Nou... weer wat meer info ingewonnen over de misterieuze tik in m'n blok.
De Wiseco importeur is er nogal behoorlijk zeker van dat het blok inderdaad pingelt (grote boring, gevlakte kop & hoge compressie zuiger zonder aanpassingen aan de cylinderkop). Al is het altijd maar 1 luide tik , alsof er iemand met een hamer tegen de cylinder tikt.
Ik heb me echter laten vertellen door een andere technieker dat detonatie een soort van roffel zou moeten geven, niet één enkele tik?
De dealer die de carbu heeft afgesteld had ook al een klopgeluid gehoord (ik weet niet of het om hetzelfde gaat), maar die sprak van een weerslag van de krukas.
Het is niet ongewoon dat de krukas van een ééncylinder viertakt even in de andere richting wil draaien, en dat de tandwielen die in verbinding staan met de krukas (die op het koppelingshuis) even een klopgeluid veroorzaken. Iemand ervaring met dit "weerslag" fenomeen?
Ik ga de distributieketting dus vernieuwen & daarna gaat het blok terug dicht met 2 voetpakkingen onder de cylinder, zodat er een beetje minder compressie is. De 95 die in de tank zit gaat er uit, en er gaat 98 benzine in. Als de klop er dan nog inzit moet de compressie voor alle zekerheid even gemeten worden, maar hoogstwaarschijnlijk is er dan toch iets anders mis.
Voorlopig nog geen paniek dus...