Na m'n vorige post (pffff... motor weer stuk...) is de de motor open.
Het big-end ligt er in elk geval uit, en de cylinder + piston zijn behoorlijk toegetakeld door het zand. Alhouwel de meeste mensen die de cylinder/piston bekijken niet echt denken dat er zo veel olieverbruik langs daar kan komen, zal de combinatie van de vele scherpe & diepe (maar smalle) krassen daar toch wel voor zorgen denk ik.
Het blok gaat maandag naar het revisiebedrijf waar ze hem hebben geboord, en dan weet ik definitief meer over de toekoms van die cylinder/zuiger.
Wat me nu vooral bezig houdt:
Krijg ik _met absolute zekerheid_ dat zand uit m'n kader. Ik heb snel een tekeningetje gemaakt van m'n kader, zodat er iets meer duidelijkheid is over de locatie van de olie in het frame (alles wat grijs is, zit olie)
Vooral het rode plekje op de tekening baart me zorgen, want dat loopt een stukje af, en is heel erg moeilijk bereikbaar. Het is als het waren een hoekje waar het zand zich ideaal kan opgehopen (wat ook in het verleden is gebeurd waarschijnlijk). De moment dat je een steile helling naar beneden rijdt, sluis je op dat moment wellicht zand mee in je motor...
Een foto, want m'n tekenkunsten zijn eerder beperkt:
De groene rondjes zijn plaatsen waar je in het frame kan, het rode vierkant is het "zandpunt".
Tips & tricks om deze kader absoluut brandschoon te krijgen vanbinnen, zijn van harte welkom!
Als er mensen zijn die hun bedenkingen hebben over het reinigen van deze kader (zoals m'n Suzuki dealer), hoor ik het ook graag!
Estivie
Krijg ik dat zand uit m'n frame
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
Dat is en blijft een moeilijke klus!
Wij hadden hetzelfde probleem met een XL frame: Blok stukgelopen en veel metaalgruis overall: dus ook in het frame.
Met nieuwe lagers, zuiger, pomp e.d. het blok weer goed gemaakt, en dan wil je zeker weten dat je geen gruis meer meekrijgt in je nieuwe spullen.
wat wij hebben gedaan:
Eerst natuurlijk die zeef eruit halen (kan je eruit schroeven)
Dan alles vetvrij zien te krijgen, want de olie houdt de troep vast:
- Koop een canntje (5 liter) diesel bij de pomp,
Diesel houdt deeltjes heel goed zwevend! en spoel het frame daar herhaaldelijk mee (gewoon een paar keer weer door een doek/filter gooien om het stof eruit te krijgen. Door een slangetje van bovenaf in de bovenste framebuis te steken kan je daar extra doorspoelen.
Ook het frame eens dichtmaken met een litertje diesel erin, en dan op zijn kant flink schudden (gaat wel als het blok er toch uit is)
Blaas het ook eens via de kopontluchting slang naar binnen.
- koop ook een kannetje 5 liter wasbenzine (gamma oid). maakt niet meteen alles op, maar spoel met 1 liter steeds een aantal keren door. Zet het spoelprocess hiermee voort, net zo lang tot er echt brandschone benzine uit komt.
- Als alternatief voor de benzine, of als je het dan nog niet vertrouwd kan je ook nog doorspoelen met water: Eerst de zaak goed volsoppen met motorreiniger (ontvetter). Vervolgens met heel veel (liest warm) water doorspoelen: Tuinslang of iets met hogedrukspuit als je die hebt!! (evt beetje prutsen om daar een flexibel slangetje aan te maken.
Wij hebben uiteindelijk wel 10x met diesel gespoeld en zeker zo vaak met wasbenzine en tussendoor nog eens met de waterslang, maar toen kwam er ook geen glinstertje meer uit! Het zit nu weer in elkaar en loopt prima: Olie, filter en zeef blijven mooi schoon.
Wij hadden hetzelfde probleem met een XL frame: Blok stukgelopen en veel metaalgruis overall: dus ook in het frame.
Met nieuwe lagers, zuiger, pomp e.d. het blok weer goed gemaakt, en dan wil je zeker weten dat je geen gruis meer meekrijgt in je nieuwe spullen.
wat wij hebben gedaan:
Eerst natuurlijk die zeef eruit halen (kan je eruit schroeven)
Dan alles vetvrij zien te krijgen, want de olie houdt de troep vast:
- Koop een canntje (5 liter) diesel bij de pomp,
Diesel houdt deeltjes heel goed zwevend! en spoel het frame daar herhaaldelijk mee (gewoon een paar keer weer door een doek/filter gooien om het stof eruit te krijgen. Door een slangetje van bovenaf in de bovenste framebuis te steken kan je daar extra doorspoelen.
Ook het frame eens dichtmaken met een litertje diesel erin, en dan op zijn kant flink schudden (gaat wel als het blok er toch uit is)
Blaas het ook eens via de kopontluchting slang naar binnen.
- koop ook een kannetje 5 liter wasbenzine (gamma oid). maakt niet meteen alles op, maar spoel met 1 liter steeds een aantal keren door. Zet het spoelprocess hiermee voort, net zo lang tot er echt brandschone benzine uit komt.
- Als alternatief voor de benzine, of als je het dan nog niet vertrouwd kan je ook nog doorspoelen met water: Eerst de zaak goed volsoppen met motorreiniger (ontvetter). Vervolgens met heel veel (liest warm) water doorspoelen: Tuinslang of iets met hogedrukspuit als je die hebt!! (evt beetje prutsen om daar een flexibel slangetje aan te maken.
Wij hebben uiteindelijk wel 10x met diesel gespoeld en zeker zo vaak met wasbenzine en tussendoor nog eens met de waterslang, maar toen kwam er ook geen glinstertje meer uit! Het zit nu weer in elkaar en loopt prima: Olie, filter en zeef blijven mooi schoon.
Tja.. 't is eigelijk helemaal niet grappig, want (maar daar heb je achteraf dus helemaal niks aan) als dat zand er niet (meer) had ingezeten, had ik nu met een mooi gereviseerd motortje rondgereden. Maar lachen is nu eenmaal leuker dan de hele tijd te lopen zeuren, dus probeer ik m'n motor-ellende maar weg te lachen.huskie schreef: vindt het grappig om hier een poll van te maken.
Ik heb twee gekozen
Maarre succes Estivie.
Zoals Bean en de tandarts zegt: spoelen maar.....
Bovendien moet ik er mee voort, want die motor nu afschrijven is (veel) duurder dan hem terug in orde brengen. 'k Denk wel dat ik er een hele poos mee ga moeten rijden, als ik er financiëel een géén té zware kater aan wil over houden...
Maar: 'k heb er hééééél véééééél mee bijgeleerd, en da's natuurlijk ook niet onbelangrijk, en héél leuk... (als ik het begin van m'n 1ste revisietopic nog eens nalees, is het bijna grappig om lezen )
Montesa Cota 315R
Zo is dat estivie. Zelfde met mij. Mijn Huskie is een 1999-er en echt helemaal in orde. Maar ik heb daar veel leergeld voor betaald.
Ooit eens 300 euro binnen 5 minuten weggegooid. vastloper in een nieuwe cilinder(nikasil) en zuiger. Was een detail vergeten goed te doen.
Ooit eens 300 euro binnen 5 minuten weggegooid. vastloper in een nieuwe cilinder(nikasil) en zuiger. Was een detail vergeten goed te doen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Zot, wat is tankcure?
Als het zo'n, seal laagje is dan heb ik mijn twijfels of je dat wel moet doen: Je moet dan wel zeker weten dat
-dat spul tegen 150 graden olie kan
-het spul niet kleinere gaten potdicht stopt (zoals de aansluiting van de kopontluchting, die meestal aan de zijkant van het frame zit.
-het spul absoluut geen kwaad kan als e ronverhoops toch kleine stukjes van los komen.
grts
Als het zo'n, seal laagje is dan heb ik mijn twijfels of je dat wel moet doen: Je moet dan wel zeker weten dat
-dat spul tegen 150 graden olie kan
-het spul niet kleinere gaten potdicht stopt (zoals de aansluiting van de kopontluchting, die meestal aan de zijkant van het frame zit.
-het spul absoluut geen kwaad kan als e ronverhoops toch kleine stukjes van los komen.
grts
Zo.. eventjes langs het revisiebedrijf geweest. De zuiger is voor de vuilbak, en de cylinder moet terug geboort worden (8/100ste slijtage aan de werkzijden, 3/100ste aan de andere zijden. De cylinder staat dus ovaal (en is buiten specificaties, want je hebt 5/100ste speling, en op 12/100ste moet je een revisie doen.
Iets waar je dus normaal gezien 10 jaar mee verder kan, heb ik op één dag aan gort gereden met dat stomme zand.
Het revisiebedrijf wilde trouwens wel de kader onder handen nemen, en dacht niet dat het een onmogelijk zaak was om die terug proper te krijgen. Is wel onder voorbehoud, want ze hebben de kader nog niet gezien.
Nu nog even wachten op de offerte om de rest van het blok in orde te brengen, en dan weet ik wat ik ga doen (ineens reviseren & terug in m'n frame hangen, of een andere DR zoeken)
Iets waar je dus normaal gezien 10 jaar mee verder kan, heb ik op één dag aan gort gereden met dat stomme zand.
Het revisiebedrijf wilde trouwens wel de kader onder handen nemen, en dacht niet dat het een onmogelijk zaak was om die terug proper te krijgen. Is wel onder voorbehoud, want ze hebben de kader nog niet gezien.
Nu nog even wachten op de offerte om de rest van het blok in orde te brengen, en dan weet ik wat ik ga doen (ineens reviseren & terug in m'n frame hangen, of een andere DR zoeken)
Montesa Cota 315R
van tankcure.comDr_Bean schreef:Zot, wat is tankcure?
Als het zo'n, seal laagje is dan heb ik mijn twijfels of je dat wel moet doen: Je moet dan wel zeker weten dat
-dat spul tegen 150 graden olie kan
-het spul niet kleinere gaten potdicht stopt (zoals de aansluiting van de kopontluchting, die meestal aan de zijkant van het frame zit.
-het spul absoluut geen kwaad kan als e ronverhoops toch kleine stukjes van los komen.
grts
Tank Cure is al enkele jaren in gebruik om carters oliedicht te maken. Er zijn al motorspatborden mee gerepareerd en autodeuren aan de binnenkant mee behandeld. Ook de ronde kurkvlotters van Schebler carburateurs kunt u weer benzinedicht maken met Tank Cure coating.
Estivie,
Boor van onderaf in het rode stuk een gaatje, en zet er een stoomhogedrukreiniger op die al het vet dun maakt en het frame vult met kokendheet water. Sluit vervolgens luchtdruk aan op de vulopening (daar waar je olie peilt) en blaas met 8 bar je frame uit, via dat kleine gaatje.
Vervolgens tap je schroefdraad in dit gaatje (tap royaal invetten) en daarna herhaal je de procedure nogmaals, om ook het laatste restant ijzervijzel eruit te halen.
Draai vervolgens een boutje in het gaatje en test nog eens met luchtdruk of hij goed dicht is.
Ben benieuwd of ik de prijsvraag win, wil wel eens testrijden op zo'n oer-Suz
Nop
Boor van onderaf in het rode stuk een gaatje, en zet er een stoomhogedrukreiniger op die al het vet dun maakt en het frame vult met kokendheet water. Sluit vervolgens luchtdruk aan op de vulopening (daar waar je olie peilt) en blaas met 8 bar je frame uit, via dat kleine gaatje.
Vervolgens tap je schroefdraad in dit gaatje (tap royaal invetten) en daarna herhaal je de procedure nogmaals, om ook het laatste restant ijzervijzel eruit te halen.
Draai vervolgens een boutje in het gaatje en test nog eens met luchtdruk of hij goed dicht is.
Ben benieuwd of ik de prijsvraag win, wil wel eens testrijden op zo'n oer-Suz
Nop
Ik ook... 'k heb hem ook even doorgespeeld aan de mensen die hem gaan reinigen, en die vonden het ook onmiddellijk een goed idee.
Als we elkaar eens tegenkomen trakteer ik je een frisse pint!
Stijn V.
Als we elkaar eens tegenkomen trakteer ik je een frisse pint!
Stijn V.
Montesa Cota 315R
Nou.. dat gaatje komt er niet, want het lijkt maar een heel dun "pastilletje" te zijn dat de buis afsluit (en daar kan je geen draad in tappen wegens te dun). Doordat er op die buis nog een bevestigingstuk is gelast om de achterveer vast te zetten, krijg je er ook geen pastilletje meer in, zodat je de buis niet open kan maken.
Montesa Cota 315R
Dan gebruik je toch gewoon de aansluiting naar het carter als aflaat?
Het zou mooi zijn indien je een slang met hete stoom of zo naar binnen zou kunnen brengen om die blinde darm van je te verwarmen met heet water.
Hierbij is het belangrijk dat er een soort werveling in het frame bij de 'blinde darm' ontstaat.
En dan maar ineens het frame op het balhoofd zetten met de achterkant van het frame naar het plafond. Een paar keer herhalen tot er geen korreltje zand meer uitkomt?
Misschien een idee om een witte schone doek over je emmer heen te hangen, zodat je telkens kunt controleren hoeveel 'progressie' dat je maakt.
Succes,
Nop
Het zou mooi zijn indien je een slang met hete stoom of zo naar binnen zou kunnen brengen om die blinde darm van je te verwarmen met heet water.
Hierbij is het belangrijk dat er een soort werveling in het frame bij de 'blinde darm' ontstaat.
En dan maar ineens het frame op het balhoofd zetten met de achterkant van het frame naar het plafond. Een paar keer herhalen tot er geen korreltje zand meer uitkomt?
Misschien een idee om een witte schone doek over je emmer heen te hangen, zodat je telkens kunt controleren hoeveel 'progressie' dat je maakt.
Succes,
Nop
Nou... volgens de mensen die hem gekuist hebben is het overgrote deel er uit, maar kon het geen kwaad om hem zelf ook nog wat verder te kuisen en om eens te kijken hoe het ermee zat...
Omdat ik er niet zo veel voor voel om ook een halve dag dat ding vol te gieten, schudden en terug leeg te kappen, had ik een systeem bedacht dat volgens mij zelfs beter moet werken.
Ik heb dus een doorschijnende in-line filter geplaatst na het zeefje (daar waar je olie normaal gezien naar het blok gaat). Ik wilde graag een pomp plaatsen, na dat zeefje, en voor de retour naar het frame.
Dat geeft me 2 voordelen, het 2e al belangrijker dan het eerste
-Ik moet maar 1 keer vloeistof ingieten, het spoelen doet ie zelf...
-De zandkorreltjes (of whatever dat er nog allemaal in zit) worden meegenomen door de vloeistof, en komen vroeg of laat toch in dat filter terecht. Dat krijg je nooit (zo grondig & snel) gerealiseerd door hem leeg te kappen, want dan blijft er altijd nog wat in één of ander richeltje of hoekje hangen)
Probleem: welke pomp kan er brandbare stoffen rondpompen & kan ik eenvoudig aansluiten of doorschijnende plastic darm.
Het pompje voor de boormachine van Brico deed het in elk geval niet...
Mocht dat niet lukken, dan kan ik wel met de vloeistofspuit van m'n compressor de vloestof inspuiten langs de retourdarm & gewoon opvangen na het filter. Dan is m'n 1ste voordeel weg, maar heb ik nadien toch met 99,9 % zekerheid een brandschone kader.
Stijn
Omdat ik er niet zo veel voor voel om ook een halve dag dat ding vol te gieten, schudden en terug leeg te kappen, had ik een systeem bedacht dat volgens mij zelfs beter moet werken.
Ik heb dus een doorschijnende in-line filter geplaatst na het zeefje (daar waar je olie normaal gezien naar het blok gaat). Ik wilde graag een pomp plaatsen, na dat zeefje, en voor de retour naar het frame.
Dat geeft me 2 voordelen, het 2e al belangrijker dan het eerste
-Ik moet maar 1 keer vloeistof ingieten, het spoelen doet ie zelf...
-De zandkorreltjes (of whatever dat er nog allemaal in zit) worden meegenomen door de vloeistof, en komen vroeg of laat toch in dat filter terecht. Dat krijg je nooit (zo grondig & snel) gerealiseerd door hem leeg te kappen, want dan blijft er altijd nog wat in één of ander richeltje of hoekje hangen)
Probleem: welke pomp kan er brandbare stoffen rondpompen & kan ik eenvoudig aansluiten of doorschijnende plastic darm.
Het pompje voor de boormachine van Brico deed het in elk geval niet...
Mocht dat niet lukken, dan kan ik wel met de vloeistofspuit van m'n compressor de vloestof inspuiten langs de retourdarm & gewoon opvangen na het filter. Dan is m'n 1ste voordeel weg, maar heb ik nadien toch met 99,9 % zekerheid een brandschone kader.
Stijn
Montesa Cota 315R
gebruik een oude wasmachine pomp , of die van je ruitensproeier op de auto ,... gebruik warm water met dreft , dat ontvet goed ...later nog eens na spoelen met benzine ...
dat idee met dat gaatje boren is ook een optie , alleen kun je beter naderhand het gaatje dicht lassen , een boutje draaien in een framebuis van 2 milimeter dik lijkt me geen optie , je hebt dan 3 gangen schroefdraad , je kunt dan nooit het boutje vast genoeg draaien om af te dichten je zou het draad stuk draaien dan ..
dat idee met dat gaatje boren is ook een optie , alleen kun je beter naderhand het gaatje dicht lassen , een boutje draaien in een framebuis van 2 milimeter dik lijkt me geen optie , je hebt dan 3 gangen schroefdraad , je kunt dan nooit het boutje vast genoeg draaien om af te dichten je zou het draad stuk draaien dan ..
BIERTAKT crossen en zuupn
Mooie tip JoeBaR! Thanks!JoeBaR schreef:gebruik een oude wasmachine pomp , of die van je ruitensproeier op de auto
Montesa Cota 315R