hoe kan je merken dat je big end lager aan vervanging toe is
gr dick van doodeweerd
big end lager
Moderator: ghulst
Kloppend geluid van onder uit het blok wat varieerd met het toerental.
Laat hem maar eens een heel laag toerental lopen met de koppeling ingetrokken (anders hoor je dat ook nog).
Laat hem maar eens een heel laag toerental lopen met de koppeling ingetrokken (anders hoor je dat ook nog).
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
wanneer je het niet kunt horen, onstekingsdeksel eraf halen en aan het vliegwiel voelen of je die heen en weer kunt bewegen (mag geen speling hebben)
Vliegwiel gaat altijd heen en weer, maar je bedoelt natuurlijk te zeggen dat je de axiale en radiale speling probeert te voelen van de krukaslagers want een bigend valt slecht te voelen op die mannier. De speling die je op die mannier voelt zal altijd het krukaslager zijn.
En denk erom, dat een goed krukaslager best een paar honderdste (mm)speling mag hebben.
En denk erom, dat een goed krukaslager best een paar honderdste (mm)speling mag hebben.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ik dacht vanmiddag toch echt te lezen dat er krukaslager stond het word tijd voor een bril denk ik ik controleer trouwens alleen mijn big-end speling als ik mijn zuiger vervang... dan is het ook niet zo moeilijk om het te controlerenhuskie schreef:Vliegwiel gaat altijd heen en weer, maar je bedoelt natuurlijk te zeggen dat je de axiale en radiale speling probeert te voelen van de krukaslagers want een bigend valt slecht te voelen op die mannier. De speling die je op die mannier voelt zal altijd het krukaslager zijn.
En denk erom, dat een goed krukaslager best een paar honderdste (mm)speling mag hebben.
en hoe controleer je dat? door er een beetje aan te trekken en aan te duwen?
weet je als je dan geen speling voelt. je big-end nog steeds rot (naja rot... eerder: niet meer 100%) kan zijn...
ik heb eens een krukas gezien waarvan je aan de drijfstang echt geen enkele speling kon voelen. en hebben ze toch het big-end vervangen. nou... als je die pen zag waar het big-end om heen zat. en later het big-end lager zelf... schrok er best nog van...
hoe je het nou kunt controleren? geen idee..., tis meer een gevoelskwestie van je zelf wanneer je het laat doen...
weet je als je dan geen speling voelt. je big-end nog steeds rot (naja rot... eerder: niet meer 100%) kan zijn...
ik heb eens een krukas gezien waarvan je aan de drijfstang echt geen enkele speling kon voelen. en hebben ze toch het big-end vervangen. nou... als je die pen zag waar het big-end om heen zat. en later het big-end lager zelf... schrok er best nog van...
hoe je het nou kunt controleren? geen idee..., tis meer een gevoelskwestie van je zelf wanneer je het laat doen...
Als je de cilinder en zuiger eraf hebt liggen dat kun je als eerste indicatie deze radiale speling al voelen / meten op diverse plaatsen (krukas op een paar verschillende standen zetten) en de drijfstang wel goed recht houden , anders voel je iid nooit speling. Maar vergelijk dit wel met de specificaties van de fabrikant. En denk niet, er zit speling op dus big-end is versleten.
Zelf heb ik al verschillende keren alleen de rollers in het lager vervangen.
Die waren toen te koop in enkele 1000ste mm oplopend.
Ook ene keer krukas voor "Jan Doedel" uit elkaar geperst alles weer terug geplaatst nadat alles weer gemeten was en OK bevonden.
Zelf heb ik al verschillende keren alleen de rollers in het lager vervangen.
Die waren toen te koop in enkele 1000ste mm oplopend.
Ook ene keer krukas voor "Jan Doedel" uit elkaar geperst alles weer terug geplaatst nadat alles weer gemeten was en OK bevonden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Gassen, zelf alles uit elkaar halen/persen etc is natuurlijk helemaal mooi, want een beetje zaak zal toch proberen je en een bigend en een drijfstang te verkopen ondanks..... dat de zaak misschien nog volgens de specs is
Ik heb helaas niet het gereedschap om dit te doen, en zo zijn er velen met mij.
Trouwens die bigend naaldlagers zijn die via de normale kanalen te bestellen of gaat zo iets via de importeur van de drijfstangen?
Ik heb helaas niet het gereedschap om dit te doen, en zo zijn er velen met mij.
Trouwens die bigend naaldlagers zijn die via de normale kanalen te bestellen of gaat zo iets via de importeur van de drijfstangen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
zo op het fotootje te zien , ga ik ervan uit dat Dick op een husky 4 takt rijdt .. als je bigend lager *dr uit ligt*,ofwel versleten is dan hoor je duidelijk een ratel onderin je blok , tijd om te vervangen dus !!.. dat truukje om aan je vliegwiel de speling op je bigend te voelen gaat naar mijn idee niet op bij een viertakt , omdat je met de krukas gelijkertijd de nokkenas draait , de druk van de klepveren die de kleppen omhoogdrukken tegen de tuimelaars en dus de nokkenas , zorgen ervoor dat de distributie ketting onder een spanning staat waardoor je de eventuele speling op het bigend niet kan voelen....
4 strokes only !!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
goed lezen Joebar! dat trucje gaat zowiezo niet om het big-end lager te controleren... toen ik een reply deed dacht ik dat het om de krukaslagers ging....JoeBaR schreef:zo op het fotootje te zien , ga ik ervan uit dat Dick op een husky 4 takt rijdt .. als je bigend lager *dr uit ligt*,ofwel versleten is dan hoor je duidelijk een ratel onderin je blok , tijd om te vervangen dus !!.. dat truukje om aan je vliegwiel de speling op je bigend te voelen gaat naar mijn idee niet op bij een viertakt , omdat je met de krukas gelijkertijd de nokkenas draait , de druk van de klepveren die de kleppen omhoogdrukken tegen de tuimelaars en dus de nokkenas , zorgen ervoor dat de distributie ketting onder een spanning staat waardoor je de eventuele speling op het bigend niet kan voelen....
Voor de KTM en voor Honda zijn geen losse lagers te koop, zijn allen afwijkende maten. De naalden echter zijn wel los te krijgen. Nadeeltje, je moet ze per 1000 of zo afnemen , maar dan kun je ze wel op de 1000ste nauwkeurig bestellen (en hiermee bedoel ik niet aantal).
De naalden heb ik via een bevriende lagerdealer kunnen krijgen die er nog enkele tientallen (toevallig voor mij) had liggen.
Met de Honda konden die naalden er zo in, bij de KTM heb ik wat aan de lengte moeten slijpen 0.2 eraf oid. en voor de KTM was dit zowiezo geen probleem want deze heeft een bronzen kooi. Honda had een stalen kooi dus daarbij zou het een probleem kunnen geven als de naalden niet mooi bol geslepen zouden zijn + dat de hardheid op de kopsekant wat te wensen overlaat.
En idd ik kan zelf alles uit en in elkaar persen en richten.
Als je dit bij een zaak laat vervangen dan kun het oude spul toch opvragen en na laten meten?
Misschien dat het nog goed is voor die keer dat het wel nodig is.
De naalden heb ik via een bevriende lagerdealer kunnen krijgen die er nog enkele tientallen (toevallig voor mij) had liggen.
Met de Honda konden die naalden er zo in, bij de KTM heb ik wat aan de lengte moeten slijpen 0.2 eraf oid. en voor de KTM was dit zowiezo geen probleem want deze heeft een bronzen kooi. Honda had een stalen kooi dus daarbij zou het een probleem kunnen geven als de naalden niet mooi bol geslepen zouden zijn + dat de hardheid op de kopsekant wat te wensen overlaat.
En idd ik kan zelf alles uit en in elkaar persen en richten.
Als je dit bij een zaak laat vervangen dan kun het oude spul toch opvragen en na laten meten?
Misschien dat het nog goed is voor die keer dat het wel nodig is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Je krukaslagers zijn versleten als de speling buiten de fabrieks toleranties vallen
Daar heb je natuurlijk niets aan, maar je kunt ook die speling proberen te voelen door aan je vliegwiel te duwen, trekken, etc. Alleen moet je daarvoor de nodige kapotte lagers gevoelt hebben omdat een goed lager ook speling heeft, alleen is dat dus minimaal. Daarbij komt dat een krukaslager alleen kapot gaat door:levensduur, of slecht onderhoud doordat je je luchtfilter te lang laat zitten enz.
Deze lagers zijn tegen veel bestand alleen slecht tegen zand. dus...
Een bigend lager is meestal eerder aan de beurt om vervangen te worden.
Veel plezier met voelen en anders even naar die goed crosszaak op de hoek hè.
Daar heb je natuurlijk niets aan, maar je kunt ook die speling proberen te voelen door aan je vliegwiel te duwen, trekken, etc. Alleen moet je daarvoor de nodige kapotte lagers gevoelt hebben omdat een goed lager ook speling heeft, alleen is dat dus minimaal. Daarbij komt dat een krukaslager alleen kapot gaat door:levensduur, of slecht onderhoud doordat je je luchtfilter te lang laat zitten enz.
Deze lagers zijn tegen veel bestand alleen slecht tegen zand. dus...
Een bigend lager is meestal eerder aan de beurt om vervangen te worden.
Veel plezier met voelen en anders even naar die goed crosszaak op de hoek hè.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Tim,
ga dus niet die lagers vervangen en zeker niet gaan kloppen (link en rechts) voordat je er zeker van bent dat deze lagers kapot zijn.
Ook dat kloppen moet je mee uitkijken.
Als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je eerst behoorlijk wat informatie zien te verzamelen.
Er zijn types zat waarbij je niet "zomaar" het blok uit elkaar kunt kloppen.
Bij mijn KTM bv valt een helft er bijna vanzelf uit (rollenlager) daarna moet ik via 3 imbussen , via een gat in de krukwangen, een plaat losdraaien om het andere lager eruit te halen.
Ik gebruik hier ook nog een heatgun bij om de zaak eerst wat op te warmen (heb een hekel aan koude handen )
INFORMATIE INFORMATIE
Je bent dus goed bezig.
ga dus niet die lagers vervangen en zeker niet gaan kloppen (link en rechts) voordat je er zeker van bent dat deze lagers kapot zijn.
Ook dat kloppen moet je mee uitkijken.
Als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je eerst behoorlijk wat informatie zien te verzamelen.
Er zijn types zat waarbij je niet "zomaar" het blok uit elkaar kunt kloppen.
Bij mijn KTM bv valt een helft er bijna vanzelf uit (rollenlager) daarna moet ik via 3 imbussen , via een gat in de krukwangen, een plaat losdraaien om het andere lager eruit te halen.
Ik gebruik hier ook nog een heatgun bij om de zaak eerst wat op te warmen (heb een hekel aan koude handen )
INFORMATIE INFORMATIE
Je bent dus goed bezig.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250