ketting smeren of niet?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
paulus de crosskabouter

Paulus word gek, als ik op de crossbaan mijn ketting smeer tussen de heats door, zegt de 1 dat ik dat niet moet doen en de ander zegt dat ik de ketting goed vet moet houden...
Kan iemand Paulus helpen aan het enige goede en verlossende antwoord op deze vraag die mij al weken slapeloze nachten bezorgd.

Nog ff en Paulus wordt overspannen :cry:
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

Wat denk je dat beter draait? Een lekker vette goed gesmeerde ketting of een droge, vol met zand en blubber zittende ketting die daardoor bovendien een stuk harder slijt. Bovendien brengt je kettingvet een dun filmlaagje aan op de ketting die er na verloop van tijd weer vanaf slijt, en die zal je tussen de heats door wel weer opnieuw aan moeten brengen, dit alles voor het behoud van je ketting en tandwielen. Je begrijpt wel waar ik naartoe wil denk ik ? Ik zeg....smeren!
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Onder stoffige omstandigheden smeer ik niet. Anders wel.
Waarom denk je dat er olie in je luchtfilter zit ?
Om stof te vangen en vast te houden.
Een vette ketting vangt ook veel stof.
Misschien dat het met 'dry-lube' wel mee valt, maar daar heb ik (nog)geen ervaring mee.
Voor zover ik weet , rijden de 'Dakar'-rijders ook altijd droog.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik denk dat:

PAULUS overspannen gaat worden :roll:

jofa zegt: SMEREN!!

Freek zegt: Dakar rijders rijden altijd droog...
Go BIG or go home ...
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

..::Rico::.. schreef:Ik denk dat:PAULUS overspannen gaat worden :roll: jofa zegt: SMEREN!!Freek zegt: Dakar rijders rijden altijd droog...
Jofa-Heineken heeft groot gelijk, de ketting moet je smeren net als je keel.
grootsmit
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 09, 2002 22:34
Locatie: Amsterdam

Het is beide waar smeren en niet smeren MAAR:

Het licht wel aan het soort ketting dat je hebt:
optie1: Een cross- of gewone ketting.
Altijd smeren, aangezien deze ketting "droog" loopt en slijt.
Wel kan je kiezen voor een smeermiddel dat zo min mogelijk kleef kracht heeft. Sommige rijders kiezen bijvoorbeeld voor WD40. Dit moet je dan wel iedere manch aanbrengen.

optie2 Een O-ring ketting.
Aangezien er in de ketting vet zit (op zijn plaats gehouden door O-ringen) is smeren van buitenaf minder noodzakelijk (wel wenselijk).

In de Cross worden voornamelijk gewone (goedkopen) kettingen gebruikt. Dit aangezien je reatief kort tijd rijdt en de ketting slijt door de extreme krachten op ketting en tandwielen. Tevens kan je regelmatig smeren.
In de enduro en zeker in de Rally sport worden O-ring (ook X-ring) kettingen gebruikt. Aangezien de ketting met name slijt door het langdurig gebruik en je niet iedere 100km je ketting wil en kan smeren.
Het klopt overigs dat de meeste PD-rijders niet smeren. Wel zie je busjes met silicone achtige producten om de O-X ringen soepel te houden. De echte cracks smeren niets maar vervangen gewoon dagelijks ketting tandwielen.

Groet Patrick
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

Joop schreef:Jofa-Heineken heeft groot gelijk, de ketting moet je smeren net als je keel.
:toost: zo is dat Joop! :drinking:
Dewiene
Berichten: 68
Lid geworden op: za jan 03, 2004 13:26
Locatie: Lokeren/Belgium

Vergeten oud Vlaams spreekwoord:
" HOE VETTIGER ,HOE PRETTIGER!!!!!!!!
grtz "De"vet"wiene
Husky Rules
Gast

Buiten de o- en X-ringen bestaan er ook nog kettingen met bronzen bussen ipv de std stalen bussen.
Deze bronzen kettingen hebben geimpregneerd vet in de bussen wat vrij komt bij hogere temp.
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Heren,

Ik zweer bij Profi Dry Lube.

Te koop bij Arie Molenaar te IJsselsteijn. Dry lubes worden ook door KTM Sommer geadviseerd!!

Je ketting komt er wittig uit te zien, maar dat verdampt weer. Er zit PTFE (Teflon) in en dus bakt het niet aan en de wrijving wordt verminderd.

Getest in de woestijn door een clublid en het voldoen beter dan de ketting droog laten lopen.

Suc6,

Noppy
:toost:
Gast

grootsmit schreef: De echte cracks smeren niets maar vervangen gewoon dagelijks ketting tandwielen.
Groet Patrick
De mannen met geld!!! 8)
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik heb toevallig vandaag een Bus ECOTEF L van een vertegenwoordiger gekregen.
Wordt idd voor kettingen gebruikt in de voedingsindustrie, droogt op volgens zeggen en de teflon moet het werk doen.

Ik zal het moeten proberen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie