hoeveel speling hebben jullie op as oliepomp?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Bonjour BIG rijders en kenners,

ik heb mijn blok bijna weer in elkaar na koppelingslagereuvel waarover jullie hebben kunnen lezen op t forum en op http://www.svenlentz.nl/suzuki-to-the-sahara-project/
Maar bij het terugzetten merkte ik dat er op het asje van de oliepomp best veel speling zit, een/twee milimeter...
Is dit normaal?
Vond ook de as ervan moeilijk rond gaan maar dat kan ook zijn omdat er hij al een tijdje geen olie meer heeft gehad?

Hoor het graag van jullie want misschien is het niks maar het zou zo maar eens het begin van alle eerdere problemen kunnen zijn en zonde om hem dan zo in elkaar te zetten............................

Cheers

Sven
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ik had gisteravond nog een (reserve) oliepomp in mijn handen gehad.

Hij zit niet in het blok maar hij draait soepel en heeft (geen) speling.
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 805
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Het asje mag speling hebben in langsrichting/niet radiaal. Misschien kun je een vulring achter het plastic tandwiel plaatsen maar let wel op dat dat plastic tandwiel goed aangrijpt op het aandrijf tandwiel. Heb je in de oliepomp gekeken naar niet al te grote slijtsporen/krassen op de lobes van de pomp? ook het sluitdeksel (3 kleine ster schroefjes met loctite vastzetten) moet aan de binnenkant glad zijn. Eventueel vlakschuren met klepschuur pasta/olie op een glasplaat. Het overdruk ventiel moet goed gangbaar zijn, kogel indrukken en goed uitwassen met benzine en met loctite/dichtring monteren.

Volgorde (uit het hoofd):

circlips, vulring, tandwiel, pinnetje door het asje, vulring.

Suc6

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie