Two stroke rules the world.
Zonder dollen denk ik dat de moderne een cylinder viertakten een ontwikkelingsfase doormaken en uiteindelijk wel goedkoper en betrouwbaarder zullen worden maar vooralsnog zijn de kosten hoger.
In het cross wereld is men het gewend om zelf afstellingen te zoeken, andere uitlaten te plaatsen, spelen met carbarateur setting etc. Dit brengt vaak vermogens winst maar ook kans op een misser. Big end loopt eruit, kleppen krom etc. drama's van gelijke strekking gebeuren ook met tweetakten alleen zijn de kosten voor herstel goedkoper.
Hoogwaardige viektakten op de weg zijn rete betrouwbaar en voordeliger om mee te rijden dan een enduro. Maar ook dat heeft geduurd.
Wil je lage kosten en toch viertakt koppel, koop een dikke viertakt (KTM/HUSQ/HONDA) 600 cc die soort spul blijft relatief lang heel, draait ook lagere toeren dan de nieuwe 450 generatie.
Net als vrouwen : wie mooi wil zijn moet pijn lijden
Wie super modern wil rijden laat zijn portemonee lijden
tja tis maar een mening