% hetzelfde, nu heb ik dit even bij een goede vriend van mij voorgelegd die revisie doet van brandstofmotoren dat dit het geval kan zijn (ik snapte de uitleg niet 100%)
nl: dat door de hogere druk in de cilinder in of uitlaat wordt toegezogen of geperst met als gevolg van de kettingspanner die ietwat mankeert de ketting teveel speling krijgt en deze wilt overslaan(of aflopen zoals jan zegt)
wat je ook moest chekken is of je 3distributietandwielen mooi in 1 lijn lopen en er nergens geen verborgen kantje is waardoor je ze per ongeluk hebt omgedraaid zodat ze niet mooi symetrisch draaien en wat wringen (of een van de geleiders die niet 100% goed zit)
Als ik die ketting zie dan zou ik als ik jou was nieuwe distributielijn kopen,want die gaan niet meer naar behoren werken en misschien tandje die ergens wat krom staat ofzo... je weet nooit.
chek ook dat je je nokkenassen in dode stand vrij kan draaien (tot tegen de nok dan telkens) En Van die manuele spanner zou ik persoonlijk afblijven,koop een aangepaste versie met ratelsysteem. (wss past die van een kawasaki)
Groetjes Robby
groetjes Robby
kawasaki en suzuki zijn qua motorblokbouw 75% hetzelfde, nu heb ik dit even bij een goede vriend van mij voorgelegd die revisie doet van brandstofmotoren dat dit het geval kan zijn (ik snapte de uitleg niet 100%)
nl: dat door de hogere druk in de cilinder in of uitlaat wordt toegezogen of geperst met als gevolg van de kettingspanner die ietwat mankeert de ketting teveel speling krijgt en deze wilt overslaan(of aflopen zoals jan zegt)
wat je ook moest chekken is of je 3distributietandwielen mooi in 1 lijn lopen en er nergens geen verborgen kantje is waardoor je ze per ongeluk hebt omgedraaid zodat ze niet mooi symetrisch draaien en wat wringen (of een van de geleiders die niet 100% goed zit)
Als ik die ketting zie dan zou ik als ik jou was nieuwe distributielijn kopen,want die gaan niet meer naar behoren werken en misschien tandje die ergens wat krom staat ofzo... je weet nooit.
chek ook dat je je nokkenassen in dode stand vrij kan draaien (tot tegen de nok dan telkens) En Van die manuele spanner zou ik persoonlijk afblijven,koop een aangepaste versie met ratelsysteem. (wss past die van een kawasaki)
Groetjes Robby
groetjes Robby
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300