gr dick van doodeweerd
Moderator: ghulst
ik dacht vanmiddag toch echt te lezen dat er krukaslager stondhuskie schreef:Vliegwiel gaat altijd heen en weer, maar je bedoelt natuurlijk te zeggen dat je de axiale en radiale speling probeert te voelen van de krukaslagers want een bigend valt slecht te voelen op die mannier. De speling die je op die mannier voelt zal altijd het krukaslager zijn.
En denk erom, dat een goed krukaslager best een paar honderdste (mm)speling mag hebben.
goed lezen Joebar! dat trucje gaat zowiezo niet om het big-end lager te controleren... toen ik een reply deed dacht ik dat het om de krukaslagers ging....JoeBaR schreef:zo op het fotootje te zien , ga ik ervan uit dat Dick op een husky 4 takt rijdt .. als je bigend lager *dr uit ligt*,ofwel versleten is dan hoor je duidelijk een ratel onderin je blok , tijd om te vervangen dus !!.. dat truukje om aan je vliegwiel de speling op je bigend te voelen gaat naar mijn idee niet op bij een viertakt , omdat je met de krukas gelijkertijd de nokkenas draait , de druk van de klepveren die de kleppen omhoogdrukken tegen de tuimelaars en dus de nokkenas , zorgen ervoor dat de distributie ketting onder een spanning staat waardoor je de eventuele speling op het bigend niet kan voelen....