Paulus word gek, als ik op de crossbaan mijn ketting smeer tussen de heats door, zegt de 1 dat ik dat niet moet doen en de ander zegt dat ik de ketting goed vet moet houden...
Kan iemand Paulus helpen aan het enige goede en verlossende antwoord op deze vraag die mij al weken slapeloze nachten bezorgd.
Nog ff en Paulus wordt overspannen
ketting smeren of niet?
Moderator: ghulst
Wat denk je dat beter draait? Een lekker vette goed gesmeerde ketting of een droge, vol met zand en blubber zittende ketting die daardoor bovendien een stuk harder slijt. Bovendien brengt je kettingvet een dun filmlaagje aan op de ketting die er na verloop van tijd weer vanaf slijt, en die zal je tussen de heats door wel weer opnieuw aan moeten brengen, dit alles voor het behoud van je ketting en tandwielen. Je begrijpt wel waar ik naartoe wil denk ik ? Ik zeg....smeren!
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Onder stoffige omstandigheden smeer ik niet. Anders wel.
Waarom denk je dat er olie in je luchtfilter zit ?
Om stof te vangen en vast te houden.
Een vette ketting vangt ook veel stof.
Misschien dat het met 'dry-lube' wel mee valt, maar daar heb ik (nog)geen ervaring mee.
Voor zover ik weet , rijden de 'Dakar'-rijders ook altijd droog.
Waarom denk je dat er olie in je luchtfilter zit ?
Om stof te vangen en vast te houden.
Een vette ketting vangt ook veel stof.
Misschien dat het met 'dry-lube' wel mee valt, maar daar heb ik (nog)geen ervaring mee.
Voor zover ik weet , rijden de 'Dakar'-rijders ook altijd droog.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ik denk dat:
PAULUS overspannen gaat worden
jofa zegt: SMEREN!!
Freek zegt: Dakar rijders rijden altijd droog...
PAULUS overspannen gaat worden
jofa zegt: SMEREN!!
Freek zegt: Dakar rijders rijden altijd droog...
Go BIG or go home ...
Het is beide waar smeren en niet smeren MAAR:
Het licht wel aan het soort ketting dat je hebt:
optie1: Een cross- of gewone ketting.
Altijd smeren, aangezien deze ketting "droog" loopt en slijt.
Wel kan je kiezen voor een smeermiddel dat zo min mogelijk kleef kracht heeft. Sommige rijders kiezen bijvoorbeeld voor WD40. Dit moet je dan wel iedere manch aanbrengen.
optie2 Een O-ring ketting.
Aangezien er in de ketting vet zit (op zijn plaats gehouden door O-ringen) is smeren van buitenaf minder noodzakelijk (wel wenselijk).
In de Cross worden voornamelijk gewone (goedkopen) kettingen gebruikt. Dit aangezien je reatief kort tijd rijdt en de ketting slijt door de extreme krachten op ketting en tandwielen. Tevens kan je regelmatig smeren.
In de enduro en zeker in de Rally sport worden O-ring (ook X-ring) kettingen gebruikt. Aangezien de ketting met name slijt door het langdurig gebruik en je niet iedere 100km je ketting wil en kan smeren.
Het klopt overigs dat de meeste PD-rijders niet smeren. Wel zie je busjes met silicone achtige producten om de O-X ringen soepel te houden. De echte cracks smeren niets maar vervangen gewoon dagelijks ketting tandwielen.
Groet Patrick
Het licht wel aan het soort ketting dat je hebt:
optie1: Een cross- of gewone ketting.
Altijd smeren, aangezien deze ketting "droog" loopt en slijt.
Wel kan je kiezen voor een smeermiddel dat zo min mogelijk kleef kracht heeft. Sommige rijders kiezen bijvoorbeeld voor WD40. Dit moet je dan wel iedere manch aanbrengen.
optie2 Een O-ring ketting.
Aangezien er in de ketting vet zit (op zijn plaats gehouden door O-ringen) is smeren van buitenaf minder noodzakelijk (wel wenselijk).
In de Cross worden voornamelijk gewone (goedkopen) kettingen gebruikt. Dit aangezien je reatief kort tijd rijdt en de ketting slijt door de extreme krachten op ketting en tandwielen. Tevens kan je regelmatig smeren.
In de enduro en zeker in de Rally sport worden O-ring (ook X-ring) kettingen gebruikt. Aangezien de ketting met name slijt door het langdurig gebruik en je niet iedere 100km je ketting wil en kan smeren.
Het klopt overigs dat de meeste PD-rijders niet smeren. Wel zie je busjes met silicone achtige producten om de O-X ringen soepel te houden. De echte cracks smeren niets maar vervangen gewoon dagelijks ketting tandwielen.
Groet Patrick
zo is dat Joop!Joop schreef:Jofa-Heineken heeft groot gelijk, de ketting moet je smeren net als je keel.
Buiten de o- en X-ringen bestaan er ook nog kettingen met bronzen bussen ipv de std stalen bussen.
Deze bronzen kettingen hebben geimpregneerd vet in de bussen wat vrij komt bij hogere temp.
Deze bronzen kettingen hebben geimpregneerd vet in de bussen wat vrij komt bij hogere temp.
Heren,
Ik zweer bij Profi Dry Lube.
Te koop bij Arie Molenaar te IJsselsteijn. Dry lubes worden ook door KTM Sommer geadviseerd!!
Je ketting komt er wittig uit te zien, maar dat verdampt weer. Er zit PTFE (Teflon) in en dus bakt het niet aan en de wrijving wordt verminderd.
Getest in de woestijn door een clublid en het voldoen beter dan de ketting droog laten lopen.
Suc6,
Noppy
Ik zweer bij Profi Dry Lube.
Te koop bij Arie Molenaar te IJsselsteijn. Dry lubes worden ook door KTM Sommer geadviseerd!!
Je ketting komt er wittig uit te zien, maar dat verdampt weer. Er zit PTFE (Teflon) in en dus bakt het niet aan en de wrijving wordt verminderd.
Getest in de woestijn door een clublid en het voldoen beter dan de ketting droog laten lopen.
Suc6,
Noppy
De mannen met geld!!!grootsmit schreef: De echte cracks smeren niets maar vervangen gewoon dagelijks ketting tandwielen.
Groet Patrick
Ik heb toevallig vandaag een Bus ECOTEF L van een vertegenwoordiger gekregen.
Wordt idd voor kettingen gebruikt in de voedingsindustrie, droogt op volgens zeggen en de teflon moet het werk doen.
Ik zal het moeten proberen.
Wordt idd voor kettingen gebruikt in de voedingsindustrie, droogt op volgens zeggen en de teflon moet het werk doen.
Ik zal het moeten proberen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250