BIG met een 6e versnelling?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is, maar heeft er ooit iemand een andere versnellingsbak in een BIG gebouwd zodat hij nog een 6e versnelling erbij heeft?
Als ik op de snelweg rijd dan rijdt de motor relaxed 110 in z'n 5. 130 haalt ie ook wel voor langere periodes, maar dan zit ik rond de 5500-6000 toeren en dat wil ik eigenlijk niet langere tijd.
Ik weet dat dit makkelijk op te lossen is door andere tandwielverhouding te monteren, maar ja waarom zou je het makkelijk doen als je het ook awesome kan doen? :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Jouw Duc maakt(e) toch veel meer rpm?!

Een tandwielverhouding aanpassen in de versnellingsbak is in theorie mogelijk, maar is heel ingrijpend. Denk dat ook de schakelwals moet worden aangepast. Een extra versnelling is denk ik onmogelijk gezien de beperkte ruimte, een extra tandwiel (set) past gewoon niet. Wil je spelen met overbrengverhoudingen, beperk je dan tot kettingwielen (tandwielen en aandrijfketting).

Laat het idee maar varen :roll:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef:Jouw Duc maakt(e) toch veel meer rpm?!

Een tandwielverhouding aanpassen in de versnellingsbak is in theorie mogelijk, maar is heel ingrijpend. Denk dat ook de schakelwals moet worden aangepast. Een extra versnelling is denk ik onmogelijk gezien de beperkte ruimte, een extra tandwiel (set) past gewoon niet. Wil je spelen met overbrengverhoudingen, beperk je dan tot kettingwielen (tandwielen en aandrijfketting).

Laat het idee maar varen :roll:
Was ook geen serieus project, maar was wel benieuwd of er iemand was die zoiets uitgevoerd had :P En ik heb totaal geen verstand van hoe een versnellingsbak werkt, dus ik had nog wat meer practische problemen gehad :P

En de 748 maakt met ongeveer 374cc per cilinder maximaal 11500 toeren :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Thoran,

Is wel mogelijk, maarrrrrrrrrrrrrr
dan moet je de eerste versnelling laten vervallen, en daar de tweede van maken
van de tweede, de derde
van de derde, de vierde
van de vierde naar de vijfde
en van de vijfde naar de zesde
kost wat maar dan heb je ook wat, alles schuift als het ware op

greetz peter
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

BIG hoort in het veld, niet op de snelweg :evil:
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

pjlaurens schreef:Thoran,

Is wel mogelijk, maarrrrrrrrrrrrrr
dan moet je de eerste versnelling laten vervallen, en daar de tweede van maken
van de tweede, de derde
van de derde, de vierde
van de vierde naar de vijfde
en van de vijfde naar de zesde
kost wat maar dan heb je ook wat, alles schuift als het ware op

greetz peter
En die twee, die schakel je zeker naar beneden toe, en dan 3 t/m 6 omhoog?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

loek de kort schreef:BIG hoort in het veld, niet op de snelweg :evil:
BIG hoort op mooie slingerige bergweggetjes 8) Veel te zwaar voor in het veld... :twisted:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Er bevinden zich binnen deze club diverse personen die zullen bevestigen dat ik beter niet het slechte pad op kan gaan,
dus ik ben er ook een van de asfaltjungle :lol: .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thoran schreef:
loek de kort schreef:BIG hoort in het veld, niet op de snelweg :evil:
BIG hoort op mooie slingerige bergweggetjes 8) Veel te zwaar voor in het veld... :twisted:
Pardon? met mn KTM ga ik maar wat sneller gemiddeld dan met mn Big op een roadbook rit in Brabant :wink:
Ouwe Reus schreef:Er bevinden zich binnen deze club diverse personen die zullen bevestigen dat ik beter niet het slechte pad op kan gaan,
dus ik ben er ook een van de asfaltjungle :lol: .
Tja oefening en conditie baart kunst.. dacht je dat ik het wel gelijk wel goed kon?
Volgens mij ligt het bij jou meer aan dat je niet je eigen tempo rijd en niet stopt als je moe bent.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Zowel mijn cross als weg BIG gaan prima in het veld. Met de wegbanden niet te veel modder en niet te veel mul zand gaat prima.
Cros BIG is een kwestie van kijken waar je in het spoor gaat rijden, veel staan en t gas erop houden. Tuurlijk is tie zwaar en komt ie moeilijk op t achterwiel maar het is geweldig met zo'n zware bak in het veld.
Voor de asfaltjungle en slingerweggetjes pak ik de GSX wel, ja ook die is zwaar :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:
Thoran schreef:
loek de kort schreef:BIG hoort in het veld, niet op de snelweg :evil:
BIG hoort op mooie slingerige bergweggetjes 8) Veel te zwaar voor in het veld... :twisted:
Pardon? met mn KTM ga ik maar wat sneller gemiddeld dan met mn Big op een roadbook rit in Brabant :wink:
Ouwe Reus schreef:Er bevinden zich binnen deze club diverse personen die zullen bevestigen dat ik beter niet het slechte pad op kan gaan,
dus ik ben er ook een van de asfaltjungle :lol: .
Tja oefening en conditie baart kunst.. dacht je dat ik het wel gelijk wel goed kon?
Volgens mij ligt het bij jou meer aan dat je niet je eigen tempo rijd en niet stopt als je moe bent.
Voor in het zand pak ik wel een trial fiets :p

En als je nou mee gaat met de oostelijke big rit dan zullen we die schaamrandjes ook wel even van je noppenbanden rijden :p
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

loek de kort schreef:Zowel mijn cross als weg BIG gaan prima in het veld. Met de wegbanden niet te veel modder en niet te veel mul zand gaat prima.
Cros BIG is een kwestie van kijken waar je in het spoor gaat rijden, veel staan en t gas erop houden. Tuurlijk is tie zwaar en komt ie moeilijk op t achterwiel maar het is geweldig met zo'n zware bak in het veld.
Voor de asfaltjungle en slingerweggetjes pak ik de GSX wel, ja ook die is zwaar :D
Voor op de weg pak ik de BIG voor op het asfalt zonder zijwegen en tegenliggers pak ik de 748 (hoewel, misschien ga ik komende Lmd wel een toersessie op de BIG doen)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thoran schreef:


Voor in het zand pak ik wel een trial fiets :p

En als je nou mee gaat met de oostelijke big rit dan zullen we die schaamrandjes ook wel even van je noppenbanden rijden :p
Als ik kan lijkt t me leuk.
En vergis je niet.. op noppen kan je veel harder door de bocht op de weg dan je denkt, minder rubber op de weg maar wel meer druk op kleiner contact vlak en ze worden snel heet dus plakken goed :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie