125cc of 250cc

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

barry1

hallo, ik wil binnenkort mij een crossmotor gaan aanschaffen. nu zit ik zelf te twijfelen van wat ik zal doen. ik zelf ben 17 jaar, bijna 18 :)

ik heb al een paar keer op een honda cr250 uit 1995 en yamaha yz125 uit 1999 gecrosst. (van kameraden, en wel alleen op maisland)

nu weet ik zelf niet echt wat ik moet nemen, ik zelf ben 1m98 en weeg 100kilo (dit speelt volgens mij wel een rol als je 250cc neemt).

ik heb dus wel een beetje 125cc en 250cc ervaring.
ik zelf zit er mee dat ik eerst een 125cc wil om eerst goed te leren crossen en later overstappen op 250cc.

maar andere kant wil ik weer 250cc, omdat ik die power die je dan hebt echt veel geweldiger vind dan 125cc. 250cc heeft ook onderin echt veel power en dat vind ik weer helemaal geweldig en je hebt dus bij 250cc over het hele toerengebied veel power :D

daarbij lijkt het mij ook dat een 250cc minder hard slijt (motorisch) omdat dit over het algemeen minder toeren draait dan 125cc, omdat deze over het algemeen wel telkens hoog in de toeren moet zitten, dit geef bij mij ook een voorkeur.
(als ik een crosser heb zal ik echt niet bezuinigen op onderhoud, mocht 1 van jullie dit nu denken na de regel hierboven te hebben gelezen :lol: )

de bedoeling is om met de crossmotor gewoon weiland te pakken en af en toe gewoon vrij crossen op de crossbaan, zeker niet gaan deelnemen aan wedstrijden oid. dus extreme condities zal de motor niet bloot komen te staan :)

ik zit dus zelf met de vraag, wat zal ik nemen, 125cc omdat mij dat beter lijkt om eerst crosservaring op te doen, of 250cc omdat 125cc altijd hoog in de toeren moet zitten, harder slijt en mijzelf de power van de 250cc veeeel meer aantrekt (harder slijten weet ik niet zeker)

hoe denken jullie hierover? alvast bedankt voor de aandacht
barry

p.s wat voor een motor het dan wordt is mij al bekend, het wordt igg een Honda! 8) :D
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Er kan m.i. maar 1 goede keuze zijn, en dat is in jouw geval een 250, want

a) je weegt bijna 100 kg
b) je bent 1m 98

Een 125 heeft meestal een kleiner kader dan een 250
Een 125 heeft voor jou in bv. mul zand te weinig vermogen

Je zal wschl zowiezo moeten zorgen voor een hoger zadel en een hoger stuur of stuurverhogers, wil je deftig kunnen rijden/sturen met zo'n 250 (die voor Japannerkes van 1m 70 - 1m 75 gemaakt is)

Jo VdB
Gast

250,deze is gewoon veel sneller en minder onderhoudsgevoelig.zeker als je ook veel op weilanden crosst
Gebruikersavatar
yamaha 4-stroke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo nov 16, 2003 17:15

gast hierboven is yamaha 4-stroke(vergeten in te loggen)
next bike:crf 450
barry1

Jo VdB -> maakt de lengte dan zoveel uit? je zegt dat ik dan zowiezo moet zorgen voor een hoger stuur of zaderverhoger. maar op de 125cc en 250cc waar ik op heb gereden heb ik niet echt last gehad van mijn lengte. of komt dit omdat ik dus nooit op een andere crosser heb gereden, aangepast op mijn lengte, zodat ik het verchil niet weet/heb ervaren?


yamaha 4-stroke -> dat dacht ik dus ook. mijn voorkeur geeft ook 250cc, maar ik hoorde dus van veel mensen dat het verstandiger is om eerst op 125cc te leren crossen. omdat deze ook veel lichter is (de motor zelf).
ik zelf vind ook wel dat een 125cc wel iets makkelijker onder controle te houden is

of zal dit dus niet zo heel veel uitmaken?

maar wat ik zo dus hoor is dus een 250cc als eerste motor niet een al te grote stap, als ik het goed begrijp. en dat wou ik dus ook even weten :)
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

barry1 schreef:Jo VdB -> maakt de lengte dan zoveel uit? je zegt dat ik dan zowiezo moet zorgen voor een hoger stuur of zaderverhoger. maar op de 125cc en 250cc waar ik op heb gereden heb ik niet echt last gehad van mijn lengte. of komt dit omdat ik dus nooit op een andere crosser heb gereden, aangepast op mijn lengte, zodat ik het verchil niet weet/heb ervaren?


yamaha 4-stroke -> dat dacht ik dus ook. mijn voorkeur geeft ook 250cc, maar ik hoorde dus van veel mensen dat het verstandiger is om eerst op 125cc te leren crossen. omdat deze ook veel lichter is (de motor zelf).
ik zelf vind ook wel dat een 125cc wel iets makkelijker onder controle te houden is

of zal dit dus niet zo heel veel uitmaken?

maar wat ik zo dus hoor is dus een 250cc als eerste motor niet een al te grote stap, als ik het goed begrijp. en dat wou ik dus ook even weten :)
door een maisveld te rijden kun je niet voelen of de motor groot genoeg is voor jou,als je dat echt wil weten moet je eens naar een circuit gaan,bij het springen en continu rechtstaan zul je wel merken dat zoiets te klein is
ben zelf 1m93 en heb op mijn vroegere 250 ook een ander stuur moeten zette omdat het anders geen zicht was en natuurlijk omdat dat beter rijdt zo,als ik jou was zou ik voor de 250 gaan,kben er zelf ook mee begonnen en al bij al kies je toch zelf hoeveel gas je geeft dus kan je best me een 250 van 55 pk starten 8)
Gast

ok, het is me nu allemaal wat duidelijker, ik dacht van, laat ik ff wat aan de meer ervaren mensen vragen over internet :)


bedankt voor de reacties en ik zal hier in de toekomst nog zeker wel vaker dingen posten :)
barry1

trouwens. met onderhoud

ik hoor van de 1 dat een zuigertje 20 a 25uur meegaat en dat je hem dan moet vervangen.

en de ander zegt dat je rustig een seizoen met 1 zuigertje kan doen (alleen op zondag weilandje pakken, af en toe crossbaantje, zeker niet actief motorcrossen, continu dus)

moet ik mij nu echt aan die 20 a 25uur houden? of valt dit wel mee, want de motor echt veel toeren laten draaien doe ik toch nog niet.

en ketting/tandwielen, wat is daar de slijtage van? en wanneer moeten is het verstandig omd e cilinder te laten honen (of moet dit bij elke nieuwe zuiger).

nog mensen met tips over onderhoud, dit beiden betrekking (en de vragen hierboven ook) op 125 en 250cc
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Ik rij een 10-12 uur met mijn zuigertjes (en dit wist je al barry :twisted: ). Met een 250je rijden ze meestal een 20-25 uur maar als je op weilanden enz rij kan dit natuulijk heel anders zijn (het heeft er gewoon mee te maken hoe je hem rij , als je de heletijd volgas rij slijt hij natuurlijk ook hard en visa versa )
Dare Devillin

je wilt na een tijdje gewoon wat vermogen onder je kont.
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

in menne vroegeren tijd me de 250 rede we een heel jaar met dezelde zuiger.en zo om en bij de 2 weken naar het circuit maar in dienen tijd ging ook ni echt hoog in toere.
ik denk dat je dat zelf wat moet aanvoelen hoe hard je gaat en hoog je hem in toeren laat gaan en hoe lang enzo...
dvanleur
Berichten: 57
Lid geworden op: za jun 14, 2003 14:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Op bouwland is de 250 beter, je minder te schakelen en je hoeft minder toeren te maken. Maar op de baan en dan om te beginnen is een 125 weer beter.
Gebruikersavatar
yamaha 4-stroke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo nov 16, 2003 17:15

125 lijkt (is ook zo) op een weiland heel snel,maar als je ook in de baan gaat rijden moet je motor veel zwaarder trekken(bij zandbanen een de meeste zijn dat) en dan vind ik persoonlijk uit eigen ervaring een 250 beter. en als je op hobby niveau zoals ik ook doe rijdt dan rij je hem toch niet constant volgas en kan zon zuiger(bij goed onderhoud) bijna een jaar mee. de ketting en tandwielen slijten wel iets sneller bij 250,maar dat valt ook wel mee ,ook deze goed schoonmaken met een harde borstel en daarna goed invetten. als ik jou was zou ik gewoon een 125 en de 250 allebei een keer inde baan rijden en op weiland.de keuze zou je toch zelf moeten maken.(250 is goedkoper in onderhoud)
veel succes met het maken van een keuze.
next bike:crf 450
barry1

jah ik heb dus alleen nog ervaring op weiland, ik zal eens een keer op een crossbaan mijn ervaring opdoen, op beiden, 125 en 250cc...

mijn grootste voorkeur gaat uit na 250cc, maar ik vraag me af of dat niet meteen te veel vermogen zal zijn...

maar dat zal ik dus ondervinden op de crossbaan :)

trouwens, moet bij elke nieuwe zuiger de cilinder worden gehoond, of moet dit pas na de 2de/3de zuiger?
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

barry1 schreef:
mijn grootste voorkeur gaat uit na 250cc, maar ik vraag me af of dat niet meteen te veel vermogen zal zijn...



trouwens, moet bij elke nieuwe zuiger de cilinder worden gehoond, of moet dit pas na de 2de/3de zuiger?
Je geeft toch gas hoeveel je zelf wilt!!je kan vb maar tot 4000 toere gaan en schakele.

en als je op tijd je zuiger vervangt is het meestal nodig je cilinder te honen (je bedoelt me honen toch uitboren he? of zoals ze hier zeggen 'krassen'?)
barry1

honen is cilinderwand afwerken en weer netjes glad en pas op de zuiger maken.

uitboren is meer echt het vele weghalen van materiaal.

maar ik begrijp dus dat bij elke kee rnieuwe zuiger uithonen wel verstandig is.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Cilinderwand is van nicasil wat inprincipe niet/noulijks slijt :lol:
barry1

hmm jah ok, maar dan is mijn vraag nog niet beantwoord :), is nou na elke nieuwe zuiger een hoonbeurtje nodig. of moet dit pas na X aantal nieuwe zuigers?
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

het moet niet dachtek maar het kan toch geen kwaad dus...
en veel werk is het dus niet
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

CrualA schreef:het moet niet dachtek maar het kan toch geen kwaad dus...
en veel werk is het dus niet
een nicasilwand is een opgedampte wand van een paar hondersten (weet niet precies hoe dik maar het is iig dun). Die kan je dus beter niet honen :wink:. Als je een wat oudere crosser heb (uit 1985 ofzo) die hebben vaak een gietijzeren wand die gehoond moet worden.
Gast

hmm ok weet ik genoeg

nicasil wand varieert trouwens van 0,2 tot 0,6mm dikte (ligt aan type/merk)
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:wink:
17 jaar en 100 kilo?
volgens mij mag je wel wat afvallen als je op die 250 wilt gaan scheuren.. is ook beter voor de vering...

Groet,

wopke (36 jaar en die ook graag 15 kilo wil afvallen....:-(
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
barry1

ghehe, klink idd veel, is het misschien ook wel :)

maar dik ben ik zeker niet.

ben dan ook net niet 2meter. 1m98 en heb een brede lichaamsbouw wel (telt ook mee) en ik doe ook aan fitnis (meer krachttraining), en jullie weten ook wel dat spieren zwaarder zijn dan vet :) 8)

afvallen hoef ik igg niet.
en met de vering.. tsjah. dat merk ik dan wel. kan altijd nog stuggere vering onder.
Gebruikersavatar
yamaha 4-stroke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo nov 16, 2003 17:15

hallo wopke .zit die jongen niet zo naar beneden te halen 8)
next bike:crf 450
Gebruikersavatar
yamaha 4-stroke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo nov 16, 2003 17:15

o,ja als je een zuiger vervangt moet je gewoon de cilinder na laten kijken of zelf doen en niet onnodig laten honen ik heb mijn cilinder (toen ik nog 250 reed) nooit gehoond en wel 2 keer de zuiger vervangen en dat ding liep als een tiet. die nicasil laag is erg dun en alsje hem elke keer laat honen dan is deze laag er zo af en moet er een nieuwe laag in deze is erg duur.
next bike:crf 450
Plaats reactie